Windows 11 laptop school/werk account inloggen gaat niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-05 21:00
Hoi,

Ik heb de laatste 15 jaar alleen Linux/macOS gebruikt dus mijn kennis van Windows installeren loopt euh ja, ... iets achter :P .

Een vriend van me waarvoor ik de IT doe, vroeg me om een laptop met Windows 11 voor te bereiden voor een van zijn werknemers. Allemaal goed, ik heb de Windows11 gereset naar fabrieksinstellingen en bij het opzetten van een account komt hij klagen dat ik betreffende account ( medewerker@eenbedrijf.be ) niet kan worden gebruikt omdat het een school/werk acount is. Euh ja hoor, de laptop dient voor het werk, what gives?

Iemand een idee waarom dit niet gaat? En is het uberhaupt nog mogelijk om met Windows11 gewoon een lokale account aan te maken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bij het installeren heb je de keuze voor zelf-beheerd of via school/werk. Met die laatste optie zou je in moeten kunnen loggen met een (tadaa) school/werk account.

Staat me iets van bij dat je om überhaupt die laatste optie te zien wel de Professional versie van Windows dient te hebben. Mijn glazen bol zegt me dat op de laptop een niet Pro/Home versie staat.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@spone : Tijdens een reset zou ik zulke keuze toch tegen gekomen zijn vermoed ik? Heb ik niet gezien. Het zou me ook verbazen dat het een Pro is, meestal koopt hij online en de selectie komt hoogstwaarschijnlijk neer op numeriek klavier en niet te duur :). Maar goed, dan moet ik op zoek naar een Pro Licentie vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Ja, die stap (indien in je Windows-versie aanwezig) is vrij lastig te missen ;) (dit zit dus niet in de non-pro versies, net als dat je in vroeger tijden ook niet zonder Pro/Enterprise versie kon aanloggen op een Windows-domein).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvjRZwhUkGKTKVEXDI19s3RQGXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JSIv8WP7L69gqdil4KauZoEz.png?f=fotoalbum_large

Er is een mogelijkheid voor een lokaal account, maar daarvoor moet je door een aantal hoepels springen en is officieel ook niet echt supported. De keuze waar je heen wordt geduwd is zakelijk account of persoonlijk account.

[ Voor 31% gewijzigd door spone op 07-08-2023 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
spone schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:06:
Ja, die stap (indien in je Windows-versie aanwezig) is vrij lastig te missen ;)
Misschien moet ik het vanavond nog eens proberen met een fris hoofd :)

Misschien nog een alternatieve oplossing: Kan je een Windows 11 home tegenwoordig legaal in een VM draaien? Als ik me niet vergis had je vroeger een Windows 10 Enterprise nodig. Dat was de enige of minimale uitvoering waarmee het "legaal" kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Durf ik niet sluitend te zeggen, Microsoft-licensing is niet mijn sterke kant.

Mijn gevoel zegt dat het op zich wel mag als je een OEM licentie hebt, waarmee de licentie aan het device gebonden is. Of je het dan direct op de hardware draait of dat er nog een laag tussen zit zou dan geen verschil moeten maken?

Misschien dat iemand die hier meer in zit wat inhoudelijks over kan roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ja de OEM zit er zeker op, het is een nieuw gekochte laptop, maar dan vijwel zeker een reguliere home.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:16
spone schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:06:
Er is een mogelijkheid voor een lokaal account, maar daarvoor moet je door een aantal hoepels springen en is officieel ook niet echt supported. De keuze waar je heen wordt geduwd is zakelijk account of persoonlijk account.
Microsoft doet wat vervelend daarbij ja.
Maar er zijn diverse manieren om dat toch vrij eenvoudig te omzeilen:
Google: Windows 11 with local account

Je kan ook de laatste Windows 11 downloaden voor een clean install.
Deze zal dan bij een OEM PC/Laptop automatisch de juiste versie installeren en activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Goed ik ga dat proberen! Cleane windows 11 iso downloaden en daarvan booten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Als de Windows setup installatie nog op de laptop staat kan je eerst nog proberen om bij het aanmelden voor persoonlijk gebruik als dummy accountnaam a@a.com in te vullen met een willekeurig wachtwoord.
Normaal gesproken komt er dan dan een foutmelding dat er iets is misgegaan en krijg je de mogelijkheid om een lokale account aan te maken. :)

[ Voor 14% gewijzigd door The_Doman op 07-08-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ja ik zag het idd op de eerste hit in google. Al bij al lijkt het nog relatief simpel, alleen, je moet het maar weten :X .

Telkens dat pushen naar online account / cloud. Het zal aan mij liggen maar dan begint het aan mijn linkerteen te jeuken van de allergie :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Confirmed! Ik heb de laptop kunnen installeren met een lokale account! Thanks voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Dit was voor mij ook de oplossing om de laptop van mijn zoon voor school voor te bereiden. Heb er lang naar moeten zoeken want wil persé een lokaal account en geen schone installatie op deze nieuwe laptop.
Dank!
The_Doman schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:07:
Als de Windows setup installatie nog op de laptop staat kan je eerst nog proberen om bij het aanmelden voor persoonlijk gebruik als dummy accountnaam a@a.com in te vullen met een willekeurig wachtwoord.
Normaal gesproken komt er dan dan een foutmelding dat er iets is misgegaan en krijg je de mogelijkheid om een lokale account aan te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:02
Even kapen, komt een beetje op hetzelfde neer.

Ik heb vlak voor vakantie een wachtwoord op mijn lokale account van W11 gezet, maar kan bij godsnaam niet meer herinneren wat het WW is. Gevolg, ik kan niet inloggen op mijn PC. Mijn bluetooth verbindt netjes met mijn telefoon etc, echter zit ik vast op mijn aanmeldscherm. Iemand nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:02
Had ergens de tip gelezen om een oud herstelpunt te pakken. Ik heb een herstelpunt van voordat ik een wachtwoord gebruikte gepakt en hey presto, het is weer zonder wachtwoord. Maandje aan data kwijt, maar beter iets dan niets.
Pagina: 1