Koelkast bromt/koelt sinds twee dagen continu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WbernardoW
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-04 20:31
Hallo medetweakers,

Ik ben benieuwd of mijn koelkast nog (gemakkelijk) te redden valt of dat ik beter op zoek kan gaan naar een nieuwe.

Sinds twee dagen maakt deze namelijk een continu, brommend geluid en ontstaat er ijsvorming bovenin de koelkast. Hij is dus continu fors aan het koelen. Dit heeft die zo niet eerder gedaan in de twee jaar dat ik hier woon en het stoort me. Ook op een lage stand (stand 1 op een schaal van 0-7) blijft die in dezelfde mate brommen/koelen. Alleen als ik hem naar standje 0 draai gaat de thermostaat uit en stop die met brommen. De deurrubbers lijken nog functioneel.

Het lijkt me daarom de thermostaat die stuk is. Wat denken jullie? En is dit gemakkelijk te vervangen (als ik de algemene instructievideo’s op YouTube mag geloven wel :+ )?

De koelkast betreft een Bauknecht KRI 1804/A+, die waarschijnlijk al zo’n 15 jaar meegaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
Wegdoen, vervangen van 15 jaar oude koelkast is beter voor milieu en bespaart je hoop kosten.

Kijk eens naar het verbruik van dat ding, kan zomaar enkele kWh per dag zijn.
Met de huidige prijzen heb je je nieuwe koelkast in enkele jaren terugverdient :) .

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 06-08-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:19
Niet gezocht naar het model,maar als er een vriezer bij zit ontdooi die eens. + maar de roosters en condens opvang aan de achterkant eens schoon..

Edit: geen vriesvak dus rest condensopvang en rooster

[ Voor 16% gewijzigd door nachtnet op 06-08-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WbernardoW
99ruud99 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:56:
Wegdoen, vervangen van 15 jaar oude koelkast is beter voor milieu en bespaart je hoop kosten.

Met de huidige prijzen heb je je nieuwe koelkast in enkele jaren terugverdient :) .
15 jaar is inderdaad een keurige levensduur, maar ik vind het zonde om hem puur vanwege de leeftijd te vervangen als ik hem zelf nog zou kunnen maken. Met name omdat ik wel eens zou kunnen gaan verhuizen in 1-2 jaar, en de koelkast volgens de sticker maar 0,34 kWh per dag verbruikt. Dat is volgens mij best netjes.
nachtnet schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:56:
Niet gezocht naar het model,maar als er een vriezer bij zit ontdooi die eens. + maar de roosters en condens opvang aan de achterkant eens schoon..

Edit: geen vriesvak dus rest condensopvang en rooster
Dan zou ik de koelkast er eerst uit moeten halen, in ieder geval voor de condensopvang. Dus als het kan bespaar ik mezelf die moeite liever. Als ik zo met de zaklamp van bovenaf achter de koelkast langsschijn zie ik geen overmatig stof, als dat hetgeen is ik schoon zou kunnen maken.

Denken jullie beide niet dat het de thermostaat zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 12:58
https://www.onderdelen.nl...arg727a-koelkast-40360310

Maar kijk ook eens op Ali of je hetzelfde type thermostaat daar vindt:, ze zien er vaak hetzelfde uit.
https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-fridge-thermostat.html

Hier staat zelfs "universeel" https://nl.aliexpress.com/item/1005003304770584.html

De thermostaat zou moeten werken als je die verdraait. Doet dat niets, dan lijkt mij dat die niet meer werkt. De NTC kan het begeven hebben, dit kan je doormeten als je de specs hebt. En dan zou je die zelfs apart kunnen vervangen voor 1 euro. Ook op Ali te vinden, maar je moet even welke waarde die heeft bij 25 graden.

[ Voor 38% gewijzigd door pennywiser op 07-08-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 20:57
WbernardoW schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:34:

15 jaar is inderdaad een keurige levensduur, maar ik vind het zonde om hem puur vanwege de leeftijd te vervangen als ik hem zelf nog zou kunnen maken. Met name omdat ik wel eens zou kunnen gaan verhuizen in 1-2 jaar, en de koelkast volgens de sticker maar 0,34 kWh per dag verbruikt. Dat is volgens mij best netjes.
heb jij dit wel eens getest met een slimme stekker?
Zou niet aanraden om iets van 15 jaar oud proberen te repareren. Dan ga je denk vandaag of morgen thermostaat vervangen, volgende week de motor, week erop de koelelementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

99ruud99 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:56:

Omdat die kapot is, het was een A+, misschien dat ze nu zuiniger zijn maar toen was het ook al een A+. Dus dan praat je hooguit over een verschil van 15/30 euro per jaar aan stroomkosten.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 08-08-2023 08:18 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
Als de koelkast door blijft gaan en het wordt niet heel koud binnenin dan betreft het een defect aan de koelinstallatie en kun je niet zelf repareren, vanuit gaan dat de deur nog juist sluit, rubbers etc.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 08-08-2023 08:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
Heb je een stroom meter?
Natuurlijk is het enkel koelkast dus valt het wel mee, dacht dat er ook gries gedeelte in zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-05 08:07
Check ook eens of het afvoergaatje onderin de koelkast niet verstopt is. Vocht loopt hierin weg naar een opvangbakje boven de motor en zo verdampt het. Deze kan verstopt raken waardoor dit niet meer gebeurt en het dus vochtiger blijft in de koelkast en dus meer moet koelen.

Check ook je deurrubbers of er een scheur in zit. Dan is hij niet meer goed dicht en ontsnapt de koude lucht naar buiten en blijft hij ook koelen.

En beide zorgen ook voor ijsvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WbernardoW
Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb geluisterd naar de tendens in de reacties van ‘het is verstandiger om de koelkast te vervangen’ (en naar vrouwlief thuis) en dus besloten de huidige weg te doen. Dit om te voorkomen dat er in de mogelijk nabije toekomst meer kapot aan kan gaan wat alsnog zou leiden tot het kopen van een nieuwe.

@99ruud99 en @dfbt Ik heb geen stroommeter om hem door te meten.
@mr_evil08 De koelkast wordt juist goed koud. Sluiting en rubbers zijn nog in goede staat.
@MikeOO de opvangbak lijkt me niet verstopt. In ieder geval is de rubberen stok slechts aan de onderste 2-3 cm vochtig/vettig.
Pagina: 1