Bedrade WiFi AP's aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-09 13:25
Hi allen,

We kennen het denk ik allemaal wel dat we liever géén internet hebben dan onbetrouwbaar internet. Het maakt me witheet als ik weer eens "no internet" op mijn telefoon heb, waarna ik WIFI even uit en weer aan moet zetten en het is opgelost voor een tijdje.

Ik maak nu gebruik van D-Link Mesh AC1200 omdat die goedkoop bij de Action te krijgen was. Het werkt enorm snel als het werkt, maar ik heb zelden zo veel problemen gehad met een draadloze verbinding behouden.
Ik geef de voorkeur aan een soortgelijke oplossing (maar dan betrouwbaarder) zodat het AP bedraad kan worden aangesloten en nog één extra UTP-poort heeft.

Ik heb een zolder, 1e verdieping met slaapkamer, en een begane grond met huiskamer/keuken. Op dit moment staat er 1 AP in de huiskamer en 1 in de slaapkamer, op zolder heb ik daardoor goed bereik (zolang het werkt).
*Extra: Ik heb op elke verdieping bedraad internet beschikbaar (Cat 5E). Ik zoek dus naar een bedrade AP oplossing :)

Moet ik accepteren dat de oplossing me 5x zoveel moet kosten (Ubiquiti AP van 150 euro), of zijn er meer betaalbare, betrouwbare opties?
Ik wil 1x iets goed kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door HotFix op 07-08-2023 09:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40

timovd

Voorsprong door techniek

Heb je ergens een koof of loze leiding zodat je tussen beneden en zolder een vaste kabel kunt trekken?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
timovd schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:28:
Heb je ergens een koof of loze leiding zodat je tussen beneden en zolder een vaste kabel kunt trekken?
Ah, ik zal de TS updaten. Ik heb de mazzel dat er op elke verdieping al bedraad internet ligt :) 1 CAT5e kabel per verdieping, en twee op de begane grond waarvan 1 in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

In dat geval kun je op iedere verdieping een Access Point neerzetten, desnoods met een eenvoudige router met DD-WRT (of alternatief) en zet je deze in AP mode. Let er wel op dat de kanalen elkaar niet in de weg zitten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Mee eens, heb je iets wat je specifiek aanraadt? Ik ben geen netwerk wizkid en zoek iets wat "gewoon" goed werkt, voldoende bereik heeft en capaciteit voor meerdere zware clients (laptops, telefoon, chromecast met veel dataverkeer). De huidige AP's voldoen klaarblijkelijk niet hiervoor getuige mijn vriendin die soms hotspot met haar telefoon voor haar Macbook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Kun je de huidige DLink AP's niet bedraad aansluiten? Anders even kijken op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:37
Als je een SSID per AP instelt en bereid bent om elke keer van netwerk te wisselen zal het zeker goed werken.

Anders blijft de kans (groot) dat een apparaat willekeurig op een AP blijft plakken ondanks een slechte (onbruikbare) verbinding. En dan moet je nog steeds verbinding verbreken en weer maken. Dan kiezen de meeste apparaten wel het AP met de beste verbinding.

In de praktijk merk ik dat een muli-AP omgeving voor een verzameling verschillende clients enkel betrouwbaar werkt met 802.1X (echt authenticatie, geen PSK of open netwerk dus) met 802.11k / v / r.

@timovd DD-WRT (en consorten) al heel lang niet gebruikt; wordt daar AP roaming in ondersteunt?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Een paar jaar geleden nog Tomato gebruikt en daar had ik geen issues met roaming. Volgens mij ondersteunt Netgear ook out of the box AP-mode. Inmiddels al een paar jaar Unifi apparatuur, dus weinig ervaring meer.
En uiteraard zelfde SSID en key instellen met verschillende (niet overlappende) kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
timovd schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:54:
Kun je de huidige DLink AP's niet bedraad aansluiten? Anders even kijken op V&A
De huidge AP's zijn troep. Alleen bedraad gebruikt, en regelmatig problemen met de "No internet" melding op mijn telefoon en vriendin heeft problemen met haar laptop. Wel altijd volop bereik, ergo lijkt het een probleem "in" de AP's te zijn, en dus wil ik die vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:02
HotFix schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

De huidge AP's zijn troep. Alleen bedraad gebruikt, en regelmatig problemen met de "No internet" melding op mijn telefoon en vriendin heeft problemen met haar laptop. Wel altijd volop bereik, ergo lijkt het een probleem "in" de AP's te zijn, en dus wil ik die vervangen.
Ik doe nagenoeg alles wireless tot en met first person shooters aan toe, sessies van enkele uren zijn geen uitzondering, overal probeemloos 500Mbps+ in huis.

Ik gebruik dan wel echt professuoneel spul een geen consumenten of small office spullen.

Super degelijk heel betrouwbaar en voorspelbaar, stuur maar een PB als je meer wilt weten.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik heb recent mijn Unifi spul verkocht en een Deco X50 set van 4 van TP-Link gekocht. Uiteraard wel bedraad aangesloten en ingesteld als AP. Lekker simpel, gebruik wijst zich vanzelf en per verdieping heb je aan 1 pot genoeg. Wellicht ook iets voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

HotFix schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:23:
Moet ik accepteren dat de oplossing me 5x zoveel moet kosten (Ubiquiti AP van 150 euro), of zijn er meer betaalbare, betrouwbare opties?
Ik wil 1x iets goed kopen.
TP-Link Deco M5 setjes heb je al voor 30 euro per AP via V&A, voor consumentengebruik zijn die 1:1 hetzelfde als een Ubiquiti AP, alleen het bereik is iets minder maar met een fractie van de prijs kun je gewoon meer AP's neerzetten.

Gewoon bedraad aansluiten, ethernet backhaul aanzetten (dan springen ze in AP modus ipv Mesh modus) en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mash_man02 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:25:
[...]
Ik gebruik dan wel echt professuoneel spul een geen consumenten of small office spullen.
Dat maakt tegenwoordig echt geen verschil meer tot je in de enterprise AP's gaat zoeken, maar dan ben je snel een paar honderd euro per AP kwijt en soms ook nog eens hoge licentiekosten omdat die bedoeld zijn voor grote kantoorgebouwen en winkelcentra.

Producten zoals TP-Link's Deco setjes zijn inmiddels zo goed geworden dat ze alle prosumer dingen hebben ingehaald, tenzij je dan weer VLAN splitsing e.d. moet hebben en dat persé allemaal binnen hetzelfde ecosysteem wil regelen. Maar qua snelheid of stabiliteit zit er geen verschil meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
HotFix schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

Je trekt wel erg snel conclusies op basis van flinterdun bewijs. Sluit je AP's eerst eens bedraad aan, kijken of dat het oplost :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Ik dank jullie allen voor de hulp zover. Dit gaat misschien een beetje buiten de scope van het oorspronkelijke onderwerp, maar wat zou mijn probleem eventueel kunnen veroorzaken?

Modem: Zyxel T50
Switch: TP-link desktop-switch LS1005G met daar aan vier Cat5e kabels door het huis heen.
Beide D-link Covr AC1200 units zijn daar op aangesloten in bridge mode, als ik het goed heb.

Het grote euvel is dat ik soms "no internet" op mijn telefoon krijg, de Chromecast is soms traag met laden en mijn vriendin heeft soms problemen met het laden van pagina's op haar laptop.

Zijn die D-link AC modules zo slecht dat ze plotseling geen verkeer meer toewijzen aan een verbonden client zoals mijn telefoon, of heb ik een setting verkeerd staan ergens in mijn netwerk die een conflict veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
MarcoC schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:42:
[...]

Je trekt wel erg snel conclusies op basis van flinterdun bewijs. Sluit je AP's eerst eens bedraad aan, kijken of dat het oplost :) .
Mijn desktop ondervind bedraad geen problemen, maar ik begrijp dat de Covr AC's voor de fysieke aansluiting alleen als switch fungeren. Overigens staat er ook netjes in de TS dat de AP's zelf ook bedraad zijn. Ik gebruik ze niet als draadloze repeaters, dan haal ik <20Mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik ben geen expert, maar 1e waar ik aan dacht is om je modem in bridge modus te zetten. Alleen zo te zien kan dat niet met jouw modem? https://community.t-mobil...-zyxel-vmg8825-t50-324986

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:02
Ik zit power mismatches te denken, als je zendvermogen van de AP's te hoog is kan de client denken dat hij nog gehoord wordt door het ap en daardoor roaming uitstellen.

Dat zorgt ook voor sticky clients.

Zet je zendvermogen eens een 3 db lager en probeer nog eens.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• HotFix
Dus, ik heb tweedehands een mooie Deco M5 set op de kop kunnen tikken, de folie was nog niet eens van de doos af. Het probleem is nog niet verholpen:
  • "No internet" regelmatig op mijn telefoon
  • Onbereikbare Deco unit in de huiskamer (rode LED, niet knipperend)
  • Gek gedrag op de macbook van vriendinlief die het netwerk moet vergeten voor ze weer een stabiele verbinding kan maken.
Om het huidige netwerk meer inzichtelijk te maken, hieronder een flowchart van mijn volledige netwerkopstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfA8Qp7w0nOKKhVYOjcHjv9pvjk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gNLjErnjZk2AXXePBLg3z7kC.png?f=user_large
Wat heb ik geprobeerd:
  • Deco firmware update: Up to date, mocht niet baten.
  • Zyxel T50 modem factory reset: Mocht niet baten, probleem keerde terug.
  • Deco's in AP mode: idem
  • Deco terug in Router mode, SIP ALG uitgeschakeld: idem.
Wat extra info:
De modem kan niet in Bridge mode, een beperking van T-Mobile.
Ik heb een deel van de kabels zelf gemaakt, maar getest met een simpele netwerkmeter. Dat zou ook niet verklaren waarom het probleem intermittent voor komt, me dunkt.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem permanent kan verhelpen?
Het lijkt echt in mijn setup te zitten, en niet een hardwareprobleem met de Deco of Covr units.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Let op met die TP-Link switch, die schakelt poorten uit om energie te sparen (Green-Ethernet-technology).
Ik zie dat je er twee hebt staan.

Persoonlijk zou ik een managed TP-Link switch neerzetten, kun je meteen VLANs aanmaken en dingen scheiden (IoT).
En in deze switch kun je EEE uit- of aanzetten, in die van jou dus niet (staat altijd aan).

[ Voor 26% gewijzigd door EverLast2002 op 17-08-2023 16:55 ]

• HotFix
Heel eigenaardig, zou dat het probleem verklaren? Ik kan het niet uitsluiten (behalve met een andere switch, dus ik zal daar zeker naar kijken).

Tevens ben ik vergeten te melden dat in de Deco app er regelmatig een unit onbereikbaar is, om vaak uit zichzelf weer te herstellen. Moeten de Deco units onderling contact hebben om goed te kunnen werken?

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik kan unify aanraden,

Heb 4 AP in huis en tuin hangen. Elke verdieping 1, en tuinschuur. Overal goeie dekking en telefoon roamt zonder problemen langs alle AP's.

Neem wel wifi 6 AP's, dan ben je gelijk voorbereid op de (nabije) toekomst.

Professioneel Heftruck Syndroom

• EverLast2002
HotFix schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:01:

Tevens ben ik vergeten te melden dat in de Deco app er regelmatig een unit onbereikbaar is, om vaak uit zichzelf weer te herstellen. Moeten de Deco units onderling contact hebben om goed te kunnen werken?
Ik heb nooit gewerkt met die Deco setjes, maar het lijkt me essentieel dat ze onderling verbinding hebben (en blijven houden). Dat is de zogenaamde backhaul, kan bedraad of draadloos zijn.

• EverLast2002
NeFoRcE schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:07:
Ik kan unify aanraden,

Heb 4 AP in huis en tuin hangen. Elke verdieping 1, en tuinschuur. Overal goeie dekking en telefoon roamt zonder problemen langs alle AP's.

Neem wel wifi 6 AP's, dan ben je gelijk voorbereid op de (nabije) toekomst.
Bedankt voor je tip, maar TS heeft net zijn bestaande setje vervangen door een Deco set....
:P

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Die switches zijn prima. Deco moet in deze setup sowieso in ap mode

Geeft deci aan dat iedere node via ethernet verbonden is?

Ik vermoed dat je probleem een brakke kabel is ergens. Kun je dit nalopen? Bv pings naar bedrade apparatuur laten lopen

CISSP! Drop your encryption keys!

• HotFix
laurens0619 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:53:
Die switches zijn prima. Deco moet in deze setup sowieso in ap mode

Geeft deci aan dat iedere node via ethernet verbonden is?

Ik vermoed dat je probleem een brakke kabel is ergens. Kun je dit nalopen? Bv pings naar bedrade apparatuur laten lopen
De Deco app geeft aan dat de nodes met ethernet verbonden zijn (kabel icoontje is zichtbaar). Wel heb ik nu de Slaapkamer deco als main staan, als ik de huiskamer unit als main heb aangemerkt leek de Zolder unit niet verbonden te zijn.

Ik heb laatst met zo'n netwerkmeter alle kabels gecheckt met dit type apparaat. Dat sluit misschien niet uit hoe goed de verbinding is?
Pagina: 1