Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Micro grid-tie 700watt + 4x 100watt 18v panelen optim.seren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-11 18:41
Dag allemaal,

Sinds korte tijd heb ik mijzelf een Roexby (of Eoexby) micro grid-tie inverter aangeschaft en 4 x 100watt 18 volt zonnepanelen.

De micro-inverter lijkt erg op de bekende Y&H doosjes van het type GMI. Echter deze wordt minder warm, heeft een relais en 2 jaar garantie. Begreep ook dat de onderdelen van hogere kwaliteit zou moeten zijn. Zie deze link. Heb bewust voor een 700watt gekozen zodat hij niet te warm zal worden.

Helaas woon ik niet zo heel geschikt. De zonnepanelen zijn op ongeveer 80 graden aan de balkonrand bevestigd op het oosten. Daarnaast een aantal bomen in de omgeving. Helaas is het weer de laatste tijd pet maar met de zon er vol op heb ik een piek van 290 watt. Ik las wel in de beschrijving van de omvormer dat 36v panelen geschikter zouden zijn. Maar deze passen erg slecht op het balkon. Heb daarom 2 strings van 2 panelen in serie. en die parallell op de omvormer.

Nu mijn vraag: wat kan ik nog doen om het meer te optimaliseren? 4x parallell lijkt me geen goede optie omdat dan de spanning te ver daalt. 4x in serie zou niet kunnen omdat dan boven de 50V max input van de omvormer kom. Ik heb de zonnepanelen nu verticaal zou horizontaal een optie zijn?

Oh ja, het is ook hobby. Dus erg snel terugverdienen hoeft dat mij betreft ook niet. Maar flink wat opbrengst is wel erg leuk. Hopen dat het weer snel wat beter wordt!

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Alle reacties

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-11 17:37
In de praktijk was een 300watt micro ook prima geweest. Maar wat je nu hebt, werkt ook prima. (Alhoewel je dat met Aliexpress spullen nooit weet..)

Je 2x2 setup is juist, anders opties heb je niet gezien VMP en VOC

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-11 18:41
jantje112 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:40:
In de praktijk was een 300watt micro ook prima geweest. Maar wat je nu hebt, werkt ook prima. (Alhoewel je dat met Aliexpress spullen nooit weet..)

Je 2x2 setup is juist, anders opties heb je niet gezien VMP en VOC
Bedankt voor je antwoord. Dacht dat met 300watt hij behoorlijk veel warmer zou worden en eerder kapot. Hij meet nu met wat zon rond de 30 graden aan de onder/achterzijde Als je een 300watt zou hebben zou je overprovisionen of zo iets begrijp ik?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-11 17:37
Henkie-Jan schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Dacht dat met 300watt hij behoorlijk veel warmer zou worden en eerder kapot. Hij meet nu met wat zon rond de 30 graden aan de onder/achterzijde Als je een 300watt zou hebben zou je overprovisionen of zo iets begrijp ik?
Wat je meting zelf al aangeeft. Je hebt nog geen 300 gehaald en dat ga je zelden halen… temperatuur zou ik me niet druk om maken, die dingen zitten normaal achter een paneel en daar is het erg warm

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:39
Als het op het balkon staat zou je een aantal keer per jaar de hoek kunnen aanpassen voor meer opbrengst.

70° tot bijna rechtop is handiger in de winter, 30° is handiger in de zomer.

hier een rekentool:
https://www.thomasberger....&max=17000&az2=0&roof2=0&