Hoe rot kozijn aan te pakken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-06 21:15
Hoi allemaal,
Door een inschattingsfout in het verleden is de onderzijde van ons deurkozijn gaan rotten.
Met het idee dat de straat (grond zakt hier flink in het veenweidegebied) zou zakken had ik de tegels te hoog gelegd ten opzichte van het kozijn. Nu bleek dat de tegels tegen de gevel nagenoeg niet zakken en er door langdurige vocht belasting toch rot is gaan optreden wil ik dit euvel aanpakken

Mijn vraag:
Hoe zouden jullie deze vorm van rot te lijf gaan?

Omdat het vooral de neus is van het hout aan de onderzijde is een stuk inzetten niet echt praktisch omdat ik dan veel goed houd kapot maak.

Houtrot vuller is denk ik lastig gezien het een neus is. Als ie een gat hebt of een spleet is Houtrot vuller vele malen makkelijker toe te passen als iets boetseren in het niets. Ik vraag me ook sterk af het eraan blijft hangen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse video’s op YouTube bekeken over aanpakken van rot maar helaas nog niet iets gevonden wat specifiek op onze situatie aansluit

Zie hieronder 2 foto’s van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kr69Sslly4PTnU4SD1idv9wbmAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpNGVS5PYIJbW4rtJXAM50x2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qL-B2P-KR69T8KBiYFosXOwJzzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTjVl9cPe93zVQT1vsttKjGn.jpg?f=fotoalbum_large

Het punt is een beetje dat het kozijn vanaf onder aangetast is en het stukje waar 25 bij staat rot is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yfj4bqSnwPSezZEhmo66M18CP-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gbqyJqrhmxxStXejblFEfp6S.jpg?f=user_large

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Beste antwoord (via Codeoranje op 18-08-2023 10:27)

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zie niet overduidelijk dat het hout echt rot is. Hoe slecht is het hout?

Als het echt rot is, dan zou ik beginnen met al het rotte hout weghalen. Dan kan je zien wat je nog over hebt. Daarna beslissen of je er een nieuw stuk hout inzet en dat je het dichtsmeert met professionele 2-componenten plamuur. Dat is nog harder dan hout. Desnoods de streep mee dicht smeren en opnieuw erin frezen (dan moet de deur er wel uit).

When life gives you lemons, start a battery factory

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zie niet overduidelijk dat het hout echt rot is. Hoe slecht is het hout?

Als het echt rot is, dan zou ik beginnen met al het rotte hout weghalen. Dan kan je zien wat je nog over hebt. Daarna beslissen of je er een nieuw stuk hout inzet en dat je het dichtsmeert met professionele 2-componenten plamuur. Dat is nog harder dan hout. Desnoods de streep mee dicht smeren en opnieuw erin frezen (dan moet de deur er wel uit).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
Beetje moeilijk fotograferen. De onder rand is rot / aangetast over de hele lengte van het kozijn maar nog beginnend dus oppervlakkig op 1 plaats is het ook bij de deur dorpel wat omhoog gekropen en zit er een rot plekje naar boven ter grote van een 10 euro cent muntje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hH7QGvlO6ga5LMFwOUQN5crYqeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVPt2KxgmF3vy4JKAh9rFLS4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qlckbx70h4cUAwzbtRIibB7n8d4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGxoo9RR2Tza2dKwBRTLOz79.jpg?f=fotoalbum_large

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:26
Ondanks het weer eerst even goed laten drogen, ik weet niet hoelang je de tegels al weggehaald hebt?

Eventuele slechte stukken verwijderen met bijvoorbeeld een dremel (tip: Action) totdat je op schoon hout zit.
Daarna zou ik met Repair Care aan de gang gaan, vergeet hierbij de voorstrijk niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-06 20:49
Eerlijk gezegd zou ik gaan voor een natuurstenen dorpel met een neut van enkele cm. Ik vind het nog mooier ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
Joost1981_2 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:25:
Eerlijk gezegd zou ik gaan voor een natuurstenen dorpel met een neut van enkele cm. Ik vind het nog mooier ook
Dat is zoals dit soort kozijnen tegenwoordig uitgevoerd worden maar gezien de lengte van het kozijn. Bijna 3 meter en de bijbehorende aansluitingen binnen en buiten vind ik het plaatsen van een dorpel wat te ingrijpend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
FabianGTI schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:54:
Ondanks het weer eerst even goed laten drogen, ik weet niet hoelang je de tegels al weggehaald hebt?

Eventuele slechte stukken verwijderen met bijvoorbeeld een dremel (tip: Action) totdat je op schoon hout zit.
Daarna zou ik met Repair Care aan de gang gaan, vergeet hierbij de voorstrijk niet.
Ik heb het doe het zeg broertje van de repair care besteld. Dit kwam financieel iets beter uit en ik kon een goede complete set kopen waar alles wat ik nodig had in zat oa de houtrotfrees.

Ik hoop alleen dat ik de neus kan reproduceren zonder steuntje. Ik ben bang dat als ik ga frezen de neus eraf gaat en ik die in het luchtledige moet terug boetseren. De meeste video’s en instructieplaatjes laten een gat zien en dat is altijd dicht te stoppen. In onze situatie wordt het meer een stukje aan kleien. Ik hoop dat het materiaal zich daar voor leent of dat ik delen kan doen door stukjes te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 11:57
Codeoranje schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:24:
[...]

Ik heb het doe het zeg broertje van de repair care besteld. Dit kwam financieel iets beter uit en ik kon een goede complete set kopen waar alles wat ik nodig had in zat oa de houtrotfrees.

Ik hoop alleen dat ik de neus kan reproduceren zonder steuntje. Ik ben bang dat als ik ga frezen de neus eraf gaat en ik die in het luchtledige moet terug boetseren. De meeste video’s en instructieplaatjes laten een gat zien en dat is altijd dicht te stoppen. In onze situatie wordt het meer een stukje aan kleien. Ik hoop dat het materiaal zich daar voor leent of dat ik delen kan doen door stukjes te laten staan.
Je kunt er een dun latje onder doen als 'mal' om tegenaan te vullen. Doe er dan plastic tape op zodat de houtrotvuller niet hecht aan het latje.

Ik vraag me wel af of het echt rot is. Prik je er zo in met een priem?

[ Voor 4% gewijzigd door IceM op 11-08-2023 09:30 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Codeoranje schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:24:
Het beste maak je eerst een mal die de contouren volgt van je drempel van een stukje hout of plastic. Die kun je dan gebruiken om de vuller mee af te strijken over de lengte.

Als je vervolgens voor lange tijd beschermd wil zijn tegen vochtopname en houtrot, dan kun je het beste een 2K grondlak / primer gebruiken vóór je het kozijn schildert in de juiste kleur, bijvoorbeeld deze.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Epoxy over droge rot aanbrengen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-06 17:21
Wat als je een andere houten dorpel *het liefst van een fatsoenlijk hardhout) koopt en het rotte stuk er helemaal uitzaagt? Met een goede constructielijm en duivels + schroeven heb je weer een degelijke dorpel. Het recht uitzagen is wel een uitdaging, wellicht is een bovenfrees hiervoor een optie, of een klein hadcirkelzaagje, in ieder geval met geleider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:03
Vergeet dan niet om RVS te gebruiken, bij mij waren de ventilatielatten rot omdat de metalen spijkers waren gaan roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
Inmiddels de voorkant aan het ontdoen van de verf.
Het lijkt hardhout of is dit grenen?
Al met al aan de onderkant op de slechte plaatsen ca 1 cm zacht hout. De rest lijkt me intact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lmC-BKMPOWmso2Nj8bWDcqjSEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OruSih1duLPEu0RnTz5VADHo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgAvHsxJIuCbY5mVc34Okpw3A8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEeDWQ1e0evAkfENzZ6RWmkX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hardhout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-06 10:00
Hardhout. Ik zou het voorste stuk uit de dorpel zagen en nieuw stuk erin lijmen. Je blijft rommelen op deze manier. Tip voor de volgende keer, leg onder de dorpel wat grind ipv tegel. Dan kan het water weg lopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
Inmiddels zoals sommige adviseerde een stuk hout ingezet of thans eronder een bij de bouwmarkt verkrijgbare hardhouten glaslat had de perfecte maatvoering en bestond reeds uit een schuine kant . Deze eronder gemaakt met houtrotvuller nadat het rotte hout was weggehaald en gefreesd tussendoor met houtversterker behandeld alvorens het gehele glad te schuren en weer te schilderen . Door alle stapjes inmiddels ruim een week zoek maar hopelijk kan het kozijn er weer een paar jaar tegenaan. Nu rest me nog het inkorten van de tegels en een grindbedje neerleggen onder het kozijn.
Bedankt voor de input !

Lat gelijmd met houtrotvuller:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TclaAuWztWs02jyJ9gZtfMttiaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7glPuvcB0l62eMhcoQBhNeB4.jpg?f=fotoalbum_large

Het geheel geschuurd zodat de voorzijde weer helemaal vlak was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KuhT6p4rweDrfMSMB3IPnP6vOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIeRx8LQpG9xGo3pS9t00ml4.jpg?f=fotoalbum_large

Na 2 lagen grondverf en 2 lagen lak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aWwEAH1c-BbteXALw_AbYvjq0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NhERn9vUGQWhjgHGGKNe8Ck.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1