Toon posts:

TB 1400 met Silverado: ik weet het niet meer!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.
Ik heb afgelopen zaterdag het volgende besteld:
- AMD Athlon 1400;
- Abit KG7-RAID;
- 256mb Kingston DDR;
- Noisecontrol Silverado

Dit gaat in een AOpen HQ08 komen te zitten, die ik vrijdag op mn werk heb gekocht. Ik heb er nu 4 80mm fans in zitten, 2 onder (intake) (boven elkaar, een in de daarvoor bestemde kunststof houder, en een in het daarboven geplaatste harddiskframe (dies er nu dus uit)). Ook bovenin zitten 2 fans (outtake), op de daarvoor bestemde plekken.

Ik heb de search gebruikt, veel over de Silverado gelezen en hem daarom ook besteld. Maar naarmate ik meer lees over die koeler, des te meer ik vragen begin te stellen:
- Moet er verder nog iets van koelpasta op? (en zit die erbij of moet ik die bestellen, evt. waar?);
- Op welk voltage moet ie komen te zitten, en hoe wijzig je dat voltage?;
- Heeft ie met bovenstaande fanconfig genoeg airflow?
Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk met de search te doen, maar ik bleef met deze vragen zitten, vandaar deze topic.

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Als koelpasta zou ik Artic Silver II nemen, dat scheelt meestal een graadje of 6. Verder moet je gewoon ff proberen de voltage van de core zo laag mogelijk te krijgen deze ligt meestal rond de 1,70 V

Succes

Twitter | Linkedin

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:34
Welk voltage? Nou op 12V denk/weet ik dat ie het beste koelt. Hij staat er om bekend dat ie best stil is maar als ie op 12V te veel lawaai maakt, dan kun je hem op 7V zetten door de draadjes van de fans i.p.v. op Zwart&Geel, op Rood&Geel aan te sluiten.

Dus het draadje wat nu op Zwart zit op Geel zetten. 'k hoop dat dit duidelijk is. (dit geld trouwens voor een Molex connector, kweenie wat voor aansluitingen die koeler heeft)

There is no magic.

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 00:08 schreef Herodion het volgende:
- Moet er verder nog iets van koelpasta op? (en zit die erbij of moet ik die bestellen, evt. waar?);
- Op welk voltage moet ie komen te zitten, en hoe wijzig je dat voltage?;
- Heeft ie met bovenstaande fanconfig genoeg airflow?
Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk met de search te doen, maar ik bleef met deze vragen zitten, vandaar deze topic.
-Koelpasta zit erbij, meer dan genoeg, in een spuit.
-Er worden 3 verloopkabeltjes meegeleverd van 6, 8 en 10 volt. 12 volt krijg je uiteraard door 'm zonder verloopje aan te sluiten.
-Zat airflow. Tot 1200MHz kun je volstaan met 6 volt (heerlijk stil!!!), tot 1500MHz voldoet 8 volt en als je wilt overclocken kun je 10 of 12 volt proberen, maar is eigenlijk niet nodig IMHO.

Dit ding is een perfekte cooler, alleen beetje zwaar. Ik heb een desktop, dus ligt ie gewoon plat, maar toen ik de kast op zijn zij zette vond ik het er toch een beetje gewaagd uitzien. Heb je toch zo'n 1/2 kilo aan je cpu-socket hangen...

Om je een voorbeeld te geven. Ik heb hier (Athlon 1200@1300) mijn silverado op 6 volt en die komt zelfs na uren quaken niet hoger dan +/- 55 graden. In stilstand/tekstverwerkmodus doet ie zo'n 30-35 graden.
De 2 temperatuur gecontroleerde fans in de (Enermax) voeding heb ik gemold en op 5 volt gezet. Voor de nodige doorstroom zorgt voorin de kast een 9cm fan op 6 volt uit de silverado plug. Voeding en moederbord blijven zo netjes op zo'n 30 graden hangen.
Als laatste de uiterst irritante, fluitende fan op de Radeon er ook afgesloopt en er een 486 fan op 5 volt opgezet. De Radeon is overklokt, maar blijft redelijk koel, dus 12 volt fan is ook hier overbodig.

Systeem heeft zonder problemen de hete zomerdagen doorstaan en staat continu aan. Al met al 6 fans in de kast en toch hoor ik eigenlijk alleen de harddisk. Als het systeem op standby gaat hoor je enkel het ruisen van de wind ;-)

Daddy

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 01:56 schreef The_Will het volgende:
Welk voltage? Nou op 12V denk/weet ik dat ie het beste koelt. Hij staat er om bekend dat ie best stil is maar als ie op 12V te veel lawaai maakt, dan kun je hem op 7V zetten door de draadjes van de fans i.p.v. op Zwart&Geel, op Rood&Geel aan te sluiten.

Dus het draadje wat nu op Zwart zit op Geel zetten. 'k hoop dat dit duidelijk is. (dit geld trouwens voor een Molex connector, kweenie wat voor aansluitingen die koeler heeft)
Compleet zinloos. De Silverado komt met 3 setjes draden met weerstanden. Zodoende dat je door wisselen van kabels op 6, 8, 10 of 12 volt draait.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan bestel ik evt. Artic Silver II.... het enige wat ik nu nog niet begrijp is hoe het zit met dat voltage van die fan, en het voltage van de processor (de Vcore ofzow :? ) Sorry, maar op dit gebied ben ik echt een leek!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Op dinsdag 04 september 2001 10:45 schreef Herodion het volgende:
Ok, dan bestel ik evt. Artic Silver II.... het enige wat ik nu nog niet begrijp is hoe het zit met dat voltage van die fan, en het voltage van de processor (de Vcore ofzow :? ) Sorry, maar op dit gebied ben ik echt een leek!
Het voltage van de fan staat los van die van de Vcore. De fans pakken gewoon 12v vanaf het mobo. En met de meegeleverde draadjes kan je kiezen voor 6v, 8v, 10v of 12v. Simpel.
Mijn 1400@1530 loopt prima met de Silverado op 8v. Ik heb Artic Silver II gebruikt. Gebruik geen spacer, maar de 4 rubber ringetjes. Silverado recht op de CPU zetten en voorzichtig vastklikken, werkt prima.
Denk er wel aan dat de Silverado 2 fans heeft, dus dat je elke fan ergens moet aansluiten. Ik heb ze aangesloten op de CPUFAN en CASEFAN aansluitingen op het mobo, maar anderen sluiten ze ook gewoon aan via de molex connectors.
Zie sig voor meer info.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dank je wel!
Hoe zit het dan met het voltage van de processor, hoe pas je dat aan en wat bereik je ermee?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Op dinsdag 04 september 2001 12:46 schreef Herodion het volgende:
Ok, dank je wel!
Hoe zit het dan met het voltage van de processor, hoe pas je dat aan en wat bereik je ermee?
Ga er eens rustig voor zitten en lees de handleiding van je moederboard ook een keer. De Vcore kan je instellen via jumpers op je mobo, of, als je mobo dat ondersteund, direct in de BIOS.
Als ik jouw was zou ik eerst even goed alles lezen voordat je tracht een PC in elkaar te zetten, anders is het straks huilen :'(

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 16:17 schreef Microkid het volgende:

[..]

Ga er eens rustig voor zitten en lees de handleiding van je moederboard ook een keer. De Vcore kan je instellen via jumpers op je mobo, of, als je mobo dat ondersteund, direct in de BIOS.
Als ik jouw was zou ik eerst even goed alles lezen voordat je tracht een PC in elkaar te zetten, anders is het straks huilen :'(
`
Nah, zo erg is het ook weer niet, ik werk bij een computerbedrijf en draai aardig wat computers in elkaar :) Het is voor mezelf echter de eerste keer dat ik met dit soort hardware een compu bouw, en ik weet hoe kwetsbaar het meeste spul is. Over die Vcore enzow: op mn werk doen we niet aan overclocken en is het voltagegebeuren altijd standaard. Vandaar :) Toch bedankt voor de reacties!
Pagina: 1