Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:54
Mijn vraag
Ik wil weten of het voor mij mogelijk/ zinvol is om mij te verdiepen in een undervolt van mijn CPU, gaat om een i7-10700K. Ik wil hier meer van weten omdat ik het een leuk idee vind om de pc wat stiller te maken via het verlagen van het voltage.

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: I7 10700K
Moederbord: MSI MPG Z490
RAM: 32Gig DDR4 @3200 mhz
GPU: MSI 3080 Gaming 10G

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1) Je kan een undervolt doen via software of via je moederbord. Mijn voorkeur gaat uit naar het moederbord, geen idee hoe ik het daar moet doen
2) De CPU is een loterij, bij sommige kan je heel ver undervolten en bij andere veel minder ver. Te ver undervolten en je krijgt systeem storingen etc

Wat is een veilig stapje om mee te beginnen? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En is er ruimte voor verbetering voor mijn hardware? Als ik 3-5 graden eraf krijg dan vind ik dat een mooie stap. Ben benieuwd naar jullie reacties

Edit:
Ook al een video gevonden (maar ik wacht nog op antwoord op zie laatste post onderaan)
YouTube: i7 10700k Overclocked. Let's Lower Voltages, Benchmark, and Run Prim...

Alvast bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door MetalSonic op 18-08-2023 17:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:09
Intel processors vaak overgeclokt dus het kan wel waard om te undervolten. Best op msi forums te checken wat exact settings zijn best. Undervolten is best te proberen met software, maar dan wel met bios settings. Ik heb nooit een MSI board had, wel met asus geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Ik zit nu op het MSI forum

daar het volgende draadje gevonden
https://forum-en.msi.com/...90-a-undervolting.386953/

ander moederbord type maar wel msi, maar ik snap niet wat ik dan moet aanpassen? je moet stapjes lager maar hoe/ wat dan? en wat is offset?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
MetalSonic schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:35:
Wat is een veilig stapje om mee te beginnen? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En is er ruimte voor verbetering voor mijn hardware? Als ik 3-5 graden eraf krijg dan vind ik dat een mooie stap. Ben benieuwd naar jullie reacties
Als het je er om gaat de temperatuur op eenvoudige wijze wat te verlagen zou je eens kunnen kijken naar de instellingen van de Processor Performance Boost Mode (Turbo Boost) en deze naar een wat minder agressieve instelling te zetten.
Dat kan ook al behoorlijk schelen in de temperatuur.
Het wordt meestal toegepast bij laptops maar zal ook bij desktops nuttig kunnen zijn natuurlijk.

Met een registerwijziging is er een extra optie beschikbaar in energiebeheer voor de instellingen van de Turbo Boost mode.
Geeks3D: Turbo Boost – Advanced Power Management Settings – The Return!
Reddit: Important Update To PROPERLY DISABLE Boosting

Probeer het dan eerst met de instelling Efficiënt, ingeschakeld in plaats van de standaard Agressief.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fPXd0Mo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
MetalSonic schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:15:
Ik zit nu op het MSI forum

daar het volgende draadje gevonden
https://forum-en.msi.com/...90-a-undervolting.386953/

ander moederbord type maar wel msi, maar ik snap niet wat ik dan moet aanpassen? je moet stapjes lager maar hoe/ wat dan? en wat is offset?
Best is om daar ook vragen welke settings werken. Undervolten is niet zo maar 1-2-3, daar moet je ook een beetje verstand hebben. Probeer precies als op dat plaatje (Adaptive+Offset) en dan zet offset op -0.01 bjiv. Dan probeer met -0.02 of -0.05 etc.
Let op: in de laatste BIOS heeft Intel undervolten disabled. Sommige fabrikanten (Asus) laten dit omzeilen met oudere microcode, maar dan moet je dit optie expliciet kiezen.
Als je wilt meer specifiek advies, post hier screenshots, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
The_Doman schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:52:
[...]

Als het je er om gaat de temperatuur op eenvoudige wijze wat te verlagen zou je eens kunnen kijken naar de instellingen van de Processor Performance Boost Mode (Turbo Boost) en deze naar een wat minder agressieve instelling te zetten.
Dat kan ook al behoorlijk schelen in de temperatuur.
Het wordt meestal toegepast bij laptops maar zal ook bij desktops nuttig kunnen zijn natuurlijk.

Met een registerwijziging is er een extra optie beschikbaar in energiebeheer voor de instellingen van de Turbo Boost mode.
Geeks3D: Turbo Boost – Advanced Power Management Settings – The Return!
Reddit: Important Update To PROPERLY DISABLE Boosting

Probeer het dan eerst met de instelling Efficiënt, ingeschakeld in plaats van de standaard Agressief.

[Afbeelding]
Heb ff gekeken maar ik heb dat niet, heb de nieuwste windows en op een desktop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grHtNAvZYgjwogFH6SBfDwPFI1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRkPRv1DMNhvAhhYwV5xJFY3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
foto kwaliteit is niet fijn, maar ff snel foto gemaakt met mijn telefoon van de monitor en dat geupload

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zgn Undervolten doe je in kleine stapjes, tot je gewenste clock hebt met mooie temperatuur.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zult de UEFI/BIOS in moeten om te gaan undervolten.

Offset is het verschil tussen standaard voltage en de instelling die je kiest, dan zie je dus geen concreet voltage (bijv. 1.1v) maar het verschil t.o.v. die 1.1v (offset van -0.1 betekent dan een voltage van 1.0v).

Je zult wel e.e.a. moeten bijhouden, zoals je kloksnelheden (die kunnen lager uitvallen, soms zelfs hoger door meer thermische ruimte) en of het geheel wel stabiel is op de nieuwe voltages. De quick and dirty manier is een rondje cinebench r23 doen (~10 minuten) en dan als de boel niet crasht weer een stapje lager tot de boel wel crasht, dan weer voltage omhoog etc. en als je de limiet gevonden hebt langer testen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
MetalSonic schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:24:
Heb ff gekeken maar ik heb dat niet, heb de nieuwste windows en op een desktop.
Dat klopt wel want deze extra instellingen zijn standaard verborgen in energiebeheer.
2.4 – Advanced Power Management Settings – The Return!

Finally, I found the ultimate and perfect technique: a reg file (a registry file) that updates the advanced settings of Power Options and adds a new option: Processor performance boost mode:

You can download this registry update from THIS PAGE. Unzip the archive, right-click on the reg file and merge.

Geeks3D: Processor Performance Boost Mode Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
The_Doman schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:39:
[...]

Dat klopt wel want deze extra instellingen zijn standaard verborgen in energiebeheer.

[...]
Windows weet het wel weer onnodig moeilijk te maken zeg. Stel je voor dat je iets zuiniger maakt. Voelt niet helemaal goed om zo'n programma te downloaden of dingen aan te passen in de system reg. Jammer dit. Ik zal het in de gaten houden, hopelijk makkelijker toegankelijk bij een toekomstige Windows update. *Fingers crossed* O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MetalSonic schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:51:
Windows weet het wel weer onnodig moeilijk te maken zeg. Stel je voor dat je iets zuiniger maakt. Voelt niet helemaal goed om zo'n programma te downloaden of dingen aan te passen in de system reg. Jammer dit. Ik zal het in de gaten houden, hopelijk makkelijker toegankelijk bij een toekomstige Windows update. *Fingers crossed* O-)
Die kans lijkt me vrij nihil. Windows is/wordt gemaakt zodat elke knurft en zijn moeder en/of vader niet zomaar dingen gaan slopen of onstabiel maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
CH4OS schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Die kans lijkt me vrij nihil. Windows is/wordt gemaakt zodat elke knurft en zijn moeder en/of vader niet zomaar dingen gaan slopen of onstabiel maken. ;)
Huh maakt die aanpassing het mogelijk onstabiel? Als dat zo is dan wil ik het natuurlijk ook niet. Enige dat ik wil is de CPU wat minder hard laten werken. Zoveel artikelen gelezen en enthousiasme, uiteraard ook hier op Tweakers, van mensen die op die manier de CPU stiller konden maken en net zo snel (sommige zelfs nog ietsje sneller).

Als je hem te ver undervolt en hij crasht wat dan? moet je dan de CMOS batterij eruit halen? of gaat hij uit zichzelf terug naar de oude instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MetalSonic schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:58:
Huh maakt die aanpassing het mogelijk onstabiel? Als dat zo is dan wil ik het natuurlijk ook niet. Enige dat ik wil is de CPU wat minder hard laten werken. Zoveel artikelen gelezen en enthousiasme, uiteraard ook hier op Tweakers, van mensen die op die manier de CPU stiller konden maken en net zo snel (sommige zelfs nog ietsje sneller).
Of dat het daadwerkelijk onstabiel maakt, geen idee. Maar in de handen van een ontwetende kan het meer kwaad dan goed, dus wordt het niet zichbaar gemaakt.
Als je hem te ver undervolt en hij crasht wat dan? moet je dan de CMOS batterij eruit halen? of gaat hij uit zichzelf terug naar de oude instellingen?
Zelfde als wat je moet doen bij overclocken.

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 08-08-2023 12:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
MetalSonic schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:51:
Het is inderdaad wel weer jammer dat het standaard verborgen is.
Ik gebruik deze extra optie echt bij al mijn PC's en speciaal laptops.

Maar als je het liever niet via een register aanpassing wilt doen kan je het ook "veilig" doen via de Command/PowerShell opdrachtprompt:

Crtl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
The boost mode options are not visible by default in Windows’ power settings dialog.
I don’t know why these options are hidden by default. Microsoft and Intel probably believes it’s what’s best for most customers, but it would be nice to have the option regardless.
You can easily make the boost mode power options visible again, though:

Press the Windows key + X, right-click on either Command Prompt or PowerShell, and choose run as administrator.
Type in the following command (in one line), and press Enter afterward:

powercfg.exe -attributes sub_processor perfboostmode -attrib_hide

After you’ve made the settings visible, you can find the new option in the Advanced Power Options dialog.
Wil je de optie toch weer naar de originele verborgen staat zetten dan kan dat natuurlijk ook weer via:
powercfg.exe -attributes sub_processor perfboostmode +attrib_hide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
The_Doman schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:29:
[...]

Het is wel weer jammer dat het standaard verborgen is.
Ik gebruik deze extra optie echt bij al mijn PC's en speciaal laptops.

Maar als je het liever niet via een register aanpassing wilt doen kan je het ook "veilig" doen via de Command/PowerShell opdrachtprompt:

Crtl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life

[...]

Wil je de optie toch weer naar de originele verborgen staat zetten dan kan dat natuurlijk ook weer via:

[...]
Ah super, nu die command line gebruikt, works like a charm nu ziek ik inderdaad de aanvullende energie opties en hij staat hier inderdaad op agressief.

Zojuist energie scheme gewijzigd naar gebalanceerd, en daarna daar via de geavanceerde opties gekozen voor insgeschakeld energie effciënt. Klinkt goed, vanavond eens kijken of ik daar wat van merk ik de games. Moet wel beter zijn want zo'n agressieve/ maximale instelling is voor mij nergens voor nodig.

Edit: ik zal binnenkort ook eens kijken hoe dit bij mijn laptop staat

[ Voor 18% gewijzigd door MetalSonic op 08-08-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Als je turboboost beperkt, ga je de top prestaties niet meer halen. Undervolten werkt anders - je behoudt de prestaties, maar met minder energie, warmte.
Ik zou echt proberen, voor K processors het kan wel waard zijn. Ik heb het zelf meerdere keer gedaan, maar voor mijn i3 heeft het weinig zin - hij zit al op heel laag voltage.
Er zijn ook tools om undervolten zonder BIOS wijzigingen - ThrottleStop bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
andru123 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:09:
Als je turboboost beperkt, ga je de top prestaties niet meer halen. Undervolten werkt anders - je behoudt de prestaties, maar met minder energie, warmte.
Ik zou echt proberen, voor K processors het kan wel waard zijn. Ik heb het zelf meerdere keer gedaan, maar voor mijn i3 heeft het weinig zin - hij zit al op heel laag voltage.
Er zijn ook tools om undervolten zonder BIOS wijzigingen - ThrottleStop bijv.
Tja ik heb dit topic ook in eerste instantie geopend omdat ik een veilige undervolt wil doen. Als ik iets naar beneden kan met de temperatuur voor games dan vind ik dat al winst. Verwacht echt geen wonderen. Ik weet hoe ik in de bios de fan control zo kan instellen dat mijn fans niet constant hard blazen. In idle is mijn pc stil en koel.

Bedoel je dat door dat ik nu de energie modus heb aangepast ik niet boven de standaard klok frequentie van 3,8 gigahez kom? ik heb net ff Starcraft 2 gedaan en daarna zag ik bij bij één van de cores dat die tot 4,7 was gegaan.

Ik heb nog nooit een undervolt gedaan in de bios en ik hoop dat iemand mij in makkelijke taal/ uitleg kan vertellen hoe ik dit kan aanpakken. Iets met kleine stapjes en 0,01 maar waar dan precies? hoe doe ik dat bij een volgens mij populair moederbord.

Even de bios ingedoken,

zo ziet het er uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydrPV-gRVcRWdFdPslLpBDoepOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85PHGtxW56BCnGUP3FjEr68m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPg8ipTmNVkuIt2Oz7-sYBCW5yg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwQGAGMW2ESaGAIGBn9i26kQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door MetalSonic op 08-08-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Het is makkelijk, precies als op die plaatje. Ga naar BIOS, zet:
Cpu core voltage mode op Adaptive + Offset
Cpu core voltage offset mode op (-)
Cpu core voltage offset op 0.05 (of 0.1)

That’s it. Je kan ook hetzelfde doen voor E cores. Probeer maar, het is niet zo moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
Net wat games gedaan met het gebalanceerde energie schema van Windows.
O.a: Overwatch 2, Starcraft 2

Computer is echt weer een stuk stiller. Heb mij eerder afgevraagd of het de CPU of de GPU was die zorgde voor het meeste geluid nou dat is nu wel duidelijk. Was dus de CPU.

Net Overwatch op high/ ultra settings @122 fps (ingesteld) , GPU komt niet boven de 72 graden en ik speelde een paar potjes. Geluid uitgezet en ik hoorde echt helemaal niks van mijn computer. Daarna snel HWinfo opgestart en ik zag dat maar één core op 4,7 heeft gehangen en de rest bleef op 3,8.. Kan mij voorstellen dat als die cpu's niet meer meteen zo hoog gaan dat er minder warmte vrij komt en de pc dus stiller is (aannames)

Een van de CPU cores kwam op 58 graden rest bleef eronder. Vind ik netjes, vooral omdat de luchtstroom zo is ingesteld dat er geen maximale koeling hoeft te zijn.

Ik snap uiteraard dat dit oudere games zijn, zal binnenkort eens Farcry 5 en Sea of thieves doen, die lieten mijn computer toch ook wel geluid maken.

[ Voor 18% gewijzigd door MetalSonic op 08-08-2023 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
MetalSonic schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:39:
Bedoel je dat door dat ik nu de energie modus heb aangepast ik niet boven de standaard klok frequentie van 3,8 gigahez kom? ik heb net ff Starcraft 2 gedaan en daarna zag ik bij bij één van de cores dat die tot 4,7 was gegaan.
Nee, dat gebeurt alleen als je de Performance Boost Mode / (Turbo Boost) helemaal uitschakelt
Dat wil je normaal gesproken natuurlijk niet doen bij desktops, maar is bij laptops juist zeer nuttig wanneer je deze langer op accu wilt laten draaien en/of minimaal ventilator geluid wilt hebben.
Bijvoorbeeld: turbo slaat snel aan

Je past hierdoor nu alleen het boost gedrag aan naar wat minder agressief dus.

Microsoft geeft dit erover:
Microsoft: ProcessorPerformanceBoostMode Enum

Hier wat eenvoudiger samengevat:
Reddit: differences in CPU performance boost modes in the power plan
enabled: Just tries to boost a little more out of your CPU, if your CPU is hot or some problem occurs, well it's back to low GHz

aggressive: Just tries to boost a little more out of your CPU, if your CPU is hot or some problem occurs, it will make the fans go faster to get more out of your CPU. also this consumes more power EVEN when idling and your system is doing nothing.

enabled efficient: It will do the same thing as enabled only thing is, it might try to use less power

aggressive efficient: It will do the same thing as aggressive although try to use as less power as possible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Als ik een undervolt instel en ik doe hem te laag, wat gebeurt er dan? Hij loopt vast en dan? en hoe herstel ik de oude waarde daarna weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Iemand? Genoeg Tweakers die undervolt hebben gedaan.

Bij de post hierboven bedoel ik btw een undervolt via de BIOS van het moederbord van MSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als je teveel undervolt dan is je systeem instabiel.
Hetzelfde als met een overclock, wanneer je de snelheid verhoogd maar de vraag naar de benodigde energie ontbreekt.
Dus.. stel vcore offset op - (min) in en dan 0,050 (50 millivolt) en draai een torture test voor minimaal een half uur. Bijvoorbeeld Prime95 en dan small fft's. Je kunt daarbij ook AVX2 uitzetten, aangezien deze instructieset enorm veel energie vraagt en eigenlijk je CPU onrealistisch belast. Tegelijkertijd met de test heb je een scherm van HWinfo64 open en kijk je of je volledige CPU belasting met alle threads op 100% blijft én of er geen enkele WHEA errors voorkomen, te zien in het laatste veld onderaan. Succes!

Edit: het kan zijn dat je CPU ook langzamer gaat draaien als er 1 of meerdere parameters worden overschreden die gesteld zijn door intel. Kan je niet met zekerheid zeggen hoe MSI hiermee omgaat. Maar HWinfo zal alles weergeven omtrent je systeem. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door bierschuit op 19-08-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
@bierschuit
Als ik te laag underclock dan wordt het systeem instabiel maar wat gebeurt er daarna? Is het dan een kwestie van je systeem opnieuw opstarten en de vcore iets verhogen? Of ben je verder van huis?
Als hij vastloopt dan start je je pc opnieuw op, ga je weer in de bios settings, en dan zet je het voltage weer terug omhoog.
Mocht je pc zo onstabiel zijn dat hij zelfs niet meer je bios wilt opstarten, dan reset je je bios naar stock settings door middel van de Clear Cmos jumper op je moederbord.

Ik zelf zet altijd de reset button van mijn kast op de Clear Cmos pinnen op het moederbord, dan kan ik mijn bios resetten door middel van de reset button op de pc kast/
Een andere Tweaker heeft 'm al beantwoord op een frontpage artikel! Heb weken met de vraag gelopen maar ook deze is opgelost. Als ik tijd heb ga ik dit verder oppakken.

[ Voor 61% gewijzigd door MetalSonic op 21-08-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GviaeaN6lJ_YXeG50nN9GVaajEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGkdBErhGrVhR7nrb1O0MvZR.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik zowel 1 & 2 op manual zetten?

Dus CPU voltage mode op manual

en daarna CPU core voltage op manual (en dan bij deze dus een waarde invoeren die 0,05 lager is dan de huidige

[ Voor 14% gewijzigd door MetalSonic op 21-08-2023 19:13 ]

Pagina: 1