Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Recent heb ik 'n mooie schuur gebouwd (plat dak). Ik vind het epdm wat kaal en wil daar wat aan gaan doen.
De schuur wordt deels gebruikt als 'fietsengarage', het andere deel is klus- en hobbyruimte met daarin een aantal stevige gebruikers die nooit allemaal tegelijkertijd aan zullen staan (grofweg 2,5 kW aansluitvermogen)

Omdat bij de bouw van de schuur het een en ander aan 'groen' is gesneuveld willen we een deel van het schuurdak voorzien van sedum en andere insectenlokkers (dood hout, zand, etc.)

Dat ga ik combineren met een 2 tot 4 zonnepanelen onder 20 tot 30 graden zodat ze niet al te zichtbaar liggen en niet voor hinderlijke reflecties kunnen zorgen. Ik mik op ongever 750-1000 Wp. Het aantal panelen is afhankelijk van de lengte van de panelen en wat het geheel gaat kosten. Het staat nog niet vast dat ze 'zuid' geplaatst gaan worden, oost-west is ook een optie, mits er voldoende ruimte over blijft voor groen.

Doordat de panelen voor een stuk schaduw en droogte zorgen hoop ik dat daar een paar interessante mini-biotoopjes ontstaan.

Met deze exercitie wil ik 3 dingen bereiken:
- betere warmte-isolatie in de zomer
- nieuw groen voor insecten
- waterberging
- extra PV opbrengst om de airco in de schuur mee te compenseren

Het is niet noding om de opbrengst te maximaliseren, ons jaarverbruik aan electriciteit (c.a 2300kWh) is momenteel al afgedekt met PV op het huis (c.a. 2550kWh op jaarbasis, 16x SF 165Wp = 2640Wp uit 2015). In de nabije toekomst willen we wel een warmtepomp, maar het is niet haalbaar om dat verbruik volledig op te gaan wekken, zeker niet gezien de wijzigingen mbt. saldering.

Het schuurdak is c.a. 6,5 x 2,7. Dit is gemeten binnen de dakrand. Het dak ligt onder een klein afschot van 1cm/m. De dakrand is minimaal 8 cm hoog, 14cm bij de HWA afvoer.
Het dak is stevig genoeg, het is berekend als 'plat dak met ballast' en de balken zijn een beetje overgedimensioneerd. (56x155 ipv 46x145)

Er is weinig tot geen schaduw op het dak. Oh, en de lange wand van de schuur staat ongeveer zuid, de panelen komen dus in een lijn aaneengesloten als ze 'zuid' opgesteld worden.

De schuur wordt van stroom voorzien door een (1) 5-aderige 4mm ymvk-as kabel, zodat de boel voorbereid is op 3-fase stroom. Achteraf had ik misschien 2 kabels moeten ingraven... :(

Ik zoek nog naar antwoorden op de volgende vragen:
1. hoe kan ik de stroom invoeren?
- Mag dat nog met een stekker op de bestaande groep (schuur) met gebruikers?
- direct invoeren zonder stekker op bestaande groep
- een extra meterkast in de schuur ophangen met 2x10A groepen
- alle normen negeren?
2. micro-omvormers? Kan bijna niet anders, toch? Suggesties?
3. Zijn er betrouwbare 2e hands leveranciers? Het moet uiteraard zo goedkoop mogelijk...

Suggesties zijn ook welkom. Meer info kan ik uiteraard aanleveren.

[ Voor 0% gewijzigd door Honolulu op 06-08-2023 14:54 . Reden: typos ]

Ach, laat maar...

Beste antwoord (via Honolulu op 09-08-2023 15:26)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

1. Voorzie de 5x4mm2 van een 25A zekering in de meterkast en dan een onderverdeler in de garage met (B16) eindgroepen voor de panelen en de rest. Je wilt de panelen sowieso een eigen groep geven. Dat kan met een onderverdeler. ("PV verdeler") Let op: Zo lang je nog op 1 fase zit kan een "remautomaat" van 40A noodzakelijk zijn.
2. APSystems heeft hier wel een mooie oplossing voor met een 1800W omvormer met 2 MPPT's en aansluitingen voor 4 panelen.
3. Zonnepanelen zijn zo goedkoop geworden dat je per wattpiek meestal nieuw goedkoper uit bent dan tweedehands. Kijk op marktplaats naar de aanbiedingen en je vind 420Wp all black panelen voor ~100 euro. De montageframes zou je zelf kunnen maken uit beton. Zie elders op Tweakers :)

Goedkoop is mooi, maar je legt het ook voor een lange tijd: zorg dat het in 1x goed en veilig is.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

1. Voorzie de 5x4mm2 van een 25A zekering in de meterkast en dan een onderverdeler in de garage met (B16) eindgroepen voor de panelen en de rest. Je wilt de panelen sowieso een eigen groep geven. Dat kan met een onderverdeler. ("PV verdeler") Let op: Zo lang je nog op 1 fase zit kan een "remautomaat" van 40A noodzakelijk zijn.
2. APSystems heeft hier wel een mooie oplossing voor met een 1800W omvormer met 2 MPPT's en aansluitingen voor 4 panelen.
3. Zonnepanelen zijn zo goedkoop geworden dat je per wattpiek meestal nieuw goedkoper uit bent dan tweedehands. Kijk op marktplaats naar de aanbiedingen en je vind 420Wp all black panelen voor ~100 euro. De montageframes zou je zelf kunnen maken uit beton. Zie elders op Tweakers :)

Goedkoop is mooi, maar je legt het ook voor een lange tijd: zorg dat het in 1x goed en veilig is.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:39
de sedum wordt vaak onder de panelen doorgelegd, en dat levert meer rendement op van je PV, doordat de panelen koeler blijven.

en een sedumdak zou een subsidie op kunnen leveren!

kijk goed naar de afmetingen van de panelen, ik denk dat 5 ook passen afhankelijk van het merk en type. Ik zou nieuwe panelen nemen, en mikken op 1600-2000WP.

• Honolulu
  • Niet online
Cr3ator schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:19:
Dat is inderdaad wel de essentie van je suggestie. Groepen van 10A (2,3kW) kunnen ook als ik goed heb gerekend met de verbruikers. Dan zit de selectiviteit van de groepen ook nog goed. Het is een mooie omvormer. Die of de kleine variant voor 2 panelen zou het zomaar eens kunnen worden.
MSXBas schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:00:
de sedum wordt vaak onder de panelen doorgelegd, en dat levert meer rendement op van je PV, doordat de panelen koeler blijven.
Het missende puzzelstukje :) Met de betonvoeten die eerder genoemd zijn gaat dat natuurlijk reuze makkelijk. Er zouden in principe 6 panelen van 1x2m in oost/west opstelling op het dak kunnen, dat gaat alleen helemaal voorbij aan de opzet van groendak, omdat dan het hele dak vol ligt met panelen. Subsidie is idd een goeie, dat lijkt hier beschikbaar te zijn.

Ach, laat maar...

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor je eindgroepen zou ik lekker op 16A blijven hoor. Heb je geen gezeur en selectiviteit in je eigen installatie is eigenlijk niet te doen. Zolang je ze "selectief" houdt ten overstaan van je hoofdzekering is er niets aan de hand.

Dus C16 (of C20 als je toch al dikkere kabel hebt liggen) + 300mA aardlekbeveiliging in de meterkast, en dan B16 + 30mA aardlekkbeveiliging voor de eindgroepen.

Op 1-fase is een 40A remautomaat wel nodig als je nu niet alles als aardlekautomaat hebt of 63A aardlekschakelaars.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:48

mb1

Wat voor een omvormer heb je bij de huidige 16 SF panelen en hoe zijn deze aangesloten?
2 stringen van 8 of 4 van 4?
Ik vermoed dat laatste, dan kunnen er wellicht 4 parralel bij op.
4x SF165 of 170 is voor ca €150 wel te vinden op MP.
Ook elk veelvoud van 4 is dan mogelijk, zo te zien passen er ook 12 ;)

[ Voor 13% gewijzigd door mb1 op 09-08-2023 18:01 ]

• Honolulu
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:52:
Voor je eindgroepen zou ik lekker op 16A blijven hoor.
Dank voor het meedenken. Aangezien er 1 groep met verbruikers en 1 met zonnepanelen komt, zouden 16a groepen geen praktische problemen moeten opleveren.
De huidige groepen zijn allemaal B16. Ze zitten per 4 gecombineerd met een 30mA aardlekschakelaar. Als ik dat zo ook zou doen in de schuur loop ik dus een zeker risico dat ze 'beide' omgaan. Daar kan ik mee leven, is dat het enige probleem?
Op 1-fase is een 40A remautomaat wel nodig als je nu niet alles als aardlekautomaat hebt of 63A aardlekschakelaars.
Dat was even puzzelen... Nooit van die dingen gehoord :)

De groepen zitten als gezegd per 4 achter een 40A aardlekschakelaar. Als ik de zolder-zonnepanelen en de schuur-met-panelen op twee groepen aansluiten met twee nieuwe 16A aardlekautomaten zit ik volgens mij goed en heb ik geen remautomaat nodig omdat de andere verbruikers achter de 40A aardlekschakelaars zitten.
mb1 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:02:
Wat voor een omvormer heb je bij de huidige 16 SF panelen en hoe zijn deze aangesloten?
Dat weet ik niet zo goed, maar die omvormer staat op zolder, c.a 7 meter hoger en 15 meter verderop. Die ga ik niet kunnen gebruiken :)
Er passen inderdaad 12 SF165's op. Die zou ik zelfs van het dak kunnen halen en dan 5kWp op het dak leggen. Dan wek ik zeker 3x mijn jaarverbruik op 8)7, maar dat is niet echt de bedoeling. Eerst de insecten, dan het klimaat.

Ach, laat maar...

Pagina: 1