Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-10-2023
Hallo,

Ik heb ruim 2 jaar geleden een nieuwe pc gekocht met deze specs:"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb65f9PZAcuZExjOeBwPcrhU3mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcFIWtmuJBoWytDqWknfcQrZ.jpg?f=fotoalbum_large

Pc werkte altijd prima op paar kleine dingen na maar sinds een tijdje begint de GPU me in de steek te laten..
Tijdens gamen word de GPU erg warm (80graden in no time) en beginnen de fans van de gpu als een malle te draaien.
Ik had af en toe een crash dat het scherm zwart werd terwijl me pc nog door draaide (discord werkt nog, hoor geluid van game doorgaan etc.). De gpu fans draaien wederom op max rpm en het enige wat werkte was pc restarten met powerbutton. Ik hoor het geluid van een error ook als dit gebeurd maar gezien ik geen beeld heb geen idee wat dit is (en na restart ook niet te vinden).

Nu heb ik baldurs gate 3 gekocht en tijdens het spelen van dit spel gebeurd dit binnen 10 minuten.
Tijdens rust is de gpu 40graden (wat me ook al hoog lijkt?), ik start baldurs gate op en in het main menu zit de GPU al op 70 graden.
Ik heb het getimed en na 6,30 minuut crasht de gpu en heb ik geen beeld meer.

Na restart blijft de gpu op idle op 50 graden draaien wat niet naar beneden gaat.

De getimede test is op adviced graphic settings (ultra), maar als ik de graphics lower (medium/low) gebeurd dit ook alsnog...

Is er iets wat ik kan doen verder, garantieaanvraag is al in gang gezet maar duurt +- 2 maanden..!!!!
Zijn er ook tips voor een goeie replacment gpu?

[ Voor 10% gewijzigd door Emisary121 op 07-08-2023 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:02

D4NG3R

kiwi

:)

Kan je ons voorzien van een linkje naar de daadwerkelijke computer of behuizing mocht het een samengesteld systeem zijn, en kan je een paar foto's uploaden van de binnenkant? Verder: waar staat de PC, en heb je deze recent nog een keer schoon gemaakt?

40c idle is overigens niet direct abnormaal, maar 70c zonder veel belasting klinkt aan de hoge kant. 80c kan geen kwaad, aangenomen dat het daar ook bij blijft.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 07-08-2023 09:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-08 09:12
Hoe zit het met de airflow in je kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
https://www.alternate.nl/...zing/html/product/1564036
Dit is de case die ik heb! 3 fans aan de voorkant, 1 aan de achterkant.

De pc is regelmatig schoongemaakt! GPU gisteren nog met perslucht schoongeblazen maar er zat nagenoeg geen stof tussen.
Ik weet dat 80c niet gek is voor een gpu ik meende dat 90c een beetje de max is?

Airflow/temp management had ik zelf ook in gedachte als mogelijke issue, maar dat verklaard niet waarom me gpu in 1.5 seconde van 40 naar 70graden gaat op een alt tab van bureau blad naar game denk ik?
Ook is het eerder nooit een issue geweest terwijl ik wel altijd zware games gespeeld heb op de pc?

3de foto waar je baldurs gate ziet is dus net als de game opgestart is en alleen in het main menu.. Overigens geen andere programma's aan als chrome of wat dan ook op dat moment.

[ Voor 11% gewijzigd door Emisary121 op 07-08-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3XMcMMYuwl1Wbgkol-gM-jzcdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxDMurwsDIUVUXsrURSYFXLb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDqGiNYp6wLo_59YEOYrmbiwQ5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70EVWZkerxHHPSZcOOUuQABH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyVLj6uPoMVosQLKitLyZ30pUPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVmnBkJJcYMo14oDfh9DAaOW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:06

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Zou je via NVIDIA control panel een FPS cap kunnen zetten voor het spel waarbij je de meeste problemen ervaart? Begin eens bij 100 FPS?

Zijn je GPU drivers Up2date?

[ Voor 10% gewijzigd door Militia Pilot op 07-08-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
Militia Pilot schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:09:
Zou je via NVIDIA control panel een FPS cap kunnen zetten voor het spel waarbij je de meeste problemen ervaart? Begin eens bij 100 FPS?

Zijn je GPU drivers Up2date?
drivers zijn up to date! :-) Anders mag je baldurs gate niet eens starten van de launcher haha!

Ingame fps cap aangezet op 100fps, graphics naar beneden gegooid naar medium graphic settings.
Alleen alsnog een crash, echter duurt het nu iets langer dan 6,5 minuut.

[ Voor 19% gewijzigd door Emisary121 op 07-08-2023 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Militia Pilot

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Hoe sterk is je voeding qua wattage?

Op de eerste foto zie ik een hoop kabels voor de videokaart hangen, zou je die misschien op een andere manier weg kunnen werken zodat er iets meer airflow naar de kaart is?

Totaal ongerelateerd: Ik zie trouwens dat je XMP niet aan hebt staan, dus daar laat je wat performance liggen.

[ Voor 118% gewijzigd door Militia Pilot op 07-08-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
Militia Pilot schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:08:
Hoe sterk is je voeding qua wattage?

Op de eerste foto zie ik een hoop kabels voor de videokaart hangen, zou je die misschien op een andere manier weg kunnen werken zodat er iets meer airflow naar de kaart is?

Totaal ongerelateerd: Ik zie trouwens dat je XMP niet aan hebt staan, dus daar laat je wat performance liggen.
https://www.alternate.nl/...ding/html/product/1606319
Dit is de voeding die ik in de pc heb zitten!
De kabels krijg ik helaas niet echt anders weg.. het is niet de meest ruime kast wat helaas nodig was qua ruimte bureau!
Wat is xmp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Militia Pilot

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
Oh yeah that rings a bell!
Dat had ik al eens ingesteld maar blijkbaar is het gereset..? Thanks tho will fix!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:38
In je openingspost rapporteert je programmatje voor je specs ook maar 5GB aan VRAM voor je RTX 3070. Is dat een bug in dat programma ? Volgens mij is een RTX 3070 8GB ?

Rapporteerd hij in andere software wel 8GB ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Militia Pilot

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Galaxis schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:38:
In je openingspost rapporteert je programmatje voor je specs ook maar 5GB aan VRAM voor je RTX 3070. Is dat een bug in dat programma ? Volgens mij is een RTX 3070 8GB ?

Volgens mij is dat speccy, en hij kan wss beter iets van HWINFO gebruiken imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emisary121
Militia Pilot schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

Volgens mij is dat speccy, en hij kan wss beter iets van HWINFO gebruiken imo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb65f9PZAcuZExjOeBwPcrhU3mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcFIWtmuJBoWytDqWknfcQrZ.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zijn de specs met HWINFO :-)

De ram runt op 2133Mhz

[ Voor 4% gewijzigd door Emisary121 op 07-08-2023 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emisary121
Galaxis schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:38:

Dit is idd denk ik de schuld van speccy xD
HWinfo + Alt/ctrl/del laten netjes 8gb zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
Zijn er ook tips voor een goeie upgrade van de 3070 als ik de garantie aanvraag indien? Gezien de mega lange garantie tijd van 2 maand ben ik van plan een nieuwe gpu te kopen als ik deze opstuur. De 3070 verkoop ik dan na reparatie..
maar wat is een upgrade die in dit systeem past zonder meteen 1000€ te moeten betalen?
En is het nodig om een grotere case en/of meer fans erop te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:45
DIe kast is behoorlijk gesloten aan de voorkant, heb je intake fans op de voorkant zitten of moet de videokaart op eigen kracht voor koelere lucht zorgen ?

Als je geen extra case fans hebt op de voorkant zouik al heel snel naar een set high static pressure fans monteren. Hoe groter goe stiller is dan de algemene ercaring.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
mash_man02 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:52:
DIe kast is behoorlijk gesloten aan de voorkant, heb je intake fans op de voorkant zitten of moet de videokaart op eigen kracht voor koelere lucht zorgen ?

Als je geen extra case fans hebt op de voorkant zouik al heel snel naar een set high static pressure fans monteren. Hoe groter goe stiller is dan de algemene ercaring.
Ik heb aan de voorkant een 3tal fans zitten en aan de achterkant van de pc 1.
Echter is de lucht intake aan de voorkant redelijk beperkt door hoe de case is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Emisary121 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:43:
Zijn er ook tips voor een goeie upgrade van de 3070 als ik de garantie aanvraag indien? Gezien de mega lange garantie tijd van 2 maand ben ik van plan een nieuwe gpu te kopen als ik deze opstuur. De 3070 verkoop ik dan na reparatie..
maar wat is een upgrade die in dit systeem past zonder meteen 1000€ te moeten betalen?
En is het nodig om een grotere case en/of meer fans erop te zetten?
Max temperatuur is volgens mij 93C voor een RTX3070. Lijkt erop dat je inderdaad de maximale temperatuur bereikt. Maar ik heb een vermoeden...

Gigabyte gebruikt direct contact heat pipes in hun koelingontwerpen. Dat is nog wel eens een drama met AMD waar hun GPU's vol zitten met sensoren waarbij de heetste actief word weergegeven als de hotspot sensor. Zit een van die sensoren nu net op een plek waar die heat pipes niet zo vlak zijn of is de thermal paste niet goed aangebracht of uitgedroogd, dan krijg je enorme spikes en dan gaat de GPU downclocken of uit.

Nu heeft Nvidia ook gewoon meerdere sensoren op hun GPU's zitten. Maar Nvidia maakt de heetst gemeten waarde niet zo duidelijk voor de eindgebruiker als AMD. Maar daarop zal de GPU intern wel moeten reageren. Wat ik vermoed is dat je ergens een plekje hebt zitten waar contact tussen de GPU en de heatpipes slecht is. Vermoedelijk is wat thermal paste uitgedroogd. Slecht contact denk ik niet, dan had je al veel eerder problemen gehad. Resultaat is wel dat de GPU zichzelf uitschakelt om schade te voorkomen.
Afbeeldingslocatie: https://www.gigabyte.com/FileUpload/Global/KeyFeature/1635/innergigabyteimages/eagle/31.png

Qua vervanger tja, alles met meer dan 8GB aan VRAM is een minimale eis. De afgelopen maanden was het de ene na de andere game waar met name de RTX3070 echt dramatisch presteerde omdat 8GB aan VRAM niet meer afdoende is in veel games. Vanuit Nvidia is denk ik alleen de RTX4070 te overwegen. Maar een upgrade is dat ook niet echt met 30% sneller en ik ben ook niet helemaal weg van 12GB aan VRAM op die videokaart. De RTX4070Ti is wel ruim 50% sneller, maar ik vind die te duur voor 12GB aan VRAM. Want menig game die er op 1440p nu al tegenaan zit met maximale instellingen en RT. En een RTX4070Ti kopen om vervolgens over een tijdje altijd RT uit te laten, als je niet ook texture quality moet verlagen omdat je te weinig VRAM hebt, is zinloos. :/

Bij AMD zit Navi 32 eraan te komen. De volle chip lijkt de RX7800XT te worden. Veel sneller dan de RTX4070 of RX6800XT lijkt die ook niet te worden, maar wel 16GB VRAM. Er komt ook een tweede N32 SKU, vermoedelijk presteert die rond een RX6800, dus iets sneller dan een RTX3070Ti met 12GB. Voor de RX6800 kan je nog wel een goed model vinden in de uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 6800.

De RX7900XT die net wat sneller dan de RTX4070Ti is met 20GB aan VRAM, is helaas weer in prijs aan het stijgen. Goedkoop was die ook niet met €800, maar wel "veilig" in dat je weet dat je voorlopig echt goed zit. En de RX6800XT/RX6900XT lijken helaas nu ook grotendeels uitverkocht te zijn. De goede deals van de betere modellen lijken wel weg. Laatste is de RX6700XT/RX6750XT. Licht prestatieverlies tegenover een RTX3070, maar je hebt dan wel 12GB aan VRAM.

Maar eigenlijk zijn alle opties op het moment slecht voor je. Het is allemaal zo €500+ betalen voor nauwelijks sneller of veel meer betalen als je een upgrade wil. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mohius
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09-2024
Een andere optie is repasten van de GPU. Ik heb recentelijk mijn GPU gerepaste omdat mijn Gigabyte 3070 (Aorus Master) ook die hoge temperaturen bereikte en ging throttelen.

Bij het verwijderen van de heatsink werd ook duidelijk waarom de GPU hoge termperaturen bereikt. Gigabyte heeft, in plaats van thermal paste, gebruik gemaakt van heat transfer pads en die worden slechter na verloop van tijd. Bij mij was de pad gewoon vergaan tot het punt dat het alleen nog maar blauwe shilfertjes waren. Na een repaste blijft de temperatuur bij de meeste games rond de 73 graden hangen.

Bij het verwijderen van de heatsink wel opletten dat je de kabeltjes van de sensoren en eventueel rgb verlichting niet beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:52:
[...]

Max temperatuur is volgens mij 93C voor een RTX3070. Lijkt erop dat je inderdaad de maximale temperatuur bereikt. Maar ik heb een vermoeden...

Gigabyte gebruikt direct contact heat pipes in hun koelingontwerpen. Dat is nog wel eens een drama met AMD waar hun GPU's vol zitten met sensoren waarbij de heetste actief word weergegeven als de hotspot sensor. Zit een van die sensoren nu net op een plek waar die heat pipes niet zo vlak zijn of is de thermal paste niet goed aangebracht of uitgedroogd, dan krijg je enorme spikes en dan gaat de GPU downclocken of uit.

Nu heeft Nvidia ook gewoon meerdere sensoren op hun GPU's zitten. Maar Nvidia maakt de heetst gemeten waarde niet zo duidelijk voor de eindgebruiker als AMD. Maar daarop zal de GPU intern wel moeten reageren. Wat ik vermoed is dat je ergens een plekje hebt zitten waar contact tussen de GPU en de heatpipes slecht is. Vermoedelijk is wat thermal paste uitgedroogd. Slecht contact denk ik niet, dan had je al veel eerder problemen gehad. Resultaat is wel dat de GPU zichzelf uitschakelt om schade te voorkomen.
[Afbeelding]

Qua vervanger tja, alles met meer dan 8GB aan VRAM is een minimale eis. De afgelopen maanden was het de ene na de andere game waar met name de RTX3070 echt dramatisch presteerde omdat 8GB aan VRAM niet meer afdoende is in veel games. Vanuit Nvidia is denk ik alleen de RTX4070 te overwegen. Maar een upgrade is dat ook niet echt met 30% sneller en ik ben ook niet helemaal weg van 12GB aan VRAM op die videokaart. De RTX4070Ti is wel ruim 50% sneller, maar ik vind die te duur voor 12GB aan VRAM. Want menig game die er op 1440p nu al tegenaan zit met maximale instellingen en RT. En een RTX4070Ti kopen om vervolgens over een tijdje altijd RT uit te laten, als je niet ook texture quality moet verlagen omdat je te weinig VRAM hebt, is zinloos. :/

Bij AMD zit Navi 32 eraan te komen. De volle chip lijkt de RX7800XT te worden. Veel sneller dan de RTX4070 of RX6800XT lijkt die ook niet te worden, maar wel 16GB VRAM. Er komt ook een tweede N32 SKU, vermoedelijk presteert die rond een RX6800, dus iets sneller dan een RTX3070Ti met 12GB. Voor de RX6800 kan je nog wel een goed model vinden in de uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 6800.

De RX7900XT die net wat sneller dan de RTX4070Ti is met 20GB aan VRAM, is helaas weer in prijs aan het stijgen. Goedkoop was die ook niet met €800, maar wel "veilig" in dat je weet dat je voorlopig echt goed zit. En de RX6800XT/RX6900XT lijken helaas nu ook grotendeels uitverkocht te zijn. De goede deals van de betere modellen lijken wel weg. Laatste is de RX6700XT/RX6750XT. Licht prestatieverlies tegenover een RTX3070, maar je hebt dan wel 12GB aan VRAM.

Maar eigenlijk zijn alle opties op het moment slecht voor je. Het is allemaal zo €500+ betalen voor nauwelijks sneller of veel meer betalen als je een upgrade wil. :/
Zo hé wat een mega toegelicht antwoord! Super bedankt allereerst!
Ik ben zelf niet de meest handige ICTer op computer gebied.. Me pc heb ik wel zelf in elkaar gezet en met dat soort dingen red ik me dan ook wel..
Is uitvogelen wat er aan de hand is met eventuele thermal paste op een GPU handig om te doen.. of gewoon lekker opsturen naar fabrikant en hun het laten uitzoeken een betere optie? Ik heb garantie op de kaart namelijk en kan hier dus gewoon een beroep op doen.

Over een vervanger, ik snap je verhaal over de VRAM, en als ik dan een upgrade doe, doe ik die liever meteen goed inderdaad!
De RX7900XT klinkt best heel goed! Prijs is ook te doen vind ik zelf.. Zou deze werken met mijn huidige setup? Alleen me case werkt niet met die, de RX7900 is lomp groot met 35cm en dat gaat niet passen haha! Maar dan kan ik meteen een case met betere airflow erbij doen ^^

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:58
Ik heb de 7900xtx maar in jouw geval zou ik voor de xfx merc rx6950 xt gaan van Amazon voor 639 euro.

Is nauwelijks langzamer dan de 7900xt en scheelt ongeveer 200 euro. 16gb Vram is ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Emisary121 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:34:
[...]

Zo hé wat een mega toegelicht antwoord! Super bedankt allereerst!
Ik ben zelf niet de meest handige ICTer op computer gebied.. Me pc heb ik wel zelf in elkaar gezet en met dat soort dingen red ik me dan ook wel..
Is uitvogelen wat er aan de hand is met eventuele thermal paste op een GPU handig om te doen.. of gewoon lekker opsturen naar fabrikant en hun het laten uitzoeken een betere optie? Ik heb garantie op de kaart namelijk en kan hier dus gewoon een beroep op doen.
Ik zou deze gewoon opsturen. Thermal paste kan je in principe zelf vervangen, maar als je toch een nieuwe videokaart koopt, waarom dan niet de garantie gebruiken? Het voornaamste is de videokaart goed losschroeven dat je geen kabel kapot trekt, thermal paste verwijderen en vervangen en goed dichtschroeven. Niet te los, want dan heb je geen contact. Ook niet te hard dichtschroeven want dan kan de GPU barsten en dan ben je klaar met die videokaart. :)
Over een vervanger, ik snap je verhaal over de VRAM, en als ik dan een upgrade doe, doe ik die liever meteen goed inderdaad!
De RX7900XT klinkt best heel goed! Prijs is ook te doen vind ik zelf.. Zou deze werken met mijn huidige setup? Alleen me case werkt niet met die, de RX7900 is lomp groot met 35cm en dat gaat niet passen haha! Maar dan kan ik meteen een case met betere airflow erbij doen ^^
Ligt eraan wel model je koopt. Verder wat @meljor ook zegt, een RX6950XT is niet verkeerd. :)
Voor de prestatieverhoudingen zie:

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Ik zou deze gewoon opsturen. Thermal paste kan je in principe zelf vervangen, maar als je toch een nieuwe videokaart koopt, waarom dan niet de garantie gebruiken? Het voornaamste is de videokaart goed losschroeven dat je geen kabel kapot trekt, thermal paste verwijderen en vervangen en goed dichtschroeven. Niet te los, want dan heb je geen contact. Ook niet te hard dichtschroeven want dan kan de GPU barsten en dan ben je klaar met die videokaart. :)

[...]

Ligt eraan wel model je koopt. Verder wat @meljor ook zegt, een RX6950XT is niet verkeerd. :)
Voor de prestatieverhoudingen zie:
[YouTube: Radeon RX 7900 XT Re-Review, What Should Have Been!]
Thanks! Zodra ik een knoop het doorgehakt en een nieuwe heb zal ik de oude op sturen! :-)

De AMD RX 6950/7900 klinken beide solid zeker qua prijs in vergelijking met de nvidia kaarten.
Heb hiervoor ook een AMD kaart gehad en werkte eigenlijk altijd super!!

Enige wat ik me afvraag, werken de 6950/7900 met mijn huidige setup? Ben daar zelf altijd erg slecht in om uit te vogelen wat wel bij elkaar past en wat niet...
Ik zie dat de GPU toch wel in mijn case past (max 40cm zelfs), maar dan beslaat de GPU wel bijna me hele case.. Is dit wenselijk? En is een product als dit nodig: https://www.megekko.nl/pr...-ARGB-GPU-Support-Bracket ivm de grootte van de gpu (las wat reviews op tweakers van mensen die een gpu support aanraden).

Thanks again voor alle input van iedereen! <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Mijn xtx merc heeft een extra bracket, weet niet hoe het bij andere kaarten is. Met lego oid maak je ook een prima support :)

Ja, die kaarten werken gewoon in je systeem.

En past ie in je kast dan is het prima, zorg echter wel voor wat goede airflow want iedere kaart tegenwoordig is een "hothead" dus verse lucht is altijd goed. Bovendien is je 9900k ook niet bepaald koel dus die warmt de boel ook nog op.

Behoud je je eigen Windows zorg dan wel dat je met ddu (software) alle Nvidia drivers eruit haalt.

Succes met je keuze!

[ Voor 13% gewijzigd door meljor op 08-08-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:45
Emisary121 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:51:
[...]

Ik heb aan de voorkant een 3tal fans zitten en aan de achterkant van de pc 1.
Echter is de lucht intake aan de voorkant redelijk beperkt door hoe de case is..
Als deze aangestuurd worden door het moederbord kun je mischien de fancurves nog wat tweaken. Het nadeel is wel dat als je dat met en redelijk gesloten kasten doet dat dat redelijk vaak voor nogal wat extra geluid zorgt.

Ik heb een losse temperatuur sensor bij mijn moederbord die ik tussen de vinnen van mijn videokaart steek.

Vervolgens kun je tijdens het gamen de maximale temerartuur van de sensor uitlezen en daar je fancurve van de onderste fan op aftunen.

Dan moet je denk ik nog wel wat kunnen winnen, als dat niet voldoende is denk ik toch en andere kast.

Ik heb zelf een Fractal design meshify, op zich een comacte aanrader moet goede aurflow. Wel even goed max GPU lengte uitkienen. Ik heb nu een speciale 1cm dikke 120mm fan direct aangestuurd vanuit de GPU.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 14:26
Ik heb hetzelfde probleem. Alleen dan met een 2070 super.

Temps gingen enorm omhoog de hotspot zelfs naar 105gr, terwijl voorheen hetzelfde spel de hotspot 90gr werdt.

Ik heb toen de GPU paste en thermal pads vernieuwd.

Temp ging met 15gr omlaag, maar na 2 maanden weer hetzelfde probleem.

Misschien helpt dat jou wel ^^

Ik was er klaar mee en straks na mijn werk haal ik mijn nieuwe PC op met een 4080 erin. Zal vast beter draaien dan de huidige GPU.

Suc6.

PS. 2 maanden voor een oplossing in de garantie???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Over je verdere setup: als je de 200 euro prijsverschil zou bijleggen na de verkoop van de 9900k, mobo en ram kan je een 13600/5800x3d setup terug kopen.

De restwaarde van de 9900k is namelijk best hoog terwijl de 13600(k,f) en 5800x3d zon 25% sneller zijn.

Dan haal je sowieso het maximale uit een 6950xt en zou ik liever hebben dan een 9900k met een 7900xt. Mede door de 1% lows.

Gewoon even een brainfart....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
Denk dat ik dan toch wel voor een 7900 ga!
Het idee van me huidige setup deels verkopen en een complete upgrade klinkt opzich niet verkeerd maar denk niet dat ik dat op dit moment wil..
Mobo/cpu etc verkopen voor een upgrade is dan misschien iets voor over een tijd :-) Maar bedankt voor het meedenken daarin!

Wel nog 1 vraagje..
uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC deze is iets goedkoper, iets kleiner in afmeting en heeft een iets lagere Maximale turboklokfrequentie dan de
uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6

Maakt het nog veel uit welke van de 2 ik zou kiezen in dit geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Emisary121 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:51:
Denk dat ik dan toch wel voor een 7900 ga!
Het idee van me huidige setup deels verkopen en een complete upgrade klinkt opzich niet verkeerd maar denk niet dat ik dat op dit moment wil..
Mobo/cpu etc verkopen voor een upgrade is dan misschien iets voor over een tijd :-) Maar bedankt voor het meedenken daarin!

Wel nog 1 vraagje..
uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC deze is iets goedkoper, iets kleiner in afmeting en heeft een iets lagere Maximale turboklokfrequentie dan de
uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6

Maakt het nog veel uit welke van de 2 ik zou kiezen in dit geval?
Met die ASRock modellen is gedoe met contact tussen de GPU en het koelblok. En de ASUS lijkt vaak coil whine te hebben...

Zou eerder naar de XFX kijken. Bij deze moet je wel de fancurve zelf gaan aanpassen omdat het standaard standje opstijgend vliegtuig is. :P
uitvoering: XFX Speedster MERC 310 AMD Radeon RX 7900 XT

Of natuurlijk gewoon de beste RX7900XT die je kan vinden. ;)
uitvoering: Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XT Vapor-X 20GB

Ik heb zelf de Sapphire Pulse nog voor €800 kunnen kopen (dat was echt mijn max) en die moet ook wel wat aanpassingen aan de fan curve hebben om stil te zijn. Verder is het ook een goede. Maar de prijzen zijn veel te hoog geworden nu tegenover de veel betere Nitro+.

En als het even kan, pak de Starfield bundel mee. Die krijg je niet bij elke winkel, maar die is er wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Met die ASRock modellen is gedoe met contact tussen de GPU en het koelblok. En de ASUS lijkt vaak coil whine te hebben...

Zou eerder naar de XFX kijken. Bij deze moet je wel de fancurve zelf gaan aanpassen omdat het standaard standje opstijgend vliegtuig is. :P

Ik heb zelf de Sapphire Pulse nog voor €800 kunnen kopen (dat was echt mijn max) en die moet ook wel wat aanpassingen aan de fan curve hebben om stil te zijn. Verder is het ook een goede. Maar de prijzen zijn veel te hoog geworden nu tegenover de veel betere Nitro+.

En als het even kan, pak de Starfield bundel mee. Die krijg je niet bij elke winkel, maar die is er wel. :)
Je had me bij “de beste” haha!!
De sapphire nitro aangeschaft en komt vanmiddag binnen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmwsqVTnsQmjHBYpK5b06P84vBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mourEon1RXuAggIWh0a6Dv1u.jpg?f=fotoalbum_large
Me pc is er klaar voor en zelfs nog wat extra kabel management voor elkaar gekregen ^^
Nu de gpu eruit is nog ff extra schoonmaken en dan fingers crossed dat alles straks goed werk xD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-08 08:05
Emisary121 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:33:
[...]

Je had me bij “de beste” haha!!
De sapphire nitro aangeschaft en komt vanmiddag binnen!
[Afbeelding]
Me pc is er klaar voor en zelfs nog wat extra kabel management voor elkaar gekregen ^^
Nu de gpu eruit is nog ff extra schoonmaken en dan fingers crossed dat alles straks goed werk xD
Heb je nog wel even DDU gedraaid om de Nvidia drivers compleet te verwijderen? Dit is wel verstandig, zeker wanneer je switcht tussen Nvidia en AMD. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-08 19:16
Je kunt natuurlijk de GPU upgraden of repasten, maar vermoedelijk is het probleem van veel eenvoudiger aard. Ik heb gister nog een PC opengeschroefd die ik zelf 4 jaar geleden in elkaar heb gezet, ook met een Gigabyte Nvidia GPU. De eigenaar had dezelfde klachten als jij: uitval van het systeem bij hoge belasting. De PC maakte ook bij lagere belasting veel herrie, dit deed hij in het begin niet.

Wat bleek: er zat ontzettend veel stof in. Niet alleen in de kast en overal op het moederbord, maar ook in de fans en tussen de koelvinnen. Dus ik heb de fan van het koelblok geschroefd en al het stof eruit gehaald, zowel bij de CPU als de GPU. Die laatste is wel een beetje vogelen, want officieel kunnen die fans er niet af, maar Gigabyte had dat netjes opgelost. Van de zijkant kon ik 4 schroefjes (en een stekker) losmaken en toen kon die hele stellage met de fans van de koelblokken af. Veel stof eronder, dus eerst met de stofzuiger en daarna met een zachte borstel alles weggehaald.

We hebben de PC daarna uitgeprobeerd, ook met een zwaar spel, en deze viel niet meer uit en maakte ook veel minder herrie. Stof dat zich verzamelt in de koelers is echt een ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Alright~! De GPU is gekocht... MAAR.. helaas werkt het niet helemaal...
De Gpu is nogal een dikke dame... en ze wil niet zo graag in mijn moederbord xD
Ik heb een Z390 AORUS ELITE moederbord en mijn sata schijf staat in de weg.. deze kan uiteraard mogelijk vervangen worden maaar goed...
Als ik deze eruit haal past de GPU alsnog niet omdat hij tegen de case aankomt (er zit rechts een uitsparing die omhoog komt voor kabels om door te gaan.. Ook zijn de sata ingangen van het moederbord zelf nogal hoog en zitten denk ik ook in de weg...

Dit is de GPU die ik gekocht heb..

Dit is de case die ik op dit moment heb:
https://www.alternate.nl/...zing/html/product/1564036

En dit is mijn moederbord:
https://www.gigabyte.com/...390-AORUS-ELITE-rev-10#kf

Wat is het beste om deze setup nu werkende te krijgen?
De case ondersteund geen verticale GPU waar we ook al naar gekeken hebben als eventuele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
PhilipsFan schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:15:
Je kunt natuurlijk de GPU upgraden of repasten, maar vermoedelijk is het probleem van veel eenvoudiger aard. Ik heb gister nog een PC opengeschroefd die ik zelf 4 jaar geleden in elkaar heb gezet, ook met een Gigabyte Nvidia GPU. De eigenaar had dezelfde klachten als jij: uitval van het systeem bij hoge belasting. De PC maakte ook bij lagere belasting veel herrie, dit deed hij in het begin niet.

Wat bleek: er zat ontzettend veel stof in. Niet alleen in de kast en overal op het moederbord, maar ook in de fans en tussen de koelvinnen. Dus ik heb de fan van het koelblok geschroefd en al het stof eruit gehaald, zowel bij de CPU als de GPU. Die laatste is wel een beetje vogelen, want officieel kunnen die fans er niet af, maar Gigabyte had dat netjes opgelost. Van de zijkant kon ik 4 schroefjes (en een stekker) losmaken en toen kon die hele stellage met de fans van de koelblokken af. Veel stof eronder, dus eerst met de stofzuiger en daarna met een zachte borstel alles weggehaald.

We hebben de PC daarna uitgeprobeerd, ook met een zwaar spel, en deze viel niet meer uit en maakte ook veel minder herrie. Stof dat zich verzamelt in de koelers is echt een ding!
Ja pc's kunnen inderdaad goed stoffig worden! Ik heb de case al meerdere maren zo goed als ik kan schoon gemaakt. Gpu's open schroeven doe ik liever niet, zeker omdat ik op dit moment nog garantie heb! Maar wel bedankt voor het meedenken en je ervaring! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
Ik heb metingen gedaan, de PCIe slot voor de GPU zit 1.15cm van het moederbord en de sata ingang zit op 1.45cm hoogte wat mogelijk een probleem is denk ik..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63ZoR-5uGRq1lFSZ-XfyN6zGBpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0g9gTfjqiTrpb5lPwjBWh74.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Emisary121 op 09-08-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Gewoon er in zetten en kijken of hij vast klikt, zo niet dan zijn je sata poorten idd te hoog. Maar dat heb ik nog nooit eerder gezien, past meestal precies.

• Emisary121
meljor schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:20:
Gewoon er in zetten en kijken of hij vast klikt, zo niet dan zijn je sata poorten idd te hoog. Maar dat heb ik nog nooit eerder gezien, past meestal precies.
Ik heb de GPU meteen al geprobeerd erin te doen, maar bij gewone druk klikt deze niet vast..
Ben een beetje huiverig voor hard duwen... xD

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-08 08:05
Emisary121 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 00:32:
[...]

Ik heb de GPU meteen al geprobeerd erin te doen, maar bij gewone druk klikt deze niet vast..
Dit past gewoon, heb nog nooit gezien dat een videokaart niet in een modern moederbord past. Forceer niks maar als je hem er gewoon goed in stopt gaat het gewoon passen.

• meljor
Die 1,45,cm is waarschijnlijk ook precies de afstand tussen onderkant vd contacten pci-e en onderkant van het koelblok vd gpu.

Dus past het.

• D4NG3R
  • Laatst online: 17:02

D4NG3R

kiwi

:)

Emisary121 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 00:32:
[...]

Zit dat dingetje rechts op de PCI-E slot om de kaart er uit te 'wippen' wel goed? Anders kan je blijven drukken maar houd je weerstand. Die zou naar beneden gedrukt moeten zitten voordat je de GPU probeert te plaatsen. :)

Wat betreft hoogte van de PCI-E aansluiting en de hoogte van de SATA poorten, even een random afbeelding van Google ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZkCZhnzbMjDNbFJ7RIH8mrpGXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S9W8tia9ijDgl777MsrAwGdu.png?f=user_large

Zie je dat kleine witte streepje op het rechter uitsteeksel? Dat is normaliter de hoogte van de PCI-E slot, daarboven heb je nog aardig wat loze ruimte voordat het hoofd-PCB daadwerkelijk begint.

Verdomde lastig om een fatsoenlijk voorbeeld te vinden, maar hier een GPU welke over haakse SATA poorten heen gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQJqpHXTUwDw5dumXwAiKnCPuDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nS9cQTY5ANI8mxWiOQ38GjHT.png?f=fotoalbum_large

Ik heb in ieder geval nog nooit gezien dat haakse SATA poorten in de weg zaten bij een GPU.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 10-08-2023 09:22 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:56
Wat ik nog wel eens heb meegemaakt, is dat de metalen bracket niet goed uitlijnt met het gat van de behuizing waarin deze moet. Dan wordt het heel lastig plaatsen ;) Stukje bij beetje buigen totdat dit wel gaat lost dat op.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
De gpu is inmiddels opgestuurd!
De nieuwe gpu (7900xt) vulde me oude case teveel naar mijn mening, dus ik dacht het op te lossen met me aircooled cpucooler te vervangen met een radiator! Maar toen paste de radiator niet in me case.. deze kwam namelijk op de ram!

Dus… toen maar een nieuwe case (corsair 5000D airflow met 4 Corsair case fans..

Hier de oude en de nieuwe case:
Oud;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3XMcMMYuwl1Wbgkol-gM-jzcdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxDMurwsDIUVUXsrURSYFXLb.jpg?f=fotoalbum_large

En nieuw;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AfyHawCTtgfY4KyRTojTctzVeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kuYIS9HwTaG7HbZ4hUZBeIJH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgZnWnOo_BJAyVibTZBvaWi_qVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iKbjPNn3IAO7OcmOBAEqhnH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fasy9zPgUXT2YkxOs8Dnmb843ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eY4u1dED8OtSPGWuSP6xPsHC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog wel wat ruzie met Icue software om de lighting van de rgb goed te krijgen dus daar moet ik nog even tijd in stoppen!!

En de power kabels van de gpu wil ik aanpassen, mijn power supply heeft kabels met 2x8 en ik moet er 3x8 waardoor ik nu een lege stekker heb zweven in me kast..

Allemaal nogmaals bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-08 11:42

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Unknown Alien schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:04:
Ik heb hetzelfde probleem. Alleen dan met een 2070 super.

Temps gingen enorm omhoog de hotspot zelfs naar 105gr, terwijl voorheen hetzelfde spel de hotspot 90gr werdt.

Ik heb toen de GPU paste en thermal pads vernieuwd.

Temp ging met 15gr omlaag, maar na 2 maanden weer hetzelfde probleem.

Misschien helpt dat jou wel ^^

Ik was er klaar mee en straks na mijn werk haal ik mijn nieuwe PC op met een 4080 erin. Zal vast beter draaien dan de huidige GPU.

Suc6.

PS. 2 maanden voor een oplossing in de garantie???
Heb ik inderdaad ook gehad. Uiteindelijk nog een extra fan toegevoegd. Heeft mij wel erg geholpen.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Pagina: 1