Hr++ glas combineren met hr+++ glas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:53
Ik heb een woning waar kozijnen inzitten die er nog goed uit zien, maar wel verouderd zijn ( woning uit 1972). In onze keuken zitten kozijnen met enkel glas, in de woonkamer zitten veel kozijnen met oud dubbel glas. Een glaszetter beveelde ons aan om alles wat mogelijk is te vervangen naar hr++ 16 mm spouw of naar dunner glas voor de buiten deuren en uitzetramen. Ik denk dit dan hr+ glas zal worden?
Zelf denk ik dat bijvoorbeeld de keuken uitzet ramen die nu enkel glas zijn te vervangen met nieuwe draaikiep kozijnen met triple glas. Aangezien het een heel duur grapje wordt om vervolgens ook alle kozijnen in de woonkamer te vervangen naar trippel glas, denk ik eraan om deze te laten vervangen naar hr++ glas in de bestaande kozijnen. Hoeveel zin heeft triple glas hr+++ wanneer je het combineert met hr++ glas? Levert dit wel voordeel op? Of kun je beter alles dan hr++ laten?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-04 21:03
Het gaat om de som van het warmteverlies. Alles wat je als HR+++ hebt geeft je minder warmteverlies t.o.v. HR++. Het kan net dat beetje schelen als je later naar een warmtepomp wilt overstappen. Het zit er wel voor de komende 20+ jaar in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:52
Seroo schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:22:
Het gaat om de som van het warmteverlies. Alles wat je als HR+++ hebt geeft je minder warmteverlies t.o.v. HR++. Het kan net dat beetje schelen als je later naar een warmtepomp wilt overstappen. Het zit er wel voor de komende 20+ jaar in.
Ja dit dus, je gaat er spijt van krijgen als je nu nieuwe kozijnen neemt en er geen HR+++ in laat plaatsen. Kozijnenboeren zijn er niet zo'n fan van omdat het een stuk zwaarder tillen is dan HR++ en het ze geen extra marge oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Glas in deuren en uitzetramen wordt meestal 12 of 13mm spouw voor gebruikt, anders moeten er nog veel dikkere glaslatten opgezet worden. Isolatiewaarde daarvan zal Ug=1.2 zijn, nog steeds HR++.
Voor je grote ramen kan je idd 16mm gebruiken, heb je met kunststof spacers een isolatiewaarde van Ug=1.0.

Verder triple, als je daar 16mm spouw en kunststof spacers op pakt heb je Ug=0.5 te pakken. De helft van je warmteverlies met HR++. Ik weet niet hoe groot je ramen zijn die je wilt vervangen, maar op een raampje van 100x65cm is het verschil maar een paar tientjes. Prijzen van de aannemer gaan vooral omhoog als ze een kraan nodig hebben om het glas te zetten ivm gewicht. Een raampje van 180x180 houd je nml niet met 2 man (is met dubbelglas al goed zwaar).

En uiteindelijk gaat het idd om de som van je warmteverlies. Meestal proberen aannemers triple glas uit je hoofd te praten met onzin redenaties, vnml omdat ze geen zin hebben om ermee te sjouwen.

Als je nieuw moet, gewoon het beste glas kiezen wat je nu kunt krijgen. Kunststof past altijd triple in, dus gewoon doen. Voor renovatie zit je vast aan 16mm spouw, daar gaat triple niet. Als die hardhouten jaren 70 kozijnen nog knap zijn vind ik het eeuwig zonde om dat eruit te slaan. Ik heb hier op het noorden ook nog hout, zuiden is wel kunststof. Op het westen en zuiden door zon, regen en achterstallig onderhoud van vorige eigenaar kozijn moeten vervangen, op het noorden alles na 45 jaar nog kneiterhard.

Edit: als je geld over hebt is Vacuumglas ook nog een optie. Mijn ouders krijgen dat binnenkort in hun jaren '00 uitbouw waar nu HR+ in zit. Ze hebben sinds 2 jaar vloerverwarming, radiatoren weg en nu klachten over koudeval.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 07-08-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:53
Bedankt voor de reacties.
Seroo schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:22:
Dat klopt. Combineren van glas zal dan een mooie oplossing kunnen zijn
_JGC_ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:37:
Glas in deuren en uitzetramen wordt meestal 12 of 13mm spouw voor gebruikt, anders moeten er nog veel dikkere glaslatten opgezet worden. Isolatiewaarde daarvan zal Ug=1.2 zijn, nog steeds HR++.
Voor je grote ramen kan je idd 16mm gebruiken, heb je met kunststof spacers een isolatiewaarde van Ug=1.0.

Verder triple, als je daar 16mm spouw en kunststof spacers op pakt heb je Ug=0.5 te pakken. De helft van je warmteverlies met HR++. Ik weet niet hoe groot je ramen zijn die je wilt vervangen, maar op een raampje van 100x65cm is het verschil maar een paar tientjes. Prijzen van de aannemer gaan vooral omhoog als ze een kraan nodig hebben om het glas te zetten ivm gewicht. Een raampje van 180x180 houd je nml niet met 2 man (is met dubbelglas al goed zwaar).

En uiteindelijk gaat het idd om de som van je warmteverlies. Meestal proberen aannemers triple glas uit je hoofd te praten met onzin redenaties, vnml omdat ze geen zin hebben om ermee te sjouwen.

Als je nieuw moet, gewoon het beste glas kiezen wat je nu kunt krijgen. Kunststof past altijd triple in, dus gewoon doen. Voor renovatie zit je vast aan 16mm spouw, daar gaat triple niet. Als die hardhouten jaren 70 kozijnen nog knap zijn vind ik het eeuwig zonde om dat eruit te slaan. Ik heb hier op het noorden ook nog hout, zuiden is wel kunststof. Op het westen en zuiden door zon, regen en achterstallig onderhoud van vorige eigenaar kozijn moeten vervangen, op het noorden alles na 45 jaar nog kneiterhard.

Edit: als je geld over hebt is Vacuumglas ook nog een optie. Mijn ouders krijgen dat binnenkort in hun jaren '00 uitbouw waar nu HR+ in zit. Ze hebben sinds 2 jaar vloerverwarming, radiatoren weg en nu klachten over koudeval.
Momenteel hebben we houten kozijnen in huis en zullen we ook bij nieuwe kozijnen voor hout gaan. Vacuüm glas is momenteel een geweldige glassoort, alleen vind ik het momenteel nog te prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiCoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:25
Deels zelfde vraag als ts, want ik heb wat discussie met de aannemer.

Situatie is woning uit 1962. Geen geïsoleerde spouwmuur. We willen de woning gaan uitbouwen.

Voor in de woning gaan we dubbelglas in bestaande kozijnen vervangen voor hr++ glas. De bestaande spouw gaan we na-isoleren.

Nu heb ik discussie over de aanbouw. Mijn aannemer zegt dat triple glas in de aanbouw (loopdeur, schuifpui en lichtstraat) weinig toegevoegde waarde heeft, door de mindere isolatie in de rest van de woning. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MiCoo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:53:
Deelzls zelfde vraag als ts, want ik het wat discussie met de aannemer.

Situatie is woning uit 1962. Geen geïsoleerde spouwmuur. We willen de woning gaan uitbouwen.

Voor in de woning gaan we dubbelglas in bestaande kozijnen vervangen voor hr++ glas. De bestaande spouw gaan we na-isoleren.

Nu heb ik discussie over de aanbouw. Mijn aannemer zegt dat triple glas in uitbouw (loopdeur, schuifpui en lichtstraat) weinig toegevoegde waarde heeft, door de mindere isolatie in de rest van de woning. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Je gaat dan aan de ene kanten de lekken dus proberen te dichten.
Maar dan vervolgens alles wat nieuw is niet optimaal dichtmaken...

Het is natuurlijk een rekensom wat is de meerprijs tussen ++ en triple en wat levert het op.

Dat kun je zien in puur financieel of ook een stuk comfort.

Triple is stiller en voor zover merkbaar toch minder koudeval op grote oppervlaktes..

En uiteraard de stookkosten zullen lager zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 23:10
Deelzls zelfde vraag als ts, want ik het wat discussie met de aannemer.

Nu heb ik discussie over de aanbouw. Mijn aannemer zegt dat triple glas in uitbouw (loopdeur, schuifpui en lichtstraat) weinig toegevoegde waarde heeft, door de mindere isolatie in de rest van de woning. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Gauw een betere aannemer vinden, ik heb met een belachelijk goed geisoleerde uitbouw juist mijn gasverbruik gehalveerd! Dus zijn redenatie is precies fout

diskeltische lurker

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 23:10
Een lichtstraat moet je echt tripple willen met een rolluik ivm warmteverlies naar boven ( isolatiewaarde van glas veranderd als het niet rechtopstaat)

[ Voor 48% gewijzigd door technopeuter op 28-12-2023 00:05 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 18:42
Elk beetje isolatie is altijd meegenomen. De gedachte 'ja maar ergens anders is de isolatie minder goed' is echt een non-argument.

Of het financieel uit kan is een tweede, maar volgens mij als je toch alles al nieuw neer zet zijn de kostenverschillen tussen HR++ en +++ niet zo groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Nu heb ik discussie over de aanbouw. Mijn aannemer zegt dat triple glas in de aanbouw (loopdeur, schuifpui en lichtstraat) weinig toegevoegde waarde heeft, door de mindere isolatie in de rest van de woning. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Isolatie (weerstand tegen warmte verlies) is de optelsom van elke m2 dus alles helpt.
Maar waarom zeggen dan zoveel mensen dat een deel van je huis goed isoleren niet help? Vaak is het zo dat bv 1 slaapkamer voorzien van tripple glas nagnoeg niets uitmaakt op de energierekening gewoon simpelweg omdat het een teklein aandeel heeft in het totale warmte verlies. dat kan een reden zijn om het niet te doen en dat is dan ook jaren lang een argument geweest. echter je moet ergens beginnen dus elke m2 die je aanpakt kan je maar beter zo goed moelijk aanpakken. is het tegen argument.

Dan jouw specifieke situatie, je aanbouw is (neem ik aan) onderdeel van je woonkamer, de plek waar het meeste wordt gestookt op de hoogste temperatuur je hebt hier dus meer warmteverlies dan in bovenstaande slaapkamer want het glas oppervlak en de deltaT is hoger. ik zeg als het kan gewoon triple. je hebt bij een uitbouw helaas geen recht op subsidie maargoed doorgaans is het prijs verschil niet heel groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:10

Het warmteverlies van je huis is als een vergiet wat je volledig gevuld met water probeert te houden, maar niet wil laten overstromen. Je hebt de kraan vol open staan om het vergiet gevuld te houden.

Elke keer, muur, raam etc representeert een paar gastjes uit het vergiet.
Elk stapje isolatie is als het dichten van een paar gaatjes in het vergiet. Er stroomt dan dus minder water het vergiet uit, waardoor de kraan een klein beetje dichtgedraaid wordt.

Die eerste beetjes merk je niet zoveel van, maar op langere termijn gaat dat dichten van die gaatjes in het vergiet een behoorlijke optelsom worden en kun je wel merkbaar de toevoer van water gaan beperken zonder het waterpeil in het vergiet te laten zakken.

Kortom: elk beetje extra isolatie helpt. Dus altijd doen als het weinig extra werk/meerprijs geeft. In nieuwe kozijnen is het prijsverschil tussen dubbel en Triple glas erg beperkt. Absoluut doen.

Want in je comfort merk je duidelijk verschil wanneer je dicht bij het raam zit. Bij onze HR++ ramen voelen we lichte koudeval, bij onze triple glas ramen aan de andere kant van de kamer niet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-04 10:28
WeetIkHetNou schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:32:
Elk beetje isolatie is altijd meegenomen. De gedachte 'ja maar ergens anders is de isolatie minder goed' is echt een non-argument.

Of het financieel uit kan is een tweede, maar volgens mij als je toch alles al nieuw neer zet zijn de kostenverschillen tussen HR++ en +++ niet zo groot.
Klopt helemaal met subsidie, met dubbele maatregelen. Het verschil op bijna 50.000 euro aan kunststof kozijnen + glas tussen HR++ en triple glas HR+++ was maar na subsidie bijna 2000 euro meer. En had ik echt de hele woning overal triple glas. Subsidie op HR++ is lager dan op HR+++.

Subsidie op triple glas is namelijk per m2 aanzienlijk hoger. Zorg er wel voor dat je dubbele maatregelen neemt want dat scheelt heel veel subsidie. Bijna 2x zoveel subsidie. + je krijgt weer subsidie op je 2e maatregel. Heb toen ook nog vloer en dak isolatie gedaan als 2e maatregel. Kreeg richting de 8000 euro weer terug aan subsidie.

Maar als je een wat nieuwere woning hebt uit de jaren 90 ofzo, met al dubbel glas. Zijn kunststof kozijnen + glas niet echt een goede investering. Het kost zoveel geld, en ik deed het om verschillende andere redenen namelijk:
1. Niet meer verven, er was gewoon gigantisch veel hout, nu hoef ik dat niet meer te doen.
2. Geluidscomfort, triple glas isoleert geluid heel goed en het is nu heerlijk stil in huis. Je hoort geluiden van buiten niet of amper meer.
3. Isolatie, maar dit ga je NIET terug verdienen. Tenzij je echt veel enkel glas hebt van vroeger, boven bij mij was alles nog enkel glas.
4. Comfort.
5. Moderne look kunststofkozijnen ziet er gewoon echt mooi en fris uit bij de woning + buren hebben exact hetzelfde. (Twee onder 1 kap)
6. Ramen met slotjes, kiepramen en horren. Gewoon fijn.

Als je echt geld wil besparen moet je echt in andere zaken investeren in het huis als je al redelijk goed dubbel glas hebt. O.a. zonnepanelen, warmtepomp/hybride versie, vloer/dak/spouw isolatie. Beter om de low hanging fruits te pakken als eerste. En vanuit daar bespaar je geld, en die besparing kan je weer verder investeren. Is een tip.

[ Voor 47% gewijzigd door Immutable op 29-12-2023 11:40 ]

Pagina: 1