Nieuwe tv kopen (OLED), zie door de bomen het bos niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikunobehide
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05-11-2023
Afgelopen donderdag is onze Panasonic ST60 plasma tv overleden dus nu is een mooi moment om een 4k oled tv te kopen. Ik heb me sinds we de ST60 gekocht hebben helemaal niet meer bezig gehouden met wat er in tv land allemaal is veranderd qua techniek en kan wel wat hulp gebruiken om een shortlist te maken. Er is gewoon zoveel keuze aan OLED tv's dat ik nogal overrompeld ben.

Laat ik maar met het belangrijkste beginnen en dat is waar we de tv voor gebruiken, dat is films en tv kijken. That's it, meer niet. Qua grootte willen we voor een 55" gaan maar zeker niet kleiner. Beeldverwerking op het gebied van beweging is nogal belangrijk voor mij en ook voor mijn vriendin want we zijn daar beide best wel gevoelig voor. Dat was ook de reden dat we destijds de ST60 gekocht hebben want plasma is gewoon super op dat gebied. Zijn er tv's die daarin plasma benaderen of er beter in zijn? Kleurweergave is ook een prioriteit voor ons. Het moet zo natuurlijk en authentiek mogelijk zijn in SDR en HDR weergave. Als laatste is er dan natuurlijk upscaling van HD uitzendingen naar 4k. Dat mag best wel subtiel zijn, dus zonder harde digitale randjes. Liever een wat zachtere upscaling dan een superscherp en onnatuurlijk beeld.

We hebben onszelf een budget gegeven van maximaal €2000 en daar willen we niet overheen gaan. Als iemand suggesties heeft qua merk en model dan hoor ik het graag. Als je nog meer info nodig hebt voor een goed advies laat het dan aub weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:47
Met jullie wensen kun je het beste voor een Panasonic of Sony OLED kiezen.

Door de instant pixel response van OLED is judder/ stutter veel beter zichtbaar, een goede motion interpolation is hierdoor belangrijk wanneer je gevoelig bent voor motion.

De Panasonic 55LZ980 zal out of the box het beste afgesteld zijn qua kleuren.

De Sony 55A84K is out of the box ook goed afgesteld qua kleuren, geluidskwaltieit is veel beter net als de processing/ beeldverwerking (o.a. motion) en het OS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:39
Als 65” ook past in jullie woon situatie zou ik dat zeker overwegen. 55” voelt al gauw als had ik maar groter gekocht.

Uiteraard afhankelijk van de kijk afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikunobehide
Freshouttheoven schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:39:
Met jullie wensen kun je het beste voor een Panasonic of Sony OLED kiezen.

Door de instant pixel response van OLED is judder/ stutter veel beter zichtbaar, een goede motion interpolation is hierdoor belangrijk wanneer je gevoelig bent voor motion.

De Panasonic 55LZ980 zal out of the box het beste afgesteld zijn qua kleuren.

De Sony 55A84K is out of the box ook goed afgesteld qua kleuren, geluidskwaltieit is veel beter net als de processing/ beeldverwerking (o.a. motion) en het OS.
Grappig dat je Panasonic noemt. We liepen gisteren namelijk een Electroworld vestiging binnen en daar stond ook een Panasonic OLED aan. Die heeft de verkoper in de meest accurate stand gezet, film maker als ik het me goed herinner, en die vonden we beide best wel plasma-achtig. Er stond ook een LG C3 aan en die was met 4k HDR enorm scherp, zo scherp zelfs dat we het beide té kunstmatig vonden. We hadden niet meer het idee naar een film te kijken. Nu is die scherpte waarschijnlijk inherent aan het 4k formaat en misschien zal er met scherpte regeling wat aan te doen zijn. Toch vonden we de Panasonic wat zachter en vriendelijker qua beeld.

Die Sony 55A84K is toch dezelfde als de A80K? Er stond wel een A90K te spelen maar die is 48" en alhoewel het beeld erg mooi was vinden we die te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikunobehide
Dracula schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:41:
Als 65” ook past in jullie woon situatie zou ik dat zeker overwegen. 55” voelt al gauw als had ik maar groter gekocht.

Uiteraard afhankelijk van de kijk afstand.
De kijkafstand is 2,6m dus 55" lijkt ons meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikunobehide
Even snel een review van de Panasonic 55LZ980 gelezen op What Hi-fi en die komt bij hun zeer goed uit de bus. De prijs is ook niet verkeerd en dan blijft er nog genoeg van het budget over om er een mooie soundbar bij te doen. Morgen maar eens Electroworld bellen of dat het model is wat we zagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kikunobehide schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:04:
[...]

De kijkafstand is 2,6m dus 55" lijkt ons meer dan voldoende.
Dan zit je tussen 55 en 65 in. Dan zou ik toch naar 65 kijken, zeker als je voor films een meer bioscoopachtige ervaring leuk vindt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Kikunobehide schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:03:
[...]

Grappig dat je Panasonic noemt. We liepen gisteren namelijk een Electroworld vestiging binnen en daar stond ook een Panasonic OLED aan. Die heeft de verkoper in de meest accurate stand gezet, film maker als ik het me goed herinner, en die vonden we beide best wel plasma-achtig. Er stond ook een LG C3 aan en die was met 4k HDR enorm scherp, zo scherp zelfs dat we het beide té kunstmatig vonden. We hadden niet meer het idee naar een film te kijken. Nu is die scherpte waarschijnlijk inherent aan het 4k formaat en misschien zal er met scherpte regeling wat aan te doen zijn. Toch vonden we de Panasonic wat zachter en vriendelijker qua beeld.

Die Sony 55A84K is toch dezelfde als de A80K? Er stond wel een A90K te spelen maar die is 48" en alhoewel het beeld erg mooi was vinden we die te klein.
De LG stond in winkelmodus, dit bekent oververzadigde kleuren en veel beeld'verbeteraars' die aanstaan. In de juiste modus zal het verschil een stuk kleiner zijn. ;)

De A84k is bedoelt voor specifieke verkoopkanalen en grotendeels identiek aan de A80K, momenteel goedkoper in de pricewatch vandaar dat ik de 84 versie noemde.

A90K is er enkel in 42 en 48'', de nieuwe '23 modellen eindigend op een L van Sony zijn net uit en nog veel te duur. Je zou eventueel nog naar de A90J kunnen kijken, momenteel bij Electro World aardig geprijsd.
Kikunobehide schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:43:
Even snel een review van de Panasonic 55LZ980 gelezen op What Hi-fi en die komt bij hun zeer goed uit de bus. De prijs is ook niet verkeerd en dan blijft er nog genoeg van het budget over om er een mooie soundbar bij te doen. Morgen maar eens Electroworld bellen of dat het model is wat we zagen.
What Hi-Fi is een slechte bron, neemt niet weg dat de LZ980 een zeer goede tv is. Dit is een betere/ betrouwbaardere review.

Je treft het niet qua timing. De meeste modellen van vorig jaar zijn out of stock, en zoals gezegd zijn de '23 modellen van Sony net uit en momenteel nog overpriced. Tel daarbij op dat Panasonic dit jaar relatief laat is met het uitbrengen van de '23 modellen.

Ik zou geen soundbar nemen, als je de ruimte hebt biedt een setje actieve boekenplankspeaker een veel betere soundstage/ geluidskwaliteit voor hetzelfde geld. Bijv. zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikunobehide
Freshouttheoven schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:07:
Je treft het niet qua timing. De meeste modellen van vorig jaar zijn out of stock, en zoals gezegd zijn de '23 modellen van Sony net uit en momenteel nog overpriced. Tel daarbij op dat Panasonic dit jaar relatief laat is met het uitbrengen van de '23 modellen.
We hadden al in de gaten dat het qua timing wel erg kut uitkomt maar ja, wat doe je er aan.

We zaten trouwens op de site van Panasonic te kijken en qua model namen vinden we het best wel verwarrend wat nu de betere modellen zijn. Zo heb je de MZW2004, MZW984, MZ800E, LZT1506, LZW1004/2004, LZW984, LZW804, JZW1004/2004. We kunnen er totaal geen logica in ontdekken. Volgens mij hebben ze bewust hun best gedaan om het zo onoverzichtelijk mogelijk te maken. Dat de 1004 en 2004 serie de topmodellen zijn dat is wel duidelijk maar voor de rest is het weer typisch Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:55

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Om precies dezelfde redenen zijn wij een jaar terug gegaan voor de uitvoering: Samsung Neo QLED 65QN95B Zilver (120hz max op HDMi1 port, dus ook geschikt voor een console) ... met jullie budget zou je dan nog de bijbehorende soundbar/bass/rear-speakers erbij kunnen nemen.

Wij genieten nog elke keer. 1 nadeeltje.. Netflix cache loopt weleens vol en dan moet je even re-install daarvan doen.

Switch/Stoel for size :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0u9bwjxLusxR7KqenY8ows9r18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1VoeP7ShQSRDKysdfn7rM3R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Falcon op 06-08-2023 18:30 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Kikunobehide Aankoopadvies doen we in BGK; je topic is daarheen verplaatst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikunobehide
Hoe doet Philips het eigenlijk op OLED gebied? Zo is er bv de 907 met de ingebouwde B&W soundbar en ambilight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:39
Falcon schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:29:
Om precies dezelfde redenen zijn wij een jaar terug gegaan voor de uitvoering: Samsung Neo QLED 65QN95B Zilver (120hz max op HDMi1 port, dus ook geschikt voor een console) ... met jullie budget zou je dan nog de bijbehorende soundbar/bass/rear-speakers erbij kunnen nemen.

Wij genieten nog elke keer. 1 nadeeltje.. Netflix cache loopt weleens vol en dan moet je even re-install daarvan doen.

Switch/Stoel for size :P
[Afbeelding]
Let wel op geen Dolby Vision support bij Samsung. Als dit belangrijk voor je is is dit iets om even rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikunobehide
We gebruikten met onze plasma tv een Med8er mediaspeler waar we zeer tevreden over waren. Hoe zit het eigenlijk met de ingebouwde mediaspeler van de laatste generatie(s) smart tv's? Zijn dat volwaardige mediaspelers of kunnen we beter een Dune nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:40
Hier recent voor dezelfde keuze gestaan en we zijn gegaan voor de LG C3 65". Bevalt zeer goed.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-05 23:29
Kikunobehide schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:27:
Hoe doet Philips het eigenlijk op OLED gebied? Zo is er bv de 907 met de ingebouwde B&W soundbar en ambilight.
Philips (TP Vision) wordt - net zoals Panasonic - slechts op bepaalde markten (lees: niet wereldwijd) verkocht. In tegenstelling tot LG, Samsung en Sony's van deze wereld, zijn (goede) reviews een stuk moeilijker te vinden.

Persoonlijk komt ik ook van een Panasonic Plasma en hecht ik ook belang aan de zaken die je noemt. Die Plasma staat hier nog steeds op de zolder in mijn bureau/man cave en zal met Black Friday ook vervangen worden. Eens je OLED gewoon bent :+

In de woonkamer staat sinds november een Philips OLED 807 (65 inch) op een afstand van een 2.50m. Het is werkelijk genieten en de tv biedt - net zoals Panasonic OLED's - ondersteuning voor zowel Dolby Vision als HDR 10+. Merken als LG en Sony bieden ondersteuning voor Dolby Vision, Samsung trekt de kar van HDR 10+. Bij mij destijds was de beschikbaarheid en prijs wat vriendelijker dan Panasonic.

In de slaapkamer hangt een LG C8 OLED, die ik in 2019 aankocht wegens verhuis en mijn Plasma toen ook in een andere kamer mocht.

Om een lang verhaal kort te maken. De nieuwere Philips OLED's zijn heel fijn om te gebruiken. De motion en upscaling voldoen ruim aan mijn wensen. Dit verschil merk ik duidelijk met de LG C8, die toch enkele jaren ouder is.

In een winkel zijn die tv's in veel gevallen niet juist afgesteld. Of toch niet zoals je die thuis zou afstellen. De Filmmaker mode is een goede modus om zo 'neutraal mogelijk' naar tv te kijken. Ik raad je aan om in de winkel die modus gerust eens te bekijken en vergelijken.

Bij zowel Panasonic als Philips worden rond deze tijd de modellen van 2023 uitgebracht. Deze prijzen liggen een pak hoger, maar zakken na een tijdje. Het kan interessant zijn om de modellen van 2022 tegen een korting te kopen. Anderzijds worden rond Black Friday ook steeds mooie deals aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikunobehide
Blijkbaar hebben zelfs de 2022 oled modellen van Panasonic last van colour banding. Nu was daar met plasma eigenlijk niet aan te ontkomen maar als we dan toch naar oled upgraden willen we dat niet meer zien. Panasonic valt dus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Kikunobehide schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:39:
Blijkbaar hebben zelfs de 2022 oled modellen van Panasonic last van colour banding. Nu was daar met plasma eigenlijk niet aan te ontkomen maar als we dan toch naar oled upgraden willen we dat niet meer zien. Panasonic valt dus af.
Sony is de enige fabrikant die colour banding volledig weet te elimineren, wanneer je de optie 'vloeiende gradatie' op 'laag' zet, zonder verlies van details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikunobehide
Ik heb denk ik een mooie shortlist gemaakt, onder andere gebaseerd op reviews. De Sony A90J, A80K of L, Philips 907, Panasonic LZW984 of de 1506 en als laatste de LG C2, eventueel de C3. Nu moeten we alleen nog winkels vinden waar we de Sony A90J, de Philips 907 en beide Panasonic modellen kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Top! Bedankt voor alle reacties en adviezen ;).

• Kikunobehide
We hebben nu alle modellen op onze shortlist in winkels bekeken, steeds in de meest accurate stand en met verschillende bronnen en we zijn uiteindelijk voor de Philips 907 gegaan, die is vanochtend afgeleverd. Die doet SDR weergave echt heel goed en HDR weergave is voor ons echt een trede hoger op de ladder dan Sony, LG en Panasonic. Het geluid van de ingebouwde B&W soundbar is ook uitstekend en met onze subwoofer op de tv aangesloten is het echt top. Ambilight hebben we nog niet echt veel van kunnen zien in daglicht maar dat komt vanavond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 20:30

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Jazeker, je kunt naar alle kleine details blijven kijken, maar het gat met plasmatelevisies is dusdanig groot dat een miskoop doen gewoonweg niet mogelijk is. En dat zeg ik als iemand die redelijk enthousiast is over plasmatelevisies.

Veel plezier met je aankoop. De eerste weken met een oledtelevisie zijn de beste. Zoek wat goed beeldmateriaal uit en laat je verbluffen.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:54
Had je nog een subwoofer staan die je hebt aangesloten op de tv?

• Kikunobehide
Jep. De subwoofer van ons 2.1 systeem waar de Panasonic op aangesloten was.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:55

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kikunobehide schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 01:31:
We gebruikten met onze plasma tv een Med8er mediaspeler waar we zeer tevreden over waren. Hoe zit het eigenlijk met de ingebouwde mediaspeler van de laatste generatie(s) smart tv's? Zijn dat volwaardige mediaspelers of kunnen we beter een Dune nemen?
Als je voor Dune kiest, kies dan voor een apparaat dat op Android TV draait. Anders zit je altijd vast een de software-oplossingen die Dune / Mede8er / Roku geven en die gaan qua ondersteuning van apps gewoon korter mee. Soms kun je geeneens nieuwe apps installeren. Verstandiger is het daarom om te kiezen voor een mediaspeler die draait op Android TV of de tegenhangers van Apple en Amazon. Qua mogelijkheden, bijv als je ook Kodi zou willen gebruiken, zit je bij Android TV het beste. Veelgekozen mediaspelers zijn dan de Google Chromecast met Google TV (die kan naast het ouderwetse casten, ook gewoon alle Google Play apps draien, dus je hoeft niet eens te casten) of bijv de veelgeprezen Nvidia Shield.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-05 21:50
HelloTV Heeft de nieuwe LG 65 C3 voor 2118 te koop als je vraagt om "extra korting", dan krijg je ook nog eens 300 euro cashback op als het goed is vanuit LG. ben je 1818 kwijt op einde van de rit.

[ Voor 12% gewijzigd door silverchaoz op 20-09-2023 14:42 ]

Pagina: 1