Besparing vloerisolatie zelf berekenen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:47
Mijn vraag
Ik wil kijken of het loont om 10mm XPS aan te brengen onder mijn laminaat op de begaande grond. Ik heb al gevelisolatie, geisoleerd dak, isolatie tussen ongebruikte zolder en de slaapkamers aangebracht (was hol), dubbel glas vervangen voor HR++ glas overal (behalve zolderraam, velux ding), heb al kunststof kozijnen, overal kieren en gaten gedicht, Co2- en RV gestuurde WTW installatie/ventilatie in mijn huis anagebracht (voorheen geen ventilatie), waterbesparende douchekop, etc.. nu ga (ben..) ik de woonkamer, keuken en overloop (aan het) verbouwen, en wil dus bepalen hoe hoog ik de nieuwe deuren moet plaatsen - maar ivm oude deuren kan dat max +/- 10mm hoger dan nu.

Relevante software en hardware die ik gebruik
1. https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/index.php?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
2. https://www.berekenhet.nl...aam-isoleren.html#calctop
3. https://eenvandaag.avrotr...k-moet-iedereen-het-doen/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ve7_0cnnx0u0J68ueh2K3a7O2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Gao3ZXvK9OAB2xRPY55QN5B.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hier (link 1) gezien dat de XPS laag aan/uit zetten 4 graden kan schelen, als 2 graden lager 7% kan besparen (link 3) op stoken (mijn oud stoken was ~440m3 in de winter met dubbel glas), zou 4 graden verschil dan 14% kunnen besparen? Zou het dan kloppen dat er ~60m3 wordt bespaard? Ik neem aan dat in die 14% een aandeel muur, vloer en glas zit, dus even voor het gemak 1/3.. dan zou dat 20m3 zijn.. per jaar. Nu is 10mm XPS niet dik, dat snap ik, en elk beetje helpt maar dit staat denk ik niet in verhouding.

Ik ben eens gaan kijken wat ik met de U-waardes kan op berekenhet (link 2), vul ik de oude U waarde in van 3,9 , en nieuwe van 1,9 dan, met glasoppervlak = vloeroppervlak dan komt daar meer uit maar jah, ik kan mij niet voorstellen dat dat klopt, ik doe ook gewoon maar wat... of klopt het stiekem? Als ik daar 0 invul om te kijken wat berekenhet gebruikt als referentie is het 676 m3, en als ik dan mijn waardes invul zegt die site dat de besparing 355m3 is, ofwel 50% minder stoken? Er zal heus niet zoveel kou door de vloer weg gaan verwacht ik. Die 1/3 van 14% zal sneller kloppen.

Waarschijnlijk zal ik toch het XPS plaatsen maar was wel benieuwd wat ik de komende winter aan besparingen ga zien met HR++ glas overal, WTW, en 10mm XPS.

Als ik nog even https://energieambassadeurs.nl/woningverbetering/isoleren/ erbij pak dan zou het vloer aandel dus pak-en-beet 15% moeten zijn van het stoken, ofwel 66m3, 20m3 is dan wel netjes (33% minder).

[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 07-08-2023 11:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 11:09
Zit er geen isolatie onder het beton? Ligt dat direct op zand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Terrz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:53:
Zit er geen isolatie onder het beton? Ligt dat direct op zand?
Ja direct op zand. Jaren 60 rijtjeshuis / tussenwoning.
Heb al een poer moeten maken voor een wanddoorbraak dus dat weet ik zeker.

[ Voor 14% gewijzigd door grasmanek94 op 07-08-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 11:09
grasmanek94 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Ja direct op zand. Jaren 60 rijtjeshuis / tussenwoning.
Heb al een poer moeten maken voor een wanddoorbraak dus dat weet ik zeker.
Is het niet beter om dan de betonvloer er uit te halen, stukje af te graven en dan isolatie te plaatsen en nieuwe beton? Aangezien je de woning al vergaand verduurzaamd hebt is het een beetje te zonde om de vloer dan zo ver achter te laten lopen met de rest, 10mm is xps is natuurlijk niks in vergelijking met de rest van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Terrz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:52:
[...]

Is het niet beter om dan de betonvloer er uit te halen, stukje af te graven en dan isolatie te plaatsen en nieuwe beton? Aangezien je de woning al vergaand verduurzaamd hebt is het een beetje te zonde om de vloer dan zo ver achter te laten lopen met de rest, 10mm is xps is natuurlijk niks in vergelijking met de rest van de woning.
Ik heb een erg slechte volgorde van werkzaamheden aangehouden, de hele betonvloer eruit zou betekenen dat er heel wat leidingwerk opnieuw gedaan mag worden, zonde. Stel er gaat 15% via vloer verloren, op 440m3 stookkosten (en minder ivm HR++ WTW enzv), zou dat een max winst van 66m3 zijn. Voor die 8 euro besparing per maand om opnieuw alle leidingen te leggen en ook nog een betonvloer slopen.. en dan nog natuurlijk dikkere isolatie en nieuw beton kosten bovenop alles, dat lijkt mij scheef :( Die 1cm XPS zou al gauw 500~ eur kosten, vind ik nog wel oke, maar de vloer eruit en alles opnieuw erin denk ik een factor 10, 5000 eur, als niet meer, en dat zit 'm er nu niet in.

Puur economisch: 7-15 jaar (33% max minder stoken bij 10mm?) of 25-50 jaar terugverdientijd.. maar ik doe het ook voor comfort.

[ Voor 6% gewijzigd door grasmanek94 op 07-08-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-05 12:29
1cm is net niks...
kan je die deuren niet aan de onderkant een paar cm afzagen oid zodat je wat meer isolatie kunt plaatsen?

[ Voor 5% gewijzigd door Rrob op 07-08-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Rrob schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:02:
1cm is net niks...
kan je die deuren niet aan de onderkant een paar cm afzagen oid zodat je wat meer isolatie kunt plaatsen?
Nouja daarom mijn vraag juist, hoe bereken ik wat het oplevert? Dan kan ik een afweging doen met hoeveel moeite nemen vs de besparing die het oplevert. 1 cm afzagen wil nog wel lukken denk ik om tot 2cm totaal te komen.. maar wat is nu het stookverbruik voor 0cm, 1cm, 2cm?

[ Voor 25% gewijzigd door grasmanek94 op 07-08-2023 15:22 ]

Pagina: 1