Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb momenteel 15 jaar werkervaring in de IT retail sector. Er is nu een natuurlijk moment om te overwegen wat mijn vervolgstap gaat zijn. Daarbij zou ik graag naar een andere sector overstappen en overweeg ik ook om te stoppen met leiding geven en weer de operatie in te gaan. Mijn werkervaring is als volgt opgebouwd:
- 5 jaar functioneel consultant
- 2 jaar product owner
- 1 jaar product manager (aansturen product owners/architecten/business analisten)
- 2 jaar sales manager (aansturen sales team)
- 5 jaar directeur (aansturen management team)

De meest logische route die ik zie is om als een soort van Business Consultant aan de slag te gaan waarbij ik projectmatig (grote) bedrijven of overheidsinstanties kan helpen met een vraagstuk. Dit zou ook op ZZP-basis kunnen eventueel. Kennis van een andere sector heb ik echter niet en als junior helemaal opnieuw starten past ook niet echt.

Ik heb bij de Big 4 gekeken en bij partijen als Atos en CGI. Daar loop ik een beetje stuk op de verschillende titels: (Senior) Consultant, (Senior) Manager, (Senior) Director. Het lijkt er op alsof ze allemaal ongeveer hetzelfde doen: projecten verkopen en vervolgens uitvoeren dan wel een team het project uit laten voeren. Afhankelijk van de functie is er dan een verschil tussen de hoeveelheid operatie en de hoeveelheid management. Het lijken wel de partijen te zijn waar ik kan vinden wat ik zoek.

Ik word regelmatig benaderd voor leidinggevende functies. Als ik daar aangeef meer de operatie in te willen dan hoor ik meestal terug dat dit 'zonde' is en een niet logische stap. Dat snap ik ook want ik zie zelf ook niet direct de logische route. Een goede vervolgstap is om eens contact te zoeken met een aantal Big4 partijen en te bespreken welke mogelijkheden er zijn, maar ik ben ook benieuwd naar de ervaringen hier.

Is er iemand die ervaringen kan delen over hoe over te stappen van een leidinggevende positie naar een soort van business consultancy (in een andere sector) of wat meer kan uitleggen over de verschillende functies bij de grote consultancy partijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hier geen ervaring met leidinggevende functies (anders dan hele kleine teams / projectmatig als consultant bij klant).

Dus alleen: waarom een 'up or out' big 4? Als je de inhoud in wilt gaan / blijven: spreek met middelgrote (of kleinere) clubs.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
F_J_K schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:26:
Hier geen ervaring met leidinggevende functies (anders dan hele kleine teams / projectmatig als consultant bij klant).

Dus alleen: waarom een 'up or out' big 4? Als je de inhoud in wilt gaan / blijven: spreek met middelgrote (of kleinere) clubs.
Ik heb daar zeker geen voorkeur voor, alleen door de overstap naar een andere sector (geen specifieke voorkeur) ken ik de kleinere clubs niet. Bij de Big4 heb je ook wat eenvoudiger inzicht in wat er is vanwege de vele vacatures. Dus het is puur ter oriëntatie. Qua cultuur is de match er minder want ‘up or out’ ken ik al en wil ik juist afscheid van nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:28
Aghanim schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:39:
[...]

Ik heb daar zeker geen voorkeur voor, alleen door de overstap naar een andere sector (geen specifieke voorkeur) ken ik de kleinere clubs niet. Bij de Big4 heb je ook wat eenvoudiger inzicht in wat er is vanwege de vele vacatures. Dus het is puur ter oriëntatie. Qua cultuur is de match er minder want ‘up or out’ ken ik al en wil ik juist afscheid van nemen.
Als je de up or out cultuur al kent kan je de big-4 wel overslaan. Dat is juist de cultuur bij een big-4. Je moet er maar in passen, mij niet gezien iig :)
Weet je wel zeker dat je dit wilt? Zelf ook weleens een stapje terug gedaan omdat ik het zat was, maar ik merkte ook al snel dat ik het andere ook wel erg fijn vond. Kortom: hoe goed heb je dit al ervaren?

[ Voor 13% gewijzigd door ID-College op 07-08-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:59
De consultancy sector in dienst lijkt mij niets voor jou tenzij je veel andere retail directeuren kent, waar je consultants kan wegzetten. Hoe hoger je in de piramide komt, hoe meer je je eigen bedrijf runt. In de praktijk dus een breed netwerk met klanten /omzet. Heb je dat niet, dan moet je lager beginnen. Opbouwen kosten jaren of zeg maar een tiental jaren over het algemeen of je moet in een extreme groeisector zitten specifiek op retail. Of je wil een extreme stap naar beneden zetten.

Waarom wil je nu opeens zzp'er of consultant worden?

Directeur klinkt leuk maar hoe groot is het bedrijf? Retail kan een paar winkels zijn in het oosten van het land of de Zara wereldwijd.

Afhankelijk van je profiel (zwaarte) en salaris wensen zou ik een afweging maken.

Rol omschrijving gemiddeld gezien:

Junior / medior consultant-> uitvoerend op project.
Senior: lead consultant, draait een project zelfstandig en stuurt de junioren / medioren aan.
(Senior) Managing: manager van een project of kleine afdeling. Omzet verantwoordelijk voor een aantal projecten per jaar + coaching van een team.
(Senior Principal / director): aantal miljoen omzet verantwoordelijkheid, draait zijn eigen domein en heeft netwerk hierin. Vrij zware rol en een flinke stap. Sommige mensen hebben hier al beheer over flinke programma's van tientallen miljoenen of 100 man.
Partner / vice president/ senior executive: draait zijn eigen zaak in een bepaald domein. Hierin heb je ook weer meerdere gradaties afhankelijk hoe senior je bent.

[ Voor 35% gewijzigd door wm1234 op 07-08-2023 19:56 ]