Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:04
Beste medetweakers

Onlangs heb ik een laadpaal laten installeren. Deze is aangesloten met een AC kabel naar de meterkast. Het leiding traject is nu nog bereikbaar binnenkort ga ik een koof laten maken.

Nu kreeg ik een ingeving mede geïnspireerd door een topic hier op tweakers over de discussie van AC en DC. En ik bedacht mij dat het wellicht wel eens zou kunnen dat we de auto met gelijkstroom kunnen opladen. Ook gecombineerd met eventueel een thuisaccu en zonnepanelen waar je waarschijnlijk zoveel mogelijk conversiestappen DC/AC/DC wil elimineren.

De installateur heeft de kabel niet even netjes in een buis gedaan dus deze kabel kan ik later niet vervangen. Mijn vraag is of het in de toekomst mogelijk is om dezelfde kabel ook te gebruiken voor DC? Of moet er dan een andere kabel naar de lader?

Ik voorkom liever extra boorwerk maar als DC niet over deze kabel kan dan overweeg ik liever toch nog een extra loze leiding te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:05
Als je geen conversiestappen DC/AC/DC hebt, dan heb je in de plaats daarvan wel conversiestappen DC/DC/DC.

De meerdere conversiestappen heb je zowiezo.

Je zonnepanelen hebben een MPP-tracker nodig, en werken elke minuut van de dag op een (iets) andere DC spanning afhankelijk van het beste MPPT punt. Dat regelt de zonnepaneel-omvorner.
Je thuisaccu zit op een geheel andere spanning dan de zonnepanelen, en ook hier zit een geregeld laadcircuit achter wat de DC spanning varieert op basis van de accu-capaciteit.
Je auto heeft, als deze al met DC input overweg kan, wederom een andere DC spanning nodig dan zowel je accu als je zonnepanelen. Dat moet dus allemaal van en naar elkaar geconverteerd worden.

Als je vervolgens érgens een overschot of tekort in dit DC systeem hebt, zul je alsnog weer van of naar AC moeten converteren om het tekort of overschot op te vangen vanuit het net. (je zult het dus zowel ván als náár AC moeten kunnen converteren).

De meerdere conversiestappen krijg je dus zowiezo, zelfs als je het systeem standalone DC zou laten (wat onzinnig is).
Voordeel van AC als tussenstap is dat dat allemaal standaard is, er heel veel keus in fabrikanten en modellen is, en dus goedkoper. Omdat je AC in het midden hebt, heb je de oplossing tijdens een overschot of tekort daarmee meteen afgevangen.

Bij de DC varianten moet je naar custom oplossingen, of geheel fabrikant geintegreerde toepassingen gaan kijken, als ze al bestaan.. En dus duur. En je moet zoals gezegd alsnog van en naar AC kunnen converteren.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
AC of DC lijkt me minder relevant als hoeveel aders heb je liggen in je kabel, en welke welke dikte hebben de aders.
De snelste thuisladers zijn nu 3 fase 22kW als ik me niet vergis. Daar heb je een 3 fase aansluiting (meterkast) voor nodig.

Dus heb je 3 fase aansluiting en 5 aders zou je wellicht in de toekomst naar DC kunnen, als DC voor thuis op de markt komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:21
MSXBas schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:18:
Dus heb je 3 fase aansluiting en 5 aders zou je wellicht in de toekomst naar DC kunnen, als DC voor thuis op de markt komt.
300 kW snelladen over een huisinstallatie gaat leuk worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
@Treenaks met 300kW gaat je netbeheerder vloeken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
BrainCrash schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:16:
Als je geen conversiestappen DC/AC/DC hebt, dan heb je in de plaats daarvan wel conversiestappen DC/DC/DC.

De meerdere conversiestappen heb je zowiezo.

Je zonnepanelen hebben een MPP-tracker nodig, en werken elke minuut van de dag op een (iets) andere DC spanning afhankelijk van het beste MPPT punt. Dat regelt de zonnepaneel-omvorner.
Je thuisaccu zit op een geheel andere spanning dan de zonnepanelen, en ook hier zit een geregeld laadcircuit achter wat de DC spanning varieert op basis van de accu-capaciteit.
Je auto heeft, als deze al met DC input overweg kan, wederom een andere DC spanning nodig dan zowel je accu als je zonnepanelen. Dat moet dus allemaal van en naar elkaar geconverteerd worden.

Als je vervolgens érgens een overschot of tekort in dit DC systeem hebt, zul je alsnog weer van of naar AC moeten converteren om het tekort of overschot op te vangen vanuit het net. (je zult het dus zowel ván als náár AC moeten kunnen converteren).

De meerdere conversiestappen krijg je dus zowiezo, zelfs als je het systeem standalone DC zou laten (wat onzinnig is).
Voordeel van AC als tussenstap is dat dat allemaal standaard is, er heel veel keus in fabrikanten en modellen is, en dus goedkoper. Omdat je AC in het midden hebt, heb je de oplossing tijdens een overschot of tekort daarmee meteen afgevangen.

Bij de DC varianten moet je naar custom oplossingen, of geheel fabrikant geintegreerde toepassingen gaan kijken, als ze al bestaan.. En dus duur. En je moet zoals gezegd alsnog van en naar AC kunnen converteren.
Dank je, wat een verhaal! _/-\o_
Heb zonnepanelen met optimizers maakt dat nog een verschil?

Ok als ik het goed begrijp/samenvat zal op basis van het voorkomen van omzettingen niet zo snel een revolutie komen dat DC laden thuis de standaard gaat worden? Dus dan is het gebruiken van de AC kabel als DC niet nodig of een extra loze leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
AC of DC lijkt me minder relevant als hoeveel aders heb je liggen in je kabel, en welke welke dikte hebben de aders.
De snelste thuisladers zijn nu 3 fase 22kW als ik me niet vergis. Daar heb je een 3 fase aansluiting (meterkast) voor nodig.

Dank je.

Volgens mij kan de lader 22kw maar is beperkt door de huisaansluiting tot 11kw. Neem aan dat het een 5 aderige kabel is (verpakt in een grijze mantel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Treenaks schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:20:
[...]

300 kW snelladen over een huisinstallatie gaat leuk worden :D
300kw laden is niet de achterliggende gedachte. :)
Alleen voorkomen van onnodige energieverlies door meerdere malen omvormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Omvormen zul je waarschijnlijk nog steeds moeten.

DC laden kan tot 1000V nodig hebben (afhankelijk van de auto vooral de accu daarin).
In vrijwel alle gevallen heeft een DC-DC snellader ook gewoon een conversiestap nodig.

Is ook gewoon een prijzige liefhebberij dat tot nu toe eigenlijk alleen gebruikt wordt voor hoge vermogens (waar AC niet toereikend is).

Kan niet zeggen dat het in de toekomst misschien nooit gemeengoed gaan worden, maar tegen die tijd moet je maar zien wat de vereisten gaan worden. Daar is moeilijk op voor te breiden.
Veel ymvk kabel is geschikt voor 600v maximaal. Dus daar ga je mogelijk al nat bij DC laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:27
als DC voor thuis op de markt komt.
Reken daar maar niet op. niet deze eeuw in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
timberleek schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:09:
Omvormen zul je waarschijnlijk nog steeds moeten.

DC laden kan tot 1000V nodig hebben (afhankelijk van de auto vooral de accu daarin).
In vrijwel alle gevallen heeft een DC-DC snellader ook gewoon een conversiestap nodig.

Is ook gewoon een prijzige liefhebberij dat tot nu toe eigenlijk alleen gebruikt wordt voor hoge vermogens (waar AC niet toereikend is).

Kan niet zeggen dat het in de toekomst misschien nooit gemeengoed gaan worden, maar tegen die tijd moet je maar zien wat de vereisten gaan worden. Daar is moeilijk op voor te breiden.
Veel ymvk kabel is geschikt voor 600v maximaal. Dus daar ga je mogelijk al nat bij DC laden
Duidelijk de kabel is dus niet geschikt. Dat was het antwoord wat ik zocht. De beste voorbereiding is dan een loze leiding. Maar zie meerdere reacties die denken dat DC laden thuis niet een ding gaat zijn, dus dan ga ik daarvoor geen extra gaten boren.

Bedankt allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:43
Ik wou ook al vragen waar je de DC vandaan wil halen.

Maar je hebt dus het idee dat we massaal gaan overstappen op DC? Waarschijnlijk geïnspireerd door dat ontzettend waardeloze interview wat op Tweakers stond?

Not going to happen. En zoals ook al genoemd, wat je dan binnen krijgt zal je ook moeten omvormen naar iets waar de auto mee om kan gaan. Of je dan een AC naar DC converter hebt, of een DC naar DC maakt dan ook niet zo gek veel uit.

Dat hele DC verhaal voor thuis is gewoon onzin. Het complete stroomnet zou aangepast moeten worden. Gaat nooit gebeuren. De voordelen zijn ook veel te minimaal.

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 07-08-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
WEBGAMING schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:08:
Ik wou ook al vragen waar je de DC vandaan wil halen.

Maar je hebt dus het idee dat we massaal gaan overstappen op DC? Waarschijnlijk geïnspireerd door dat ontzettend waardeloze interview wat op Tweakers stond?

Not going to happen. En zoals ook al genoemd, wat je dan binnen krijgt zal je ook moeten omvormen naar iets waar de auto mee om kan gaan. Of je dan een AC naar DC converter hebt, of een DC naar DC maakt dan ook niet zo gek veel uit.

Dat hele DC verhaal voor thuis is gewoon onzin. Het complete stroomnet zou aangepast moeten worden. Gaat nooit gebeuren. De voordelen zijn ook veel te minimaal.
Niet massaal, maar beperkt binnenshuis tussen zonnepanelen, thuisbatterij en elektrische auto daar kon ik mij wel iets bij indenken. En delen van het elektrische systeem binnenshuis waarbij de omzetting in de meterkast gebeurd, ja waarom niet? Daar hoeft het stroomnet niet voor aangepast te worden. Maar ik ben geen expert in die dingen ik vroeg mij het alleen af omdat ik nu de mogelijkheid heb om voorbereidingen te treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:43
Komt een beetje lullig over nu ik het nog eens lees, zo was het niet bedoeld hoor. Tenminste, niet naar jou. Meer naar dat interview. :o

Met panelen op het dak is daar wel iets voor te verzinnen, en is het misschien ook wel voordelig, daar ben ik het wel mee eens.

Maar dat word dan ook pas interessant als je een thuisaccu hebt, en die energie kan opslaan. Bepaalde dingen alleen kunnen gebruiken/opladen als de zon schijnt gaat hem ook niet echt worden natuurlijk. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 07-08-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:13
JP1980 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:05:
[...]

Dank je, wat een verhaal! _/-\o_
Heb zonnepanelen met optimizers maakt dat nog een verschil?
SolarEdge? die hebben een eigen autolader. Wellicht interessant om die dan eens te gaan bekijken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1