OpenZwave USB ontbreekt in hardware typelijst Domoticz

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melgueriri
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-05 21:36
Mijn vraag
Ik heb al jaren probleemloos een Domoticz installatie draaien op mijn Asustor NAS. Een van de zaken is een ZWave-controller (Aeotec) waarmee ik mijn WTW schakelaar bedien o.b.v. Aqara humidity sensors in de badkamer. Afgelopen week viel mij op dat de WTW niet automatische schakelde. Nu blijkt dat mijn OpenZwave controller in de Hardware sectie van Domoticz gewijzigd was naar onbekend. Deactiveren-Activeren in het instellingen menu werkt niet, de software reageert hier niet op.

Als ik de controller opnieuw wil aanmaken, dan valt mij op dat er geen OpenZwave USB meer voorkomt in de typelijst bij hardware. Ik kan dus helemaal geen Zwave controller meer aanmaken.

Ik heb ook geprobeerd een database restore van een eerdere backup waarvan ik zeker weet dat de ZWave controller probleemloos werkte, maar dit bied geen oplossing. Nog steeds geen OpenZwave USB controller in de typelijst terug te vinden.

Herkent iemand dit issue en zo ja, weet je wat de oplossing is of een verwijzing naar meer informatie over dit issue?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Domoticz 2023.2 installatie op Asustor Nas

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kan helaas niets vinden wat erop wijst dat anderen hetzelfde probleem hebben (gehad).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:09
Domoticz is overgestapt op Zwave-JS-UI (vroeger ZWaveJS2MQTT).
Vanaf de 2023.2 beta van 30 juli 2023 wordt OpenZwave blijkbaar echt niet meer ondersteund.
https://www.domoticz.com/wiki/Zwave

Voor de wikipagina over de nieuwe configuratie zie: https://www.domoticz.com/wiki/Zwave-JS-UI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melgueriri
Dank TweakHm! Dat had ik idd gemist. Ik ga even kijken hoe ik dit pratend kan krijgen op mijn Domoticz installatie.

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 12:39
Is het je gelukt om het aan de praat te krijgen @melgueriri ?

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan.
Mijn eigen NAS (DS720+) draait domoticz nog op 2021.1 en daar werkt het allemaal nog, maar wilde de NAS (DS220+) bij mijn ouders ook voorzien van een zwave stick van Aeotec, zodat er o.a. wat verlichting op zonopkomst en zonsondergang geschakeld kan worden, want dat vergeten ze nog wel eens.

Ik heb van alles geprobeerd;
Ik heb Zwave-JS-UI geprobeerd te installeren, maar strandde in de handleidingen die naar andere sites verwezen voor tussenstappen e.d. waardoor ik de weg kwijt raakte.
Heb via een community een oudere versie van Domoticz geïnstalleerd, maar die ziet de stick ook niet; niet eens de usb-poort. Synology ziet die overigens wel! Met DSM 7.2 en de alternatieve usb-drivers geladen staat de Aeotec in het info scherm.

Ik ben ook bezig geweest met VVM in DSM, maar dat is mogelijk nóg vager.

Heeft iemand zwave op domoticz 2023.2 aan de praat gekregen op DSM 7.2 met docker? of op een andere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melgueriri
Hoi MikeVanD,

Helaas heb ik mijn ZWave implementatie nog niet werkend teruggekregen. Ik heb ZWave-JS correct geconfigureerd, want ik kan me aanmelden. Heb ook MQTT-geïnstalleerd. Waar het volgens mij nog fout gaat bij mij is dat mijn Aeotec ZWave USB stick niet wordt herkend in de poort waarop ik hem heb aangesloten. Mogelijk komt dit omdat ik integenstelling tot de Domoticz ZWave migratie guide wel mijn oude ZWave controller had verwijderd. Ik was sowieso van plan om mijn NAS opnieuw in te richten, omdat ik overstap van NAS HDD's naar NAS SSD's. Denk dat ik dan een compleet schone installatie ga proberen. Mocht ik hiermee verder komen, dan laat ik dat hier weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-05 22:42
Die USB poorten wisselen wel eens om bij de Synology.
Het beste kun je de synology herstarten, dat kan het al oplossen.
Dan naar Z-wave JS UI -> Settings -> Z-wave -> serial port,
En daar /dev/ttyUSB1 of /dev/ttyUSB0 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melgueriri
Hoi maarten_v,

Dank voor je reactie. In het verleden had ik wel eens dat de serial poorten wel eens wisselden. Op mijn NAS heb ik 3 receivers gekoppeld:
- P1 lezer
- RFXCom zender/ontvanger
- ZWave Aeotec USB-stick

De eerste twee zijn gekoppeld aan de /dev/ttyUSB0 en /dev/ttyUSB1. De ZWave stond op de /dev/ttyACM0. De P1 meter kan ik nog steeds uitlezen, dus die is nog steeds gekoppeld aan de betreffende serial port. Ik zal even checken of niet per ongeluk de RFXCom en ZWave Aeotec zijn omgewisseld. Dat laatste heb ik nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
@melgueriri Dank voor je reactie!
Ik krijg het ook niet aan de praat. Lees ook niet heel veel positieve berichten er over helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melgueriri
Even een update: helaas krijg ik het niet werkend na een herstart van mijn NAS om te dubbel dubbel checken dat ik wel de juiste poort gebruik. Nogmaals mijn poort configuratie:
- RFXCom zender/ontvanger: /dev/ttyUSB0. Werkt correct, want ik kan vanuit Domoticz mijn rolgordijnen bedienen.
- P1 Lezer: /dev/ttyUSB1. Werkt correct, want ik kan in Domoticz mijn energieverbruik uitlezen en dit loopt 1-op-1 met mijn Slimme meter.
- Aeotec Zwave USB dongle: /dev/ttyACM0 -> wordt niet herkend in ZWave-JS. Dit is de melding die ik continue krijg: "Driver: Failed to open the serial port: Error: No such file or directory, cannot open /dev/ttyACM0 (ZW0100)"

Ik had nog een HA installatie draaien op mijn NAS, maar heb die uitgeschakeld om toch zeker ervan te zijn dat er geen conflicten zijn. Dit levert helaas ook geen resultaat op.

Ik ga later toch proberen om na herindeling van mijn opslag op mijn NAS, Domoticz opnieuw te installeren van scratch. Moet alleen even kijken wanneer ik hiervoor tijd kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melgueriri
Misschien nog 1 ding:
Ik heb op mijn Asustor de volgende software draaien voor dit onderdeel met/binnen Docker:
- Docker -> Docker Engine 23.0 inclusief Docker Compose V2
- Portainer (beheertool voor Docker installaties)
- Eclipse Mosquitto (MQTT)
- ZWave-JS

Domoticz draait bij mij buiten Docker. Dit was een reeds bestaande ASUStor installatie package die ik al jaren heb draaien. Wel op de meest recente beta versie.

[ Voor 6% gewijzigd door melgueriri op 12-08-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
Je hebt hem niet nog actief staan in je domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melgueriri
maarten_v schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:19:
Je hebt hem niet nog actief staan in je domoticz?
Nee, niet voor zover ik dat kan zien. Ik heb geen hardware item op de ACM0 actief staan. De oude ZWave Controller werd als type Unknown getoond nadat OpenZwave verwijderd werd uit Domoticz.

Of kan het zijn dat de poort nog ergens in een proces wordt gebruikt? Hoe kan ik dat achterhalen/zien? Misschien in e.o.a. config bestand of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:47
melgueriri schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 00:38:
[...]

Nee, niet voor zover ik dat kan zien. Ik heb geen hardware item op de ACM0 actief staan. De oude ZWave Controller werd als type Unknown getoond nadat OpenZwave verwijderd werd uit Domoticz.

Of kan het zijn dat de poort nog ergens in een proces wordt gebruikt? Hoe kan ik dat achterhalen/zien? Misschien in e.o.a. config bestand of zo?
Hoe geef je seriële poort door met docker? Dat is altijd een beetje prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
Heb je in de container van zwave-js-ui in de instellingen "Container uitvoeren met hoge machtiiging" aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melgueriri
maarten_v schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:42:
Heb je in de container van zwave-js-ui in de instellingen "Container uitvoeren met hoge machtiiging" aan staan?
Waar vind ik die instelling? Die zie ik niet in portainee staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_v
Ah je hebt geen Synology, bij Synology kun je de rechten instellen wat een container mag doen, ik weet niet hoe dat in portainee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Ik heb ergens gelezen dat Synology geen USB-data meer doorgeeft aan Docker; behalve als het een schijf is. Dat lijkt ook het geval te zijn, want de Open ZWave USB ontbreekt in de lijst met Typen in de Hardware sectie.

Ter test heb ik een oude Pi gebombardeerd tot Domoticz server en verdomd... daar staat ie wel in en werkt het net zo snel, simpel en betrouwbaar als altijd.

Het lijkt dus vooral in de combinatie synology/docker te zitten :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melgueriri
Ik ben 1 stapje verder gekomen. Ik zie mijn Aeotec Zwave USB dongle nu verschijnen in ZWave-JS. Ik heb in portainer de /dev/ttyACM0 "geforward" net als dat je dat met portforwarding doet. Nu werkt het binnen ZWave-JS wel.

Alleen binnen Domoticz blijf ik de melding krijgen:

Status: ZWave Controller: Connecting to xxx.xxx.x.xx:1883
Error: ZWave Controller: Failed to start, return code: 14/Connection refused (Check IP/Port)

Het lijkt also de EclipseMosquitto MQTT-server niet wordt gezien. Ik kan ook niet pingen naar de poort die ik heb ingesteld hiervoor. Waarbij ik eerder zo wel op de ZWave-JS pagina kon komen, kan ik niks doen met/voor de EclipseMosquitto MQTT.

Ik las in de MQTT handleiding dat je een host ip-adres moet gebruiken en geen localhost of 127.0.0.1. Ik heb dus een ip-adres opgenomen.

Iemand misschien nog een idee of tip hoe ik kan checken of de MQTT-server in de lucht is?

Iemand misschien nog enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melgueriri
Onderstaande haal ik uit de ZWave-JS Github:

Host url: The url of the broker. Insert the protocol if present, example: tls://localhost. MQTT supports these protocols: mqtt, mqtts, tcp, tls, ws and wss
Port: Broker port

Moet ik misschien ipv ip-adres tls://xxx.xxx.x.xx als ip-adres gebruiken? Ik heb dit ook geprobeerd, maar dan krijg ik nog steeds geen resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melgueriri
Het is me gelukt! Ik heb het EINDELIJK werkend gekregen!

Volgens mij was mijn probleem dat met de officiële eclipse-mosquitto docker image poort 1883 niet exposed was. Hoewel ik bij het aanmaken van de container aangaf dat poort 1883 moet worden geforward, leek dit niet te werken.

Na lang zoeken heb ik deze container image gevonden: https://hub.docker.com/r/flaviostutz/mosquitto . Deze exposed poort 1883 wel. Bij het aanmaken van de container in Portainer moet ik de port 1883 forwarden et voila! Na het aanmaken van de container in Portainer en het starten van de container, opende ik Domoticz en zag direct in de log dat er communicatie was met de Zwave controller. In apparaten verschenen meteen al mijn ZWave sensoren: Fibaro 2 weg switch voor WTW-schakeling en verschillende raam/deur sensoren.

Ik heb meteen mijn WTW-schakeling hersteld in mijn luchtvochtigheidscript van de badkamer et voila......de WTW-schakelde net automatisch naar de hoogste stand en toen de luchtvochtigheid afnam naar de middelste stand. Als de luchtvochtigheid onder een bepaalde grens komt, dan schakelt deze uit en draait de WTW-stand op de standaard laagste stand. Top dit!

Hoop dat iemand hier wat aan heeft of wellicht dat iemand nog tips heeft hoe ik dit beter/anders kan implementeren.

[ Voor 4% gewijzigd door melgueriri op 11-09-2023 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04 21:24
Ik vent toch hier maar even mijn frustratie omdat het om deze exacte foutmelding is.

Ik heb het gehad met Domoticz, na een zoveelste upgrade weer mn hele systeem niet te gebruiken. En allerlei noodgrepen te zullen moeten gaan uithalen om het weer werkend te krijgen. Ik stap over naar iets anders.

Ik ben er echt klaar mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:40
Ik kap met domoticz vandaag. Als ik toch al mijn devices opnieuw moet opzetten ga ik wel naar home assitant.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04 21:24
same feeling here Snowdude, rolling out home assistant as I am typing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:10
Ik ga mij ook oriënteren op Home Assistant, gebruik zo lang nog een oudere versie van Domoticz maar updates daar begin ik niet meer aan...

De overstap van OpenZwave naar Zwave-JS-UI is zo NIET transparant...
De wiki instructie gaat uit van Docker maar ik heb Domoticz gewoon draaien op een RPi zonder al die fratsen. Ik ben er een beetje klaar mee!

[ Voor 43% gewijzigd door GadgetFrank op 02-01-2024 16:22 ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-05 17:03
Ben ook helemaal klaar met domoticz op mijn raspberry pi 3.
Gisteren gaf domoticz aan dat er een update was en met mijn domme kop op updaten gedrukt.
Nu ziet domoticz de aeotec z-stick Gen5 niet meer omdat open zwave niet meer ondersteund wordt.
Omdat ik al bezig ben met het overgaan naar HA, wilde ik me hier niet meer in verdiepen.
Het makkelijkste leek mij een oudere versie terug zetten.
Op internet geen vorige versie 2023.1 te vinden die ik zonder te compileren? in de raspberry pi imager software kan gebruiken.
Ook in de raspberry pi imager software zelf kun je geen oudere stable versies kiezen....
Dan maar terug gaan naar een eigen vorige backup die ik zelf vorig jaar had gemaakt.
Ook dat geeft problemen; na terugzetten backup vraagt domoticz (via mijn webbrowser) ineens om een gebruikersnaam en wachtwoord?
Deze gebruikersnaam en wachtwoord heb ik ingevuld (destijds netjes opgeschreven) en deze kent hij niet terwijl ik zeker ben dat ze goed zijn!
Via internet naar een oplossing gezocht om het wachtwoord te omzeilen; dit werkt echter ook niet.
Kortom waardeloze ondersteuning.
Op dit moment ben ik aan het overgaan naar HA (80% klaar mee); echter werkt mijn verwarming nu nog via domoticz omdat ik deze nog over moest zetten; dus moet ik de verschillende zwave radiatorknoppen nu handmatig bedienen.....
Ga nu versneld over naar HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 21:06
@VorCha @SnowDude @GadgetFrank @jenk hear hear. Ik ga mee. Heb ook iets te enthousiast op update geklikt vanmorgen en moest verdikkeme zelf de koffiemachine en de lampen aanzetten vanmorgen.

Wat ik vooral jammer vind is dat ik bij een overstap naar HA waarschijnlijk de logs met het energiegebruik van apparaten en temperaturen in ruimtes niet kan mee migreren. Of zijn daar oplossingen voor?

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:40
Beninho schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:10:
@VorCha @SnowDude @GadgetFrank @jenk hear hear. Ik ga mee. Heb ook iets te enthousiat op update geklikt vanmorgen en moest verdikkeme zelf de koffiemachine en de lampen aanzetten vanmorgen.

Wat ik vooral jammer vind is dat ik bij een overstap naar HA waarschijnlijk de logs met het energiegebruik van apparaten en temperaturen in ruimtes niet kan mee migreren. Of zijn daar oplossingen voor?
Dat is ook mijn grootste probleem, ik ga 6 jaar aan energie logs missen. Ben ook nog opzoek hoe die over te zetten

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Ik heb de update knop ook gezien in Domoticz, maar nog niet op geklikt. Zo te zien moet ik dat voorlopig maar niet doen ook 😶

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 21:06
@SnowDude Ik heb het db bestand in elk geval veilig gesteld nu. Ik ga proberen om met influxdb uit te lezen (wel belangrijk dat je het idx van je apparaten nog weet). Als ik dan straks HA heb draaien, wil ik die ook laten schrijven naar influx en zo mijn energielogjes .e.d. een wat meer permanent plekje geven.

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:10
Ik heb voor de update een backup gemaakt. Die heb ik teruggezet en draai dus nog op de vorige versie van Domoticz. Updates checken staat nu uit, zo win ik tijd om te beslissen wat ik binnenkort ga doen.

Ik baal behoorlijk want ik heb mijn warmtepomp, airco's, laadpaal en allerlei scripts in Domoticz. Die integraties
wil ik eigenlijk niet kwijt...

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartSr1954
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-02 10:39
Sinds kort ben ik overgestapt van OZW naar MQTT AD met Zwave-Js-UI.
Mijn ervaring:
Al mijn energymeters worden niet meer autonatisch geupdatet in Domiticz. Daarvoor moest ik in ZwaveJs-Ui instellen zodat die waarde gepolled wordt. Na een tijdje lijkt het erop dat de meting anders is dan via OZW.
OZW ook weer geactiveerd. Dit lijkt parallel te kunnen dus over een dag heb ik daar zekerheid over te hebben .
HA leek me een escape echter ook daar is Zwave-JS de basis......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melgueriri
Nieuwe update van mijn kant: de ZWave implementatie werkte niet meer na een recente update (JS Server?). Nu overgeschakeld naar de officiële implementatie en alles doet het weer perfect. Ik gebruik nu deze image: https://github.com/zwave-js/zwave-js-ui
Pagina: 1