W/W warmtebron actief bijverwarmen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Ik heb een Nibe F1255 water/water warmtepomp, met bijbehorende bron 2x75m. Vloerverwarming op begane grond op boven alleen de badkamer. De temperatuur van mijn bron ligt rond de 11.8 gradenC, hetgeen een graad lager is dan een jaar geleden. Dit komt mede omdat ik zowel spaarzaam met verwarmen als met koelen van de woning ben.
Ik vraag af of het systeem wel voldoende in evenwicht is en zal de komende periode dus veel proberen te koelen.

Ik heb ook een dynamisch contract en dus vrijwel wekelijks negatieve energieprijzen.

Nu vroeg ik me af of ik de bron een handje zou mogen helpen door bijvoorbeeld met een weerstandsdraad de pijpen bij te verwarmen bij negatieve tarieven of een straalkachel op de pijpen te richten. Vervolgens de boiler heet stoken of de koeling aanzetten (er moet immers wel brine stromen).
Alleen bij "bron in" of ook "bron uit"? Ik snap dat ik mijn koelvermogen verlaag, maar daarmee verwarm vermogen verbeter, dus ik zou dit voor de winter willen doen.

Ook zijn mij bronpijpen dik ingepakt, hetgeen logisch is voor de winter, maar in de zomer denk ik dat deze isolatie eigenlijk voorkomt dat de pijpen met kamertemp bijverwarmt worden. Overigens is het bereikbare stukje buis slechts circa 1 m lang dus veel ruimte om bij te verwarmen heb ik niet.

Ik heb even wat met een 1 kW kachel geprobeerd, maar door de dikke isolatie heen had dit geen effect.
Ik wil nog een keer proberen zonder isolatie.

Zijn er mensen die zoiets reeds geprobeerd hebben?
Welke argumenten of risico's brengt dit idee met zich mee?

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Niet te moeilijk doen en gewoon je huis koelen als het buiten warm is en de electriciteisprijs laag?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waar heb jij wekelijks negatieve prijzen?

Statische brontemp zegt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:46
Je kan ook een oude auto radiator buiten ergens in het verwarming/koelings circuit zetten en de buitenlucht afkoelen bij negatieve energieprijzen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
In antwoord op: Wekelijkse negatieve prijzen?
Tussen 24 maart en 7 Aug waren er 22 (van de 137) dagen dat de prijzen negatief waren.
Ik wek meer energie op dan dat ik verbruik waardoor je naar kale tarieven (zonder EB) moet kijken.

Ik log dagelijks de minimale bron in temperatuur, d.w.z. tijdens het stromen van de brine. Ik ga ervan uit dat dit de beste maat is voor temperatuur in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UV-MDRMi-EGGeeUVMroEWmvpu9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yGGV9dsp3InETzdjHFvxP80.jpg?f=fotoalbum_large

Het plaatje toont mijn bron in temperatuur in de periode dat ik deze actief aan het meten ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Waarom zou je in hemelsnaam je bron elektrisch willen bijverwarmen? Doe dat dan met je huis zodat er minder onttrokken wordt aan de bron?

De isolatie zit er omdat de bron onder dauwpunt ligt dus tenzij je een zwembad in huis wilt moet je dit er lekker omheen laten zitten.

12 graden is dikke prima voor een bron. Kijk het eerst nog maar een paar jaar aan en dan weet je meer. Koelen doet ongeveer 2kW terug de bron in dus met een weerstandje af en toe verwarmen zet geen zoden aan de dijk en maakt de bron niet beter. Als je een beetje stroming hebt onder de grond fakkel je stroom af zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:40
Ja blijf alsjeblieft van die buisisolatie af. Want anders treed er condensatie op op die buizen.

De bron is prima. Als je energie af wilt fakkelen, zet dan gerust een straalkacheltje in de tuin op momenten dat de energieprijs negatief is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:00
Juup schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:26:
Niet te moeilijk doen en gewoon je huis koelen als het buiten warm is en de electriciteisprijs laag?
Dus precies dat! Een warmtepomp heeft juist een prachtig rendement om te koelen. Het stroomverbruik is bijv. maar een kwart van de hoeveelheid warmte die hij verplaatst. Een elektrische draaid doet precies 1 op 1.
Dus als je je bron wilt opwarmen: warmtepomp gewoon op koelen zetten. Is alles al voor geregeld bij de pomp. Nu nog even kijken of je huis dat aan kan met condens en de dauwpuntstemperatuur zonder in de problemen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51
En let ook even op, een negatieve kWh prijs betekend niet per definitie dat je geld toe krijgt per gebruikte kWh. Je betaalt ook nog energiebelasting!

Écht negatief (dus incl belastingen) is tot nu toe zeer zeldzaam.

[ Voor 23% gewijzigd door hesselbeertje op 09-08-2023 20:03 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Half ontopic: laten we alsjeblieft niet voor een paar cent per kWh stroom verkwisten. Doe dan nog iets nuttigs met je energie als airco / koelen / wasmachine / auto opladen (van de buren?), etc.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je warmtepomp heeft ook bij koelen een COP (genaamd SEER). Dus beter stroom “affikken” met een multiplier dan resistief, mocht het überhaupt blijven hangen in je warmtebron.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:51
De TS heeft een W/W pomp.

Die heb redelijk knap koelen puur op de circulatie pomp. Kost geen noemenswaardige stroom, helpt wel de bron iets.

Cop is hier niet van belang, compressor hoeft niet aan… 12 graden is al koud voor niet geïsoleerde spullen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
Dank voor alle reacties.
Ik heb de bron inmiddels op continue koelen staan, niet omdat ik het huis koeler wil hebben, maar om de bron op te warmen. Ik laat buis isolatie ongemoeid en ga niet elektrisch bijverwarmen. Koeling verbruikt 300W continue en wetende dat de woning 100W standby verbruikt vind ik dat ook weer niet heel weinig. Vandaag is 29 graden voorspeld, dus mogelijk helpt dit. Ik zal mijn bron data over een maandje of zo nog wel een keer laten zien.

Overigens laat de grafiek in Mei dit jaar een sprong zien, terwijl ik in die periode niet aan het koelen was (en ook niet aan het verwarmen). Hoe kan dit? Zou er in de ondergrond zulke temperatuursprongen optreden? Heeft iemand referenties naar kennis over hoe de ondergrond zich gedraagd?

Over negatieve prijzen.
Ik wek aanzienlijk meer op dan ik verbruik, waardoor alle energie belasting weggesaldeerd wordt. Voor het overschot ontvang ik het kale tarief, zonder belastingen, dus rijk gaan we er niet van worden.

Mijn idee was meer dat indien ik bij overschotten de bron extra opwarm en in de winter wordt het systeem dan rendabeler (betere COP), dan heb ik in feite een thermische accu gemaakt. Ik weet echter niet in hoeverre de grondwaterstromen en ondergrond niet de bron temperatuur domineren (zie april in grafiek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
Het hangt inderdaad af van grondwaterstroming rond je bron, hoe minder die stroming hoe meer het nuttig is om de bron te regenereren (door koelen).
En met de anderen, als je passief koelt en de pomp 300W verbruikt, stop je mss 4kW warme in de bron, dus véél efficiënter dan met een straalkachteltje.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Coolmint schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:47:
[...]
Een warmtepomp heeft juist een prachtig rendement om te koelen.
Ik mag hopen dat de warmtepomp gewoon uit staat. Met 13 °C kun je prima passief koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
Hoe bepaal ik of regenereren een gunstig effect heeft op de bron, of dat ik in feite nutteloos energie aan het verspillen ben met koelen, omdat de ondergrond bepaald wat er daar beneden gebeurd?

In getoonde periode stond mijn verwarming altijd uit en gebruik ik de bron uitsluitend voor 1x/dag de boiler heet te stoken rond de middag. Mijn Nibe verbruikt gemiddeld 1.6 kWh/dag (in periode Juni, toen ik niet aan het koelen was) en 1.9kWh toen ik wel aan het koelen was. Hiervan is 0.7 kWh (30W standby) en de rest (0.9 kWh) voor het water. Mijn waterverbruik is redelijk constant (circa 220 lt/dag, voor gezin met 3.5 personen de helft van NL gemiddelde).

Indien de COP voor warm water maken 3 zou zijn, ontrek ik dagelijks dus 3x0.9=2.7 kWh aan mijn bron.
Ik heb in de periode tussen 0.3 kWh/dag aan koelen besteed (1.9-1.6), of met andere benadering 18 (#rode punten)x 8 uur/keer x 300W / 60 dagen = 0.7 kWh/dag. (Het is niet altijd 300W, dus dit is echt een bovengrens). Ik reken met 0.5 kWh.
Een rode punt staat voor overdag koelen. Een rode driehoek staat voor 24 uur koelen.
Indien de COP voor koelen 2000W/300W = 6.6 zou zijn, is dit (na verbetering van de berekening) ongeveer hetzelfde: (6.6x0.5=3.3kWh/dag tegen 2.7 kWh).

Met correctie van de berekening kom ik tot de conclusie dat de temperatuur van de bron wel degelijk met koelen te beinvloeden lijkt en niet voornamelijk door de ondergrond bepaald wordt. Ik voel me echter niet zeker van mijn zaak.

Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 12% gewijzigd door Energycoach op 11-08-2023 14:44 . Reden: COP van 3 leidt tot 3x0.9 kWh onttrekking van bodem i.p.v. 0.9/3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dat kun je prima testen door een jaar niet te koelen en een jaar heel veel te koelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:00
Skyaero schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Ik mag hopen dat de warmtepomp gewoon uit staat. Met 13 °C kun je prima passief koelen.
Met de juiste setup in huis kan dat inderdaad prima. Daar is een w/w dan ideaal voor. En dan is het rendement om je huis te koelen inderdaad nog een stuk hoger, alleen de bron regenereert iets langzamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
busscherski schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:39:
Dat kun je prima testen door een jaar niet te koelen en een jaar heel veel te koelen.
Zeker, maar als ik dat doe mag ik buiten slapen denk ik. Denk niet dat me dit experiment in dank afgenomen zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Energycoach schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:02:
[...]

Zeker, maar als ik dat doe mag ik buiten slapen denk ik. Denk niet dat me dit experiment in dank afgenomen zou worden.
Het ene jaar zo weinig mogelijk en het andere jaar zoveel mogelijk. Als je een significant verschil kunt realiseren dan krijg je vast wel een resultaat.

Neem andere even een kijkje in het SAP topic. Dan kun je je energie terugleveren naar een andere energieleverancier.
Of stop sowieso met dynamisch, het is niet gunstig met een groot PV overschot.

Pagina: 1