Voorbereiding plaatsen plinten voor stucen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:25
Mijn muur wordt binnenkort gestuct. En daarna wordt de vloer gelegd en ga ik plinten plaatsen.

De eerdere keren dat ik plinten heb geplaatst heb ik high-tack kit gebruikt en een andere keer (na de frustratie met de kit) pluggen+schroeven gebruikt. Beide was ik eigenlijk geen fan van. Hightack kit is lastig aandrukken. Schroeven moet je je weer opvullen en opnieuw schilderen.

Is het slim om bijv een lat onderin de muur te zetten zodat ik later een plint daarop kan spijkeren? Heeft iemand daar ervaring mee? Of is er een andere manier zodat ik makkelijker plinten kan plaatsen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:36
Welk probleem ondervond je met kitten?

Ik heb hier ruim 80mtr plint door het huis heen vast geplakt met High Tack kit.

Niks bijzonders, het was de meegeleverde kit van de online plintenzaak.

Alleen de ene wand waar ik het op behang geplakt heb kwam het los. En dan kwam het behang los van de muur.

Plint was trouwens een 10 hoog, 1 dik mdf voorgelakte plint.

Elke 30a40 cm een flinke dot en aanduwen maar. Heb 1 kromme wand gehad waar ik een kast ertegenaan gezet heb zodat het tegen de muur aan bleef zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
S-te-fan schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:30:
Welk probleem ondervond je met kitten?

Ik heb hier ruim 80mtr plint door het huis heen vast geplakt met High Tack kit.

Niks bijzonders, het was de meegeleverde kit van de online plintenzaak.

Alleen de ene wand waar ik het op behang geplakt heb kwam het los. En dan kwam het behang los van de muur.

Plint was trouwens een 10 hoog, 1 dik mdf voorgelakte plint.

Elke 30a40 cm een flinke dot en aanduwen maar. Heb 1 kromme wand gehad waar ik een kast ertegenaan gezet heb zodat het tegen de muur aan bleef zitten.
Ik had een vergelijkbare plint (90x12 met lijmsponning), maar veel muren waren krom en dan is het echt een drama.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Die kromme muur zou na je stukadoor recht moeten zijn, das soort van zn taak...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
gewoon met high takt kit doen, en na afloop met acrylkit de kier tussen muur en plint afkitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:26
Job_04 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:23:
gewoon met high takt kit doen, en na afloop met acrylkit de kier tussen muur en plint afkitten.
Dit dus. Zo goed mogelijk stellen met high takt zodat hij gemiddeld over de lengte het beste aan de muur zit en mooi aansluit op de vorige plint. Daarna bovenkant netjes afkitten met anti crack acryl
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:56
Ik heb deze gebruikt:

https://www.hornbach.nl/p...uks-incl-boormal/8274805/

Vond kit en schroeven niks, dit perfect. Plus kan ze later evt nog makkelijk eraf halen als dat ooit ergens voor nodig is.

[ Voor 21% gewijzigd door grasmanek94 op 07-08-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Je kan ook iets als zulk soort stempeltjes gebruiken: https://www.hbm-machines....endeling-115-290-cm-30-kg

Eventueel in combinatie met een wat soepelere polymeerkit welke wat beter uitvloeit.

Maar teveel spanning op je plint wil je ook niet hebben. Eventuele kieren ('kuilen' in de muur) kan je beter afwerken met een acrylaat achteraf dan spanning op je plint zetten om perse de muur te willen volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:37
grasmanek94 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:51:
Ik heb deze gebruikt:

Vond kit en schroeven niks, dit perfect. Plus kan ze later evt nog makkelijk eraf halen als dat ooit ergens voor nodig is.
Dit dus.

Dit is een goed advies van @grasmanek94 , @MWDKing Ik ben 4x verhuist en elke plint vastgezet met deze klipjes. Hoef je niks aan te smeren, aftekenen met het malletje, plugje er in en vast schroeven maar.
Mocht ooit je plint eraf moeten, dan wip je die er zonder problemen vanaf en plaats je die zo weer terug.

[ Voor 4% gewijzigd door CuBras op 07-08-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:17

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nog een kleinigheidje, een vers gestucte muur is nog een paar weken nat. Pak de plinten na zes tot acht weken met high tack kit zoals gezegd en sowieso alles bovenop afkitten met acryl kit voor je gaat sausen na drie maanden. Geeft een veel strakker resultaat als je klaar bent.
Die rust tussendoor zorgt dat je muur heeft kunnen ademen en het vocht er grotendeels uit is. Dan blijft de kit en de verf beter zitten en gaat ie niet bladderen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Waterbeesje schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:40:
Nog een kleinigheidje, een vers gestucte muur is nog een paar weken nat. Pak de plinten na zes tot acht weken met high tack kit zoals gezegd en sowieso alles bovenop afkitten met acryl kit voor je gaat sausen na drie maanden. Geeft een veel strakker resultaat als je klaar bent.
Die rust tussendoor zorgt dat je muur heeft kunnen ademen en het vocht er grotendeels uit is. Dan blijft de kit en de verf beter zitten en gaat ie niet bladderen.
Bedankt voor de tip. 3 maandem wachten voor het sauzen is wel heel lang. De ruimte gat ik verwarmen en het is zomer natuurlijk. Ik heb een vochtmeter en daarmee bepaal ik of er gesaused kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
grasmanek94 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:51:
Ik heb deze gebruikt:

Dit is opzich handig! Dit systeem werkt alleen met deze plinten denk ik dan heh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
frennek schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:12:
Je kan ook iets als zulk soort stempeltjes gebruiken: https://www.hbm-machines....endeling-115-290-cm-30-kg

Eventueel in combinatie met een wat soepelere polymeerkit welke wat beter uitvloeit.

Maar teveel spanning op je plint wil je ook niet hebben. Eventuele kieren ('kuilen' in de muur) kan je beter afwerken met een acrylaat achteraf dan spanning op je plint zetten om perse de muur te willen volgen.
Die stempels zijn ideaal maar als amateur klusser zou ik ze veel te weinig gebruiken en zouden ze dan altijd in de weg staan. Een balkje op maat met een wig ertussen slaan is ook een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:56
MWDKing schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Dit is opzich handig! Dit systeem werkt alleen met deze plinten denk ik dan heh?
Ik heb "gewone" plinten van Ikea, ik zag dat ze zo'n uitsparing hebben, maar kon bij Ikea nergens die dingen vinden.. ik dacht moet toch wel bestaan, en lijkt een "generiek" iets te zijn, maar niet elke plint heeft dat, en soms een ander "patroon" / ander clipsysteem. Ik kan de weg er niet doorheen vinden maar ik pakte de eerste beste clips en die werkte, verder geen verstand van dit spul :+

Ik denk dat ik exact deze stijl heb, maar die zullen vast hetzelfde zijn als wat Hornbach verkoopt denk ik:
https://laminaat.nl/hdm-b...elplinten-20-pcs-i-361295

en hier nog een ander systeem: https://www.praxis.nl/ver...lips-60m-30-stuks/5254946

Maar als ik het zo kijk zullen die niet op mijn IKEA plinten passen, dus verschillende "profielen" zijn er wel.

Deze zullen vast ook weer een iets ander profiel hebben: https://nl.bauhaus/plintm...-clip-fit-ch23/p/20755973
maar ik verwacht dat deze wel werken met IKEA plinten.

[ Voor 51% gewijzigd door grasmanek94 op 07-08-2023 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:33
Ik ben benieuwd hoe je kit en met welke hightack kit. Sommige kitten zijn erg dik en kun je inderdaad niet aandrukken. Andere kitten zijn juist weer erg dun en hebben geen directe aanhechting waardoor ze direct weer los gaan.
Kitten moet je ook niet in dotten doen, maar juist in één lange lijn.
Neem je wel een goede spuitmond? Je moet de spuitmond met V-opening nemen.

Wat mij betreft is onderstaande de beste keuze voor plinten.
https://www.kitcentrum.nl...luw-high-tack-290ml-p:94/

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
BennieWolters schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:29:
Ik ben benieuwd hoe je kit en met welke hightack kit. Sommige kitten zijn erg dik en kun je inderdaad niet aandrukken. Andere kitten zijn juist weer erg dun en hebben geen directe aanhechting waardoor ze direct weer los gaan.
Kitten moet je ook niet in dotten doen, maar juist in één lange lijn.
Neem je wel een goede spuitmond? Je moet de spuitmond met V-opening nemen.

Wat mij betreft is onderstaande de beste keuze voor plinten.
https://www.kitcentrum.nl...luw-high-tack-290ml-p:94/
De eerste keer had ik de kit van de webshop waar ik de plinten vandaan had. Inmiddels al verschillende merken high-tack kit gehad, maar niet meer voor plinten gebruikt. Merk niet heel veel verschil eerlijk gezegd. Ik heb nu nog soadal high tack liggen. Standaard altijd geleverd met de de brede spuitmond met V-opening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als je muur heel krom is: kit+spijkerpistool.

Kitten hoeft helemaal niet in een lange lijn. Gewoon rillen leggen van een paar centimeter lang, dan weer wat ruimte en dan weer een ril leggen. Kost je anders overbodig veel kit.

Bij die video van kitcentrum doen ze wel echt héél veel kit aanbrengen. Mooi voor de verkoop(tenzij je erg hoge plinten hebt kan je twee rillen boven elkaar leggen, maar het is niet alsof een plint iets hoeft vast te houden).

[ Voor 33% gewijzigd door LED-Maniak op 07-08-2023 23:48 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
LED-Maniak schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:38:
Als je muur heel krom is: kit+spijkerpistool.

Kitten hoeft helemaal niet in een lange lijn. Gewoon rillen leggen van een paar centimeter lang, dan weer wat ruimte en dan weer een ril leggen. Kost je anders overbodig veel kit.

Bij die video van kitcentrum doen ze wel echt héél veel kit aanbrengen. Mooi voor de verkoop(tenzij je erg hoge plinten hebt kan je twee rillen boven elkaar leggen, maar het is niet alsof een plint iets hoeft vast te houden).
In ieder geval geen dotten. En hoe beter je het kit aanbrengt, hoe beter de eerste aanhechtting.

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
MWDKing schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:34:
[...]

De eerste keer had ik de kit van de webshop waar ik de plinten vandaan had. Inmiddels al verschillende merken high-tack kit gehad, maar niet meer voor plinten gebruikt. Merk niet heel veel verschil eerlijk gezegd. Ik heb nu nog soadal high tack liggen. Standaard altijd geleverd met de de brede spuitmond met V-opening.
De 'gratis' kit bij plinten vind ik altijd dubieus. Trekt meer klanten dan de plint naar de muur.

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Kleine update van TS. De muren zijn kaarsrecht gestuced. Ik denk dat ik ze toch gewoon ga lijmen, dat zou geen issue moeten zijn. Ik ga nog wel even met een schuin oog kijken naar de meerkosten van een kliksysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
BennieWolters schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:34:
[...]

De 'gratis' kit bij plinten vind ik altijd dubieus. Trekt meer klanten dan de plint naar de muur.
Uiteraard betaal je er zelf voor. Ik heb plinten bij plintenstunter gehaald, inclusief gratis kit en kwam het echt nergens goedkoper tegen voor volledig afgelakte plinten. Het zit muurvast op de muur. Bleek gewoon prima kit te zijn met exact dezelfde spuitmond als denbrave hightack.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:06
Gewoon high tack kit doen, en een rubber hamer is wel handig om de plint vast te kloppen in de kit. Ook bij bolle muren heb ik weinig problemen gehad.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:18

talin

ES-MA

ik gebruik al jaren plintspijkers

kan ook zijn omdat mijn opa meubelmaker was en ik ze daar van kende.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-05 09:28
vorig jaar zomer ook alles laten stuccen en zelf plinten gezet.
Alles geplakt met montage kit. Neem er wel eentje die direct kleeft, bijvoorbeeld https://www.toolstation.nl/zwaluw-montagefix-w/p88967. Er zijn varianten die je even moet rusten of loshalen, dat is alleen maar onhandig bij plinten. in grote golfjes aanbrengen op je plint ~~ voor de beste heching/overdracht, daarna even 2 minuutjes tegenhouder met jezelf (of wat zwaars) en het zit vast.

Daarna 2 tot 3 dagen later afwerken met acrylaatkit tussen muur en plint.

• BennieWolters
LED-Maniak schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:48:
[...]

Uiteraard betaal je er zelf voor. Ik heb plinten bij plintenstunter gehaald, inclusief gratis kit en kwam het echt nergens goedkoper tegen voor volledig afgelakte plinten. Het zit muurvast op de muur. Bleek gewoon prima kit te zijn met exact dezelfde spuitmond als denbrave hightack.
Toevallig heb ik ze ook bij plintenstunter gekocht. Kreeg ook die plintenkit, zoals ze het zelf noemen. Maar ik vond dus juist de initiële aanhechting beduidend minder dan de high tack kit van den Brave.

Joe

Pagina: 1