Nieuwe Duitse (niet geregistreerde) auto importeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:51
Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto, Ford S-Max of Galaxy, welke al een tijd niet meer in NL worden verkocht maar ondertussen ook niet meer in DE. In DE staan wel nog een paar nieuwe te koop. Deze staan dus nog niet op kenteken en zijn niet geregistreerd.
Nu ben ik bekend met het bepalen van BPM op tweedehands auto's uit Duitsland, en de manieren om dit te berekenen. Aangezien het in dit geval een nieuwe auto betreft zal ik de volledige BPM betalen.

Wat me niet duidelijk is hoe ik deze auto in Nederland ga krijgen. Is dat gelijk aan een tweedehands? Oftewel export kennzeichen inclusief verzekering, MRB vrijstelling in NL en rijden maar naar de RDW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 07-08-2023 17:54 . Reden: Frauderen doen we niet aan ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-05 09:56
Dat was de vraag volgens mij niet? TS wil gewoon de BPM betalen, maar vraagt naar de praktische uitvoering ervan.

Dat de auto rechtstreeks op export kenteken gezet wordt lijkt me wel zo logisch, ik zie niet in waarom dat anders zou zijn voor een compleet nieuwe auto dan voor een tweedehands.

Overigens zijn er genoeg bedrijven die het hele proces inclusief transport uit handen nemen. Zeker bij een nieuwe auto hoef je zelf niet te gaan kijken dan... Maar of het je dat waard is is een tweede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:54
@zunrob
Genoeg S-max-en te koop in NL toch:
https://www.gaspedaal.nl/ford/s-max?srt=bj-d

Zowel nieuw als jong gebruikt. Of zijn ze veel goedkoper in Duitsland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:27

duderuud

Sliden is koel

Het is verstandiger om een auto van minimaal 6 maanden oud én meer dan 6.000km op de teller heeft staan te kopen. Dan hoef je namelijk geen (dubbele) BTW te betalen. Zorg ook voor de juiste papieren (fahrzeugschein, fahrzeugbrief en optioneel het CVO)! Zonder juiste papieren geen RDW keuring.

Vervoer is nog altijd een probleem. Ik heb ook 2 auto's in DE gekocht en een auto-ambulance gebruikt (waarbij de lading verzekerd was).

Oud maar naar mijn weten nog steeds relevant: YouTube: Blik op de Weg OFFICIAL - Special Kurzzeit-kenteken

Als de laagste prijs niet de hoogste prio heeft kan je natuurlijk gebruik maken van een import toko. Kost je tussen de €500-€1500.

Als je de auto eenmaal thuis hebt, zet 'm niet op de openbare weg (mag niet zonder kenteken). Zorg ook voor een verzekering, dat is soms lastig zonder kenteken (is het eerste waar ze om vragen :+ ). Via VIN nummer lukt het vaak alsnog wel maar let daar op.

Maak online een afspraak bij de RDW, dan kan je een eendagskenteken uitprinten en op je auto plaatsen. Dan mag je dus legaal naar de RDW en terug.

Vroeger moest je bij de RDW je belastingpapieren inleveren, dat is tegenwoordig allemaal geautomatiseerd. Bereken via www.xray.nl de laagste BPM en lever die info in.
Je krijgt van de belastingdienst een betaalverzoek, voldoe die en een paar dagen later krijg je alle papieren thuis waarmee je een kentekenplaat kan laten drukken.

(Zoiets tenminste, doe het even uit mijn blote hoofd.)

[ Voor 43% gewijzigd door duderuud op 07-08-2023 18:10 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
@chrisborst De Duitse prijs plus volledige BPM (voor gloednieuwe voorraad auto) is gelijk aan/lager dan een tweedehands in NL.

@duderuud, ik weet dat de BPM idd lager is bij een tweedehands, grote voordeel van nieuw is dat je bijvoorbeeld ook de verlengde garantie af kunt sluiten. En prijstechnisch zit er ook niet verschil met de tweedehands auto's. Maar dubbele BTW? De BTW is toch al betaald in DE? Ik hoef dan alleen maar BPM te betalen toch?

Volgens mij voegt het, behalve transport, weinig toe om een nieuwe auto door een bedrijf te laten halen. De te betalen BPM is duidelijk, en transport kan zelf ook wel... Of mis ik iets?

[ Voor 18% gewijzigd door zunrob op 07-08-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:18
@zunrob als de auto jonger is dan 6 maand of minder dan 6000km op de teller heeft mag je inderdaad nog eens 21% BTW betalen in NL. (Bovenop de BPM.)

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 07-08-2023 19:38 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Inspired schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:36:
@zunrob als de auto jonger is dan 6 maand of minder dan 6000km op de teller heeft mag je inderdaad nog eens 21% BTW betalen in NL. (Bovenop de BPM.)
O balen.

Hoe kan het dan als ik bij bijvoorbeeld dasimport kijk zij alleen de BPM erbij tellen?

Krijgen ze de Duitse btw terug? En dan NL btw betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:49
zunrob schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:50:
[...]

O balen.

Hoe kan het dan als ik bij bijvoorbeeld dasimport kijk zij alleen de BPM erbij tellen?

Krijgen ze de Duitse btw terug? En dan NL btw betalen?
Een bedrijf kan internationaal laten leveren zonder BTW, en draagt daardoor alleen in NL BTW af. Als particulier kan dat echter niet, en je kan als particulier ook niet de oorspronkelijke BTW in Duitsland terugkrijgen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wild Chocolate schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:53:
[...]

Een bedrijf kan internationaal laten leveren zonder BTW, en draagt daardoor alleen in NL BTW af. Als particulier kan dat echter niet, en je kan als particulier ook niet de oorspronkelijke BTW in Duitsland terugkrijgen.
Duidelijk, bedankt! Ik ga eens kijken welke importeer bedrijven er allemaal zijn. Tips zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
zunrob schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:04:
[...]

Duidelijk, bedankt! Ik ga eens kijken welke importeer bedrijven er allemaal zijn. Tips zijn welkom!
Persoonlijk zou ik voor een auto van meer dan 6 maanden EN met meer dan 6000 km gaan.
Zeker in de wijde omgeving van Keulen verwacht ik dat er veel jong gebruikte wagens van medewerkers van Ford aangeboden worden. Die hebben ze dan met flinke korting gekocht, dus doorgaans rijk uitgerust.

Qua invoer zou ik voor een auto-ambulance gaan. Ik heb zelf in 2012 een auto met een Duits exportkenteken ingevoerd, en dat ging op zich. (Let op, dat is wat anders dan een Kurzzeitkennzeichen waar de BodW video hierboven over gaat, die is niet geldig buiten Duitsland). Maar het gaf flink wat gedoe en kosten. Qua Duits kenteken in Nederland, daar kan je 1 keer per jaar 2 weken ontheffing voor aanvragen. (Heb ik destijds niet gedaan, maar ik reed vanuit Duitsland rechtstreeks naar mijn afspraak bij de RDW, en daarna direct terug Duitsland in. Toen ik weer terugkwam in NL had ik mijn BPM betaald, dus kon men mij ook niet betichten van BPM-ontduiking (YMMV!). De verplichte speciale Duitse WA-verzekering voor export kenteken heb ik toen bij ADAC gehaald, kostte destijds €160,- voor 1 maand. Daarnaast had ik via mijn assurantiekantoor op VIN de Nederlandse Casco verzekering ook alvast gestart. (Het helpt dan wel als je vaste klant bent bij een tussenpersoon, dan kan er heel veel vrij gemakkelijk.)
Oh, en na het aanvragen van het kenteken, moest ik nog "even" een machtiging voor incasso afgeven, gewoon vooruit betalen kon niet... Dus de kentekenplaten-turk lief aangekeken en wat extra's toegeschoven, toen heeft hij dat op zijn naam ingevuld (misschien kan je nu een internationale incasso invullen, dat bestond toen nog niet...). En door dat gedoe redde ik het maar net om voor sluitingstijd (13.00 !!) weer terug te zijn bij het kentekenloket 8) Anders had het me ook een extra rit van 400 km gekost, of een hotelovernachting...

Als ik het nu opnieuw zou moeten doen, zou het mij de moeite niet waard zijn en ik gewoon een auto-ambulance, of autotransporter huren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb contact gehad met Dasimport. Zij kunnen de BTW verrekenen zodat je die niet dubbel betaald. Echter, dit doen ze alleen als je het premium package afneemt. Dit is helemaal niet nodig, en zelfs onhandig. Transport kan ik zelf zoals hierboven aangegeven, BPM is ook eenvoudig (want volledige BPM). Ook aankoop nemen ze dan uit handen, maar juist dat wil ik zelf meedoen aangezien ik extra garantie wil aankopen. Kent iemand een bedrijf dat flexibel is en de benodigde onderdelen aanbiedt ipv een pakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik tag @max even, die heeft hier vast wel tips voor :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 13:53
Wild Chocolate schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:53:
[...]

BTW verlegd leveren kan enkel van bedrijf naar bedrijf. Dus van DLD bedrijf naar NL bedrijf. Als dat NL bedrijf (DASImport bijvoorbeeld) levert aan een particulier, dan wordt er alsnog BTW inrekening gebracht aan de particulier (die is immers eindgebruiker volgens de BTW regeling). In dat geval moet je dus een marge-auto zoeken, en geen BTW auto.

[ Voor 4% gewijzigd door __1337__ op 08-08-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
zunrob schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:04:
Ik heb contact gehad met Dasimport. Zij kunnen de BTW verrekenen zodat je die niet dubbel betaald. Echter, dit doen ze alleen als je het premium package afneemt. Dit is helemaal niet nodig, en zelfs onhandig. Transport kan ik zelf zoals hierboven aangegeven, BPM is ook eenvoudig (want volledige BPM). Ook aankoop nemen ze dan uit handen, maar juist dat wil ik zelf meedoen aangezien ik extra garantie wil aankopen. Kent iemand een bedrijf dat flexibel is en de benodigde onderdelen aanbiedt ipv een pakket?
Aankoop zal het betreffende bedrijf moeten doen, want de auto moet aan hun geleverd worden om de BTW te kunnen verrekenen.

Ik denk dat het schimmig wordt, wanneer een bedrijf jou een auto laat kopen, op exportkenteken zetten en die vervolgens aan hun laat factureren. Snap wel dat een bedrijf daar niet aan begint. De belastingdienst is extra kritisch op auto-import i.v.m. mogelijk Carrouselfraude. Nu is dat risico er niet wanneer de auto naar een particulier gaat, maar reken maar dat de belastingdienst extra op de boekhouding van auto-importbedrijven let.
__1337__ schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:25:
[...]
BTW verlegd leveren kan enkel van bedrijf naar bedrijf. Dus van DLD bedrijf naar NL bedrijf. Als dat NL bedrijf (DASImport bijvoorbeeld) levert aan een particulier, dan wordt er alsnog BTW inrekening gebracht aan de particulier (die is immers eindgebruiker volgens de BTW regeling). In dat geval moet je dus een marge-auto zoeken, en geen BTW auto.
Das Import kan en mag de auto gewoon inkopen in DE zonder BTW. En vervolgens verkopen ze de auto in Nederland aan TS met afdracht van de Nederlandse BTW. Zoals ik schreef, dragen zij daardoor alleen in NL BTW af. Als TS de auto in DE koopt, moet hij in Nederland BTW afdragen, terwijl hij dat dan in DE ook al gedaan heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Wild Chocolate op 08-08-2023 14:32 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
@Wild Chocolate je hebt gelijk wat betreft de aankoop door het bedrijf, en dat vind ik ook prima, maar ik wil zelf dan wel kunnen bepalen of extra garantie wordt aangekocht en eventuele andere zaken. Had niet het idee dat deze ruimte er was.
Precies zoals je in je laatste alinea omschrijft zou ik graag willen. Maar veel overige zaken uit het premium pakket heb ik niet nodig, en betaal ik dan ook liever niet voor. Daarom hoop ik een bedrijf te vinden die ook auto's importeert, maar waar meer flexibiliteit is.
Niks negatiefs over dasimport, snap helemaal dat ze zo werken, en op basis van hun goede reviews ben ik ook echt wel overtuigd van hun bedrijf. Maar in dit geval is dit niet het optimale.

[ Voor 48% gewijzigd door zunrob op 08-08-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Laatst online: 14-05 13:53
Wild Chocolate schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:28:
[...]

Das Import kan en mag de auto gewoon inkopen in DE zonder BTW. En vervolgens verkopen ze de auto in Nederland aan TS met afdracht van de Nederlandse BTW. Zoals ik schreef, dragen zij daardoor alleen in NL BTW af. Als TS de auto in DE koopt, moet hij in Nederland BTW afdragen, terwijl hij dat dan in DE ook al gedaan heeft.
Dat klinkt logisch wat je nu zegt, wat je net had geschreven kon ook iets anders insinueren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
__1337__ schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

Dat klinkt logisch wat je nu zegt, wat je net had geschreven kon ook iets anders insinueren.
Daar schreef ik toch echt ook al dat ze (alleen) in NL BTW afdragen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je koopt zonder btw, dus export en hebt geen tenaamstelling nodig. Auto met autoaanhanger en de rest regel je met de verkoper.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ook als particulier hoef je alleen BTW te betalen in het land waar de nieuwe auto wordt ingeschreven, de Duitse BTW hoef je dus niet te betalen, of kan je terug krijgen. https://europa.eu/youreur...selling-cars/index_en.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
begintmeta schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:39:
Ook als particulier hoef je alleen BTW te betalen in het land waar de nieuwe auto wordt ingeschreven, de Duitse BTW hoef je dus niet te betalen, of kan je terug krijgen. https://europa.eu/youreur...selling-cars/index_en.htm
In theorie wel, maar vind maar eens een bedrijf dat zonder BTW aan een particulier wil leveren. Of ga het via de Duitse fiscus proberen te regelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 08-08-2023 15:42 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wild Chocolate schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:40:
[...]

In theorie wel, maar vind maar eens een bedrijf dat zonder BTW aan een particulier wil leveren. Of ga het via de Duitse fiscus proberen te regelen.
Kan die dealer gewoon voor je regelen. Je zult in beginsel wel de Duitse BTW moeten overmaken, als jij dan een bewijs kan tonen dat de auto in Nederland ingeschreven staat hoeft die dealer de door jou betaalde BTW niet af te dragen en kunnen ze het terugstorten.

Het staat exact beschreven in de link die @begintmeta correct deeltde:
Sample story
MarioJan-Piet lives in Italy the Netherlands and decides to buy a new car in Germany. As the car is new, VAT should be paid in Italy the Netherlands, where MarioJan-Piet wants to register it. However, the seller is responsible for the VAT payment to the German financial authorities and must prove that the car is meant to be transported and registered in another EU country. Therefore, he requires MarioJan-Piet to pay German VAT as a guarantee.

Once MarioJan-Piet registers his car in Italy the Netherlands and pays VAT there, he can send the proof to the German seller and ask for a refund of the VAT he paid in Germany.

[ Voor 44% gewijzigd door fsfikke op 08-08-2023 15:52 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
fsfikke schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:49:
[...]

Kan die dealer gewoon voor je regelen. Je zult in beginsel wel de Duitse BTW moeten overmaken, als jij dan een bewijs kan tonen dat de auto in Nederland ingeschreven staat hoeft die dealer de door jou betaalde BTW niet af te dragen en kunnen ze het terugstorten.

Het staat exact beschreven in de link die @begintmeta correct deeltde:
[...]
Yes, heb de vraag al bij de dealer uitstaan!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

@The Eagle

Ik kan hier eigenlijk inhoudelijk niet zo veel meer toevoegen behalve mijn eigen ervaring en beweegredenen. :D

@zunrob

Ik heb mijn huidige en vorige auto uit Duitsland (laten) importeren door DCO Van Iersel in Roermond (inmiddels echter verkocht en activiteiten + medewerkers zijn overgegaan naar Multi Auto in Someren).

Onder de streep was het niet zelf hoeven doen van...

- onderhandelen met de Duitse dealer (de prijzen daar zijn écht scherp, korting doen ze niet aan)
- papierwinkel voor afdracht (rest-)BPM
- heen en weer (met 2 man) om op te halen
- risico op schade onderweg
- papierwinkel voor RDW-keuring
- stallen tot wachten keuring RDW
- stallen tot levering van kenteken na keuring RDW

...voor mij reden genoeg om daar met plezier +/- 800 euro voor te betalen. Basis pakket invoer/transport (+ bedrag per kilometer).

Een beetje afhankelijk van standplaats is zelf halen wellicht een interessante optie. Maar ik had geen zin om naar Hamburg (vorige auto) en München (huidige auto) en terug te rijden met twee man, met alle risico's die je onderweg loopt.

Export of Zollkenteken is leuk en handig, maar daar zit een tijdelijke WA-verzekering aan gekoppeld. Hang je je nieuwe auto in de vangrail of bij iemand achterin, dan is het gewoon over en kun je fluiten naar je nieuwe auto en het geld dat je betaald hebt.

En dan laat ik de kosten die het meebrengt aan bijvoorbeeld brandstof voor het gemak even achterwege. Een tripje met 2 auto's richting het midden van Duitsland vanuit Utrecht is ook gewoon 3x 500km (1x heen en weer en 1x weer). Kost je ook met gemak 100 euro per auto bij een beetje gemiddeld gebruik.

Hoewel ik het Premium pakket van DasImport erg aan de prijs vind met 1600 euro, zou ik de bijkomende kosten niet onderschatten wanneer je het zelf doet.

Succes! :)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
max schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:46:
@The Eagle

Ik kan hier eigenlijk inhoudelijk niet zo veel meer toevoegen behalve mijn eigen ervaring en beweegredenen. :D

@zunrob

Ik heb mijn huidige en vorige auto uit Duitsland (laten) importeren door DCO Van Iersel in Roermond (inmiddels echter verkocht en activiteiten + medewerkers zijn overgegaan naar Multi Auto in Someren).

- onderhandelen met de Duitse dealer (de prijzen daar zijn écht scherp, korting doen ze niet aan)

...voor mij reden genoeg om daar met plezier +/- 800 voor te betalen. Basis pakket invoer/transport (+ bedrag per kilometer).

Een beetje afhankelijk van standplaats is zelf halen wellicht een interessante optie. Maar ik had geen zin om naar Hamburg (vorige auto) en München (huidige auto) en terug te rijden met twee man, met alle risico's die je onderweg loopt.

Export of Zollkenteken is leuk en handig, maar daar zit een tijdelijke WA-verzekering aan gekoppeld. Hang je je nieuwe auto in de vangrail of bij iemand achterin, dan is het gewoon over en kun je fluiten naar je nieuwe auto en het geld dat je betaald hebt.

En dan laat ik de kosten die het meebrengt aan bijvoorbeeld brandstof voor het gemak even achterwege. Een tripje met 2 auto's richting het midden van Duitsland vanuit Utrecht is ook gewoon 3x 500km (1x heen en weer en 1x weer). Kost je ook met gemak 100 euro per auto bij een beetje gemiddeld gebruik.

Hoewel ik het Premium pakket van DasImport erg aan de prijs vind met 1600 euro, zou ik de bijkomende kosten niet onderschatten wanneer je het zelf doet.

Dank! Heb het bedrijf even gebeld, ik word donderdag terug gebeld door je naamgenoot, die zou alles over het importeren weten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

zunrob schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:34:
[...]

Dank! Heb het bedrijf even gebeld, ik word donderdag terug gebeld door je naamgenoot, die zou alles over het importeren weten. :)
Ah kijk, goeie vent inderdaad. Die heeft mij ook 2x perfect geholpen.

[ Voor 64% gewijzigd door max op 08-08-2023 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
(...)
(...)
Zoals ik hierboven schreef, zou ik het nu niet meer met een exportkenteken doen. Maar ik kon mijn auto op VIN gewoon al Volledig Casco verzekeren vanaf het aankoopmoment. Ik had dus zowel de verplichte Duitse WA verzekering, als een Nederlandse Volledig Casco verzekering.
Wellicht ook een goed idee als men hem op een auto-ambulance of transporter ophaalt (wel even checken of hij op een aanhanger ook is verzekerd bij ongelukken).

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-05 20:20
zunrob schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:04:
Je zou ook importautos.nl kunnen proberen. Ik heb goede ervaringen met die partij en volgens mij zijn ze redelijk flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

@Wild Chocolate
Ik heb destijds (ongeveer 2 jaar geleden) bij Allianz geprobeerd om mijn auto te verzekeren voordat die een NL kenteken had (stond wel al in NL, maar nog niet door de RDW gekeurd, ingevoerd etc.). Ik wilde dat gewoon geregeld hebben.

Nu is dat N=1 dus wellicht niet representatief. Maar na veel heen en weer was men toch van mening dat verzekeren op VIN (in elk geval bij Allianz) toch echt niet kon.

Puur uit interesse, bij welke verzekeraar heb je dat destijds wel voor elkaar gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
@max dat was bij Allianz! Wel via mijn tussenpersoon, het kan zomaar zijn dat dat het verschil maakt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:28
Bij Allianz moet je echt de juiste persoon treffen als het een beetje afwijkt (en dat is echt een zoektocht, helaas). Andere optie is wat @Wild Chocolate beschrijft.

Kost een paar tientjes meer, maar dan is het wel geregeld

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:03
Hackus schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:39:
Je koopt zonder btw, dus export en hebt geen tenaamstelling nodig. Auto met autoaanhanger en de rest regel je met de verkoper.
Zo’n S Max weegt al snel 1800kg. Met een aanhanger van nog eens 500kg heb je dan al wel een sprinter/transit-achtige of een flinke personenauto nodig om 2300kg te mogen trekken (en E achter B ). Ook niet voor iedereen weggelegd.

[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 09-08-2023 21:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
D_Jeff schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:28:
Bij Allianz moet je echt de juiste persoon treffen als het een beetje afwijkt (en dat is echt een zoektocht, helaas). Andere optie is wat @Wild Chocolate beschrijft.

Kost een paar tientjes meer, maar dan is het wel geregeld
Ja, dat is het ding. En dat is wat mij betreft de toegevoegde waarde van een goede tussenpersoon. Ik heb het in de 25 jaar dat ik klant bij ze ben vaker gehad:
- Schade aan mijn motor door een diefstalpoging: "Zet maar ff kort op de mail wat er gebeurd is, dan regelen wij het verder met de verzekering!".
- Bestelauto samen met motor op een combinatiepolis (waardoor de net aangeschafte auto dezelfde korting krijgt als de motor die al 5 jaar in bezit is): "Dat kan normaal niet (alleen personenauto), maar ik bel ff. Geregeld!"
- Als ik een offerte vraag voor een auto die ik nog moet kopen: "Stuur ff een korte mail met de autogegevens op het moment dat je hem op jouw naam zet, dan nemen wij hem vanaf dat moment in voorlopige dekking, totdat de verzekering rond is."

En het is echt niet zo dat ik nou zoveel meer betaal. Zij nemen de verzekeraar namelijk ook werk uit handen, qua acceptatie en administratie. Toen ik in 1998 mijn eerste verzekering bij ze ging afsluiten (motor op 18 jarige leeftijd), scheelde dat op jaarbasis een paar tientjes t.o.v. de goedkoopste. Maar dan had ik wel een veel betere dekking voor bijvoorbeeld mijn kleding. Plus dat zij aangaven dat Amev (nu ASR) bij schade-afhandeling ook binnen 2 weken uitkeert (tenzij ze de schade bestrijden). En dat bleek bij bovengenoemde diefstalpoging ook zo te zijn.

Ik vind het daarnaast zelf ook gewoon prettig om het gewoon uit handen te kunnen geven. En zoals ik schreef, bekend bedrijfje in een klein dorp, hebben een naam hoog te houden. Hoewel ze een paar jaar geleden zijn overgenomen, service en medewerkers zijn echter onveranderd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb een mooi exemplaar gevonden, ga a.s. donderdag kijken. Dealer zit niet ver van de grens, en verkoopt vaker netto aan particuliere Nederlanders. BTW issue lijkt daarmee ook opgelost te zijn. Nu zoek ik wel nog een partij die de auto allrisk wil verzekeren op het framenummer, tot is Nederlandse platen heeft. Zojuist mijn eigen verzekering gebeld (Interpolis, zonder tussenpersoon) maar was niet mogelijk omdat de auto geen APK zou hebben... Raar argument, auto heeft natuur Duitse goedkeuring, maar kwam niet verder. Iemand een tip? Want dan rijd ik de auto het liefste zelf, mer kurz kennzeichen en mrb vrijstelling naar NL.

Tips, ook van tussenpersonen, zijn (via PB) meer dan welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 15-08-2023 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
zunrob schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:24:
Ik heb een mooi exemplaar gevonden, ga a.s. donderdag kijken. Dealer zit niet ver van de grens, en verkoopt vaker netto aan particuliere Nederlanders. BTW issue lijkt daarmee ook opgelost te zijn. Nu zoek ik wel nog een partij die de auto allrisk wil verzekeren op het framenummer, tot is Nederlandse platen heeft. Zojuist mijn eigen verzekering gebeld (Interpolis, zonder tussenpersoon) maar was niet mogelijk omdat de auto geen APK zou hebben... Raar argument, auto heeft natuur Duitse goedkeuring, maar kwam niet verder. Iemand een tip? Want dan rijd ik de auto het liefste zelf, mer kurz kennzeichen en mrb vrijstelling naar NL.

Kurzzeitkennzeichen is niet geldig in Nederland!
Was gilt im Ausland?
Bei Kurzzeitkennzeichen handelt es sich grundsätzlich um eine nationale Kennzeichnung für Probe- und Überführungsfahrten.

Abkommen über die gegenseitige Anerkennung der jeweiligen nationalen Überführungs- und Probekennzeichen und der entsprechenden Fahrzeugpapiere bestehen mit Österreich, mit Italien, mit Dänemark und auch mit der Schweiz.

In einigen weiteren Nachbarländern wird das Kurzzeitkennzeichen erfahrungsgemäß toleriert, bzw. nicht beanstandet.
Gezien het eerder geposte Blik op de Weg filmpje, zou ik er niet vanuit gaan dat Nederland bij de laatstgenoemde landen hoort. Je loopt dus het risico op een boete voor rijden zonder geldig kenteken.

EDIT: Wat je nog wel zou kunnen doen: afspraak maken bij de RDW op de dag dat je naar Nederland rijdt, en daarvoor een tijdelijk kenteken aanvragen. Op de grens stoppen en kentekenplaten wisselen.

Qua assurantiekantoren, ik zou er gewoon beginnen te bellen bij jou in de buurt. Ik weet niet hoe happig ze zijn om dit voor een onbekende klant te doen, maar als je het in de buurt doet, is het voor hun ook interessanter om een nieuwe klant binnen te halen. (Voor de duidelijkheid, bij mij liep de verzekering door toen het kenteken eenmaal binnen was, dat was ook van het begin af aan de bedoeling. Dus niet alleen voor korte tijd.)

[ Voor 9% gewijzigd door Wild Chocolate op 15-08-2023 15:39 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wild Chocolate schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Kurzzeitkennzeichen is niet geldig in Nederland!

[...]

Gezien het eerder geposte Blik op de Weg filmpje, zou ik er niet vanuit gaan dat Nederland bij de laatstgenoemde landen hoort. Je loopt dus het risico op een boete voor rijden zonder geldig kenteken.

EDIT: Wat je nog wel zou kunnen doen: afspraak maken bij de RDW op de dag dat je naar Nederland rijdt, en daarvoor een tijdelijk kenteken aanvragen. Op de grens stoppen en kentekenplaten wisselen.

Qua assurantiekantoren, ik zou er gewoon beginnen te bellen bij jou in de buurt. Ik weet niet hoe happig ze zijn om dit voor een onbekende klant te doen, maar als je het in de buurt doet, is het voor hun ook interessanter om een nieuwe klant binnen te halen. (Voor de duidelijkheid, bij mij liep de verzekering door toen het kenteken eenmaal binnen was, dat was ook van het begin af aan de bedoeling. Dus niet alleen voor korte tijd.)
Sorry, ik had natuurlijk zoll kennzeichen moeten zeggen. Dat mag wel met de vrijstelling. Edit: goede tip van kurz kennzeichen!

Heb al aardig wat gebeld maar helaas nog geen partij gevonden. Tot nu geeft iedereen aan dat het alleen met kenteken mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ik heb mijn Volvo jaren geleden in Duitsland gekocht en toen verzekerd via Volvo Car Insurance. De volledig casco autoverzekering ging in op de dag van aankoop en er werd alleen om het VIN nummer gevraagd.
Dus ik kon er daarna gewoon mee naar de RDW rijden.

Misschien even bij Ford informeren of ze dit ook doen? Ford autoverzekering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
@zunrob Het is waarschijnlijk wel mogelijk, maar men vindt het waarschijnlijk teveel gedoe. Dat is echt één van de voordelen van een goede relatie als vaste klant met zo'n kantoor. Zoals ik eerder schreef, ze nemen voor mij ook gerust iets in voorlopige dekking, zonder dat ik een keuze gemaakt heb. Dat risico zullen ze wellicht ook niet nemen voor een vreemde.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik ga nog wat rondvragen. De dealer gaf aan netto aan mij als particulier te kunnen leveren, maar het is me niet helemaal duidelijk of dat nu echt mogelijk is of niet. Hij had wel duidelijk veel ervaring met verkoop aan particuliere Nederlanders. Hij belde zojuist namelijk al over het zoll kennzeichen en de kosten incl. verzekering.

@Begur, Ford zei ook nee.

[ Voor 6% gewijzigd door zunrob op 15-08-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik ben al aan het kijken naar de BPM aangifte. Maar hoe bepaal ik de originele Nederlandse netto cataloguswaarde? De S-Max wordt al enkele jaren niet meer in Nederland verkocht...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JTHZZ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:11:
[...]

Zo’n S Max weegt al snel 1800kg. Met een aanhanger van nog eens 500kg heb je dan al wel een sprinter/transit-achtige of een flinke personenauto nodig om 2300kg te mogen trekken (en E achter B ). Ook niet voor iedereen weggelegd.
Denk in oplossingen ipv in problemen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Opgelost! De Duitse dealer komt de auto met een auto ambulance brengen in Nederland!
Aangezien het een gloednieuwe auto betreft die nog nooit geregistreerd is heb ik natuurlijk geen kentekenbewijs. Wat heb ik naast de Zulassungbescheinigung Teil II nog meer nodig bij de RDW? Kan het op hun website helaas niet vinden. Zal ze sowieso morgen ook even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 22:15
@The Eagle

@zunrob

...voor mij reden genoeg om daar met plezier +/- 800 euro voor te betalen. Basis pakket invoer/transport (+ bedrag per kilometer).

Ik ben ook import aan het overwegen en vind hoewel een fijne website, DAS ook erg aan de prijs. 200 ex btw invoer en 139 ex btw legekosten terwijl een belletje met RDW leerde dat het rechtstreeks bij hun voor 130 inc kan...

Ook dat BPM verhaal is apart. Via DAS 6400 en via die xray site kwam ik op 3800 totaal. Ik woon naast de Duitse grens dus 550 ex btw transportkosten is wellicht ook iets teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

De Autoweek BPM calculator was hier nog elke keer (bij mezelf 2x + 2x voor schoonbroers) bijna op de euro nauwkeurig.

https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/

Je moet natuurlijk wel alle info zelf invullen, als je niet alle info beschikbaar hebt wijkt die natuurlijk ook af.

Ik heb zelf bij datum 1e toelating bijv. 31-12-2017 ingevuld bij mijn eigen auto. Auto is van 12-2017, maar exacte datum wist ik toen nog niet. Hoe nieuwer de auto, hoe hoger de rest BPM. Dus elke datum ouder dan 31-12-2017 betekende minder BPM. En minder BPM terwijl je rekening houd met meer, is niet erg. :P

Gewoon een beetje slim om gaan met die calculator, dan kom je best een eind.

[ Voor 5% gewijzigd door max op 23-08-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 22:15
max schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:49:
De Autoweek BPM calculator was hier nog elke keer (bij mezelf 2x + 2x voor schoonbroers) bijna op de euro nauwkeurig.

https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/

Je moet natuurlijk wel alle info zelf invullen, als je niet alle info beschikbaar hebt wijkt die natuurlijk ook af.

Ik heb zelf bij datum 1e toelating bijv. 31-12-2017 ingevuld bij mijn eigen auto. Auto is van 12-2017, maar exacte datum wist ik toen nog niet. Hoe nieuwer de auto, hoe hoger de rest BPM. Dus elke datum ouder dan 31-12-2017 betekende minder BPM. En minder BPM terwijl je rekening houd met meer, is niet erg. :P

Gewoon een beetje slim om gaan met die calculator, dan kom je best een eind.
Dat gaat over de gehele BPM, niet over de rest BPM. Die wordt dan bij wijze van service, verder uitvogeld door...DAS. Die, zoals ik net aangaf, een behoorlijk verschil heeft met de bovengenoemde website Xray.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

@Rene44 Als je even verder naar beneden scrollt in de resultaten zie je ook de BPM incl. leeftijdskorting. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Rene44 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:40:
[...]

Ik ben ook import aan het overwegen en vind hoewel een fijne website, DAS ook erg aan de prijs. 200 ex btw invoer en 139 ex btw legekosten terwijl een belletje met RDW leerde dat het rechtstreeks bij hun voor 130 inc kan...

Ook dat BPM verhaal is apart. Via DAS 6400 en via die xray site kwam ik op 3800 totaal. Ik woon naast de Duitse grens dus 550 ex btw transportkosten is wellicht ook iets teveel.
Er zijn ook andere partijen, waar je een taxatie- en BPM-rapport op kunt laten stellen. Bijvoorbeeld: https://www.bbpartners.nl/

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

zunrob schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:24:

Heb je een link/info over de auto? Deze S-Max liefhebber is wel benieuwd :)
Pagina: 1