Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 18:37
Situatie: ik weet dat ik binnenkort bij mijn huidige bedrijf moet vertrekken doordat ons werk ophoudt met bestaan.

Nu: een droombedrijf komt langs en ik zal deze week met hun spreken.

Probleem: het probleem dat ik heb is dat ik in november mijn transitievergoeding krijg en dat het bedrijf in kwestie zsm wil dat ik start - ik zou graag mijn transitievergoeding mee willen pakken.

Er zit plusminus 2/3 maanden tussen wat ik wil dat er gebeurd en wat het nieuwe bedrijf als startdatum wil. Is het nu slim om te melden dat mijn rol ophoudt met bestaan en dat ik daarom nog enkele maanden wil wachten (lees: mijn transitievergoeding wil krijgen) voordat ik start of is het niet wijs om dat te doen?

Ik wil vooral voorkomen dat ik overkom als iemand die oren naar deze job heeft omdat ik mijn huidige baan ga verliezen + dat ik een minder sterke onderhandelingspositie ga krijgen, maar tegelijkertijd vind ik het persoonlijk niet erg om er transparant over te zijn.

Tips, advies? Ik ben een en al oor!

Kernvraag -->
Is het nu slim om te melden dat mijn rol ophoudt met bestaan en dat ik daarom nog enkele maanden wil wachten (lees: mijn transitievergoeding wil krijgen) voordat ik start of is het niet wijs om dat te doen?

[ Voor 13% gewijzigd door SaraNostra op 07-08-2023 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
situatie: mijn werk houdt binnenkort op
nu: ik ga solliciteren op mijn droombaan

probleem: welk probleem?

ok flauw.. maar je weet (aanname) nog niet 100% zeker dat/wanneer je huidige baan ophoudt.. dus ik zou sneller gaan voor die nieuwe baan.
Tenzij we het over tienduizenden euro's aan transitievergoeding hebben, lijkt een mooie nieuwe (droom)baan me vele malen beter dan een paar duizend euro's extra.

[ Voor 58% gewijzigd door breew op 07-08-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:13
breew schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:05:
situatie: mijn werk houdt binnenkort op
nu: ik ga solliciteren op mijn droombaan

probleem: welk probleem?

ok flauw.. maar je weet (aanname) nog niet 100% zeker dat/wanneer je huidige baan ophoudt.. dus ik zou sneller gaan voor die nieuwe baan.
Tenzij we het over tienduizenden euro's aan transitievergoeding hebben, lijkt een mooie nieuwe (droom)baan me vele malen beter dan een paar duizend euro's extra.
Ik zou het op z'n minst proberen. Een paar maanden wachten is niet gek veel. Bij de meeste bedrijven heb je ook een bepaald opzegtermijn en wil je de boel netjes kunnen overdragen. Een paar maanden later beginnen lijkt me niet direct een showstopper. Tenzij de nieuwe werkgever echt accuut iemand voor die functie nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Min of meer open kaart spelen lijkt me hier wel kunnen ja - als in dat je nog enkele maanden bij de oude werkgever wil blijven. Al zou ik het niet meteen gaan hebben over de transitievergoeding. Dat lijkt dan al snel op vissen naar meer geld van de nieuwe werkgever.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Aanvullingen: als de nieuwe werkgever dat niet wil, kan je alsnog overwegen ‘nu’ de droombaan te nemen. Drie maanden salaris waarvan de helft naar de belasting gaat is niet levensveranderend.

Ook: zit er nog wel genoeg geld in het bedrijf voor een transitievergoeding voor alle werknemers?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:10
Eigenlijk wat @F_J_K zegt zou mijn aanpak zijn, niets aan toe te voegen.

"Bij je oude werkgever blijven" kun je dan uitleggen als "alles netjes afronden, overdragen en afsluiten gezien het verdwijnen van je rol" .

[ Voor 49% gewijzigd door KnoxNL op 07-08-2023 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Nu online
3 maanden later willen starten roept bij de nieuwe werkgever wel vragen op natuurlijk. Als dan blijkt dat je dat puur en alleen wil vanwege een zak geld, dan kan ik me voorstellen dat je nieuwe werkgever daar geen warm gevoel van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nog een optie: praten met je huidige werkgever.
Als dit een klein bedrijf is (?) valt er vast wel te onderhandelen om toch nog een deel van de transitievergoeding te krijgen als je eerder weggat.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Er zijn vaak voorwaarden voor het uitbetalen van een transitievergoeding, zou die toch even minutieus doornemen. Ik het het al bij verschillende bedrijven gezien dat zodra je een nieuwe functie in zicht hebt, je verplicht bent dat te melden en dan geen of een lagere aanspraak hebt op de transitievergoeding. Je kunt daar natuurlijk een potje over liegen maar zodra je je LinkedIn bijwerkt of je mond voorbij praat gaan er dan toch belletjes rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-09 02:28
Als het 2 maanden zijn kan je ook zeggen dat dat je opzegtermijn is, die heb ik zo ook wel eens gespeeld😉. Maar of je dat met 3 maanden kan rekken weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Nu online
Dat is liegen. Nooit doen tegenover een nieuwe werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 22:36
Woudtwe schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:27:
Als het 2 maanden zijn kan je ook zeggen dat dat je opzegtermijn is, die heb ik zo ook wel eens gespeeld😉. Maar of je dat met 3 maanden kan rekken weet ik niet.
Opzegging in augustus, twee maanden opzegtermijn die ingaan vanaf 1-9. Kom je op een startdatum van 1-11, weet niet of TS daar NET mee wegkomt qua timing, maar zou wel ideaal zijn.

Do more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:00
Ik zou het gesprek aangaan met het nieuwe bedrijf, maar gewoon nog niet hebben over de startdatum. Vaak komt dat ook pas later aan bod (laatste gesprek).

In het laatste gesprek aangeven dat je 3 maanden later wilt starten ivm netjes overdracht/afronden/whatever.

Transitievergoeding hoeven zij niks over te weten. En je liegt nergens.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Nu online
c-nan schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:36:
Ik zou het gesprek aangaan met het nieuwe bedrijf, maar gewoon nog niet hebben over de startdatum. Vaak komt dat ook pas later aan bod (laatste gesprek).

In het laatste gesprek aangeven dat je 3 maanden later wilt starten ivm netjes overdracht/afronden/whatever.

Transitievergoeding hoeven zij niks over te weten. En je liegt nergens.
Je liegt wel. Je zegt dat je 3 maanden later wil beginnen vanwege “overdracht/afronden/whatever” terwijl dat is vanwege die transitievergoeding.

Je hoeft inderdaad niets te vertellen over de transitievergoeding, maar je mag niet liegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even als werkgever sprekende: ik ben niet achterlijk. Startdatum (ver) in de toekomst duidt al snel op een transitie.

Is geen slecht teken dat je nu al zoekt. Wel onzekerheid voor mij want in drie maanden kan veel gebeuren. En ik moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:36

Rmg

3 maanden opzegtermijn is niet ongehoord, dat is standaard bij de Philips cao (vakgroep 50 en hoger). En 4 maanden indien je er langer dan 15 jaar werkt.

Met 3 maanden opzegtermijn is in principe wel weg te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Nu online
Ja, maar wat is de opzegtermijn van TS? TS mag bijvoorbeeld niet zeggen dat er een opzegtermijn is van 3 maanden terwijl die maar 1 maand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koos Werkloos schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:39:
[...]

Je liegt wel. Je zegt dat je 3 maanden later wil beginnen vanwege “overdracht/afronden/whatever” terwijl dat is vanwege die transitievergoeding.

Je hoeft inderdaad niets te vertellen over de transitievergoeding, maar je mag niet liegen.
De vraag is of je mag zeggen dat je werkt verdwijnt.

Is dat door het huidige bedrijf al wereldkundig gemaakt? Anders kan het prima onder een vertrouwelijkheidsclausule in het huidige contract vallen als bedrijfsgeheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-09 14:26
Je kan dit ook voorleggen bij de nieuwe werkgever en opperen dat die het met een tekenbonus (deels) compenseert. Anyhow, wat je ook doet en hoe veel het ook kost, zorg ervoor dat je deze droombaan, zoals je het stelt, er niet door verliest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Als je huidige baan wel was blijven bestaan, had je dan ook gesolliciteerd? Als t antwoord ja is, is de transitievergoeding niet relevant.

Vraag is denk ik vooral: voor hoeveel transitievergoeding ga je je droombaan laten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Verwijderd schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:40:
Even als werkgever sprekende: ik ben niet achterlijk. Startdatum (ver) in de toekomst duidt al snel op een transitie.

Is geen slecht teken dat je nu al zoekt. Wel onzekerheid voor mij want in drie maanden kan veel gebeuren. En ik moet wachten.
Overigens is drie maanden ook niet ongehoord. Ik heb bij mijn huidige werkgever zelf ook een opzegtermijn van drie maanden.

In ieder geval voor TS (@SaraNostra):

Je hebt drie opties.

1) Je laat de transitievergoeding voor wat het is. Je geeft zelf aan dat het een 'droombedrijf' is, dus ga er voor! :)

2) Je bluft dat je een langere opzegtermijn hebt. Dit mag, maar of je je nieuwe baan met een leugen wil beginnen is een tweede vraag.

3) Je hoeft het niet over je transitievergoeding of een opzegtermijn te hebben. Een (heel eerlijk) antwoord richting de potentieel nieuwe werkgever kan ook gewoon zijn: "Ik ben enthousiast, maar door een aantal verschillende factoren kan ik pas over drie maanden beginnen."

Bonusoptie: is het bekend of je huidige werkgever ook eerder van het personeel af wilt? Misschien willen ze je alsnog een transitievergoeding meegeven, zelfs als je eerder weg gaat. Dat kan immers ook een win-win situatie voor hun zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:51

P_Tingen

omdat het KAN

Over wat voor orde van grootte van de transitievergoeding hebben we het eigenlijk? Het maakt wel wat verschil of we het over enkele duizenden of meerdere tienduizenden hebben. Is het het eerste, dan zou ik wat makkelijker mijn verlies nemen.

Wat eerder gemeld is: zeg dat je bezig bent met een project dat je netjes wil afsluiten en als ze dat niet accepteren, hangt het een beetje af van wat je zelf belangrijk vindt: heb je liever die droombaan? Dan ontslag nemen en transitievergoeding laten lopen. Is die vergoeding echt mega, hou dan voet bij stuk en laat desnoods die droombaan schieten

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1