Interne coax kabels aan vervanging toe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik had een paar vragen over coax bekabeling, vanwege de steeds hogere mate van storingen:

1) de kabelaansluiting in de meterkast (van de straat naar de meterkast toe) is al decennialang oud, maar Ziggo zegt dat het gewoon 1000mbit aankan. Dit houdt in dat deze kabel niet vervangen moet worden/beter kan?
2) heeft het nut om de decennialang oude bekabeling (en splitters) in het huis zelf te vervangen (van de meterkast naar de wandcontactdozen zelf)?
3) moeten dan de oude wandcontactdozen-punten ook vervangen worden, of is dit niet relevant?
4) welke kwaliteit is hiervoor het best? Kabelkeur-materiaal is nog steeds een goede optie?

[ Voor 9% gewijzigd door Blaze85 op 06-08-2023 12:43 ]

Alle reacties

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-12 09:43
Over wat voor storingen hebben we het hier? Internet of TV-signaal?

• Blaze85
  • Niet online
xFeverr schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:49:
Over wat voor storingen hebben we het hier? Internet of TV-signaal?
Alleen digitale tv. Internet is glasvezel (hiervoor Ziggo internet; werkte meestal wel prima).

Regelmatig geen tv signaal, weer zenders opnieuw zoeken etc.

Kabel van wandcontactdoos naar tv is wel goede kwaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door Blaze85 op 06-08-2023 12:53 ]

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-12 21:04

rdejongjr

Gnome

Heb je fotos van de stekkers splitters en aansluitingen? Als daar veel oud spul tussen zit kan dat prima een oorzaak zijn.
Vooral de stekkers met witte plastic kapjes zijn berucht.

Ivm 3/4g hebben de kabelboeren ook het kabelkeur uitgebracht.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
De kabels an sich hoeven geen probleem te zijn, mits ze altijd droog hebben gelegen. Wat zou kunnen is dat er wat corrosie / aanslag (nicotine/vet/stof) is opgetreden bij de diverse aansluitingen/pluggen. Alvorens nieuwe kabels te trekken zou ik die nakijken en eventueel de corrosie/aanslag er af halen. Daarna proberen of het reinigen iets heeft opgeleverd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 13:51
De kabels zelf slijten niet snel, maar wat voor connectoren en splitters zijn en worden er gebruikt? Is ook de mantel netjes aangesloten in de connector?

Bij elke splitter is er signaalsterkte verlies (bij een 1 naar 2 splitter wordt de signaalsterkte minimaal gehalveerd bijvoorbeeld). Zodra er ook nog slechte connectoren worden gebruikt (van die goedkope met plastic witte kapjes), nog een heel stuk meer.

Belangrijk is dat de gehele route van het signaal een constante impedantie heeft. Daarom dus goede connectoren en goede splitters. Hoge kwaliteit kabels hebben zeker minder signaalverlies, maar die paar meter binnenshuis is het probleem niet, want dat valt in het niets bij de signaalverliezen die optreden bij de connectoren en splitters.

[ Voor 16% gewijzigd door frennek op 06-08-2023 16:06 ]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Blaze85 Ziggo heeft bij toen we in ~2020 digitale kabel tV kregen, alleen de complete muuraansluiting vervangen, de 40 jaar oude kabel buiten -> binnen dus niet.
Mijn eigen versterker kon maar tot 860MHz om in het hele huis T te kunnen hebben is vervangen door deze versterker/splitter, werkt perfect.
Ben binnen nog wel naar alle connectoren wezen kijken of ze na 40 jaar nog wel OK waren.
Het werkt nu al weer bijn 3 jaar probleemloos.

• Blaze85
  • Niet online
rdejongjr schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:44:
Heb je fotos van de stekkers splitters en aansluitingen? Als daar veel oud spul tussen zit kan dat prima een oorzaak zijn.
Vooral de stekkers met witte plastic kapjes zijn berucht.

Ivm 3/4g hebben de kabelboeren ook het kabelkeur uitgebracht.
Ik kom hier later even op terug; het is voor een digibete naaste van mij :o ik denk dat er vrij goedkoop spul is gebruikt.

Bedankt voor de reacties tot nu toe :)

[ Voor 4% gewijzigd door Blaze85 op 06-08-2023 18:08 ]

• Blaze85
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUv8NtA4pgHGSebFhLyN05dNYFo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zvEGVEFzvKUQc5Q7XM8ZmCEu.jpg?f=user_large

Beetje laat i.v.m. drukte, maar is deze huidige splitter professioneel genoeg?

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 13:51
Dat ziet er niet heel verkeerd uit. de 4 dB lijkt op de verzwakking van de splitter. Theoretisch verlies je altijd 3 dB bij een 1 naar 2 splitter (3 dB verlies is namelijk 50% demping betekend). Iets boven het theoretisch minimum is altijd wel te verwachten, dus 4 dB is dan zeker redelijk.

Kabel connectoren zien er ook best ok uit. Bij de bovenste zie ik de mantel uitsteken wat betekend dat deze waarschijnlijk contact maakt met de buitenkant van de connector. Is dit ook bij de andere kabels zo?

Ik zie dus op het eerste oog niets verkeerd met de opbouw zo.

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-12 15:02
het probleem hoeft helemaal niet bij jou te zitten. Als ze in de wijkkast een wijziging hebben gemaakt en de signaalsterkte is daarbij verlaagd dan heb jij ook een probleem. Dit probleem ook meegemaakt en het duurde vrij lang voordat ziggo dat zelf door had.

• Blaze85
  • Niet online
Bedankt voor de responses frennek en degrashopper _/-\o_

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Blaze85 Ik zie schaamhaar en schroefconnectoren. Die kunnen storing opvangen, dan heb je blokjes in beeld. Beter zijn de connectoren van Hirschmann die je er zo op kunt drukken, maar weet niet of je kabel daar dik genoeg voor is.

Splitter is waarschijnlijk al wat ouder, ik kan er geen specificaties van vinden.

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-12 10:00
Splitter is dusdanig oud dat deze absoluut problemen kan geven met de hedendaagse signalen op de kabel.

• Lastpak
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-12 14:30
Het klinkt alsof je last hebt van interferentie (storing) op een onderdeel van je bekabeling richting de tv. Je kan hiervoor Ziggo langs laten komen om het probleem voor je op te lossen. Hier zijn wel kosten aan verbonden als het probleem in je eigen installatie zit.

Als je vooraf enigszins zeker wil weten waar het probleem vandaan komt of dit zelf op wil lossen probeer dan eens, als dat mogelijk is, zo veel mogelijk kabels/splitters tussen je tv en het Ziggo aansluitpunt in je meterkast er tussenuit te halen. Dus letterlijk een tv direct op het aansluitpunt aansluiten waarmee je zoveel mogelijk factoren uitsluit. Als daarmee je problemen zijn opgelost ligt het aan de bekabling/splitters in je eigen installatie.

Nog steeds problemen? Dan ligt het probleem waarschijnlijk aan de kant van het Ziggo netwerk.

Oh en nog een vraag: maak je gebruik van een tv kastje (welk model) of een CI+ module achterin je tv?

[ Voor 5% gewijzigd door Lastpak op 06-10-2023 04:57 ]

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:40

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Lastpak schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 00:53:
Het klinkt alsof je last hebt van interferentie (storing) op een onderdeel van je bekabeling richting de tv. Je kan hiervoor Ziggo langs laten komen om het probleem voor je op te lossen. Hier zijn wel kosten aan verbonden als het probleem in je eigen installatie zit.

Als je vooraf enigszins zeker wil weten waar het probleem vandaan komt of dit zelf op wil lossen probeer dan eens, als dat mogelijk is, zo veel mogelijk kabels/splitters tussen je tv en het Ziggo aansluitpunt in je meterkast te halen. Dus letterlijk een tv direct op het aansluitpunt aansluiten waarmee je zoveel mogelijk factoren uitsluit. Als daarmee je problemen zijn opgelost ligt het aan de bekabling/splitters in je eigen installatie.

Nog steeds problemen? Dan ligt het probleem waarschijnlijk aan de kant van het Ziggo netwerk.

Oh en nog een vraag: maak je gebruik van een tv kastje (welk model) of een CI+ module achterin je tv?
Dit, controleer op de grens van intern/extern dan kun je bepalen of het de moeite waard is om je apparatuur te vervangen of dat Ziggo langs moet komen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is die splitter ook retourgeschikt? Dat schijnt met digitale TV nog wel een belangrijk punt te zijn. Niet alleen voor versterkers maar ook voor splitters.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik zie wat onjuiste beweringen in dit topic.

Om even bij het begin te beginnen: de kabels die Ziggo decennia geleden in de grond heeft gelegd zijn van goede kwaliteit en hoeven niet vervangen te worden, tenzij ze defect zijn (bijvoorbeeld door een graafschade).

Bekabeling binnenshuis is over het algemeen (!) lager van kwaliteit. Daarvoor kan het raadzaam zijn een Kabel Keur gecertificeerde kabel te kiezen in verband met hogere eisen in deze tijd (digitale signalen, instraling van LTE, hogere modulatie).

De kabel die ik bovenop de splitter zie zitten lijkt me OK. De kabels onderop de splitter zijn niet zichtbaar dus daar kan ik niks over zeggen. Heb je daar nog een foto van?
De connector die we zien is niet OK, bij de splitter heb ik ook mijn vraagtekens maar zonder meetinstrument kun je daar niks over zeggen.

Daarmee komen we bij de kern, eigenlijk zou je het signaal (sterkte én kwaliteit) moeten meten op diverse plekken in je installatie om iets te kunnen zeggen over de aard van je storing.
Daarvoor heb je dus een Ziggo monteur nodig en voor je binnenhuisinstallatie kost die geld.

Wil je dat niet, dan is het handig om te weten hoe lang de kabels achter de splitter richting je TV's zijn. Zijn die <15m lang dan zou je normaal gesproken mogen verwachten dat er geen versterker nodig is.

Als je zelf zaken wil uitsluiten dan zou ik de splitter vervangen en de connectoren ook. Gebruik dan kabelkeur gecertificeerde componenten. Ook de kabel tussen AOP en splitter zou ik uit voorzorg vervangen, bijvoorbeeld door een kant en klare Technetix kabel.
Ook het vervangen van de wandcontactdozen kan zeker effect hebben, maar voor een goed advies zouden we daar ook nog een foto van moeten zien eigenlijk...
Pagina: 1