Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:33

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb rondom dit moederbord een computer gebouwd, en alles werkt. Alles behalve shutdown. Iedere keer als ik vanuit Windows 10 shutdown doe, dan reboot ie. Zelfs als ik dan naar de UEFI ga en daarvanuit op het power-knopje druk, dan gaat ie niet uit, maar hij reboot.

De enige manier die ik heb gevonden om het ding uit te krijgen, is de powerknop ingedrukt houden. Dat bewijst ook gelijk dat de powerknop goed aangesloten is.

Is er een setting ergens die ervoor zorgt dat hij na een shutdown commando gelijk weer aangaat (of juist niet)? Misschien een of andere ACPI-instelling ofzo? Ik heb werkelijk geen flauw idee waar ik dit moet zoeken. Dus wat heb ik al geprobeerd: niets, behalve een tevergeefse google-zoektocht.

Het feit dat dit gedrag zich ook in de UEFI voordoet, vertelt mijn simpele brein dat het geen driverissue is, en het ook verder niets met Windows te maken kan hebben.

Wel handig erbij te vermelden dat de nieuwe firmware er zaterdag in geladen is, direct na het opbouwen van de pc.

Relevante overige hardware:
uitvoering: AMD Ryzen 9 7900 Boxed
uitvoering: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio
uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2X7200C34
uitvoering: Seasonic Prime TX-850
uitvoering: Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 16:00
Heb je "Fast startup" in BIOS aan staan?

Hier nog wat dingen die je kan proberen:
https://www.minitool.com/...ws-10-wont-shut-down.html
"8 Ways to Fix Computer Restarts Instead of Shutting Down".

[ Voor 32% gewijzigd door Zatara op 07-08-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Controleer of er iets als PCIe device power on aan staat, of RTC alarm, Wake-on-LAN, en meer van dat soort instellingen.

Ik heb zelf de Pro RS en geen enkel last hiervan (echter gebruik ik geen Windows). Maar ik draai (nog) niet BIOS versie 1.28 die sinds een paar dagen beschikbaar is. Jij blijkbaar wel. Je zou nog kunnen kijken of de vorige versie, 1.24, hetzelfde gedrag vertoond.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:33

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik was nog een stuks hardware vergeten erbij te vermelden:
uitvoering: Uptimed 10G Workstation RJ45 Netwerkkaart met Aquantia AQC107 Chi...

Deze leek onbenullig, sorry daarvoor, want dit was de culprit. Waarom weet ik nog niet, alle wake-on-* features staan uit, en kon verder geen andere auto wakeup dingen vinden. Ik denk dat dit kaartje eoa conflict heeft met het shutdown commando van de firmware. Gezien het probleem ook bestaat in de UEFI interface, heeft het dus met Windows niets te maken.

En eerlijk gezegd had ik de firmware alleen maar geupdate omdat booten van USB borked was :) Anders zat ik nog op de OOTB versie, 1.11 dacht ik.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nieuwer is voor AM5 geen slecht punt. Oud is juist gevaarlijk, al deed ASRock niet zoals Asus en Gigabyte de vSoc verhogen wat tot problemen heeft geleid. Dat is ondertussen opgelost in nieuwere BIOS versies met agesa 1.0.0.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:00
Als hij reboot tijdens shutdown, is zeer waarschijnlijk dat hij crasht tijdens shutdown, en dan automatisch herstart. Gebeurt het alleen in Windows? Een van de drivers is mogelelijk de oorzaak. Kijk naar Event Viewer System log wat precies gebeurt en welke onderdeel error veroorzaakt, dan kan je proberen die uitschakelen of driver updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

andru123 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:18:
Als hij reboot tijdens shutdown, is zeer waarschijnlijk dat hij crasht tijdens shutdown, en dan automatisch herstart. Gebeurt het alleen in Windows? Een van de drivers is mogelelijk de oorzaak. Kijk naar Event Viewer System log wat precies gebeurt en welke onderdeel error veroorzaakt, dan kan je proberen die uitschakelen of driver updaten.
Ehm, heb je het hele topic en vooral z'n topicstart goed gelezen? Want zelfs in het BIOS met een enkele druk op de power knop herstartte het systeem ipv uit gaan. Niks geen OS crash daar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:00
Hero of Time schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

Ehm, heb je het hele topic en vooral z'n topicstart goed gelezen? Want zelfs in het BIOS met een enkele druk op de power knop herstartte het systeem ipv uit gaan. Niks geen OS crash daar. ;)
Ah, die heb ik gemist. Maar ik zie ook dat de oorzaak is gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister gadget
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-12-2023
Ik heb ander type asrock maar
clear cmos heeft bij mij gewerkt. gelijk ff de bedrading van de schakelaars controleren (kunnen wel eens slecht contact maken)
Hierna alle instellingen in de bios checken hoe je ze hebben wil.

en voilà

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

mister gadget schreef op zondag 3 september 2023 @ 00:35:
Ik heb ander type asrock maar
clear cmos heeft bij mij gewerkt. gelijk ff de bedrading van de schakelaars controleren (kunnen wel eens slecht contact maken)
Hierna alle instellingen in de bios checken hoe je ze hebben wil.

en voilà

Succes
Je hebt een maand de tijd gehad om te lezen dat het probleem zijn apart toegevoegde netwerkkaart was, maar fijn dat het bij jou een stekkertje was :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-05 17:38

Ves

A gadget addicted Bounty

Ik had last van dit probleem na het bouwen van mijn nieuwe PC. BIOS naar 3.08.

Uiteindelijk na het installeren van wat drivers (weet even niet meer welke, maar iig GPU, Chipset) was dit probleem voor mij opgelost.

Deze thread tegengekomen na een zoek actie op Google.

[ Voor 9% gewijzigd door Ves op 04-10-2024 15:56 ]

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Pagina: 1