Warmtepomp aanvoerleiding via buitenmuur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 11:51
Hallo allen,

Soms heb ik vrij "aparte" oplossingen voor problemen waar ik tegenaan loop met klussen en misschien is dit er ook wel weer een, maar ik wil het toch eens in de groep gooien. Ik heb namelijk vorig jaar een warmtepomp laten installeren en dit werkt prima, echter zijn de aanvoerleidingen naar de vloerverdelers niet bemeten op een warmtepomp.

Ik heb een drive-in woning gekocht, waarbij de warmtepomp op de begane grond geplaatst is (geen vloerverwarming hier) en er een 22 mm leiding naar de eerste verdeler loopt (eerste verdieping: woonkamer/keuken). Deze takt dan voordat ie de eerste verdeler ingaat ook nog eens af naar een 16 mm leiding die door de grond, via de muur naar de tweede verdeler loopt (tweede verdieping: slaapkamers). Dit was met een CV ketel niet zo'n enorm probleem, het werd overal goed warm, maar met de lagere temperaturen van de warmtepomp blijkt er toch 3-5 graden warmteverlies op te treden omdat er maar een dunne, ongeïsoleerde leiding naar die tweede verdeler loopt. De woonkamer is prima qua temperatuur, maar boven is het echt een stuk frisser in de winter. Zonder pomp op die verdeler zou er ook helemaal geen doorstroom zijn...

Echter, nieuwe leidingen trekken door de vloer gaat 'm niet worden, maar ik twijfel of ik via de binnenmuur nog iets kan doen. De muren moeten nog geschilderd worden, dus frezen zou geen probleem zijn, maar dan zou ik verschillende hoeken/bochten moeten kunnen uitfrezen en een manier vinden om langs de trap omhoog te komen. Oftewel, veel werk en waarschijnlijk ook een dure grap.

Echter, de tweede verdeler hangt in een berghok, tegen de buitenmuur aan. Ik vroeg me dus eigenlijk af of het mogelijk is om de aanvoerleiding via de buitenmuur te laten lopen en deze weg te werken in zo'n witte airco kabelgootsystemen. Ik wil dan het liefste 28 of 32 mm leidingen gebruiken en deze zo goed mogelijk isoleren (purschuim in de goot?). In de winter zal de warmtepomp bijna constant draaien, maar bevriezing is en blijft een risico natuurlijk, al verwacht ik eerlijk gezegd niet dat de temperatuur dan ooit onder de 0 kan komen. Maar misschien denk ik te simpel? Hoe kijken jullie aan tegen deze "oplossing"?

Alvast bedankt!

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 00:06
In de basis kan dit, maar wil je het?
Dat is meestal de vraag.

Er zitten wat risico's aan... Van belang is dat er altijd water blijft stromen bij vorst.
Warmtepompen hebben een vorstbeveiliging die daarvoor zorgt (circulatie blijft draaien onder x graden)

Is dit te realiseren?

Bij monoblock-warmtepompen gaan de "transportleidingen" ook naar buiten.
Persoonlijk probeer ik het traject buiten altijd zo kort als mogelijk te houden, maar soms is het niet anders.

Wat je kunt doen;
Leidingen in airco-koker monteren
Leidingen GOED isoleren (niet met pur schuim gaan experimenteren...)

Goede leidingisolatie, zo dik mogelijk.

Eventueel nog een vorstbeveiligings-lint direct om de buis? (Onder de isolatie)

Ervoor zorgen dat er altijd water blijft stromen bij vorst...

Eventueel 1-2 caleffi108 vorstkleppen monteren?
(Anderzijds.. als je leiding ooit kapot vriest is de schade "enkel" een kapotte leiding buiten.. middel schiet doel een beetje voorbij volgens mij)

Ik zou eens goed gaan kijken of er eventueel andere oplossingen zijn.

Wellicht ook een een (bekende?) Installateur of anderzijds handig persoon vragen, soms zie je het zelf niet, of zie je zelf problemen die een ander makkelijk weet te omzeilen...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Je hebt Terrendis grondleidingen, die zijn goed geïsoleerd. Maar de vraag is of je niet net zoveel warmteverlies gaat hebben als nu.

Waarom kun je niet binnen nieuwe leidingen boren? De gaten van bestaande leidingen "opboren" is dan het veiligste mbt vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
BjornHero schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:53:
In de basis kan dit, maar wil je het?
Dat is meestal de vraag.

Er zitten wat risico's aan... Van belang is dat er altijd water blijft stromen bij vorst.
Warmtepompen hebben een vorstbeveiliging die daarvoor zorgt (circulatie blijft draaien onder x graden)

Is dit te realiseren?

Bij monoblock-warmtepompen gaan de "transportleidingen" ook naar buiten.
Persoonlijk probeer ik het traject buiten altijd zo kort als mogelijk te houden, maar soms is het niet anders.

Wat je kunt doen;
Leidingen in airco-koker monteren
Leidingen GOED isoleren (niet met pur schuim gaan experimenteren...)

Goede leidingisolatie, zo dik mogelijk.

Eventueel nog een vorstbeveiligings-lint direct om de buis? (Onder de isolatie)

Ervoor zorgen dat er altijd water blijft stromen bij vorst...

Eventueel 1-2 caleffi108 vorstkleppen monteren?
(Anderzijds.. als je leiding ooit kapot vriest is de schade "enkel" een kapotte leiding buiten.. middel schiet doel een beetje voorbij volgens mij)

Ik zou eens goed gaan kijken of er eventueel andere oplossingen zijn.

Wellicht ook een een (bekende?) Installateur of anderzijds handig persoon vragen, soms zie je het zelf niet, of zie je zelf problemen die een ander makkelijk weet te omzeilen...
toon volledige bericht
Het is mogelijk om de circulatie gaande te houden als het goed is, maar dit zal ik nog eens nakijken. Het gaat om 8-10 meter maximaal via de buitenmuur gok ik.
Zwartoog schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:45:
Je hebt Terrendis grondleidingen, die zijn goed geïsoleerd. Maar de vraag is of je niet net zoveel warmteverlies gaat hebben als nu.

Waarom kun je niet binnen nieuwe leidingen boren? De gaten van bestaande leidingen "opboren" is dan het veiligste mbt vloerverwarming.
Op dit moment staat de eerste verdeler zo goed als recht boven de binnenunit van de warmtepomp. Hier hoeven de leidingen ook niet van aangepast te worden. Het gaat om de verdeler op de tweede verdieping. Deze zit dan weer op een hele andere plek (berghok), waardoor er ten eerste al een weg gevonden moet worden achterlangs de trap, maar ook meerdere hoeken erin zouden moeten komen, wat de doorstroming niet bevordert. De vloer en muur van de huidige "dunne" leiding open breken gaat 'm niet worden. Ik zal dus een goede oplossing via binnen of via buiten moeten zoeken... Qua warmteverlies gok ik eerlijk gezegd dat als de leidingen dik genoeg zijn, het allemaal mee zou moeten vallen, aangezien de doorstroming toch vrij hoog is als de warmtepomp draait en er genoeg warm water gepusht wordt. Maar vandaar mijn vraag om advies hierin, lastige situatie...

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 00:06
Even een plottwist;

Is je systeem waterzijdig ingeregeld?

Het water neemt de weg van de minste weerstand, waarschijnlijk is dat nu je verdeler op etage 1.
Als je daarop de debiet regelaars een stukje dichtdraaid (allemaal) gaat er meer naar boven.
Wel erop letten dat je nog voldoende debiet op je warmtepomp haalt voor de defrosts.

Dikkere leidingen zijn natuurlijk leuk maar als ze niet nodig zijn…

Als je geen debiet regelaars hebt zou ik er 2 strangregelventielen tussen plaatsen, kosten de wereld ook niet.

Ik zie trouwens dat je in de buurt zit (zit in klimmen) als je wilt kan ik je daar eventueel bij helpen.

2050vandaag, waarom wachten?

• Ottie93
BjornHero schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:57:
Even een plottwist;

Is je systeem waterzijdig ingeregeld?

Het water neemt de weg van de minste weerstand, waarschijnlijk is dat nu je verdeler op etage 1.
Als je daarop de debiet regelaars een stukje dichtdraaid (allemaal) gaat er meer naar boven.
Wel erop letten dat je nog voldoende debiet op je warmtepomp haalt voor de defrosts.

Dikkere leidingen zijn natuurlijk leuk maar als ze niet nodig zijn…

Als je geen debiet regelaars hebt zou ik er 2 strangregelventielen tussen plaatsen, kosten de wereld ook niet.

Ik zie trouwens dat je in de buurt zit (zit in klimmen) als je wilt kan ik je daar eventueel bij helpen.
Zie dm!

Weet weinig, leert veel

Pagina: 1