Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-07 15:05
Bij mij op het werk heeft zich het een en ander afgespeeld. Vorig jaar ontslag genomen maar ze hebben me binnen weten te houden met een zeer aantrekkelijk aanbod. Echter nu komt onze functie te vervallen, die wordt op een andere vestiging ondergebracht, en van ons wordt verwacht dat we andere werkzaamheden gaan doen.

Hier ben ik het totaal niet mee eens, en heb ook al mijn rechtsbijstand op de hoogte gebracht. We kunnen 2 kanten uit, nieuw contract / functie afdwingen (ja hier hebben we nog niks van op papier staan maar we vervullen wel al andere werkzaamheden). Dit contract / functie kan ik dan accepteren of weigeren en kijken of we naar een einde dienstverband kunnen waarbij het bedrijf mij moet uitkopen.

Door het verleden waar beloftes gemaakt zijn en niet zijn na gekomen heeft mijn voorkeur einde dienstverband en kijken om een leuk zakcentje mee te krijgen. Ik ben ook al aan het solliciteren geslagen en de eerste gesprekken staan al ingepland. Volgens mijn jurist kan dit geen kwaad zolang ik concreet geen nieuw werk heb tijden de onderhandelingen van het einde dienstverband.

Echter kan ik tijdens de sollicitaties op 2 manieren tijd kopen, door het eerlijk te zeggen, of terughoudend te doen, en zeggen dat ik niet persen weg hoef en gebruik maken van de vakantie periode.
Of de situatie daar eerlijk uitleggen. Persoonlijk ben ik iemand die graag de waarheid verteld, maar ik vraag me af of dit soort situaties zich niet tegen mij kunnen werken? dat ik een soort imago krijg dat ik alleen op geld uitben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:21
Ik zou er niet te veel over uitweiden, je kunt eventueel zeggen dat je een opzegtermijn hebt van x maanden :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De constructie met een nieuw contract/functie "afdwingen", terwijl je eigenlijke doel is om het dienstverband te beëindigen, lijkt me bijzonder complex, onzeker en energieverslindend. Het feit dat je in feit al de aangepaste werkzaamheden doet, maakt je positie er m.i. niet sterker op (het werk "gewoon" doen, houdt een soort van acceptatie in). Ik zou gewoon "normaal" ontslag nemen, nadat je gewoon "normaal" een nieuwe baan hebt gevonden. Je (potentiële) nieuwe baas zou ik niet lastig vallen met de huidige situatie.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Herko_ter_Horst schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:48:
De constructie met een nieuw contract/functie "afdwingen", terwijl je eigenlijke doel is om het dienstverband te beëindigen, lijkt me bijzonder complex, onzeker en energieverslindend. Het feit dat je in feit al de aangepaste werkzaamheden doet, maakt je positie er m.i. niet sterker op (het werk "gewoon" doen, houdt een soort van acceptatie in). Ik zou gewoon "normaal" ontslag nemen, nadat je gewoon "normaal" een nieuwe baan hebt gevonden. Je (potentiële) nieuwe baas zou ik niet lastig vallen met de huidige situatie.
Ik heb al aankaart bij mijn huidig werk dat ik niet akkoord ben met de veranderingen binnen de organisatie en dat ik een nieuw contract eis. dus bij mijn huidige werkgever rolt dit balletje al.

Wat betreft het gooien op X aantal maanden opzegtermijn, dan heb ik al getekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Waarom denk je een nieuw contract te kunnen afdwingen en hoe gaat dit je helpen richting einde dienstverband?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-07 11:29

AntiPasta

d1 m0z4rella

[b]jan011 in "einde dienstverband aangeven tijdens sollicitatie."
Echter kan ik tijdens de sollicitaties op 2 manieren tijd kopen, door het eerlijk te zeggen, of terughoudend te doen, en zeggen dat ik niet persen weg hoef en gebruik maken van de vakantie periode.
Of de situatie daar eerlijk uitleggen. Persoonlijk ben ik iemand die graag de waarheid verteld, maar ik vraag me af of dit soort situaties zich niet tegen mij kunnen werken? dat ik een soort imago krijg dat ik alleen op geld uitben?
Ik ben ook zo iemand die het liefst eerlijk is, en alle relevante informatie deelt. Dat heeft wel eens tegen me gewerkt!
In jouw geval zou ik zeggen: hou je gewoon op de vlakte. De situatie die je schetst roept wellicht minder goede associaties op bij je toehoorder (misschien zelf onbewust), en gaat hoe dan ook 'aan je kleven', als je het in een sollicitatiegesprek deelt. Immers, je potentiële nieuwe werkgever heeft er eigenlijk niets mee te maken. Jij hebt uiteindelijk de controle over de informatie die je deelt, gebruik deze nu bewust (dit was voor mij echt een leerpunt vroeger)

Eigenlijk raad ik je dus gewoon aan om het tweede te doen ("terughoudend") maar dit niet expliciet te benoemen. Rustig tijd rekken, het proces niet overhaasten (bijvoorbeeld, een paar weken laten zitten tussen vervolgrondes, dat kan vaak prima), vragen om bedenktijd enz. Zij zullen waarschijnlijk ook niet verwachten dat je "haast" hebt, of misschien denken dat je met meerdere partijen praat en daar tijd voor nodig hebt.
Dit kan misschien even spannend voelen, maar ik denk dat het een leerzame en zelfs leuke ervaring kan zijn om het zo te spelen! Succes!

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:24
Hoe ga je je potentieel nieuwe werkgever vertellen over hoeveel tijd je kan beginnen ?
In feite heeft die niets te maken met de onzekerheid bij je huidige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Herko_ter_Horst schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:53:
Waarom denk je een nieuw contract te kunnen afdwingen en hoe gaat dit je helpen richting einde dienstverband?
Aangezien deze werkzaamheden buiten mijn functieomschrijving vallen.
De jurist die mij hierin adviseert heeft mij dit zo verteld. Dus ik ga er van uit dat dit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
jan011 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:55:
[...]

Aangezien deze werkzaamheden buiten mijn functieomschrijving vallen.
De jurist die mij hierin adviseert heeft mij dit zo verteld. Dus ik ga er van uit dat dit klopt.
En dan heb je een nieuw contract met een werkgever waar je eigenlijk weg wilt, en dan? Waarom niet gewoon weggaan?

Je meldt dat je werkgever jouw eigenlijke werkzaamheden heeft verplaatst naar een ander locatie. Was meeverhuizen geen optie?

[ Voor 13% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 07-08-2023 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Herko_ter_Horst schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:57:
[...]

En dan heb je een nieuw contract met een werkgever waar je eigenlijk weg wilt, en dan? Waarom niet gewoon weggaan?

Je meldt dat je werkgever jouw eigenlijke werkzaamheden heeft verplaatst naar een ander locatie. Was meeverhuizen geen optie?
Omdat 'ie dan potentieel een leuk zakcentje mis loopt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
FirePuma142 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:01:
[...]

Omdat 'ie dan potentieel een leuk zakcentje mis loopt.
Op basis van wat zou z'n baas hem dat zakcentje meegeven? Hij heeft dan een nieuw contract uitonderhandeld, waar ie dan blijkbaar tevreden mee is. Waarom zou z'n baas hem dan in hemelsnaam na al dat "gedoe" (vanuit de baas gezien), als TS na een paar maanden er weer mee wil stoppen, hem een zakcentje meegeven?

Een "zakcentje mee" ken ik vooral van een vaststellingsovereenkomst bij ontslag (dus door de werkgever geïnitieerd). Ik zie niet in waarom er in deze situatie wordt gerekend op een zakcentje.

[ Voor 16% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 07-08-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Herko_ter_Horst schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:08:
[...]

Op basis van wat zou z'n baas hem dat zakcentje meegeven? Hij heeft dan een nieuw contract uitonderhandeld, waar ie dan blijkbaar tevreden mee is. Waarom zou z'n baas hem dan in hemelsnaam na al dat "gedoe" (vanuit de baas gezien), als TS na een paar maanden er weer mee wil stoppen, hem een zakcentje meegeven?
Dat staat in de TS. De voorkeur heeft niet een nieuw contract, maar einde dienstverband en een leuk zakcentje mee. Dat zal dan een vaststellingsovereenkomst zijn denk ik. In plaats van een nieuw contract.
Een "zakcentje mee" ken ik vooral van een vaststellingsovereenkomst bij ontslag (dus door de werkgever geïnitieerd). Ik zie niet in waarom er in deze situatie wordt gerekend op een zakcentje.
Nu ja, dat kan natuurlijk ook in het geval je functie vervalt. Dat is toch echt initiatief van de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:44
Daarnaast uit ervaring duurt een outplacement traject erg lang. Die van mij begon ongeveer half jaar in corona en liep af 1 september vorig jaar met alle stress van dien.
Mijn coach en ook mijn advocaat hebben me beide geadviseerd om niets over dat traject te vertellen.
Laat ik nu met voor een vriend zijn gaan werken die er wel van wist en volledig achter me stond om nog even het laatste qua salaris eruit te halen. Diegene had ook de advocaat geregeld. :+
Iedere andere sollicitatie heb ik er niets over gerept.
Uiteindelijk kon ik de laatste maanden direct weg wanneer ik ander werk had.

In jouw geval ga je solliciteren en kan ik je vertellen dat je eerder een andere baan hebt dan dat je überhaupt een outplacement traject door bent. Helemaal als je nog niets gestart bent.

Ik zou inderdaad gaan voor beeindiging contract zonder nieuw contract.

[ Voor 4% gewijzigd door Arunia op 07-08-2023 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
FirePuma142 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:15:
Dat staat in de TS. De voorkeur heeft niet een nieuw contract, maar einde dienstverband en een leuk zakcentje mee. Dat zal dan een vaststellingsovereenkomst zijn denk ik. In plaats van een nieuw contract.
Zoals ik het begrijp, wil hij een aanpassing van z'n contract/nieuw contract afdwingen (blijkbaar op advies van rechtsbijstand), maar eigenlijk het dienstverband beëindigen. Dan vraag ik me af hoe ie dat voor zich ziet. Natuurlijk kan ie een gunstige afvloeiregeling proberen uit te onderhandelen, maar dat kan m.i. ook gewoon rechtstreeks. Waar die contractaanpassing goed voor is, zie ik niet.
Nu ja, dat kan natuurlijk ook in het geval je functie vervalt. Dat is toch echt initiatief van de werkgever.
De functie is niet vervallen, maar is verplaatst naar een andere vestiging. Vandaar mijn vraag aan TS of meeverhuizen een optie is (geweest). Als ie mee had gekund en dat niet onredelijk bezwarend was, dan heeft ie m.i. geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Herko_ter_Horst schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:08:
[...]

Sorry het was geen contract maar een toevoeging aan het contract, het contract wat ik heb is al 5 jaar oud.

Het contract dat ze me juridisch gezien moeten aanbieden heb ik nog steeds niet ontvangen en of getekend.

Meeverhuizen naar de nieuwe locatie was geen optie. Wordt in een ander land ondergebracht.

[ Voor 5% gewijzigd door jan011 op 07-08-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Herko_ter_Horst schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:23:
[...]

Zoals ik het begrijp, wil hij een aanpassing van z'n contract/nieuw contract afdwingen (blijkbaar op advies van rechtsbijstand), maar eigenlijk het dienstverband beëindigen. Dan vraag ik me af hoe ie dat voor zich ziet. Natuurlijk kan ie een gunstige afvloeiregeling proberen uit te onderhandelen, maar dat kan m.i. ook gewoon rechtstreeks. Waar die contractaanpassing goed voor is, zie ik niet.
Dat is niet wat er in de TS staat toch? Twee opties. Voorkeur optie 2, einde dienstverband met zakcentje. Het is niet beide opties.
De functie is niet vervallen, maar is verplaatst naar een andere vestiging. Vandaar mijn vraag aan TS of meeverhuizen een optie is (geweest). Als ie mee had gekund en dat niet onredelijk bezwarend was, dan heeft ie m.i. geen poot om op te staan.
Je functie kan vervallen en op een andere vestiging worden ondergebracht. Dat is ook gebeurd lees ik nu. Het een sluit het ander niet uit. Laten we uitgaan van wat de TS vertelt en bij onduidelijkheden om opheldering vragen, maar het niet alvast invullen zoals je hier doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
FirePuma142 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:34:
Dat is niet wat er in de TS staat toch? Twee opties. Voorkeur optie 2, einde dienstverband met zakcentje. Het is niet beide opties.
Dit contract / functie kan ik dan accepteren of weigeren en kijken of we naar een einde dienstverband kunnen waarbij het bedrijf mij moet uitkopen.
Volgens mij dus wel en/en.
Je functie kan vervallen en op een andere vestiging worden ondergebracht. Het een sluit het ander niet uit.
Zoals ik het begrip 'vervallen' ken, is dat wel degelijk iets dat 'verplaatsen' uitsluit. Maar goed, inmiddels heeft TS duidelijk gemaakt dat meeverhuizen geen optie was (want naar een ander land), dus of het vervallen en/of verplaatsen was, maakt dan verder niet zoveel uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 07-08-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Herko_ter_Horst schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

[...]

Volgens mij dus wel en/en.
Ik lees het anders. Ik zie weigeren en kijken in zijn geheel als optie 2. Jij koppelt ze los waardoor accepteren en kijken ook een optie wordt. Dat moet TS dan even verhelderen denk ik.
Zoals ik het begrip 'vervallen' ken, is dat wel degelijk iets dat 'verplaatsen' uitsluit. Maar goed, inmiddels heeft TS duidelijk gemaakt dat meeverhuizen geen optie was (want naar een ander land), dus of het vervallen en/of verplaatsen was, maakt dan verder niet zoveel uit.
Je ziet in dit topic hoe het ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Ik zal het even proberen op te helderen.
Als ik naar mijn jurist luister heb ik 2 opties. Omdat de werkgever mij totaal andere werkzaamheden laat doe, zijn ze juridisch gezien verplicht dit met mij contractueel vast te leggen.
Optie 1 voor mij is dan; gaan onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden en mijn handtekening zetten en de situatie accepteren.

Optie 2; ze een nieuw contract laten voorleggen en dit te weigeren. Hierdoor dwing ik de positie einde dienst verband af. Ja dan gaat een hele molen lopen wat precies wel en niet mag. Maar als ik naar mijn jurist luister is de situatie gunstig voor mij. Zwaar wegend bedrijfsbelang, niet goed functioneren van mij etc. Hebben ze niet.

Aangezien er begin dit jaar mij diverse beloftes gedaan zijn, en totaal niks van na gekomen is is optie 1 voor mij geen optie. Ik wil er gewoon weg, en als het enigszins kan hier financieel van profiteren.

Daarnaast ben ik ook al verder aan het kijken voor ander werk. Maar voor mijn gevoel moet ik hier bij de gesprekken mijn mond over houden, en op andere manieren tijd proberen te trekken. Maar van de andere kant denk ik “ eerlijkheid duurt het langst”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-07 20:42
Je kan ook nog wachten met solliciteren en kijken welke kant het op gaat met de huidige werkgever. Weet dat zo’n traject (negatieve) energie kan kosten maar uiteindelijk wel wat kan opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-07 16:52
Dus samengevat: alle werkzaamheden uit je taakomschrijving gaan naar het buitenland. Je functie is dus vervallen en jij bent daardoor boventallig. Jij krijgt nieuwe werkzaamheden, maar deze komen niet overeen met je oorspronkelijke taakomschrijving. Kortom, men stelt je een passende functie voor cq. creëert deze. Maar jij bewtist de passendheid daarvan.

Ik schrik ietwat van de stelling van je jurist omtrent de taakomschrijving. Een passende functie is een functie die aansluit bij je opleiding, ervaring en capaciteiten. Staar je dus niet blind op je oorspronkelijke taakomschrijving, die is niet doorslaggevend.

Dan zijn er drie formele routes naar passend werk wanneer je eigen functie is vervallen:

1. Deze nieuwe functie is een passende functie, die jij weigert. Dat kan, maar dan heb je daar wel goede argumenten voor nodig. Indien je die niet hebt, krijg je ook geen transitievergoeding. (https://www.snijders-advo...ctie-transitievergoeding/)
2. Deze nieuwe functie is géén passende functie, want voldoet niet aan voornoemde definitie: zijn er nog andere passende functies? Ja? Daarheen, of weigeren en zelf ontslag nemen.
3. Zijn er geen andere passende functies: er is dan geen mogelijkheid tot herplaatsing, dan spreek je inderdaad van ontslag en kan je dus ofwel een regeling treffen ofwel afwachten of de werkgever via het UWV toestemming vraagt je arbeidsovereenkomst op te zeggen (tegen transitievergoeding/opzegtermijn).

De informele route is het schaakspel. Weigeren van de nieuwe functie en aansturen op een einde met wederzijds goedvinden: "ik zie geen passende functies, deze functie is niet passend. Mijn huidige functie is vervallen waardoor ik boventallig ben. Wanneer kan ik een voorstel einde dienstverband tegemoet zien?". Echter, je werkgever kan ook het standpunt innemen: "dan niet, en werk je niet betaal ik je geen loon." Kortom: schaken.

Mocht het tot een vaststellingsovereenkomst komen, let wel op dat men niet opneemt dat je 'geen concreet zicht hebt op een nieuwe functie elders'. Die clausule kom ik nog vaak tegen.

Hier rondklikken:
https://www.uwv.nl/werkge...ver-en-ontslag/index.aspx
Mocht je tijd over hebben, lees even globaal door:
https://www.uwv.nl/werkge...he-redenen-april-2023.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Stom op 08-08-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Mr. Stom schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:26:
Dus samengevat: alle werkzaamheden uit je taakomschrijving gaan naar het buitenland. Je functie is dus vervallen en jij bent daardoor boventallig. Jij krijgt nieuwe werkzaamheden, maar deze komen niet overeen met je oorspronkelijke taakomschrijving. Kortom, men stelt je een passende functie voor cq. creëert deze. Maar jij bewtist de passendheid daarvan.

Ik schrik ietwat van de stelling van je jurist omtrent de taakomschrijving. Een passende functie is een functie die aansluit bij je opleiding, ervaring en capaciteiten. Staar je dus niet blind op je oorspronkelijke taakomschrijving, die is niet doorslaggevend.

Dan zijn er drie formele routes naar passend werk wanneer je eigen functie is vervallen:

1. Deze nieuwe functie is een passende functie, die jij weigert. Dat kan, maar dan heb je daar wel goede argumenten voor nodig. Indien je die niet hebt, krijg je ook geen transitievergoeding. (https://www.snijders-advo...ctie-transitievergoeding/)
2. Deze nieuwe functie is géén passende functie, want voldoet niet aan voornoemde definitie: zijn er nog andere passende functies? Ja? Daarheen, of weigeren en zelf ontslag nemen.
3. Zijn er geen andere passende functies: er is dan geen mogelijkheid tot herplaatsing, dan spreek je inderdaad van ontslag en kan je dus ofwel een regeling treffen ofwel afwachten of de werkgever via het UWV toestemming vraagt je arbeidsovereenkomst op te zeggen (tegen transitievergoeding/opzegtermijn).

De informele route is het schaakspel. Weigeren van de nieuwe functie en aansturen op een einde met wederzijds goedvinden: "ik zie geen passende functies, deze functie is niet passend. Mijn huidige functie is vervallen waardoor ik boventallig ben. Wanneer kan ik een voorstel einde dienstverband tegemoet zien?". Echter, je werkgever kan ook het standpunt innemen: "dan niet, en werk je niet betaal ik je geen loon." Kortom: schaken.

Mocht het tot een vaststellingsovereenkomst komen, let wel op dat men niet opneemt dat je 'geen concreet zicht hebt op een nieuwe functie elders'. Die clausule kom ik nog vaak tegen.

Hier rondklikken:
https://www.uwv.nl/werkge...ver-en-ontslag/index.aspx
Mocht je tijd over hebben, lees even globaal door:
https://www.uwv.nl/werkge...he-redenen-april-2023.pdf
Dit klinkt allemaal vrij aannemelijk, en ik ga de stukken zeker doorlezen.

Maar is het ook niet van belang om naar de beweegredenen van deze beslissing te kijken? Volgens mijn jurist gaat het daar mis bij mijn huidige werkgever. De werkgever heeft het recht van bewegingsvrijheid, en mag een reoganisatie doorvoeren. Echter moet hij dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Als ik het verhaal uitleg aan de jurist dan zegt hij dat dit voor zover hij nu kan oordelen juridisch niet correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-07 16:52
jan011 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Dit klinkt allemaal vrij aannemelijk, en ik ga de stukken zeker doorlezen.

Maar is het ook niet van belang om naar de beweegredenen van deze beslissing te kijken? Volgens mijn jurist gaat het daar mis bij mijn huidige werkgever. De werkgever heeft het recht van bewegingsvrijheid, en mag een reoganisatie doorvoeren. Echter moet hij dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Als ik het verhaal uitleg aan de jurist dan zegt hij dat dit voor zover hij nu kan oordelen juridisch niet correct is.
Er wordt zeker naar de beweegredenen gekeken. Ik ken je casus uiteraard niet - daar zal je jurist wel een oordeel over hebben. In reorganisaties kan je werkgever diverse redenen opgeven, zoals financieel of bijdrijfsorganisatorisch. Zeker bedrijfsorganisatorisch is een open begrip en wordt relatief snel aan voldaan, gezien de werkgever dan enkel hoeft te onderbouwen dat de wijziging noodzakelijk is voor een doelmatige bedrijfsvoering. Maar dan zijn er nog steeds wél concrete redenen nodig. Heeft de werkgever in de afgelopen maanden nog allerlei mensen aangenomen dan werkt dat niet in zijn voordeel. Is er geen (of minder) winst gemaakt dan helpt dat weer, etc.

Het aftikken is doorgaans:
- onderbouwing reden ontslag;
- selecteren boventallige werknemers (welke functies vervallen en wíé moet er dan uit - afspiegelen);
- herplaatsen van boventallige werknemers op passende functies;
onderbouwing+boventallig+geen passende functies=ontslagvergunning.

Je kunt het besluit van je werkgever dus op drie punten aanvallen. Waarbij met name de onderbouwing en de passende functies zich goed lenen voor verweer. Dat zijn relatief open begrippen waarbij er altijd argumenten tegen zijn te vinden.

Maar daar kan je jurist je goed bij helpen. De uitvoeringsregels van het UWV zijn abstract en zul je zelf - als je wat tijd investeerd - ook nog wel kunnen begrijpen. Het is echter de ervaring met het schaakspel dat je nodig zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:15

ralpje

Deugpopje

Concreet: je wilt weg bij je huidige werkgever, hebt al een aantal aanbiedingen van andere organisaties en bent dus actief aan het rondkijken. Je zou in principe nu gewoon zelf je ontslag kunnen indienen en na het uitzitten van je opzegtermijn ergens anders kunnen starten.

Het aansturen op een VSO vind ik dan op z'n moreel verwerpelijk en lijkt me ook niet in de geest van waar die wetgeving voor bedoeld is. Nog los van de vraag hoe groot dat 'zakcentje' dan gaat zijn, de oude 'kantonrechtersformule' is al een tijdje behoorlijk uitgekleed.

Kies voor je eigen geluk, neem die topbaan aan die je ergens aangeboden krijgt, zeg je huidige baan op en kijk niet meer om. Het is de energie en de moeite niet waard.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chibert
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-07 16:33

Chibert

HR persoon

Is er sprake van een CAO / bijbehorend Sociaal Plan bij je bedrijf?

HR persoon

Pagina: 1