Astennu schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:00:
[...]
Qua dingen die beter kunnen:
-Pixel layout voor text leesbaarheid is nog geen fix voor in het OS (maar in dat opzicht meer een windows issue)
-Coil whine die vorige hoorde ik ook wel iets maar was acceptabel genoeg maar niet zo stil als mijn LCD's
-Geen Custom color opties als je HDR profielen kiest
-Geen Accurate RGB mode (de mode die er in zit is qua kleur wel beter maar helderheid klopt daar niet en is niet in te stellen)
-Screen coating ziet er rood uit als er licht op valt niet zo mooi zwart als LG WRGB OLED's komt door de QD OLED's maar de scherm coating kan nog verbeterd worden om dit meer te verbergen
-165Hz ipv 240Hz wat voor LCD's al normaal was
-Slechte ondersteuning voor AMD GPU's met de laatste firmware is de EOTF Tracking met HDR1000 gelukkig gefixt maar daar voor was het drama.
-Calibratie so far erg lastig krijg de gamma niet goed. Out of the box colors zijn totaal niet accuraat veel te groen.
-ABL in de HDR1000 mode terwijl nits level niet boven de 120nits komt voor wit. Terwijl hij in SDR niet knijpt als je 200+ nits doet.
-ABL Agressief ipv mooi gelijdelijk als je een nieuw window opent dimt het scherm meteen
-Pixel shift is best storend en merkbaar hebben alle oled's maar bij mijn tv zie ik het niet (mogelijk doordat je er verder van af zit)
Kortom best een lijst met dingen die beter kunnen voor een scherm in deze prijs classe. Het is een nieuwe techniek dus je kan geen perfectie verwachten bij de eerste generatie. Maar er zijn best wat nadelen tov mijn huidige LCD. Ja de kleuren zijn minder en ja pixel response is trager. Maar verder is het zeker geen slecht scherm.
Ik denk dat sommige van deze 'problemen' ook komen doordat jij HDR1000 desktop draait. Ik ervaar deze dingen praktisch niet zo. Daarmee wil ik niet zeggen dat de problemen niet waar zijn maar dat ze in mijn gebruiks patroon niet echt een rol spelen. Ik zal ze even 1 voor 1 addresseren.
-Pixel layout voor text leesbaarheid is nog geen fix voor in het OS (maar in dat opzicht meer een windows issue)
Ik zie wel het verschil met mijn VA maar het stoort me verder niet echt.
-Coil whine die vorige hoorde ik ook wel iets maar was acceptabel genoeg maar niet zo stil als mijn LCD's.
Totaal geen coilwhine hier. echt 0. Helaas een QC loterij probleem dus.
-Geen Custom color opties als je HDR profielen kiest.
Minder van belang als je niet HDR Desktop draait, want voor films en games werkt het prima als ik switch met het standaard profiel dat daarvoor gebruikt wordt.
-Geen Accurate RGB mode (de mode die er in zit is qua kleur wel beter maar helderheid klopt daar niet en is niet in te stellen)
Creator mode + sRGB is echt behoorlijk accuraat al heeft Gamma 2.2 een bug met deze firmware lijkt het.
-Screen coating ziet er rood uit als er licht op valt niet zo mooi zwart als LG WRGB OLED's komt door de QD OLED's maar de scherm coating kan nog verbeterd worden om dit meer te verbergen.
Geen rode gloed hier over de coating. Zal afhankelijk zijn van je omgeving en belichting. Ik vind dat de coating wel te glimmend is en had zelf liever mat gehad maar er zijn er velen die dat het daar niet mee eens zijn
-165Hz ipv 240Hz wat voor LCD's al normaal was.
165Hz perfect voor mijn gebruik met 4090. Ook is het verschil met 165Hz en 240Hz moeilijker te merken. Het is inmiddels al OLED en de pixel repsons is zelfs met 60Hz nog heel deftig. De noodzaak voor 240Hz is dan ook momenteel te verwaarlozen op input latency na misschien.
-Slechte ondersteuning voor AMD GPU's met de laatste firmware is de EOTF Tracking met HDR1000 gelukkig gefixt maar daar voor was het drama.
Ik heb hier wel wat van meegekregen maar ben zelf niet meer gecharmeerd van deze generatie RDNA3 kaarten dus heb de kogel ontlopen
-Calibratie so far erg lastig krijg de gamma niet goed. Out of the box colors zijn totaal niet accuraat veel te groen.
Creator + sRGB is hier echt behoorlijk goed. Creator + DCI-P3 is dan wel te groen.
-ABL in de HDR1000 mode terwijl nits level niet boven de 120nits komt voor wit. Terwijl hij in SDR niet knijpt als je 200+ nits doet.
Nog niet echt last gehad hiervan. Zal vast waar zijn maar nog niet storend geweest
-ABL Agressief ipv mooi gelijdelijk als je een nieuw window opent dimt het scherm meteen
Dit was me wel eens opgevallen als ik de HDR uit vergat te zetten maar in SDR Desktop mode heb je hier niet echt last van op 120cdm2
-Pixel shift is best storend en merkbaar hebben alle oled's maar bij mijn tv zie ik het niet (mogelijk doordat je er verder van af zit)
Ben blij de horen dat het scherm deze functie wel heeft haha. Maar absoluut niet opgevallen
Ik denk dat sommige van deze problemen op te lossen zijn met Windows 11
In verloop van tijd zal ik heus nog wel het 1 en ander vinden dat een upgrade weer vergoeilijkt haha, maar voorlopig ben ik nog in de honeymoon periode met het scherm en heb ik het draaien zonder frustraties. Dat allemaal gezegd te hebben, ik heb wel wat water bij de wijn gedaan enzo. Desktop iconen op bovenste VA paneel, zwarte wallpaper etc.