Alienware AW3423DWF Coilwhine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Hoi Allemaal,

Ik heb sinds een dag of 3 een AW3423DWF. Echter heeft het scherm heel veel last van "coilwhine" achtig geluid.
Dit filmpje geeft het goed weer: https://www.reddit.com/r/...3423dwf_is_making_a_high/

Als ik de comments zo lees hebben ze het allemaal of bijna allemaal. Dus ben benieuwd wat de ervaringen hier op tweakers zijn.

Wat het erger maakt: 60Hz ipv 165 (waar je met VRR gaming last van hebt want dan wisselt de refresh rate en hoe lager hoe meer herrie)

Dus ik ben benieuwd zijn er hier mensen die zo'n scherm hebben en zo ja heb je hier ook last van?

Helaas zijn andere oled monitoren geen optie omdat ik een Radeon kaart heb en de EOTF tracking alleen bij de AW3423DWF met de laatste firmware goed werkt. Voorheen was het nog meer een drama dan bij de DW maar met de laatste firmware werken Radeon kaarten gelukkig goed. Echter is dat bij de DW, Samsung en MSI monitoren niet optimaal en voor een scherm van 1000 euro of meer mag je toch wel verwachten dat dat allemaal goed werkt.

Zou jammer zijn als ik hem terug moet sturen want OLED bevalt wel goed tov mijn iiyama 3466 maar die fluittoon maakt me helemaal gek en vind ik onacceptabel voor zo'n duur scherm.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 14:11
Heb je de laatste drivers en firmware van Dell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cobalt schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:00:
Heb je de laatste drivers en firmware van Dell?
JAzeker hij draait de M3B104 en heb de drivers van de Alienware site geïnstalleerd.
Maar dit lijkt op de issues die videokaarten nog al eens hebben met coilwhine. Volgens mij hebben ze verkeerde keuzes gemaakt in de power supply van deze schermen die gevoelig zijn voor verschillende soorten load en waar de spoelen dan herrie maken.

[ Voor 33% gewijzigd door Astennu op 07-08-2023 17:05 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:05

CMT

Hey Astennu,

Zo te lezen heeft Dell het lang spelende coilwhine probleem blijkbaar nog niet opgelost of negeren ze het gewoon. :/ . Een paar weken terug zat ik nog te twijfelen om dit scherm te halen met de kortingscode, maar uiteindelijk niet gedaan omdat onduidelijk was of het opgelost was.

Het komt bij alle geschakelde voedingen in min of meerdere mate voor (er zijn er ook die compleet stil zijn dat wel, maar zeldzaam). Bij de AW3423DWF blijkt het dus echt te gillen..
Hoe spijtig het ook is, helaas is er als consument weinig aan te doe. Want je zou het scherm open moeten maken om te kijken of een van de spoelen de boosdoener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-09 23:28
AW3423DWF hier en zo goed als 0 problemen (lees: geen) met coilwhine enkel een klein beetje tijdens de pixel refresh.

[ Voor 35% gewijzigd door Lekiame op 07-08-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CMT schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:39:
Hey Astennu,

Zo te lezen heeft Dell het lang spelende coilwhine probleem blijkbaar nog niet opgelost of negeren ze het gewoon. :/ . Een paar weken terug zat ik nog te twijfelen om dit scherm te halen met de kortingscode, maar uiteindelijk niet gedaan omdat onduidelijk was of het opgelost was.

Het komt bij alle geschakelde voedingen in min of meerdere mate voor (er zijn er ook die compleet stil zijn dat wel, maar zeldzaam). Bij de AW3423DWF blijkt het dus echt te gillen..
Hoe spijtig het ook is, helaas is er als consument weinig aan te doe. Want je zou het scherm open moeten maken om te kijken of een van de spoelen de boosdoener is.
Ja dat idee krijg ik nu dus ook. Was wel iemand die het er over had dat de DW het minder had. Maar ik ga geen nVidia tax betalen en er een luide fan voor terug krijgen + geen firmware update mogelijkheden door de nVidia module. Dus in bijna alle opzichten een slechter scherm.

Guess dat het wachten wordt op de V2 QD oled's met 240Hz paneel hopelijk zit er daar een scherm tussen wat wel goede eotf tracking heeft met AMD kaarten. Op een of andere manier spenderen de fabrikanten daar geen tijd aan. Alleen voor de DWF is het nu opgelost met een firmware update Maar dst Heeft ook veel te lang geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lekiame schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:42:
AW3423DWF hier en zo goed als 0 problemen (lees: geen) met coilwhine enkel een klein beetje tijdens de pixel refresh.
Is het dan niet omdat het scherm anders gebruikt? (lees geen vrr of lage refresh rates) of niet zo gevoelig bent voor dst soort piep geluidjes?

Als je met je oor midden boven het scherm houd hoor ik het letterlijk altijd welke refresh rate of belasting Ik ook heb. Alleen met 60Hz hoor je het overduidelijk ook op 2 meter afstand nog en met bepaalde wisselende load is het helemaal frustrerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
Astennu schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:44:
[...]

Is het dan niet omdat het scherm anders gebruikt? (lees geen vrr of lage refresh rates) of niet zo gevoelig bent voor dst soort piep geluidjes?

Als je met je oor midden boven het scherm houd hoor ik het letterlijk altijd welke refresh rate of belasting Ik ook heb. Alleen met 60Hz hoor je het overduidelijk ook op 2 meter afstand nog en met bepaalde wisselende load is het helemaal frustrerend.
Laat ik voorop stellen dat ik enorm gevoelig ben voor geluidjes of coilwhine.
Een GPU met veel coilwhine gaat bijvoorbeeld instant retour bij mij.
Ik gebruik het scherm enkel en alleen op maxfps 162 met Gsync aan (want scherm 165hz en scherm werkt het smoothste met Gsync aan, dus -3fps van max hz locken en Gsync aanzetten).

Ik heb tijdens het gamen even geluisterd, ook bij een game waar maxfps niet aangetikt wordt en ik hoor nog steeds niks, nada, noppes qua coilwhine. Geen idee wat het scherm doet op 60Hz of met VRR.

Ik hoor enkel heel licht gepiep/coil als ik mijn scherm uit zet en de pixelrefresh start.
En daar heb ik uiteraard geen problemen mee, want dan loop ik altijd naar beneden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lekiame schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

Ik gebruik het scherm enkel en alleen op maxfps 162 met Gsync aan (want scherm 165hz en scherm werkt het smoothste met Gsync aan, dus -3fps van max hz locken en Gsync aanzetten).

Ik heb tijdens het gamen even geluisterd, ook bij een game waar maxfps niet aangetikt wordt en ik hoor nog steeds niks, nada, noppes qua coilwhine. Geen idee wat het scherm doet op 60Hz of met VRR.

Ik hoor enkel heel licht gepiep/coil als ik mijn scherm uit zet en de pixelrefresh start.
En daar heb ik uiteraard geen problemen mee, want dan loop ik altijd naar beneden :)
Bedankt voor je feedback! het lijkt er op dat er wel mensen zijn die acceptabele schermen gekregen hebben maar dat ze het allemaal wel iets hebben. En die van mij lijkt het dan wel meer dan gemiddeld te hebben.
60Hz is makkelijk te testen op de desktop bij display settings. En die van mij heeft het op een of andere manier wel meer met Wit beeld.
Wat inderdaad ook veel herrie maakt is als het scherm in en uit schakelt vooral voordat hij met dat no input detected schermpje komt.

Maar misschien dat ik dan toch nog wel een poging ga doen om hem te ruilen want na wat games met HDR1000 gespeeld te hebben wil ik eigenlijk niet meer terug. Het lijkt net of je van Low naar Ultra settings gaat zo veel meer diepte en levendigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:59:
[...]

Bedankt voor je feedback! het lijkt er op dat er wel mensen zijn die acceptabele schermen gekregen hebben maar dat ze het allemaal wel iets hebben. En die van mij lijkt het dan wel meer dan gemiddeld te hebben.
60Hz is makkelijk te testen op de desktop bij display settings. En die van mij heeft het op een of andere manier wel meer met Wit beeld.
Wat inderdaad ook veel herrie maakt is als het scherm in en uit schakeld vooral met dat no input detected schermpje.

Maar misschien dat ik dan toch nog wel een poging ga doen om hem te ruilen want na wat games met HDR1000 gespeeld te hebben wil ik eigenlijk niet meer terug. Het lijkt net of je van Low naar Ultra settings gaat zo veel meer diepte en levendigheid.
Haha dit scherm is gewoon het beste wat er momenteel verkrijgbaar is. HDR1000 vind ik zelf niet zo prettig, HDR400 True Black is perfect!
Even met de Windows 11 HDR Calibration tool calibreren en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lekiame schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Haha dit scherm is gewoon het beste wat er momenteel verkrijgbaar is. HDR1000 vind ik zelf niet zo prettig, HDR400 True Black is perfect!
Even met de Windows 11 HDR Calibration tool calibreren en klaar :)
Te fel of wat is het probleem? Vond het er zelf wel erg mooi uit zien in Maas Effect remastered. Bij Deep Rock Galactic kunnen sommige elementen wel erg fel zijn. Maar dat is een duidelijke keuze van de devs zit er wel heel indrukwekkend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Te fel of wat is het probleem? Vond het er zelf wel erg mooi uit zien in Maas Effect remastered. Bij Deep Rock Galactic kunnen sommige elementen wel erg fel zijn. Maar dat is een duidelijke keuze van de devs zit er wel heel indrukwekkend uit.
Contrast tussen héél fel en héél donker was me iets too much. Daarnaast vind ik HDR1000 was instabieler qua weergave dan HDR400 TB (ondanks dat dit gefixed zou zijn in de laatste firmware update).
HDR400 TB is m.i. echt pérfect na Windows 11 HDR calibratie gedraait te hebben. Genieten! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lekiame schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:49:
[...]

Contrast tussen héél fel en héél donker was me iets too much. Daarnaast vind ik HDR1000 was instabieler qua weergave dan HDR400 TB (ondanks dat dit gefixed zou zijn in de laatste firmware update).
HDR400 TB is m.i. echt pérfect na Windows 11 HDR calibratie gedraait te hebben. Genieten! 8)
Ja sommige mensen houden er niet van en vonden OLED TV's ook al te fel bij HDR films. Ik ben zelf wel een nits nut dus ik vind het wel erg mooi en kan het waarderen.
De laatste firmware fixed de EOTF problemen inderdaad dat is ook de rede dat ik er nu pas een gekocht heb want voor die tijd vond ik het idioot dat dat niet goed werkte bij een monitor van deze prijsclasse.
Ik gebruik zelf HDR1000 en heb SDR calibratie met Display cal gedaan.

Maar zal eens naar HDR calibratie kijken (gebruik zelf windows 10). Ik switch HDR nu handmatig aan en uit als ik HDR games ga spelen. (sommige games doen het van zelf goed maar DRG bv niet dan moet je handmatig HDR aan zetten. Mass effect zet het van zelf weer aan en uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:12:
[...]

Ja sommige mensen houden er niet van en vonden OLED TV's ook al te fel bij HDR films. Ik ben zelf wel een nits nut dus ik vind het wel erg mooi en kan het waarderen.
De laatste firmware fixed de EOTF problemen inderdaad dat is ook de rede dat ik er nu pas een gekocht heb want voor die tijd vond ik het idioot dat dat niet goed werkte bij een monitor van deze prijsclasse.
Ik gebruik zelf HDR1000 en heb SDR calibratie met Display cal gedaan.

Maar zal eens naar HDR calibratie kijken (gebruik zelf windows 10). Ik switch HDR nu handmatig aan en uit als ik HDR games ga spelen. (sommige games doen het van zelf goed maar DRG bv niet dan moet je handmatig HDR aan zetten. Mass effect zet het van zelf weer aan en uit).
Wat een gedoe om steeds HDR aan en uit te zetten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 09:39
Lekiame schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

Waarom gebruik je niet gewoon de Vsync optie van nvidia control panel in combinatie met gsync? Die is daar voor bedoeld. Dan lost hij het probleem met de max fps / hz zelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
FrankoNL schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:45:
[...]

Waarom gebruik je niet gewoon de Vsync optie van nvidia control panel in combinatie met gsync? Die is daar voor bedoeld. Dan lost hij het probleem met de max fps / hz zelf op.
Ik weet ook van deze optie af, echter merk ik toch dat hij dan soms 1 fps erboven schiet voor een miliseconde wat resulteerd in tearing omdat de fps even buiten de Gsync range van 30 - 165 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Lekiame schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:10:
[...]

Ik weet ook van deze optie af, echter merk ik toch dat hij dan soms 1 fps erboven schiet voor een miliseconde wat resulteerd in tearing omdat de fps even buiten de Gsync range van 30 - 165 komt.
Dat is raar. Hij zou hem immers moeten locken op je refreshrate. Nouja maakt ook niet zoveel uit. Bij mij werkt het in ieder geval feilloos :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
FrankoNL schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:51:
[...]

Dat is raar. Hij zou hem immers moeten locken op je refreshrate. Nouja maakt ook niet zoveel uit. Bij mij werkt het in ieder geval feilloos :).
Het werkt ook wel, alleen zal je altijd wel een keer een gare spike van 1 fps hebben naar 166 bijvoorbeeld. En tja, dan valt de boel buiten gsync range voor een miliseconde ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lekiame schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:56:
[...]

Wat een gedoe om steeds HDR aan en uit te zetten. 8)7
Ja klopt maar anders kloppen de kleuren van geen kant vanmiddag ook 6 pogingen gedaan om HDR goed gekalibreerd te krijgen maar dat wil gewoon niet. Voor desktop werkt het niet prettig alles is veel te groen en color profiles worden niet goed geladen en zo wel dan heb je heel veel black crush. Windows is echt een ramp qua kleur profielen en Rec 2020 video.
FrankoNL schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:51:
[...]

Ik herken dat probleem ik beperkte mijn 144Hz schermen ook altijd tot max 143FPS in de AMD Drivers dan tikt hij heel af en toe 144 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:19:
[...]

Ja klopt maar anders kloppen de kleuren van geen kant vanmiddag ook 6 pogingen gedaan om HDR goed gekalibreerd te krijgen maar dat wil gewoon niet. Voor desktop werkt het niet prettig alles is veel te groen en color profiles worden niet goed geladen en zo wel dan heb je heel veel black crush. Windows is echt een ramp qua kleur profielen en Rec 2020 video.

[...]

Ik herken dat probleem ik beperkte mijn 144Hz schermen ook altijd tot max 143FPS in de AMD Drivers dan tikt hij heel af en toe 144 aan.
Ja maar met vysnc zou hij dat dus niet moeten doen. Dit in combo met gsync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
FrankoNL schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:21:
[...]

Ja maar met vysnc zou hij dat dus niet moeten doen. Dit in combo met gsync.
vsync wil je niet gebruiken want dan krijg je een hogere latency daarom kan je beter een FPS limit instellen en vsync uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb inmiddels een 2e scherm ontvangen helaas een refurbished met een dode pixel dus hij moet weer terug. Maar deze heeft geen luide coil whine zoals de vorige dit zou acceptabel zijn. Je hoort af en toe wel iets maar bij desktop gebruik en met gaming is het stil genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Astennu schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:57:
Ik heb inmiddels een 2e scherm ontvangen helaas een refurbished met een dode pixel dus hij moet weer terug. Maar deze heeft geen luide coil whine zoals de vorige dit zou acceptabel zijn. Je hoort af en toe wel iets maar bij desktop gebruik en met gaming is het stil genoeg.
Even nieuwe regelen idd, ik had een defect in mijn DWF na iets minder dan een jaar (folie liet los in het scherm). heb ook 2 vervangende monitoren weer terug moeten sturen voordat ik de derde kreeg die helemaal top 100% was.
De eerste vervanger had een dode pixel, de tweede een streep in het scherm.

[ Voor 5% gewijzigd door Lekiame op 03-10-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lekiame schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:03:
[...]

Even nieuwe regelen idd, ik had een defect in mijn DWF na iets minder dan een jaar (folie liet los in het scherm). heb ook 2 vervangende monitoren weer terug moeten sturen voordat ik de derde kreeg die helemaal top 100% was.
De eerste vervanger had een dode pixel, de tweede een streep in het scherm.
Mmh bied weinig vertrouwen dat het schema het 5+ jaar vol gaat houden wat bij lcd's en lg oled panelen geen enkel Issue is. Is dat folie probleem opgelost in latere productie run's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Astennu schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

Mmh bied weinig vertrouwen dat het schema het 5+ jaar vol gaat houden wat bij lcd's en lg oled panelen geen enkel Issue is. Is dat folie probleem opgelost in latere productie run's?
Ik heb eigenlijk geen flauw idee. Enige wat ik weet is dat de DELL klantenservice extreem snel (1 dag) een nieuwe monitor bij me hadden thuisbezorgd (evenals de tweede en derde vervanging). Ik draai inmiddels al weer een 4 maand probleemloos (en zonder coilwhine O+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Astennu schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:55:
Hoi Allemaal,

Ik heb sinds een dag of 3 een AW3423DWF. Echter heeft het scherm heel veel last van "coilwhine" achtig geluid.
Dit filmpje geeft het goed weer: https://www.reddit.com/r/...3423dwf_is_making_a_high/

Als ik de comments zo lees hebben ze het allemaal of bijna allemaal. Dus ben benieuwd wat de ervaringen hier op tweakers zijn.

Wat het erger maakt: 60Hz ipv 165 (waar je met VRR gaming last van hebt want dan wisselt de refresh rate en hoe lager hoe meer herrie)

Dus ik ben benieuwd zijn er hier mensen die zo'n scherm hebben en zo ja heb je hier ook last van?

Helaas zijn andere oled monitoren geen optie omdat ik een Radeon kaart heb en de EOTF tracking alleen bij de AW3423DWF met de laatste firmware goed werkt. Voorheen was het nog meer een drama dan bij de DW maar met de laatste firmware werken Radeon kaarten gelukkig goed. Echter is dat bij de DW, Samsung en MSI monitoren niet optimaal en voor een scherm van 1000 euro of meer mag je toch wel verwachten dat dat allemaal goed werkt.

Zou jammer zijn als ik hem terug moet sturen want OLED bevalt wel goed tov mijn iiyama 3466 maar die fluittoon maakt me helemaal gek en vind ik onacceptabel voor zo'n duur scherm.
Het is best wel zacht in het filmpje vergeleken met de bijgeluiden.
Ben dik tevreden met uitvoering: Alienware AW2723DF Wit

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lekiame schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Ik heb eigenlijk geen flauw idee. Enige wat ik weet is dat de DELL klantenservice extreem snel (1 dag) een nieuwe monitor bij me hadden thuisbezorgd (evenals de tweede en derde vervanging). Ik draai inmiddels al weer een 4 maand probleemloos (en zonder coilwhine O+ )
Helaas heb ik hem niet bij del gekocht en duurt het 2 weken voor ik weer een andere heb dus zoek even een goed moment waar het mij uitkomt om hem weer twee weken kwijt te zijn.
Hackus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:25:
[...]

Het is best wel zacht in het filmpje vergeleken met de bijgeluiden.
Ben dik tevreden met uitvoering: Alienware AW2723DF Wit
Wat wil je daar mee zeggen?

Als je gevoelig bent voor dit soort geluiden is het een ramp ik krijg er echt hoofdpijn van. Voor een scherm van 1000 euro is het totaal onacceptabel dat dit works as designed zou zijn.

Daarnaast link je zelf naar een totaal ander scherm wat niet het scherm is waar ik het over heb.

[ Voor 30% gewijzigd door Astennu op 03-10-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Astennu schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:35:
[...]

Helaas heb ik hem niet bij del gekocht en duurt het 2 weken voor ik weer een andere heb dus zoek even een goed moment waar het mij uitkomt om hem weer twee weken kwijt te zijn.

[...]

Wat wil je daar mee zeggen?

Als je gevoelig bent voor dit soort geluiden is het een ramp ik krijg er echt hoofdpijn van. Voor een scherm van 1000 euro is het totaal onacceptabel dat dit works as designed zou zijn.

Daarnaast link je zelf naar een totaal ander scherm wat niet het scherm is waar ik het over heb.
Ik stel iets vast. of iemand er gevoelig is of niet is wat anders. veel mensen hebben ook een game head-set op waardoor je nog minder hoort. je komt zelf met het voorbeeld

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Astennu
Hackus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:44:
[...]

Ik stel iets vast. of iemand er gevoelig is of niet is wat anders. veel mensen hebben ook een game head-set op waardoor je nog minder hoort. je komt zelf met het voorbeeld
Het filmpje geeft alleen een indicatie. Aangeven hoe hard het echt is kan niet tot je het in het echt hoort. Als je je speakers zacht hebt staan is het zacht ja. Als je geen goede oren hebt waardoor je hoge tonen niet goed hoort is het ook zacht.

Ik krijg het idee dat je wilt zeggen dat jij het geen probleem met wat je bij het door jou gekozen volume gehoord hebt.
Al snap ik niet wat dit bijdraagt een de discussie

Het lijkt er op dat de alle reacties die anderen hebben gegeven niet gelezen hebt. Mijn vraag was immers of mensen met hetzelfde model hier ook last van hadden of dat het een ernstiger geval was.

Vervolgens reageer jij met ervaringen van een heel ander scherm. Ik snap niet goed wat dit dan bijdraagt aan mijn vraag behalve afbreuk proberen te doen aan de klacht die ik beschrijf bij een scherm van 1000 euro waar je toch wel een beetje kwaliteit mag verwachten en daar horen dit soort dingen niet bij. Budget schermen hebben dit soort problemen niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Astennu schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:20:
[...]

Het filmpje geeft alleen een indicatie. Aangeven hoe hard het echt is kan niet tot je het in het echt hoort. Als je je speakers zacht hebt staan is het zacht ja. Als je geen goede oren hebt waardoor je hoge tonen niet goed hoort is het ook zacht.
Speakers staan niet zacht, daarom zeg ik ook in vergelijk met het omgevingsgeluid. Post dan een filmpje van je eigen, want dit aanduiden helpt niet veel.

Geen goede oren - ik heb mijn speaker zacht... wat een onzin weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hackus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:26:
[...]

Speakers staan niet zacht, daarom zeg ik ook in vergelijk met het omgevingsgeluid. Post dan een filmpje van je eigen, want dit aanduiden helpt niet veel.

Geen goede oren - ik heb mijn speaker zacht... wat een onzin weer
Zou je misschien nuttig willen bijdragen aan deze discussie en de berichten willen lezen voor je iets post?

Een filmpje van mij eigen maken heeft geen nut:
1: een microfoon veranderd het geluid
2: compressie van het opnemen veranderd het geluid
3: afspeel apparaat veranderd het gekuid
4: speakers of headset veranderen het geluid

Alles bij elkaar zorgt het er voor dat het alleen maar een indicatie kan zijn wat ik hoor of ik moet iedereen uitnodigen om hier te komen luisteren.
Dit was de rede dat ik naar het filmpje verwees dat geeft een indicatie en wat ik daar hoor is veel en veel te luid voor een monitor en hoort niet. Ik heb in de 24 jaar dat ik met pc's werkt nog nooit een scherm gehad wat zo'n pieptoon gaf en ik heb meer dan honderd schermen in mijn It carrière als systeem/netwerk beheerder, software specialist en als tweaker gezien en ervaren dus ik heb wel wat ervaring met schermen en het geluid dat ze kunnen maken. Lcd's met CCFL backlights konden bij het opwarmen nog wel eens wat geluid maken maar daar na was het weg. Bij CRT's kon je de voeding ook wel eens iets horen maar nooit zo extreem als dit scherm.

Echter werd het na een beetje op Google zoeken duidelijk dat de AW3423DWF er wat gevallen tussen had zitten die het buitensporig erg had een maar duidelijk niet allemaal. Dat was wat ik met mijn openings post probeerde vast te stellen. Nu ruim een maand later heb ik het antwoord. Die van mij en het exemplaar in deze video hebben meer last dan gemiddeld.
Hoe luid het exemplaar in de video is ten opzichte van die ik had is niet te zeggen zonder dat ik dat scherm naast dat van mij had kunnen zetten. Via een video heb je hooguit een indicatie.

Dan punt 5 wat je ook had kunnen lezen:
Het scherm is al omgeruild voor een die dit geluid niet maakt het was duidelijk een exemplaar met buitensporig veel coil whine.

Dus wederom mijn vraag wat probeerde je met die opmerking te zeggen?
Nu lijkt het er op dat je een onnodige discussie probeert uit te lokken de winkel heeft me ook al gelijk gegeven dat dit niet hoorde en heeft het acherm om geruild.

[ Voor 27% gewijzigd door Astennu op 03-10-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jou situatie is dus anders dan het getoonde filmpje, en ik kraak je geschil nergens af. Jij had waarschijnlijk meer geluid dan uit het getoonde filmpje. Je voelt je gelijk aangevallen, ik stel alleen vast dat het getoonde filmpje best meevalt. einde discussie die niet eens nodig was

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 03-10-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hackus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:54:
Jou situatie is dus anders dan het getoonde filmpje, en ik kraak je geschil nergens af. Jij had waarschijnlijk meer geluid dan uit het getoonde filmpje. Je voelt je gelijk aangevallen, ik stel alleen vast dat het getoonde filmpje best meevalt. einde discussie die niet eens nodig was
Je hebt mijn bericht duidelijk weer niet goed gelezen ik noem 4 punten die van belang zijn.
Zonder het scherm wat die persoon in het filmpje heeft in het echt te horen kan ik niet bepalen of mijn scherm erger of minder erg last had van het probleem. Ik heb aangegeven dat dit het soort geluid was wat ik hoorde en vroeg me af of ze dat allemaal hebben. Of dat sommige wel onhoorbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 05:02

Cidious

The Bloody Gent

Oh. Ik heb net dit scherm besteld maar overal komen dit soort berichten boven. Heb je uiteindelijk een vervangend model aangeboden gekregen?

Ik ben er eindelijk voor gegaan omdat het scherm 3 jaar vervangings garantie heeft. Het is momenteel onderweg naar mijn deur. Ik zal ook eens even goed kijken en luisteren.

Ik heb in het verleden schermen gehad met coilwhine. Die waren niet zo duur en opgengehaald en vloeibare electrische tape over de componenten gesmeerd om het te verhelpen. Dit hoort natuurlijk niet voor in een product in deze prijsklasse.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 03:50:
Oh. Ik heb net dit scherm besteld maar overal komen dit soort berichten boven. Heb je uiteindelijk een vervangend model aangeboden gekregen?

Ik ben er eindelijk voor gegaan omdat het scherm 3 jaar vervangings garantie heeft. Het is momenteel onderweg naar mijn deur. Ik zal ook eens even goed kijken en luisteren.

Ik heb in het verleden schermen gehad met coilwhine. Die waren niet zo duur en opgengehaald en vloeibare electrische tape over de componenten gesmeerd om het te verhelpen. Dit hoort natuurlijk niet voor in een product in deze prijsklasse.
De winkel heeft hem omgeruild tegen een refurbished scherm maar dat scherm heeft ook een dode pixel (had die vorige naast coil whine ook) en helaas op een plek waar het storend is dus ik moet het scherm weer terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 04:10:
[...]

De winkel heeft hem omgeruild tegen een refurbished scherm maar dat scherm heeft ook een dode pixel (had die vorige naast coil whine ook) en helaas op een plek waar het storend is dus ik moet het scherm weer terug sturen.
Ik lees enorm veel hierover.. Ik laat wel even weten hoe mijn scherm is. Dode pixels zijn vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

scherm ontvangen. Wel een refurb doos. geen dode pixels, geen burn-in, geen coilwhine. hangt onder mijn Dell S3422DWG VA, welke al aardig goed kleuren en contrast heeft voor een niet OLED scherm.

Zover erg tevreden. calibratie met 1-studio laat zien dat het paneel uit de doos bijna perfect is afgesteld al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:34:
scherm ontvangen. Wel een refurb doos. geen dode pixels, geen burn-in, geen coilwhine. hangt onder mijn Dell S3422DWG VA, welke al aardig goed kleuren en contrast heeft voor een niet OLED scherm.

Zover erg tevreden. calibratie met 1-studio laat zien dat het paneel uit de doos bijna perfect is afgesteld al.
Fijn dat die van jou wel helemaal goed is.

Apart ik heb een I-display pro gebruikt met displaycal en had toch echt te veel groen afhankelijk van de preset. Na de kalibratie ziet het beeld er ook wel anders en mooier uit.

In HDR1000 mode heb ik het scherm nog niet echt goed gekregen samen met mijn AMD gpu. Hij is dan net wat te donker als ik rond de 120 nits zit Calibreer ik heb goed op de gama checker van lagom is het aantal nits te hoog. Het scheel niet super veel. Dus houd het mooi op 120 nits.

In hdr 1000 mode merk je de abl wel. Als je twee redelijk felle Windows hebt en je sluit er een wordt de ander feller. Dat is in de sdr stand niet.
Dit ondanks dat ik de Brightness dus naar 120.nits gebracht heb via de Windows hdr kalibratie samen met de display cal kalibratie. Maar het is niet super storend aangezien oled feller over komt door het contrast en het zou me niet verbazen als hij ook feller is als er maar kleine stukjes wit zijn en de rest bijna zwart.
Ik moet er nog een keer verder in duiken wat de beste manier is om deze schermen in hdr mode de kalibreren Windows maakt dat ook niet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QKOW1_MzbJmD4JfLRMs5TX_www=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STYQ8htJFUeA6IIkXhss66SQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qS6uygCIJIDg4Z0sMfOrv1fjq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQJGczhY8hnhT7ij8g0oTJjT.jpg?f=fotoalbum_large

'Standard' modus is spot on. In de screenshot hierboveven heb ik in de 'Creators' modus met D3-PCI gecalibreerd en dan geeft hij wel aan de whitepoint iets afwijkt maar dat wordt mooi gecalibreerd en daarna ogen mijn beide schermen kleurtechnisch praktisch hetzelfde in SDR op mijn RTX 4090.

Moet nog aan de gang met HDR. Zal jouw bevindingen meenemen in de ontdekkingstocht.

Ook ben ik afgestapt van DisplayCAL. de standaard software doet het prima voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker voor een windows profiel. behalve dat i1-studio geen optie heeft om calibratie te verifieren. Daar gebruik ik dan nog wel DisplayCAL voor.

[ Voor 28% gewijzigd door Cidious op 04-10-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

'Standard' modus is spot on. In de screenshot hierboveven heb ik in de 'Creators' modus met D3-PCI gecalibreerd en dan geeft hij wel aan de whitepoint iets afwijkt maar dat wordt mooi gecalibreerd en daarna ogen mijn beide schermen kleurtechnisch praktisch hetzelfde in SDR op mijn RTX 4090.

Moet nog aan de gang met HDR. Zal jouw bevindingen meenemen in de ontdekkingstocht.

Ook ben ik afgestapt van DisplayCAL. de standaard software doet het prima voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker voor een windows profiel. behalve dat i1-studio geen optie heeft om calibratie te verifieren. Daar gebruik ik dan nog wel DisplayCAL voor.
Je current color is wel 200k te laag. maar als het resultaat verder goed is is het natuurlijk prima.
Ik heb zelf i1Profiler nog niet geprobeerd met dit scherm. En SDR is wel een stuk makkelijker dan HDR.
Maar je hebt voor SDR dus niet met je color values en een custom profiel hoeven werken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
 Size   499128 Bytes (487.43 KiB)
 Preferred CMM  0x6172676C 'argl' ArgyllCMS
 ICC version    2.2
 Profile class  Display device profile
 Color model    RGB
 Profile connection space (PCS) XYZ
 Created    2023-09-21 14:09:14
 Platform   Microsoft
 Is embedded    No
 Can be used independently  Yes
 Device 
     Manufacturer   0x0000AC10 Dell, Inc.
     Model  0x0000A212
     Media attributes   Reflective, Glossy, Positive, Color
 Default rendering intent   Perceptual
 PCS illuminant XYZ 96.42 100.00  82.49 (xy 0.3457 0.3585, CCT 5000K)
 Creator    0x4443414C 'DCAL' DisplayCAL
 Checksum   0x6DE111241A5832C66D6DDDE9F80B29B1
     Checksum OK    No
     Calculated checksum    0x2CD49A5A7CF370193F602690BF6A6116
 Description    
     ASCII  AW3423DWF #1 2023-09-21 14-01 120cdm2 D6500 2
    (absolute) VF-S XYZLUT+MTX
     Unicode    AW3423DWF #1 2023-09-21 14-01 120cdm² D6500 2
    (absolute) VF-S XYZLUT+MTX
 Copyright  No copyright. Created with DisplayCAL 3.8.9.3 and
    ArgyllCMS 2.3.1c
 Device manufacturer name (ASCII)   Dell, Inc.
 Device model name (ASCII)  AW3423DWF
 Luminance  123.32 cd/m²
 Media white point  
     Is illuminant  Yes
     Illuminant-relative XYZ    95.45 100.00 111.10 (xy 0.3114 0.3262)
     Illuminant-relative CCT    6600K
         ΔE 2000 to daylight locus  1.26
         ΔE 2000 to blackbody locus 3.57
 Media black point  
     Illuminant-relative XYZ    0.0000 0.0000 0.0000
 Absolute to media relative transform   Bradford (ICC recommendation)
     Matrix 0.8951 0.2664 -0.1614
            -0.7502 1.7135 0.0367
            0.0389 -0.0685 1.0296
 Video card gamma table 
     Bitdepth   16
     Channels   3
     Number of entries per channel  256
     Channel 1 gamma at 50% input   0.92
     Channel 1 minimum  0.0000%
     Channel 1 maximum  99.99%
     Channel 1 unique values    256 @ 8 Bit
     Channel 1 is linear    No
     Channel 2 gamma at 50% input   0.99
     Channel 2 minimum  0.0000%
     Channel 2 maximum  94.56%
     Channel 2 unique values    256 @ 8 Bit
     Channel 2 is linear    No
     Channel 3 gamma at 50% input   0.94
     Channel 3 minimum  0.0000%
     Channel 3 maximum  99.89%
     Channel 3 unique values    256 @ 8 Bit
     Channel 3 is linear    No
 Device to PCS: Intent 0    
     Matrix 1.0000 0.0000 0.0000
            0.0000 1.0000 0.0000
            0.0000 0.0000 1.0000
     Input Table    
         Channels   3
         Number of entries per channel  2049
     Color Look Up Table    
         Grid Steps 33
         Entries    35937
     Output Table   
         Channels   3
         Number of entries per channel  2
 Red matrix column  
     Illuminant-relative XYZ    44.19  21.92   1.12 (xy 0.6573 0.3260)
     PCS-relative XYZ   46.75  23.00   0.74 (xy 0.6631 0.3263)
 Green matrix column    
     Illuminant-relative XYZ    32.32  70.21   8.80 (xy 0.2903 0.6306)
     PCS-relative XYZ   34.99  70.45   7.30 (xy 0.3104 0.6249)
 Blue matrix column 
     Illuminant-relative XYZ    18.93   7.87 101.18 (xy 0.1479 0.0615)
     PCS-relative XYZ   14.68   6.55  74.44 (xy 0.1534 0.0685)
 Red tone response curve    
     Number of entries  256
     Transfer function  Unknown
     Minimum Y  0.0000
     Maximum Y  100.00
 Green tone response curve  
     Number of entries  256
     Minimum Y  0.0000
     Maximum Y  100.00
 Blue tone response curve   
     Number of entries  256
     Minimum Y  0.0000
     Maximum Y  100.00
 Device to PCS: Intent 1    
     Matrix 1.0000 0.0000 0.0000
            0.0000 1.0000 0.0000
            0.0000 0.0000 1.0000
     Input Table    
         Channels   3
         Number of entries per channel  2049
     Color Look Up Table    
         Grid Steps 33
         Entries    35937
     Output Table   
         Channels   3
         Number of entries per channel  2
 PCS to device: Intent 1    
     Matrix 5.4335 -2.5710 -0.8099
            -1.7487 3.6362 0.0604
            0.1478 -0.3004 2.6160
     Input Table    
         Channels   3
         Number of entries per channel  4096
     Color Look Up Table    
         Grid Steps 33
         Entries    35937
     Output Table   
         Channels   3
 PCS to device: Intent 0    
     Matrix 5.4335 -2.5710 -0.8099
            -1.7487 3.6362 0.0604
            0.1478 -0.3004 2.6160
     Input Table    
         Channels   3
         Number of entries per channel  4096
     Color Look Up Table    
         Grid Steps 33
         Entries    35937
     Output Table   
         Channels   3
 Characterization target    [23695 Bytes]
 Characterization device values [23695 Bytes]
 Characterization measurement values    [23695 Bytes]
 Chromaticity (illuminant-relative) 
     Channel 1 (R) xy   0.6573 0.3260
     Channel 2 (G) xy   0.2903 0.6306
     Channel 3 (B) xy   0.1479 0.0615
 Make and model 
     Manufacturer   0x10AC Dell, Inc.
     Model  0xA212
 Metadata   
     prefix EDID_
    CMF_
    DATA_
    MEASUREMENT_
    OPENICC_
    MAPPING_
    ACCURACY_
    GAMUT_
     EDID_mnft  DEL
     EDID_mnft_id   4268
     EDID_model_id  41490
     EDID_date  2023-T19
     EDID_red_x 0.70703125
     EDID_red_y 0.2841796875
     EDID_green_x   0.2451171875
     EDID_green_y   0.7158203125
     EDID_blue_x    0.146484375
     EDID_blue_y    0.052734375
     EDID_white_x   0.3125
     EDID_white_y   0.328125
     EDID_manufacturer  Dell,
     EDID_gamma 2.2
     EDID_model AW3423DWF
     EDID_serial    92W62S3
     EDID_md5   b5208c87a3afc2819a744a0b122f5f2c
     CMF_binary DisplayCAL
     CMF_version    3.8.9.3
     CMF_product    DisplayCAL
     License    Public Domain
     Quality    high
     OPENICC_automatic_generated    0
     DATA_source    calib
     MEASUREMENT_device i1 displaypro, colormunki display
     MAPPING_device_id  xrandr-Dell, Inc.-AW3423DWF-92W62S3
     ACCURACY_dE76_avg  0.035283
     ACCURACY_dE76_max  0.200211
     ACCURACY_dE76_rms  0.059709
     GAMUT_volume   1.17598295298
     GAMUT_coverage(srgb)   0.9929
     GAMUT_coverage(dci-p3) 0.8289
     GAMUT_coverage(adobe-rgb)  0.7822

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

De screenshot laat standard mode zien. Creator mode is iets hoger.

na de laatste firmware update hoef je niks meer te doen dan Windows profiel aanmaken. Ik gebruik hier i1-Studio en laat Windows de rest doen. heb HDR nog niet uitgebreid getest maar het aangemaakte SDR profiel door officiële 1-studio app komt goed terug met DisplayCal verificatie en matrix correctie.

Het belangrijkste is dst beide monitoren overeenkomen in kleur. de rest went. ik ben geen professional. dit is een monitor voor gaming en entertainment. het komt niet zo precies.

[ Voor 19% gewijzigd door Cidious op 04-10-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:33:
De screenshot laat standard mode zien. Creator mode is iets hoger.

na de laatste firmware update hoef je niks meer te doen dan Windows profiel aanmaken. Ik gebruik hier i1-Studio en laat Windows de rest doen. heb HDR nog niet uitgebreid getest maar het aangemaakte SDR profiel door officiële 1-studio app komt goed terug met DisplayCal verificatie en matrix correctie.

Het belangrijkste is dst beide monitoren overeenkomen in kleur. de rest went. ik ben geen professional. dit is een monitor voor gaming en entertainment. het komt niet zo precies.
Wat voor een device heb jij? i-Studio is volgens mij ook wat anders dan die i-Profiler die ik heb wellicht zit daar ook nog verschil in?

Als ik het verschil zie tussen niet calibrated en het calibrated profiel aan zie je een groot verschil in gama en kleur waar bij calibrated er echt veel beter uit zit. Beide schermen gaven dat resultaat. Maar ik gebruik wel een AMD GPU geen idee hoeveel verschil dat geeft. Je zou verwachten dat dat niet veel moeit uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

ik besef me nu dat ik een ColorMunki heb en die software heel oud is. i1 Studio ipv i1 Profiler. heb even een i1 Display Pro besteld om zo apples met apples te kunnen vergelijken. to be continued.

wat voor helderheid houd jij aan voor SDR?
Ik vind 120 cd/m2 altijd wat tam en 160 een beetje veel. 140 voelt vaak wat beter als een balans tussen dag en nacht gebruik. Ik zal even 120 aanhouden als ik mijn i1 Display Pro binnen heb met de laatste software.

[ Voor 17% gewijzigd door Cidious op 04-10-2023 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:03:
ik besef me nu dat ik een ColorMunki heb en die software heel oud is. i1 Studio ipv i1 Profiler. heb even een i1 Display Pro besteld om zo apples met apples te kunnen vergelijken. to be continued.

wat voor helderheid houd jij aan voor SDR?
Ik vind 120 cd/m2 altijd wat tam en 160 een beetje veel. 140 voelt vaak wat beter als een balans tussen dag en nacht gebruik. Ik zal even 120 aanhouden als ik mijn i1 Display Pro binnen heb met de laatste software.
Ben benieuwd wat je resultaten dan zijn. Ik heb die Display Pro toen gehaald omdat die HDR tot 2000 nits zou kunnen.

Ik houd 120 aan ik vind 160 veel te fel vooral als het donker is. Ik ben zo gewend aan 120 door de jaren heen dat ik daar eigenlijk geen last van heb. Maar ik heb ook niet vol het daglicht op mijn scherm staan of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:53:
[...]

Ben benieuwd wat je resultaten dan zijn. Ik heb die Display Pro toen gehaald omdat die HDR tot 2000 nits zou kunnen.

Ik houd 120 aan ik vind 160 veel te fel vooral als het donker is. Ik ben zo gewend aan 120 door de jaren heen dat ik daar eigenlijk geen last van heb. Maar ik heb ook niet vol het daglicht op mijn scherm staan of zo.
Ik ben nog steeds aan het uitvinden welke modus ik voor dagelijks gebruik inzet. Hoe heb jij hem ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Cidious schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:22:
[...]

Ik ben nog steeds aan het uitvinden welke modus ik voor dagelijks gebruik inzet. Hoe heb jij hem ingesteld?
hdr400 true black, 35% SDR brightness, windows 11 HDR calibration tool -> min nits 0, max nits 500 en 50% extra color vibrance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:22:
[...]

Ik wil eigenlijk niet de hele tijd moeten switchen dus ik gebruik de HDR 1000 mode en dan in windows:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-o-Al0_qQknZuxX3XHDywQOpmzk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rO6IANwePUEvZ1bpwJZSPskd.png?f=user_large
Die slider helemaal naar links dan kom ik op 115-120 nits uit maar zijn hdr video's en games nog wel netjes HDR1000. Werkt overigens niet met bv YT en firefox maar edge werkt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lekiame schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:47:
[...]

hdr400 true black, 35% SDR brightness, windows 11 HDR calibration tool -> min nits 0, max nits 500 en 50% extra color vibrance.
Die heb je in Windows 10 helaas niet. Ik heb alleen die slider. HDR400 vind ik net wat te weinig. Maar in bv DeepRock Galactic is HDR1000 soms wel fel het is wel erg realistisch qua vuur effect voelt echt heet als je er naar kijkt. Mass Effect Remastered ziet er geweldig uit met HDR1000 mode. HDR400 is gewoon te weinig ik ben zelf al jaren 1200 NITS FALD LCD TV's en recenter mijn Sony A90J gewend die ook tot 1000 nits gaat met highlights ik vind dat zelf erg mooi. Maar content makers moeten wel opletten hoe ze van een low APL scene naar high ALP gaan soms zijn die overgangen te abrupt en dat is irritant. Ze moeten leren dat op een natuurlijke manier te doen zoals bv in de film 1917 waar het een lange take lijkt en daardoor een natuurlijke overgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

https://calibrite.com/software-downloads/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhNOtcWS8J6HYtjWQ8MYD0ZSqdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qvZBUIaqkkku6Lpbu2182jWW.png?f=fotoalbum_large

Mijn ColorMunki heeft dezelfde hardware als de i1 Display Pro maar is langzamer. Voor die paar keer dat ik hem gebruik is dat prima.

120 cd/m2 geeft veel mooie resultaat. Ik heb gewoon de officiele software gebruikt voor de laaste calibratie. DisplayCal duurt veel langer en geeft mij geen mooie resultaat.

Heb hem op 'Custom Color' mode gecalibreert en alleen offset blue naar 49 hoeven zetten. De rest was al perfect gecalibreert. Ik had ook 'Standard' mode kunnen gebruiken omdat deze hetzelfde is als custom zonder aanpassen.

Belangrijk wel om niet Creator te gebruiken. Deze clamped en dan raak je een boel gamut kwijt. Na de calibratie met de laatste software van de link hierboven op 120 cd/m2 ben ik zeer tevreden.

[ Voor 18% gewijzigd door Cidious op 08-10-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:15:
https://calibrite.com/software-downloads/

[Afbeelding]

Mijn ColorMunki heeft dezelfde hardware als de i1 Display Pro maar is langzamer. Voor die paar keer dat ik hem gebruik is dat prima.

120 cd/m2 geeft veel mooie resultaat. Ik heb gewoon de officiele software gebruikt voor de laaste calibratie. DisplayCal duurt veel langer en geeft mij geen mooie resultaat.

Heb hem op 'Custom Color' mode gecalibreert en alleen offset blue naar 49 hoeven zetten. De rest was al perfect gecalibreert. Ik had ook 'Standard' mode kunnen gebruiken omdat deze hetzelfde is als custom zonder aanpassen.

Belangrijk wel om niet Creator te gebruiken. Deze clamped en dan raak je een boel gamut kwijt. Na de calibratie met de laatste software van de link hierboven op 120 cd/m2 ben ik zeer tevreden.
Ik zal er eens naar kijken thanks. Wat is het verschil tussen CCStudio en Calibrite PROFILER?
Ik vind Displaycal zelf opzich wel een mooi resultaat geven qua kleuren.

Dat van de color clamp klopt het vervelende is dat met video en foto's die niet REC2020 zijn je hele ovesaturated kleuren hebt en het er niet meer uit ziet zoals het er uit hoort te zien. Windows blijft hier erg slecht mee om gaan. Je wilt eigenlijk dat je daar per venster kan aangeven of het sRGB of REC2020 ect moet zijn zodat de kleuren er gewoon correct uit kunnen zien maar je niet de hele tijd tussen modes hoeft te switchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:07:
[...]

Ik zal er eens naar kijken thanks. Wat is het verschil tussen CCStudio en Calibrite PROFILER?
Ik vind Displaycal zelf opzich wel een mooi resultaat geven qua kleuren.

Dat van de color clamp klopt het vervelende is dat met video en foto's die niet REC2020 zijn je hele ovesaturated kleuren hebt en het er niet meer uit ziet zoals het er uit hoort te zien. Windows blijft hier erg slecht mee om gaan. Je wilt eigenlijk dat je daar per venster kan aangeven of het sRGB of REC2020 ect moet zijn zodat de kleuren er gewoon correct uit kunnen zien maar je niet de hele tijd tussen modes hoeft te switchen.
CCStudio is voor de oudere X-Rite producten zoals ColorMunki
CCProfiler is voor de nieuwere X-Rite producten zoals i1 Display Pro
Calibrite Profiler is voor de rebranded officiele Calibrite producten

Je moet dus gewoon selecteren welk apparaat je hebt van deze lijst. De versies hoger in de lijst hebben wel meer functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mijn 2e scherm wat terug moest coor een dode pixel wordt nu gecrediteerd. Ben me nu aan het bedenken of ik nog wel een nieuwe zal bestellen of toch zal wachten op de 2e generatie met 240Hz panelen.

Deze gen had toch wat nadelen waaronder de abl als je hdr1000 op de desktop gebruikt. Open je een wit vlak, dimt het scherm ondanks ik de desktop afgesteld had op 120 nits en het scherm prima 250 full screen moet kunnen.

Er zijn al gen2 49" schermen uitgekomen in dit jaar heb helaas nog geen 34" gezien met 240Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:05:
Mijn 2e scherm wat terug moest coor een dode pixel wordt nu gecrediteerd. Ben me nu aan het bedenken of ik nog wel een nieuwe zal bestellen of toch zal wachten op de 2e generatie met 240Hz panelen.

Deze gen had toch wat nadelen waaronder de abl als je hdr1000 op de desktop gebruikt. Open je een wit vlak, dimt het scherm ondanks ik de desktop afgesteld had op 120 nits en het scherm prima 250 full screen moet kunnen.

Er zijn al gen2 49" schermen uitgekomen in dit jaar heb helaas nog geen 34" gezien met 240Hz.
Ik switch gewoon tussen SDR en HDR. Gaat allemaal automatisch en rap. Vind SDR veel prettiger kijken voor desktop gebruik en ook lagere kans op inbranden.

Ben zelf zeer tevreden over het scherm. Enige nadeel is dat de coating heel makkelijk vies wordt. Ik denk dat ik lang met dit scherm kan doen zo lang hij niet inbrand.

Tegen die tijd (2-3 jaar) kijk ik wel naar een nieuwe generatie. Ja deze generatie is niet perfect maar ik heb €720 voor dit paneel betaald. Vind het voor dat geld meer dan dikke prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Cidious op 18-10-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:18:
[...]

Ik switch gewoon tussen SDR en HDR. Gaat allemaal automatisch en rap. Vind SDR veel prettiger kijken voor desktop gebruik en ook lagere kans op inbranden.

Ben zelf zeer tevreden over het scherm. Enige nadeel is dat de coating heel makkelijk vies wordt. Ik denk dat ik lang met dit scherm kan doen zo lang hij niet inbrand.

Tegen die tijd (2-3 jaar) kijk ik wel naar een nieuwe generatie. Ja deze generatie is niet perfect maar ik heb €720 voor dit paneel betaald. Vind het voor dat geld meer dan dikke prima.
Maar hij switched Dat toch niet vanzelf in Windows 10? Althans niet alle games mass effect wel. Deep rock galactic volgens mij niet.

720 is een insane prijs dan zou ik er ook meteen een kopen echter zijn ze nu nog steeds 900 euro nieuw. Terwijl je nu al weer dat gen2 met 240Hz en hogere helderheid voor de deur staat gezien de 49" versies al uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:45:
[...]

Maar hij switched Dat toch niet vanzelf in Windows 10? Althans niet alle games mass effect wel. Deep rock galactic volgens mij niet.

720 is een insane prijs dan zou ik er ook meteen een kopen echter zijn ze nu nog steeds 900 euro nieuw. Terwijl je nu al weer dat gen2 met 240Hz en hogere helderheid voor de deur staat gezien de 49" versies al uit zijn.
Ja de prijs was heel erg goed. Het was wel een refurb maar geen problemen gevonden dus helemaal in mijn nopjes ermee. Ik gebruik Windows 11 en dan schakelt het inderdaad automatisch. Ik weet dat Windows 10 nog steeds rapper is met een aantal taken. Helaas hebben ze dit nooit opgelost. Kijk maar eens naar de TimeSpy CPU test waar Windows 10 16K met mijn 5900X haalt en slechts 14K MAX met W11. Ik heb hier destijds heel erg hard voor gepusht bij AMD en M$ op hier naar te kijken maar ze hebben het stilletjes onder het tapijt geveegt en lijkt erop dat niemand er meer om geeft. AMD Ryzen IS sneller in Windows 10 voor een aantal taken maar in sommige anderen werkt de scheduler weer beter voor W11. Het is een zootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 05:38:
[...]

Ja de prijs was heel erg goed. Het was wel een refurb maar geen problemen gevonden dus helemaal in mijn nopjes ermee. Ik gebruik Windows 11 en dan schakelt het inderdaad automatisch. Ik weet dat Windows 10 nog steeds rapper is met een aantal taken. Helaas hebben ze dit nooit opgelost. Kijk maar eens naar de TimeSpy CPU test waar Windows 10 16K met mijn 5900X haalt en slechts 14K MAX met W11. Ik heb hier destijds heel erg hard voor gepusht bij AMD en M$ op hier naar te kijken maar ze hebben het stilletjes onder het tapijt geveegt en lijkt erop dat niemand er meer om geeft. AMD Ryzen IS sneller in Windows 10 voor een aantal taken maar in sommige anderen werkt de scheduler weer beter voor W11. Het is een zootje.
Ik heb refurbs gehad beide hadden issues. Begin toch te denken dat die dingen met een rede terug gegaan zijn en dan niet goed gecontroleerd worden of dat dit voor sommige acceptabel is? Deze waren ook 890 heel wat anders dan 750.

Ik blijf zo lang mogelijk bij Windows 11 weg. Heb het bij mijn broer wel eens gebruikt en erger me rot aan de interface. Dan maar geen auto hdr switching of wat ik zelf deed gewoon HDR1000 blijven gebruiken. Beter dan die vervelende ui.

Zou bij mijn broer eens moeten kijken of dat ook zo veel scheelt in timespy dat is wel een hele flinke hit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ik vind de UI van W11 juist fijner haha. Smaken verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Heb eindelijk ook een colorchecker display plus besteld. Deze zal werken met de laatste Calibrite PROFILER software. Zal eens kijken of ik de schermen nog wat beter kan calibreren en mij over HDR heen buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:47:
Heb eindelijk ook een colorchecker display plus besteld. Deze zal werken met de laatste Calibrite PROFILER software. Zal eens kijken of ik de schermen nog wat beter kan calibreren en mij over HDR heen buigen.
Ik ben benieuwd naar je resultaat. Ik had deze juist gekocht voor hdr maar Windows is ook een beetje wonky met hdr Dus zou mij niets verbazen als dat er wat mee te maken heeft of met de abl van het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ik las terug dat jij de Pro hebt? i1 Display Pro is alleen ondersteund met de laaste software voor $10. En de pro gaat tot 1000 cd m2 ipv 2000 cd m2 van de Plus. Niet dat de Alienware hoger kan maar ik dacht dat de nieuwe generatie wel al 1200+ cd m2 kan nu. Dus beetje future proofing dat ik voor de plus ben gegaan.

Ik kan inmiddels wel beamen dat het scherm erg graag wat meer groen aanbied. maar ik krijg dit zelfs na calibratie met de ColorMunki niet helemaal gelijk aan mijn Dell, welke dan weer wat te weinig groen aanbiedt. Het volledige DCI-P3 bereik zal hier ook mee te maken hebben want als je in Creator mode sRGB clamped wordt het al een stuk beter.

[ Voor 35% gewijzigd door Cidious op 23-10-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:47:
Ik las terug dat jij de Pro hebt? i1 Display Pro is alleen ondersteund met de laaste software voor $10. En de pro gaat tot 1000 cd m2 ipv 2000 cd m2 van de Plus. Niet dat de Alienware hoger kan maar ik dacht dat de nieuwe generatie wel al 1200+ cd m2 kan nu. Dus beetje future proofing dat ik voor de plus ben gegaan.

Ik kan inmiddels wel beamen dat het scherm erg graag wat meer groen aanbied. maar ik krijg dit zelfs na calibratie met de ColorMunki niet helemaal gelijk aan mijn Dell, welke dan weer wat te weinig groen aanbiedt. Het volledige DCI-P3 bereik zal hier ook mee te maken hebben want als je in Creator mode sRGB clamped wordt het al een stuk beter.
Ik heb zo ver ik weet een Pro Plus die ire 2000nits Zou moeten kunnen. Had die juist om de rede gekocht dat ik mijn A90j wilde afstellen en even vooruit wilde kunnen met de gedachte dat oleds wel richting de 1200 nits zouden gaan.

Ja dat van het groen merkte ik goed calibrated ziet er hier veel beter uit met aanzienlijk minder groen. Alleen de gama lijkt wat anders tov de lcd in hdr mode.
Misschien moet ik op een losse ssd eens win11 proberen puur om te zien wat het verschil is qua hdr instel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Ik heb zo ver ik weet een Pro Plus die ire 2000nits Zou moeten kunnen. Had die juist om de rede gekocht dat ik mijn A90j wilde afstellen en even vooruit wilde kunnen met de gedachte dat oleds wel richting de 1200 nits zouden gaan.

Ja dat van het groen merkte ik goed calibrated ziet er hier veel beter uit met aanzienlijk minder groen. Alleen de gama lijkt wat anders tov de lcd in hdr mode.
Misschien moet ik op een losse ssd eens win11 proberen puur om te zien wat het verschil is qua hdr instel mogelijkheden.
Ja de Plus zou dit moeten kunnen inderdaad. Betreft de software. Calibrite PROFILER heeft behoorlijk wat meer opties dan ccProfiler lijkt het. Misschien handig om $9.95 te betalen om jouw tool te ondersteunen in dat software pakket. lijkt me een degelijke upgrade voor je tool. Ik krijg mijne vanavond binnen en dan zal ik even aan de slag gaan.

Heb jij trouwens op dit moment nou wel of niet een Alienware AW3423DWF staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 03:44:
[...]

Ja de Plus zou dit moeten kunnen inderdaad. Betreft de software. Calibrite PROFILER heeft behoorlijk wat meer opties dan ccProfiler lijkt het. Misschien handig om $9.95 te betalen om jouw tool te ondersteunen in dat software pakket. lijkt me een degelijke upgrade voor je tool. Ik krijg mijne vanavond binnen en dan zal ik even aan de slag gaan.

Heb jij trouwens op dit moment nou wel of niet een Alienware AW3423DWF staan?
Als dat helpt bij het afstellen van hdr displays en oled schermen dan zal ik dat zeker proberen.

Nu niet meer heb het geld van die laaste terug gekregen ben nog aan het bedenken of ik er wel of niet een ga kopen. Momenteel terug naar de iyyama 3466.
Alienware heeft wel 32 en 27" modellen aangekondigd voor volgend jaar maar nog geen nieuwe 34".
Ik wil eigenlijk een 240Hz versie hebben net als die nieuwe 49" en 32" schermen hebben. De 27" is zelfs 360Hz 2560x1440.

Niet dat 165 opzich niet genoeg was maar als ik nu iets koop doe ik er waarschijnlijk weer 5 jaar mee.
Daarnaast was de 3423DWF zeker niet perfect qua implementatie.

En ik vermoed dat de huidige schermen nog wat in prijs gaan zakken. Voor 800 of lager is het dnek ik nog wel interessant om dat oude model te kopen wat al een hele tijd op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:40:
[...]

Als dat helpt bij het afstellen van hdr displays en oled schermen dan zal ik dat zeker proberen.

Nu niet meer heb het geld van die laaste terug gekregen ben nog aan het bedenken of ik er wel of niet een ga kopen. Momenteel terug naar de iyyama 3466.
Alienware heeft wel 32 en 27" modellen aangekondigd voor volgend jaar maar nog geen nieuwe 34".
Ik wil eigenlijk een 240Hz versie hebben net als die nieuwe 49" en 32" schermen hebben. De 27" is zelfs 360Hz 2560x1440.

Niet dat 165 opzich niet genoeg was maar als ik nu iets koop doe ik er waarschijnlijk weer 5 jaar mee.
Daarnaast was de 3423DWF zeker niet perfect qua implementatie.

En ik vermoed dat de huidige schermen nog wat in prijs gaan zakken. Voor 800 of lager is het dnek ik nog wel interessant om dat oude model te kopen wat al een hele tijd op de markt is.
Ja ik had dezelfde argumenten als jij en wilde deze generatie eigenlijk helemaal skippen, maar toen vond ik een redelijke deal en met net een 4090 in de kast vond ik het toch wel vervelend dat mijn VA zo traag was. Ik heb er zelf geen seconde spijt van. Grootste upgrade die ik heb kunnen doen aan mijn setup anders dan de 4090 FPS range.

Wat bedoel je speficiek betreft de implementatie niet perfect?

Ik vind het zelf ook jammer dat er nog geen opvolger voor de 34" is aangekondigd maar ik denk dat ze gewoon nog heel veel van deze panelen hebben en eerste de andere markt gaten wilden vullen. Ik denk dat een 240Hz 34" nog even gaat duren om die redenen. Wel zal de huidige generatie nog iets verder in prijs zakken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:22:
[...]

Ja ik had dezelfde argumenten als jij en wilde deze generatie eigenlijk helemaal skippen, maar toen vond ik een redelijke deal en met net een 4090 in de kast vond ik het toch wel vervelend dat mijn VA zo traag was. Ik heb er zelf geen seconde spijt van. Grootste upgrade die ik heb kunnen doen aan mijn setup anders dan de 4090 FPS range.

Wat bedoel je speficiek betreft de implementatie niet perfect?

Ik vind het zelf ook jammer dat er nog geen opvolger voor de 34" is aangekondigd maar ik denk dat ze gewoon nog heel veel van deze panelen hebben en eerste de andere markt gaten wilden vullen. Ik denk dat een 240Hz 34" nog even gaat duren om die redenen. Wel zal de huidige generatie nog iets verder in prijs zakken inderdaad.
Qua dingen die beter kunnen:
-Pixel layout voor text leesbaarheid is nog geen fix voor in het OS (maar in dat opzicht meer een windows issue)
-Coil whine die vorige hoorde ik ook wel iets maar was acceptabel genoeg maar niet zo stil als mijn LCD's
-Geen Custom color opties als je HDR profielen kiest
-Geen Accurate RGB mode (de mode die er in zit is qua kleur wel beter maar helderheid klopt daar niet en is niet in te stellen)
-Screen coating ziet er rood uit als er licht op valt niet zo mooi zwart als LG WRGB OLED's komt door de QD OLED's maar de scherm coating kan nog verbeterd worden om dit meer te verbergen
-165Hz ipv 240Hz wat voor LCD's al normaal was
-Slechte ondersteuning voor AMD GPU's met de laatste firmware is de EOTF Tracking met HDR1000 gelukkig gefixt maar daar voor was het drama.
-Calibratie so far erg lastig krijg de gamma niet goed. Out of the box colors zijn totaal niet accuraat veel te groen.
-ABL in de HDR1000 mode terwijl nits level niet boven de 120nits komt voor wit. Terwijl hij in SDR niet knijpt als je 200+ nits doet.
-ABL Agressief ipv mooi gelijdelijk als je een nieuw window opent dimt het scherm meteen
-Pixel shift is best storend en merkbaar hebben alle oled's maar bij mijn tv zie ik het niet (mogelijk doordat je er verder van af zit)

Kortom best een lijst met dingen die beter kunnen voor een scherm in deze prijs classe. Het is een nieuwe techniek dus je kan geen perfectie verwachten bij de eerste generatie. Maar er zijn best wat nadelen tov mijn huidige LCD. Ja de kleuren zijn minder en ja pixel response is trager. Maar verder is het zeker geen slecht scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Qua dingen die beter kunnen:
-Pixel layout voor text leesbaarheid is nog geen fix voor in het OS (maar in dat opzicht meer een windows issue)
-Coil whine die vorige hoorde ik ook wel iets maar was acceptabel genoeg maar niet zo stil als mijn LCD's
-Geen Custom color opties als je HDR profielen kiest
-Geen Accurate RGB mode (de mode die er in zit is qua kleur wel beter maar helderheid klopt daar niet en is niet in te stellen)
-Screen coating ziet er rood uit als er licht op valt niet zo mooi zwart als LG WRGB OLED's komt door de QD OLED's maar de scherm coating kan nog verbeterd worden om dit meer te verbergen
-165Hz ipv 240Hz wat voor LCD's al normaal was
-Slechte ondersteuning voor AMD GPU's met de laatste firmware is de EOTF Tracking met HDR1000 gelukkig gefixt maar daar voor was het drama.
-Calibratie so far erg lastig krijg de gamma niet goed. Out of the box colors zijn totaal niet accuraat veel te groen.
-ABL in de HDR1000 mode terwijl nits level niet boven de 120nits komt voor wit. Terwijl hij in SDR niet knijpt als je 200+ nits doet.
-ABL Agressief ipv mooi gelijdelijk als je een nieuw window opent dimt het scherm meteen
-Pixel shift is best storend en merkbaar hebben alle oled's maar bij mijn tv zie ik het niet (mogelijk doordat je er verder van af zit)

Kortom best een lijst met dingen die beter kunnen voor een scherm in deze prijs classe. Het is een nieuwe techniek dus je kan geen perfectie verwachten bij de eerste generatie. Maar er zijn best wat nadelen tov mijn huidige LCD. Ja de kleuren zijn minder en ja pixel response is trager. Maar verder is het zeker geen slecht scherm.
Ik denk dat sommige van deze 'problemen' ook komen doordat jij HDR1000 desktop draait. Ik ervaar deze dingen praktisch niet zo. Daarmee wil ik niet zeggen dat de problemen niet waar zijn maar dat ze in mijn gebruiks patroon niet echt een rol spelen. Ik zal ze even 1 voor 1 addresseren.

-Pixel layout voor text leesbaarheid is nog geen fix voor in het OS (maar in dat opzicht meer een windows issue) Ik zie wel het verschil met mijn VA maar het stoort me verder niet echt.
-Coil whine die vorige hoorde ik ook wel iets maar was acceptabel genoeg maar niet zo stil als mijn LCD's. Totaal geen coilwhine hier. echt 0. Helaas een QC loterij probleem dus.
-Geen Custom color opties als je HDR profielen kiest. Minder van belang als je niet HDR Desktop draait, want voor films en games werkt het prima als ik switch met het standaard profiel dat daarvoor gebruikt wordt.
-Geen Accurate RGB mode (de mode die er in zit is qua kleur wel beter maar helderheid klopt daar niet en is niet in te stellen) Creator mode + sRGB is echt behoorlijk accuraat al heeft Gamma 2.2 een bug met deze firmware lijkt het.
-Screen coating ziet er rood uit als er licht op valt niet zo mooi zwart als LG WRGB OLED's komt door de QD OLED's maar de scherm coating kan nog verbeterd worden om dit meer te verbergen. Geen rode gloed hier over de coating. Zal afhankelijk zijn van je omgeving en belichting. Ik vind dat de coating wel te glimmend is en had zelf liever mat gehad maar er zijn er velen die dat het daar niet mee eens zijn
-165Hz ipv 240Hz wat voor LCD's al normaal was. 165Hz perfect voor mijn gebruik met 4090. Ook is het verschil met 165Hz en 240Hz moeilijker te merken. Het is inmiddels al OLED en de pixel repsons is zelfs met 60Hz nog heel deftig. De noodzaak voor 240Hz is dan ook momenteel te verwaarlozen op input latency na misschien.
-Slechte ondersteuning voor AMD GPU's met de laatste firmware is de EOTF Tracking met HDR1000 gelukkig gefixt maar daar voor was het drama. Ik heb hier wel wat van meegekregen maar ben zelf niet meer gecharmeerd van deze generatie RDNA3 kaarten dus heb de kogel ontlopen :+
-Calibratie so far erg lastig krijg de gamma niet goed. Out of the box colors zijn totaal niet accuraat veel te groen. Creator + sRGB is hier echt behoorlijk goed. Creator + DCI-P3 is dan wel te groen.
-ABL in de HDR1000 mode terwijl nits level niet boven de 120nits komt voor wit. Terwijl hij in SDR niet knijpt als je 200+ nits doet. Nog niet echt last gehad hiervan. Zal vast waar zijn maar nog niet storend geweest
-ABL Agressief ipv mooi gelijdelijk als je een nieuw window opent dimt het scherm meteen Dit was me wel eens opgevallen als ik de HDR uit vergat te zetten maar in SDR Desktop mode heb je hier niet echt last van op 120cdm2
-Pixel shift is best storend en merkbaar hebben alle oled's maar bij mijn tv zie ik het niet (mogelijk doordat je er verder van af zit) Ben blij de horen dat het scherm deze functie wel heeft haha. Maar absoluut niet opgevallen

Ik denk dat sommige van deze problemen op te lossen zijn met Windows 11 :+

In verloop van tijd zal ik heus nog wel het 1 en ander vinden dat een upgrade weer vergoeilijkt haha, maar voorlopig ben ik nog in de honeymoon periode met het scherm en heb ik het draaien zonder frustraties. Dat allemaal gezegd te hebben, ik heb wel wat water bij de wijn gedaan enzo. Desktop iconen op bovenste VA paneel, zwarte wallpaper etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:53:
[...]

Ik denk dat sommige van deze 'problemen' ook komen doordat jij HDR1000 desktop draait. Ik ervaar deze dingen praktisch niet zo. Daarmee wil ik niet zeggen dat de problemen niet waar zijn maar dat ze in mijn gebruiks patroon niet echt een rol spelen. Ik zal ze even 1 voor 1 addresseren.
Maar waarom zou ik een HDR1000 monitor kopen om vervolgens SDR te draaien. De toekomst is HDR. Je wilt ook niet de hele tijd moeten wisselen tussen een SDR setting en HDR1000 of tussen HDR400 en 1000. Dit zijn imo ook kinderziektes bij de transitie naar echte HDR schermen want de meeste LCD monitoren met HDR400 kunnen dat eigenlijk niet.
-Pixel layout voor text leesbaarheid is nog geen fix voor in het OS (maar in dat opzicht meer een windows issue) Ik zie wel het verschil met mijn VA maar het stoort me verder niet echt.
-Coil whine die vorige hoorde ik ook wel iets maar was acceptabel genoeg maar niet zo stil als mijn LCD's. Totaal geen coilwhine hier. echt 0. Helaas een QC loterij probleem dus.
-Geen Custom color opties als je HDR profielen kiest. Minder van belang als je niet HDR Desktop draait, want voor films en games werkt het prima als ik switch met het standaard profiel dat daarvoor gebruikt wordt.
-Geen Accurate RGB mode (de mode die er in zit is qua kleur wel beter maar helderheid klopt daar niet en is niet in te stellen) Creator mode + sRGB is echt behoorlijk accuraat al heeft Gamma 2.2 een bug met deze firmware lijkt het.
-Screen coating ziet er rood uit als er licht op valt niet zo mooi zwart als LG WRGB OLED's komt door de QD OLED's maar de scherm coating kan nog verbeterd worden om dit meer te verbergen. Geen rode gloed hier over de coating. Zal afhankelijk zijn van je omgeving en belichting. Ik vind dat de coating wel te glimmend is en had zelf liever mat gehad maar er zijn er velen die dat het daar niet mee eens zijn
-165Hz ipv 240Hz wat voor LCD's al normaal was. 165Hz perfect voor mijn gebruik met 4090. Ook is het verschil met 165Hz en 240Hz moeilijker te merken. Het is inmiddels al OLED en de pixel repsons is zelfs met 60Hz nog heel deftig. De noodzaak voor 240Hz is dan ook momenteel te verwaarlozen op input latency na misschien.
-Slechte ondersteuning voor AMD GPU's met de laatste firmware is de EOTF Tracking met HDR1000 gelukkig gefixt maar daar voor was het drama. Ik heb hier wel wat van meegekregen maar ben zelf niet meer gecharmeerd van deze generatie RDNA3 kaarten dus heb de kogel ontlopen :+
-Calibratie so far erg lastig krijg de gamma niet goed. Out of the box colors zijn totaal niet accuraat veel te groen. Creator + sRGB is hier echt behoorlijk goed. Creator + DCI-P3 is dan wel te groen.
-ABL in de HDR1000 mode terwijl nits level niet boven de 120nits komt voor wit. Terwijl hij in SDR niet knijpt als je 200+ nits doet. Nog niet echt last gehad hiervan. Zal vast waar zijn maar nog niet storend geweest
-ABL Agressief ipv mooi gelijdelijk als je een nieuw window opent dimt het scherm meteen Dit was me wel eens opgevallen als ik de HDR uit vergat te zetten maar in SDR Desktop mode heb je hier niet echt last van op 120cdm2
-Pixel shift is best storend en merkbaar hebben alle oled's maar bij mijn tv zie ik het niet (mogelijk doordat je er verder van af zit) Ben blij de horen dat het scherm deze functie wel heeft haha. Maar absoluut niet opgevallen

Ik denk dat sommige van deze problemen op te lossen zijn met Windows 11 :+
In verloop van tijd zal ik heus nog wel het 1 en ander vinden dat een upgrade weer vergoeilijkt haha, maar voorlopig ben ik nog in de honeymoon periode met het scherm en heb ik het draaien zonder frustraties. Dat allemaal gezegd te hebben, ik heb wel wat water bij de wijn gedaan enzo. Desktop iconen op bovenste VA paneel, zwarte wallpaper etc.
[/quote]

Zo ver ik weet heeft Win 11 daar ook geen oplossing voor in ieder geval niet voor alle issues zoals de pixel layout.
Ja en deels snap ik dat maar aan de andere kant wil je met zo'n duur scherm ook niet te veel concessies hoeven te doen. Maar ik weet ook dat ik een kritischere gebruiker ben dan de meeste mensen en me ook veel eerder aan dingen erger die niet optimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:05:
[...]

Maar waarom zou ik een HDR1000 monitor kopen om vervolgens SDR te draaien. De toekomst is HDR. Je wilt ook niet de hele tijd moeten wisselen tussen een SDR setting en HDR1000 of tussen HDR400 en 1000. Dit zijn imo ook kinderziektes bij de transitie naar echte HDR schermen want de meeste LCD monitoren met HDR400 kunnen dat eigenlijk niet.

[...]

[/quote]

Zo ver ik weet heeft Win 11 daar ook geen oplossing voor in ieder geval niet voor alle issues zoals de pixel layout.
Ja en deels snap ik dat maar aan de andere kant wil je met zo'n duur scherm ook niet te veel concessies hoeven te doen. Maar ik weet ook dat ik een kritischere gebruiker ben dan de meeste mensen en me ook veel eerder aan dingen erger die niet optimaal zijn.
Ik denk als ik €1000 had betaald dat ik inderdaad zuurder zou zijn over kleine onplezierigheden. Momenteel voelt het prima. Enorm veel plezier van de toegevoegde waarde en niet zoveel last van de nadelen. Ik wilde deze gen overslaan om exact de reden die jij hierboven aangeeft. Een halo product zou niet van die mankementen moeten hebben maar helaas hebben heel veel halo producten vreemde mankementen. 4090 heeft geen DP2.0+ bijvoorbeeld LOL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:41:
[...]

Ik denk als ik €1000 had betaald dat ik inderdaad zuurder zou zijn over kleine onplezierigheden. Momenteel voelt het prima. Enorm veel plezier van de toegevoegde waarde en niet zoveel last van de nadelen. Ik wilde deze gen overslaan om exact de reden die jij hierboven aangeeft. Een halo product zou niet van die mankementen moeten hebben maar helaas hebben heel veel halo producten vreemde mankementen. 4090 heeft geen DP2.0+ bijvoorbeeld LOL.
Nee inderdaad voor 750 euro zou ik er meteen een halen voor 900-1000 not so much. Toen ze 1200+ waren heb ik er ook niet naar om gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:00:
[...]

Nee inderdaad voor 750 euro zou ik er meteen een halen voor 900-1000 not so much. Toen ze 1200+ waren heb ik er ook niet naar om gekeken.
ben aan de slag gegaan met Calibrite PROFILER vandaag maar ik kom er nog niet helemaal uit hoe ik de HDR modus nou goed calibreer. Het resultaat is telkens heel donker. Heb jij enige tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:11:
[...]

ben aan de slag gegaan met Calibrite PROFILER vandaag maar ik kom er nog niet helemaal uit hoe ik de HDR modus nou goed calibreer. Het resultaat is telkens heel donker. Heb jij enige tips?
Dat probleem had ik dus ook. Heb een beetje met andere gama waardes lopen spelen maar als ik daar te veel verander krijg ik een te hoge Brightness bs 140 nits ipv 120 die ik voor desktop werk wil.

Dit is dus precies het issue wat ik ook had. Ik los het nu op door in mijn Radeon drivers een kleine brightness offset te gebruiken dan zijn mijn kleuren tenminste wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Dat probleem had ik dus ook. Heb een beetje met andere gama waardes lopen spelen maar als ik daar te veel verander krijg ik een te hoge Brightness bs 140 nits ipv 120 die ik voor desktop werk wil.

Dit is dus precies het issue wat ik ook had. Ik los het nu op door in mijn Radeon drivers een kleine brightness offset te gebruiken dan zijn mijn kleuren tenminste wel goed.
Ok, ik ga eens even graven in hoe deze tool te gebruiken met HDR dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Ok, ik ga eens even graven in hoe deze tool te gebruiken met HDR dan.
Van wat ik zo lees hebben meer mensen deze issues met verschillende tools. Of het ligt aan Windows of dat de tools nog niet klaar zijn voor hdr schermen. Maar black crush is helaas nog een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:03:
[...]

Van wat ik zo lees hebben meer mensen deze issues met verschillende tools. Of het ligt aan Windows of dat de tools nog niet klaar zijn voor hdr schermen. Maar black crush is helaas nog een ding.
hmmm. Ik wilde eigenlijk niet de Windows Profiler gebruiken omdat die vaak niet goed inschakelt maar ik wil wel dat als IK naar HDR switch dat het advanced profiel gebruikt wordt. Calibrite PROFILER kan dit niet. misschien dat ik dit met DisplayCAL's Profiler voor elkaar kan krijgen maar dan moet ik natuurlijk wel een goede calibratie kunnen krijgen voor HDR. anders maakt het niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ik krijg DisplayCAL met geen mogelijkheid gaande met de Colorchecker Display Plus. ArgyII 3.0.0, 3.0.1 en 3.0.2 geprobeerd. Mijn ColorMunki werkte wel met 3.0.0 maar niet met 3.0.1. Helaas nu geen van allen. Lijkt erop dat ik vast zit aan Calibrite PROFILER of de oudere ccProfiler.

Met Calibrite Profiler als ik HDR probeer te calibreren en Rec.2020 selecteer dan kan ik geen Native brightness meer selecteren. Gaat dan automatisch naar 80cdm2.. En dat is een donker feestje..

Console Mode met Tonemapping helpt wel een beetje met de kleuren in HDR maar SDR ziet er veel beter uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Cidious op 25-10-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:50:
Ik krijg DisplayCAL met geen mogelijkheid gaande met de Colorchecker Display Plus. ArgyII 3.0.0, 3.0.1 en 3.0.2 geprobeerd. Mijn ColorMunki werkte wel met 3.0.0 maar niet met 3.0.1. Helaas nu geen van allen. Lijkt erop dat ik vast zit aan Calibrite PROFILER of de oudere ccProfiler.

Met Calibrite Profiler als ik HDR probeer te calibreren en Rec.2020 selecteer dan kan ik geen Native brightness meer selecteren. Gaat dan automatisch naar 80cdm2.. En dat is een donker feestje..

Console Mode met Tonemapping helpt wel een beetje met de kleuren in HDR maar SDR ziet er veel beter uit.
ik had daar laast ook issues mee moest dan de officiele drivers daar na weer installeren en toen deed hij het zolang ik niet ging rebooten of zo. Voorheen was dat geen issue.

Wat gebeurd er als je andere gama waardes pakt? bij mij werd hij dan feller wellicht heb je dan wel 120 nits en wellicht geen crush.
Ik check het vaak met deze site:
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik dacht laat ik toch nog een poging doen voor een AW3423DWF. Heb er een 2e hands gekocht 2 maanden oud. Zou geen coilwhine hebben. Daar gaan luisteren leek goed genoeg. Een hele minimale piep maar niet storend of hoorbaar op een normale afstand. Kom ik thuis scherm gekalibreerd en toen begon het. Deze piept bij lagere brightness :( bij 170+ nits is het bijna weg. Maar ik vind dat veel te fel. Desktop hoort gewoon 120 nits te zijn. Dus nu maar contact met Dell gaan opnemen. Enige schrale troost is dat ik deze wat goedkoper heb kunnen krijgen maar wel balen dat het echt elke keer iets is met deze schermen.

Edit:
Als ik de led van het logo aan zet wordt het piepen heel veel minder :/
De andere kan ik wel uit laten dat lijkt weinig verschil te geven. Wel weer super raar dat dat zo veel impact heeft.

Bij low brightness content gaat hij nog steeds piepen maar op de desktop is het nu wel veel minder.

[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 09-11-2023 14:05 ]

Pagina: 1