Data van externe schijf kopiëren stopt ivm ongeldige tekens

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
Ik heb een externe hardeschijf van 12TBf waarop een oude Timemachine back-up staat. De data uit deze backup probeer naar een iMac uit 2019, met de laatste versie van OS X, terug te kopieren en naar Dropbox te exporteren.

Echter gaat het kopieren vanaf de schijf eea mis. Ik heb het volgende inmiddels geprobeerd en weet nu niet goed meer hoe verder:
  1. Rechten voor de gehele externe HD-map de map op lezen en schrijven gezet
  2. Ik heb de eventuele locked-beveiliging van alle bestanden afgehaald
  3. Via Terminal geprobeerd te initieren, maar krijg daar dus ook foutmeldingen van een hoop bestanden[/i]
Wie heeft er nog tips hoe ik de data wél naar de HD van de iMac kan kopieren zodat ik het naar Dropbox kan backuppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4xSIsTMw_r_g78DyMCeVb1pZhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Xhj56xKGMHX5bVamKQMabYY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63Vd3CYIfGTD8tAAD_y5W5LV-UA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uANkcx6sn1dkd2pJoyytLXfk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat ik zo zie, is dat je mappen hebt met een spatie aan het einde. Dat vinden veel filesystems niet heel erg tof.
Misschien dat je een scriptje kan schrijven dat een mapnaam ontdoet van trailing spaces.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:43
Wat voor de filesystems hebben de bron & doel schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
_--[]--__ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:33:
Wat voor de filesystems hebben de bron & doel schijf?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNgIKd4ZASUveNyBt55tJkpzjwQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RfMmCmLFJH19Eq355pixkFzE.png?f=fotoalbum_large
McKaamos schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:32:
Wat ik zo zie, is dat je mappen hebt met een spatie aan het einde. Dat vinden veel filesystems niet heel erg tof.
Misschien dat je een scriptje kan schrijven dat een mapnaam ontdoet van trailing spaces.
Hmm, zat bestanden hebben file names met spatie. Maar jij denkt dus op mappen niveau misschien? Hoe zou ik dat moeten scripten voor data van 7TB :P

[ Voor 31% gewijzigd door DaannO op 07-08-2023 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
Een timemachine back-up op MacOS extended bevat hardlinks die niet ondersteund worden op APFS, dat is waarschijnlijk de reden dat kopiëren uit een mounted timemachine backup niet werkt. Je zou de timemachine backup met timemachine kunnen restoren naar een lege APFS schijf. Dat zou wel goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
_--[]--__ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:30:
Een timemachine back-up op MacOS extended bevat hardlinks die niet ondersteund worden op APFS, dat is waarschijnlijk de reden dat kopiëren uit een mounted timemachine backup niet werkt. Je zou de timemachine backup met timemachine kunnen restoren naar een lege APFS schijf. Dat zou wel goed moeten gaan.
Even denken. Ik zou een tweede SSD aan de mac kunnen hangen en die APFS formateren. Dan zou ik daarop Dropbox kunnen zetten tbv syncen.

Enige is dat ik niet bekend met Timemachine. Kun je ook enkel mappen restoren naar een de nieuwe externe doelschijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
DaannO schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:32:
[...]

Even denken. Ik zou een tweede SSD aan de mac kunnen hangen en die APFS formateren. Dan zou ik daarop Dropbox kunnen zetten tbv syncen.

Enige is dat ik niet bekend met Timemachine. Kun je ook enkel mappen restoren naar een de nieuwe externe doelschijf?
Voor zover ik weet kan dat alleen met een back-up van een dezelfde machine (via finder). Een back-up van een andere machine zul je volledig moeten restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
_--[]--__ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Voor zover ik weet kan dat alleen met een back-up van een dezelfde machine (via finder). Een back-up van een andere machine zul je volledig moeten restoren.
Hmm, die machine is er niet meer. Het is raar dat je wel de bestanden kunt uitlezen en openen op een andere Mac, maar niet kopieren?!

Andere suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
DaannO schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Hmm, die machine is er niet meer. Het is raar dat je wel de bestanden kunt uitlezen en openen op een andere Mac, maar niet kopieren?!

Andere suggesties?
Het ligt aan de incompatibiliteit van de manier van opslaan (hardlinks) van duplicates in de backup. Je kunt de back-up daardoor alleen goed terugzetten met behulp van de software waar deze mee gemaakt is, en dat kan alleen door het terugzetten van een complete back-up. Dat je een back-up image gemaakt met een oude timemachine versie nog kunt mounten op een nieuw systeem om er doorheen te browsen is een gewoon mazzel maar geen officiële manier om een restore te doen. Jammer, maar helaas heeft Apple geen conversie voor oude back-up images gemaakt. De enige optie is dus een full restore doen op een nieuwe lege schijf. (Die mag wel gewoon APFS zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
_--[]--__ schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:51:
[...]

Het ligt aan de incompatibiliteit van de manier van opslaan (hardlinks) van duplicates in de backup. Je kunt de back-up daardoor alleen goed terugzetten met behulp van de software waar deze mee gemaakt is, en dat kan alleen door het terugzetten van een complete back-up. Dat je een back-up image gemaakt met een oude timemachine versie nog kunt mounten op een nieuw systeem om er doorheen te browsen is een gewoon mazzel maar geen officiële manier om een restore te doen. Jammer, maar helaas heeft Apple geen conversie voor oude back-up images gemaakt. De enige optie is dus een full restore doen op een nieuwe lege schijf. (Die mag wel gewoon APFS zijn).
Zou je op de zelfde schijf waarop de Timemachine staat, ook toplevel een Dropbox-map kunnen aanmaken en de backup naar die map terug zetten? Of echt op een andere schijf zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 16:22
Met carbon copy cloner kun je een image maken van die 14Tb disk, nadeel is alleen dat pakweg 11Tb diskruimte daarvoor nodig hebt, 20Tb als je een read only image wilt maken (de vertaling naar het nederlands is niet goed, het zijn 2 verschillende formaten, van de ene wordt de andere gemaakt).
JJC verkoopt via tweakers redelijk goedkoop grote disken, heb je bij deze een goede reden om daarin te investeren.
Dropbox zou ik zo niet gebruiken, die cached de data op je disk, mag ja daar nog meer in investeren. Misschien dat https://www.backblaze.com een optie is, of vrienden/bekenden/familie opschakelen om daar een disk periodiek op te slaan ?
Ook kun je die disk laten wat het is, met een nieuwe timemachine disk opnieuw beginnen ?
Pagina: 1