Bekabeld internet op TV is maar 100 mbit van de 200

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-09-2024
Mijn vraag

Ik heb een 200 mbit abonnement. Via Fast.com op tv browser meet deze 93 mbit. Met het streamen van UHD 4k films via Plex Media Server heb ik veel vertraging.

Relevante software en hardware die ik gebruik
-Experia Box V10
- TP Link unmanaged bridge (voor kabel naar kantoor boven), naar tv kastje en rechtstreeks naar tv.
- verder zit direct in de experiabox 1 utp kabel naar die switch en 1 naar de hue switch.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

-Kabel naar tv als enige op de switch aangesloten;
- andere switchpoort geprobeerd.

Graag lees ik jullie adviezen.

...

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Catvlek2
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-04 18:11
Vaak hebben televisies helaas maar een 100mbit netwerkpoort om kosten te besparen, wellicht dat dit het euvel al kan zijn? Zou je even je TV type moeten opzoeken en kijken naar de specs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Je TV heeft maar een 100Mbit aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 12:34
Remco_1980 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:04:
Mijn vraag

Ik heb een 200 mbit abonnement. Via Fast.com op tv browser meet deze 93 mbit. Met het streamen van UHD 4k films via Plex Media Server heb ik veel vertraging.

Relevante software en hardware die ik gebruik
-Experia Box V10
- TP Link unmanaged bridge (voor kabel naar kantoor boven), naar tv kastje en rechtstreeks naar tv.
- verder zit direct in de experiabox 1 utp kabel naar die switch en 1 naar de hue switch.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

-Kabel naar tv als enige op de switch aangesloten;
- andere switchpoort geprobeerd.

Graag lees ik jullie adviezen.

...
Wat @Catvlek2 ook al zegt, de kans dat het een 100mbit aansluiting is is aanwezig.
waarschijnlijk is (als de TV wifi heeft) een wifi verbinding sneller..

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-04 16:30
Mijn advies is mogelijk andere TV kopen. Het komt zeker voor dat TVs slechts een 100mbit/s netwerkaansluiting hebben.

Andere mogelijkheid is dat die "TP Link unmanaged bridge" 100mbit/s is. Of een van de kabels tussen de Experia Box V10, "TP Link unmanaged bridge" of TV slecht is en er daardoor slechts 100mbit/s mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09
Zowel de TP-Link (weet je zeker dat het geen switch is?), de bekabeling als de TV zelf kunnen mogelijk maximaal maar 100Mbit aan. Als dit het geval is zal de verbinding inderdaad niet boven de 100Mbit uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:28
Ik ken eigenlijk geen enkele tv met gigabit ethernet. Als hij Android 10 of hoger heeft zou je een externe adapter (asix) kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

kiwi

:)

Zoals inmiddels al meermaals aangehaald hebben de meeste TV's bekabeld een 100Mbit verbinding, via WiFi gaat het doorgaans een stuk sneller.

Wat voor 4K bestanden hebben we het over, welke bitrate hebben deze en wat zegt het Plex dashboard terwijl je deze afspeelt? (En wellicht: wat versta jij onder 'vertraging'?)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
Catvlek2 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:05:
Vaak hebben televisies helaas maar een 100mbit netwerkpoort om kosten te besparen, wellicht dat dit het euvel al kan zijn? Zou je even je TV type moeten opzoeken en kijken naar de specs.
Ik kan dit niet terugvinden in de specs. Alleen dat er een ethernet aansluiting op zit. Het gaat om de QE75QN85B. Als er idd Max 100 mbit ethernet op zit verklaart dat een hoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
D4NG3R schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:14:
Zoals inmiddels al meermaals aangehaald hebben de meeste TV's bekabeld een 100Mbit verbinding, via WiFi gaat het doorgaans een stuk sneller.

Wat voor 4K bestanden hebben we het over, welke bitrate hebben deze en wat zegt het Plex dashboard terwijl je deze afspeelt? (En wellicht: wat versta jij onder 'vertraging'?)
Helaas is de wifi lager dan bekabeld. Misschien een AP ertuasen? Het gaat om 4K HDR bestanden MKV met bitrate 98.7 mbps. Het gaat om vertraging van 10 seconden buffering.

[ Voor 4% gewijzigd door Remco_1980 op 07-08-2023 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
De betreffende TV lijkt idd een maximale snelheid van 100Mbit te hebben via UTP
https://h-m-entertainment.com/samsung-qn85b-review

Qua wifi zou die wel sneller moeten kunnen, dan moet de verbinding met de AP wel goed zijn ja.

je zou een losse AP (die bekabeld aangesloten is) in dezelfde ruimte kunnen zetten als de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catvlek2
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-04 18:11
Remco_1980 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:38:
[...]

Ik kan dit niet terugvinden in de specs. Alleen dat er een ethernet aansluiting op zit. Het gaat om de QE75QN85B. Als er idd Max 100 mbit ethernet op zit verklaart dat een hoop...
Ik kan het zelf zo snel ook even niet vinden, wel overal dat er een lan poort aanwezig is.... 8)7 . Mocht het inderdaad een 100mbit poort zijn... wat soms nog wel een mogelijkheid is een USB naar ethernet adapter. Bij de LG OLED modellen heb je precies hetzelfde. Via een USB adapter zijn er vaak met netwerk wel hogere snelheden te behalen. Moet de TV natuurlijk zo'n adapter wel ondersteunen, durf niet te zeggen of dat bij Samsung het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarossa100
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-02 14:28
Sluit eens een laptop aan op de LAN kabel en kijk welke snelheid die heeft?
weet je meteen of je TV 1Gbit heeft / of je bekabeling niet goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:13
Remco_1980 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:40:
Het gaat om 4K HDR bestanden MKV met bitrate 98.7 mbps. Het gaat om vertraging van 10 seconden buffering.
Koop een goede mediaspeler? Buiten het netwerk-deel om, hebben smart-tv's vaak geen hele snelle SoC's om dergelijk zware mediafiles vloeiend af te spelen.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
Tom Paris schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:51:
[...]

Koop een goede mediaspeler? Buiten het netwerk-deel om, hebben smart-tv's vaak geen hele snelle SoC's om dergelijk zware mediafiles vloeiend af te spelen.
Welke mediaspeler kun je hiervoor aanbevelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Remco_1980 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

Welke mediaspeler kun je hiervoor aanbevelen?
Nvidia Shield Pro, niks meer, niks minder. Wellicht een AppleTV als dat meer je ding is, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Uit eigen ervaring met het het 55" model van die TV, heeft dat ding inderdaad maar 100Mb/s via de kabel, en stokt de boel al snel bij de dikkere 4K bestanden. Ik neem voor nu zelf genoegen met wat transcoding gezien ik weinig 4K materiaal consumeer, maar als dit de spuigaten uitloopt koop ik ook een Shield. :)

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 07-08-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-04 16:03

MsG

Forumzwerver

Welke intrainwaarden zie je in de Experiabox staan? Dan weet je in ieder geval welke bandbreedte maximaal binnenkomt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
D4NG3R schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Nvidia Shield, niks meer, niks minder.

Uit eigen ervaring (heb het 55" model hier in de woonkamer staan) heeft dat ding inderdaad maar 100Mb/s via de kabel, en stokt de boel al snel bij de dikkere 4K bestanden. Ik neem zelf genoegen met wat transcoding, maar als dit de spuigaten uitloopt koop ik ook een Shield. :)
Dit is inderdaad ook nog een goede optie,een Shield aansluiten op het bedraade netwerk en die op de TV aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het zal een combi zijn van die bitrate en de SoC in je TV.

Maar, zoals gezegd: een Shield Pro zal heel erg helpen.

Mijn 80mbit videos worden zonder haperen afgespeeld.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
Bertus schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:36:
Het zal een combi zijn van die bitrate en de SoC in je TV.

Maar, zoals gezegd: een Shield Pro zal heel erg helpen.

Mijn 80mbit videos worden zonder haperen afgespeeld.
Sla je de media dan lokaal op of gaat dat ook middels een server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mijn media staat op een NAS ja.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03:56
Zoals eerder opgemerkt zou een USB Gigabit-LAN adapter een oplossing kunnen zijn.
Alleen is de vraag of je Samsung het wel ondersteunt op USB en er een compatibele adapter voor is.

How to Turbo-Boost Your TV's Internet Connection Speed (Works on LG & Sony TVs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:31
Is het wel je netwerk snelheid? Is je nas niet aan t transcoden wat die niet aankan?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:16
Bertus schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:02:
Mijn media staat op een NAS ja.
Je kan eventueel uitzoeken hoe de TV zelf met dat soort media-files overweg kan door een film op een USB stick te zetten en die rechtstreeks in je TV te pluggen. Vervolgens proberen af te spelen m.b.v. de default mediaspeler (of m.b.v. een geïnstalleerde mediaplayer app als dat kan).

Als dan blijkt dat de TV dat soort bitrates al niet aan kan, zul je een lagere kwaliteit moeten aanbieden.

Andere optie is wellicht een 4K Chromecast met Google TV. Dan heb je in ieder geval ruime keuze aan mediaplayer apps, zoals bijv. VLC.

[ Voor 22% gewijzigd door Masimo op 07-08-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:33
Ik ken geen enkele TV met een gigabitpoort. Dat heb je ook niet nodig. Een real-time 4K videostream is bij lange na geen 100mbit/s. Als je haperingen ervaart komt dat ergens anders door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MarcoC schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:31:
Een real-time 4K videostream is bij lange na geen 100mbit/s. Als je haperingen ervaart komt dat ergens anders door.
4K UHD HDR content gaat vrolijk tot 125Mb/s, als de TS daar daadwerkelijk rips van dat kaliber in z'n mediacollectie heeft staan gaat het hard. Content welke niet van BR schijfjes af komt kan vrolijk tot in het oneindige doorgaan, al ben je zelfs bij 125Mb/s het placebo punt naar mijn mening al voorbij.

Ik de kans groter dat de TV de content zelf niet bij kan benen en de Plex server staat te transcoden, dat kan bij UHD 4K content al snel resulteren in slowdowns. Vandaar m'n eerdere vraag ook wat de TS op het dashboard ziet gebeuren. Ik heb 80Mb/s content welke het 55" model van dezelfde TV niet bij kan benen, maar even goed 95Mb/s content welke wel prima afspeelt. Kleine verschillen in hoe de media is encoded, de kleurdiepte, hoe veel of weinig de bitrate varieert etc.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 07-08-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco_1980
laurens0619 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:46:
Is het wel je netwerk snelheid? Is je nas niet aan t transcoden wat die niet aankan?
Ik maak geen gebruik van een NAS, maar stream vanaf PC. Kan het ook te maken hebben met de videokaart van de laptop, of staat dat er los van?
Pagina: 1