Dag Tweakers,
Ik heb sinds lang een Synology NAS thuis draaien, en beheer een externe fileserver voor m'n streaming media noden. Nu wil ik beide samenbrengen.
Merk op: het moeilijkste voor mij in onderstaande zoektocht was de keuze van mobo, gezien ik hier het minst kaas van heb gegeten (compatibility, overkill of niet, uitbreidbaarheid).
Doeleinden thuisserver
Algemeen:
Box zal unraid draaien, met:
- Future proof / uitbreidbaarheid van setup (storage, RAM, prestaties,..)
Beide mobo's hieronder hebben PCIe en RAM slot vrij als ik het goed begrijp (zie hierboven, heb weinig kaas gegeten van PCIe x..)
- Stil: server zal in de algemene werkbureau thuis staan
- Sabnzbd: systeem moet goed presteren onder unrar/repair load
- Power efficiency: binnen normale verwachtingen, ik zoek niet naar dé zuinigst te draaien server (anders houd ik wel m'n Rpi en VPSje). Ik wil echter geen onnodige zaken op mobo bvb (BT, wifi)
- CPU met igpu/quicksync (i.f.v. plex/transcoden), daarom ook onderstaande CPU keuzes
- Case: mag ruim zijn. Dit is mijn eerste build ooit, dus mag voor mij praktisch makkelijk werken zijn om alles te monteren en om later toevoegingen uit te voeren.
- Kost: exclusief drives max 800 eur
- Geen merkvoorkeuren (heb die ervaring niet, enkel de ervaring van de talloze topics uit het forum)
- Overklokbaar: neen
- Plex: ik heb plex pass, dus server mag transcode proof zijn voor de toekomst (CPU passmark voor CPU hieronder is OK)
Mijn verwachting van Tweakers:
Schiet gerust op m'n setupje, met graag extra aandacht voor:
- keuze mobo incl. uitbreidbaarheid op mobo (ram/storage)
- keuze voeding
- drives: 30TB usable nog aan te kopen. Disks advies
- cooling: is de setup afdoende? Standaard coolers in case en intel boxed cpu.
Mijn vooropgestelde setup:
De lijst bevat 3 mobo's gezien ik zelf nog niet kon beslissen wat wel te kiezen.
Bedankt
plong
Ik heb sinds lang een Synology NAS thuis draaien, en beheer een externe fileserver voor m'n streaming media noden. Nu wil ik beide samenbrengen.
Merk op: het moeilijkste voor mij in onderstaande zoektocht was de keuze van mobo, gezien ik hier het minst kaas van heb gegeten (compatibility, overkill of niet, uitbreidbaarheid).
Doeleinden thuisserver
Algemeen:
- media download en streaming server voor thuisgebruik
- backup oplossing voor allerhande (smartphones, thuisadmin, foto-archief,...)
- smarthome hub
- blijven (linux) leren/experimenteren
Box zal unraid draaien, met:
- A) Docker stack
- usenet: *arr, sabnzbd+
- torrents
- VPN
- Plex
- adguard
- HA
- Nog enkele andere tools als daar zijn: grafana, archive-box, wallabag, tt-rss,...
- B) Data backup
- C) NVME drive als download cache en plex metadata/docker app folder
- Future proof / uitbreidbaarheid van setup (storage, RAM, prestaties,..)
Beide mobo's hieronder hebben PCIe en RAM slot vrij als ik het goed begrijp (zie hierboven, heb weinig kaas gegeten van PCIe x..)
- Stil: server zal in de algemene werkbureau thuis staan
- Sabnzbd: systeem moet goed presteren onder unrar/repair load
- Power efficiency: binnen normale verwachtingen, ik zoek niet naar dé zuinigst te draaien server (anders houd ik wel m'n Rpi en VPSje). Ik wil echter geen onnodige zaken op mobo bvb (BT, wifi)
- CPU met igpu/quicksync (i.f.v. plex/transcoden), daarom ook onderstaande CPU keuzes
- Case: mag ruim zijn. Dit is mijn eerste build ooit, dus mag voor mij praktisch makkelijk werken zijn om alles te monteren en om later toevoegingen uit te voeren.
- Kost: exclusief drives max 800 eur
- Geen merkvoorkeuren (heb die ervaring niet, enkel de ervaring van de talloze topics uit het forum)
- Overklokbaar: neen
- Plex: ik heb plex pass, dus server mag transcode proof zijn voor de toekomst (CPU passmark voor CPU hieronder is OK)
Mijn verwachting van Tweakers:
Schiet gerust op m'n setupje, met graag extra aandacht voor:
- keuze mobo incl. uitbreidbaarheid op mobo (ram/storage)
- keuze voeding
- drives: 30TB usable nog aan te kopen. Disks advies
- cooling: is de setup afdoende? Standaard coolers in case en intel boxed cpu.
Mijn vooropgestelde setup:
De lijst bevat 3 mobo's gezien ik zelf nog niet kon beslissen wat wel te kiezen.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Boxed | € 121,87 | € 121,87 |
1 | Moederborden | Gigabyte B760I AORUS PRO DDR4 | € 199,- | € 199,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B760M GAMING X DDR4 | € 124,90 | € 124,90 |
1 | Moederborden | MSI Pro B760M-P DDR4 | € 97,25 | € 97,25 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 Black | € 142,45 | € 142,45 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF432C16BB/32 | € 71,12 | € 71,12 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W | € 52,70 | € 52,70 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 129,49 | € 129,49 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 938,78 |
Bedankt
plong