Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gebruik zal gamen worden, denk hier aan Cities Skyline 2, HOI4, Cyberpunk, Minecraft Bedrock en Java.
Het idee is vooral dat ik de komende jaren de nieuwere spellen kan spelen zonder problemen. Hierbij hoeft het geen 4k te zijn op 100 fps+. Ik zal beginnen met gamen op huidige 1080p monitor en zal mogelijk in de toekomst dit vernieuwen naar een 1440p. Met 60 fps ben ik al tevreden en dit hoeft niet altijd op de hoogste settings te zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua onderstaande componenten zit ik aan €1300 te denken. Upgrades voor kleine bedragen die helpen in toekomstbestendig systeem sta ik voor open. €1400 inclusief verzend is wel mijn max voor nu.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidig systeem gaat alleen een HDD en een SSD (sata-ssd) mee overgezet worden.
Toetsenbord, muis en monitoren zullen ook gebruikt gaan worden. De rest zal waarschijnlijk doorgegeven worden aan een familielid.
Ter referentie mijn huidig gebouwde syteem is in 2013 begonnen en in 2015 en 2016 nog geupgrade naar onderstaand.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, GPU, Moederbord, CPU koeler, Case, PSU, RAM & NvME SSD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel ben ik altijd al van gecharmeerd voor CPU, daarom gaat daar mijn voorkeur naar uit. Voor mijn gevoel geeft de i5 13600KF net iets meer performance voor zijn geld (+€50 extra) dan de 13500. Vandaar dat ik voor deze gekozen heb.
Daarnaast vind ik de Intel ARC A770 16GB ook een leuke videokaart, maar ergens nog wel twijfels over mogelijke problemen die zover ik het lees al wel gedeeltelijk zijn opgelost met drivers.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Basis van het systeem moet een beetje toekomstbestendig zijn. vandaar ook de voorkeur voor DDR5 en PCIe 5.0 slot op moederbord.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Onderstaand is wat ik zelf al een beetje bij elkaar heb samengesteld, ben vooral benieuwd of ik in de goede richting zit voor mijn wensenlijstje.
Qua GPU ben ik ook benieuwd naar jullie mening of de keus voor de Arc A770 kan of toch beter een AMD/NVIDIA kaart.
Daarnaast kan ik ook wel wat advies krijgen over een goede voeding voor mijn build. ik heb nu een 750W Gold in de lijst staan maar ik hoor graag of dit goed is of mogelijk te zwaar/licht voor dit systeem.
Ik hoop dat ik zo een duidelijk beeld heb gegeven waar ik naar op zoek ben, mocht je nog iets missen dan hoor ik het graag.
Voornamelijk gebruik zal gamen worden, denk hier aan Cities Skyline 2, HOI4, Cyberpunk, Minecraft Bedrock en Java.
Het idee is vooral dat ik de komende jaren de nieuwere spellen kan spelen zonder problemen. Hierbij hoeft het geen 4k te zijn op 100 fps+. Ik zal beginnen met gamen op huidige 1080p monitor en zal mogelijk in de toekomst dit vernieuwen naar een 1440p. Met 60 fps ben ik al tevreden en dit hoeft niet altijd op de hoogste settings te zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua onderstaande componenten zit ik aan €1300 te denken. Upgrades voor kleine bedragen die helpen in toekomstbestendig systeem sta ik voor open. €1400 inclusief verzend is wel mijn max voor nu.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidig systeem gaat alleen een HDD en een SSD (sata-ssd) mee overgezet worden.
Toetsenbord, muis en monitoren zullen ook gebruikt gaan worden. De rest zal waarschijnlijk doorgegeven worden aan een familielid.
Ter referentie mijn huidig gebouwde syteem is in 2013 begonnen en in 2015 en 2016 nog geupgrade naar onderstaand.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i7-4790K Boxed | € 265,- | € 265,- |
| 1 | Moederborden | ASRock Z87 Extreme3 | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Videokaarten | Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 95,- | € 95,- |
| 1 | Behuizingen | Zalman Z11 Plus | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Geheugen intern | Patriot Viper 3 PV38G160C9K | € 27,41 | € 54,82 |
| 1 | Voedingen | Seasonic G-Serie 650Watt | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 33,- | € 33,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 420,41 | ||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, GPU, Moederbord, CPU koeler, Case, PSU, RAM & NvME SSD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel ben ik altijd al van gecharmeerd voor CPU, daarom gaat daar mijn voorkeur naar uit. Voor mijn gevoel geeft de i5 13600KF net iets meer performance voor zijn geld (+€50 extra) dan de 13500. Vandaar dat ik voor deze gekozen heb.
Daarnaast vind ik de Intel ARC A770 16GB ook een leuke videokaart, maar ergens nog wel twijfels over mogelijke problemen die zover ik het lees al wel gedeeltelijk zijn opgelost met drivers.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Basis van het systeem moet een beetje toekomstbestendig zijn. vandaar ook de voorkeur voor DDR5 en PCIe 5.0 slot op moederbord.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Onderstaand is wat ik zelf al een beetje bij elkaar heb samengesteld, ben vooral benieuwd of ik in de goede richting zit voor mijn wensenlijstje.
Qua GPU ben ik ook benieuwd naar jullie mening of de keus voor de Arc A770 kan of toch beter een AMD/NVIDIA kaart.
Daarnaast kan ik ook wel wat advies krijgen over een goede voeding voor mijn build. ik heb nu een 750W Gold in de lijst staan maar ik hoor graag of dit goed is of mogelijk te zwaar/licht voor dit systeem.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i5-13600KF Boxed | € 300,55 | € 300,55 |
| 1 | Moederborden | ASRock B760 Pro RS | € 147,86 | € 147,86 |
| 1 | Videokaarten | Acer Predator BiFrost Arc A770 OC | € 399,90 | € 399,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Air RGB Green Core | € 97,90 | € 97,90 |
| 1 | Waterkoeling | Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J3636C16GX2-RS5K | € 94,- | € 94,- |
| 1 | Voedingen | ASUS ROG Strix 750W Gold | € 109,- | € 109,- |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 2TB | € 93,90 | € 93,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.313,01 | ||
Ik hoop dat ik zo een duidelijk beeld heb gegeven waar ik naar op zoek ben, mocht je nog iets missen dan hoor ik het graag.