Thermostaat draad verlengen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 09:55
Zie foto’s, kan ik dit bestaande draad verlengen met een audiokabel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mp9PvDxDXWDE1ssVJF7FhFQ13-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ki8mu63D8PGi8HKtD5nvunNe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfPuYK8jjIkGLczDNfTWGfD5Hfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BdCWPfkv8h8AOdx9MAVRcNIr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBuBags4f0jzbfjJUnqZsgvbGXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r03SqjgVHyWhwNn6wQd5JLfQ.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Vanwege het feit dat het 6-12 volt is met een waarschijnlijk zeer gering vermogen kan dat prima :)
Let er wel op dat je de polariteit (dus de + en de -) behoudt zoals ze nu zijn aangesloten!
Met 2 witte kabels kan je daar snel een fout in maken, dus goed opletten.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je de kabel nog moet gaan aanschaffen dan zou ik eerder voor good'ol 2-aderige telefoonkabel gaan (en dan vooral vanwege de massieve / stugge koperen kern).

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 06-08-2023 17:21 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
Ik heb deze audiokabel nog liggen… dus kan wel? En qua+ en - maakt het niet heel veel uit , je mag ze verwisselen in de thermostaat (rood en blauw), hij verbindt alleen het circuit als hij aanstaat

[ Voor 60% gewijzigd door A-J op 06-08-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:54
A-J schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:30:
Ik heb deze audiokabel nog liggen… dus kan wel?
Yup, zolang je er maar op let dat je plus en min maar goed aansluit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
En qua+ en - maakt het niet heel veel uit , je mag ze verwisselen in de thermostaat (rood en blauw), hij verbindt alleen het circuit als hij aanstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

A-J schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:33:
En qua+ en - maakt het niet heel veel uit , je mag ze verwisselen in de thermostaat (rood en blauw), hij verbindt alleen het circuit als hij aanstaat
Als je er dan maar wel op let dat je de spanning er vanaf pakt op het moment dat je de thermostaat aan gaat sluiten. Sommige merken kunnen er redelijk goed tegen als je ze per-ongeluk 'hot-pluggable' maakt (Honeywell I.E.) maar vaak gaat het niet goed en sloop je de thermostaat door 'm zo aan te sluiten.

Ketel en eventuele stuurmodule van de thermostaat dus liefst even van de spanning af pakken op het moment dat je de thermostaat op de basisplaat aan gaat sluiten / klikken.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 06-08-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
De thermostaat is nu trouwens op zolder in 1 van de 2 kamers gemonteerd, die beide kamers (de hele zolderverdieping) verwarmt met vloerverwarming(dus 1 groep).
Is het niet een beter idee om de thermostaat op de overloop van de zolder te plaatsen? Of is dit juist niet goed, omdat deze in open verbinding staat met het ‘open trappenhuis’ vanaf de BG? Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

A-J schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:53:
De thermostaat is nu trouwens op zolder in 1 van de 2 kamers gemonteerd, die beide kamers (de hele zolderverdieping) verwarmt met vloerverwarming(dus 1 groep).
Is het niet een beter idee om de thermostaat op de overloop van de zolder te plaatsen? Of is dit juist niet goed, omdat deze in open verbinding staat met het ‘open trappenhuis’ vanaf de BG? Wat zouden jullie doen?
Een thermostaat doet niets meer en niets minder dan het aansturen van een CV ketel (Open-Therm / modulerend óf Aan-Uit) op basis van de waardes welke het ding meet in de ruimte waar 'ie hangt. Als jij dat ding, aangesloten en wel, in de koelkast legt dan meet het ding continue iets van ± 7 graden Celcius en gaat de CV ketel daarop aansturen zodat de temperatuur naar de ingestelde waarde van bijvoorbeeld 18 graden Celsius gebracht gaat worden.

Suc-6 met het betalen van je gasrekening in dat (extreme) geval 8)

Hoe verwarm je overigens de BG (en eerste verdieping)? Of is het daar niet van belang dat er een aangename temperatuur heerst?

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 06-08-2023 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A-J
Bedankt voor de uitleg van een thermostaat , maar volgens mij snap je mijn vraag niet.
Ik heb voor elke kamer een aparte thermostaat, en overal vloerverwarming. Alleen de zolder heeft maar 1 thermostaat voor de hele verdieping die in 3 ‘zones’ is verdeeld : open overloop, en 2 slaapkamers. Nu hangt de thermostaat in 1 slaapkamer, maar ik kan deze heel simpel verplaatsen naar de overloop v/d zolder. Maar ik ben bang dat dit wellicht geen goede plek is , omdat de kou / warmte van beneden via het trappenhuis omhoog komt en deze thermostaat nadelig beinvloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

A-J schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:39:
Bedankt voor de uitleg van een thermostaat , maar volgens mij snap je mijn vraag niet.
Ik heb voor elke kamer een aparte thermostaat, en overal vloerverwarming. Alleen de zolder heeft maar 1 thermostaat voor de hele verdieping die in 3 ‘zones’ is verdeeld : open overloop, en 2 slaapkamers. Nu hangt de thermostaat in 1 slaapkamer, maar ik kan deze heel simpel verplaatsen naar de overloop v/d zolder. Maar ik ben bang dat dit wellicht geen goede plek is , omdat de kou / warmte van beneden via het trappenhuis omhoog komt en deze thermostaat nadelig beinvloed?
Dat lijkt in jouw geval dus inderdaad zo te gaan zijn (eigenlijk in ieder geval wel).... Warme lucht stijgt op en verliest daarbij capaciteit (lees: Temperatuur). Je thermostaat gaat op de overloop dus een koudere omgeving waarnemen tenzij de stijgende lucht vanuit de BG / éérste verdieping warmer is dan de ingestelde waarde én gaat dus de CV ketel onnodig harder laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:03
Persoonlijk zou ik gewoon terug een kabel aansluiten met kleurcombinatie.

Zo weet jij in de toekomst ook wat + en - is (of de volgende eigenaar).
Met 2 witte kabels wordt dat een gokwerkje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Asterion schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:45:
Persoonlijk zou ik gewoon terug een kabel aansluiten met kleurcombinatie.

Zo weet jij in de toekomst ook wat + en - is (of de volgende eigenaar).
Met 2 witte kabels wordt dat een gokwerkje.
Of het uiteinde nu doormeten (goh) en dan netjes intapen in je juiste kleur (isolatie)tape, ga je de fout ook niet maken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:03
True schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:50:
[...]

Of het uiteinde nu doormeten (goh) en dan netjes intapen in je juiste kleur (isolatie)tape, ga je de fout ook niet maken.
Kan je ook doen inderdaad.
Als er maar een kleur aanhangt, dat bedoelde ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05 21:50
Snap niet waarom die audio kabel zonder markering is; speakers hebben nl. ook een - en +…
Bij mijn ouders thuis zat dit snoer ook tussen de versterker en de speakers. Ik heb het toen een keer nagemeten en de uiteinden van de kabel mantels gemarkeerd door er een ‘+’ en ‘-‘ op te tekenen met een ballpoint….

On-topic (ofzo) Bij mijn woning bestaat de thermostaat kabel uit een UTP kabel waarvan 2 aders worden gebruikt B) Bij de CV ketel is die dmv een kroonsteentje :') aan de (korte) draad vanuit de CV ketel verbonden…

[ Voor 45% gewijzigd door autoreverse op 06-08-2023 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:10

Felyrion

goodgoan!

vwb + en - : de meeste audiokabels, ook de witte hebben wel markering. Meestal heeft één van de twee aders één of meerdere "ribbels" in de mantel. Zo kun je de aders alsnog uit elkaar houden. Geen idee of dat met de aanwezige kabel ook zo is.

En qua locatie kies je over het algemeen de ruimte die je het belangrijkst lijkt. Als dit een kamer aan de zuidkant is kan het zo zijn dat een andere kamer aan de noordkant te koud blijft, vanwege zon inval verschil. Of andersom (al zou je daar nog wat aan kunnen sleutelen met inregelen van radiatoren).

Dan voorkom je ook dat je ruimtes verwarmt die je eigenlijk niet gebruikt.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Pagina: 1