Een paar verbeterpuntjes voor het testen van kasten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Game-Over
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-09-2023
Afgelopen dagen met veel plezier wat tests van stille kasten gelezen.
Paar ideetjes om de leeservaring nog leuker te maken.

A]
Ik sta open voor iedere kast maar al snel heb ik een top 5.
Het zou dan leuk zijn dat alle grafieken die niet tot mijn top 5 behoren verborgen kunnen worden.

B]
Bij een zoektocht naar een stille kast is het altijd een afweging tussen stilte en koelprestaties.
Het resultaat is dan bv
Kast A: CPU 75C bij 30 dB
Kast B: CPU 70C bij 35 dB
Voor mij persoonlijk is dat lastig vergelijken.

Ik, en vele tweakers met mij gok ik, werken met fan curves. Dan vraag ik mij af, als ik de temp in Kast B laat oplopen naar 75C hoeveel zakt het geluid dan?
Het zou daarom zeer handig zijn dat er ook een extra test is waarbij de CPU in alle kasten op bv 75C staat en wat dan het geluid is. Dat zou voor mij het kiezen veel simpeler maken.

C]
Kasten komen met of zonder fans. Diverse merken. Dat is lastig te vergelijken, want is de luide kast vanwege luidruchtige fans of is het ontwerp v/d kast minder goed.

Ik ken de discussie dat sommige Tweakers de fans vervangen, maar velen de fans gebruiken die 'gratis' bij de kast zitten. Die discussie ga ik niet aan maar wat ik uit test oogpunt wel leuk zo vinden is dat Tweakers alle kasten ook test met dezelde fans.

Dan is de kwaliteit v/d kasten veel beter vergelijkbaar.
En het ultieme vergelijken is alle kasten met dezelfde fans op 75C cpu temp

Samenvattend:
Verbergen van testresultaten.
Geluidstest op een vaste temp met stock fans.
Geluidstest op een vaste temp met door het Tweakers team gekozen fans die in alle tests gebruikt (gaan) worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:24
Lastige van dit onderwerp is dat de opties al snel in de honderden zo niet duizenden variabelen gaat. Een fan kan om te beginnen al in twee posities gemonteerd worden 1. intake 2 out-take. Zeg dat er drie fans in de kast zitten en je gaat twee kasten vergelijken. Dan heb je al zestien (!) verschillende mogelijkheden. Zestien opstellingen die je moet gaan testen en meten.
Ga je een stap verder, bijvoorbeeld het aantal RPM. Dan worden de opties al legio.

En er zijn nog legio mogelijkheden waarmee je de thermal efficiency totaal om zeep helpen. Bijvoorbeeld door een CPU cooler met de verkeerde flowrichting.

Ik ben bang dat je het gewoon zal moeten doen met de subjectieve beoordeling van de tweakerscrew (en andere sites).

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Game-Over schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:41:
A]
Ik sta open voor iedere kast maar al snel heb ik een top 5.
Het zou dan leuk zijn dat alle grafieken die niet tot mijn top 5 behoren verborgen kunnen worden.
Dit lijkt me erg lastig omdat er voor de redactie zoveel verschillende manieren zijn om informatie te presenteren en data te visualiseren. Dus waar het in de ene grafiek logisch zou kunnen zijn om slechts een aantal specifieke producten te zien, is dat in een andere grafiek, review of productgroep weer heel anders. Zowel qua UX als technische complexiteit acht ik dit niet wenselijk.

Je andere suggesties zijn meer een vraag aan de redactie, dus ik verplaats deze naar GR met een seintje naar @willemdemoor :)

• Game-Over
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-09-2023
@jelle.
De redactie blijft uiteraard alles in de grafieken zetten zoals het nu al is.
Wat ik bedoel is dingen voor mij persoonlijk verbergen.
Eigenlijk zoals ik in Pricewatch winkels kan uitsluiten.
is dat in een andere grafiek, review of productgroep weer heel anders.
Wat ik voorstel is dus per review.
Als ik XYZ zeker niet wil hebben dan wil ik XYZ uitsluitend in die review verbergen.

Ik zie het wel gebeuren. Of niet natuurlijk :-)

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
@Game-Over ben ik met je eens hoor, ik zou graag een pulldown bij alle reviews hebben waarin je kunt kiezen uit alle (geteste uiteraard) alle producten, zodat je de vergelijking superrelevant voor je kunt maken. Die functionaliteit hebben we helaas niet, dus is het aan ons als redactie zo relevant mogelijke producten in de vergelijkingen op te nemen. We kiezen meestal directe voorgangers en concurrenten in hetzelfde segment.

Wat je suggesties voor de kasttestmethode verder betreft:
bij B) kiezen we juist voor een omgekeerde aanpak: gefixeerde geluidsproductie, en dan kijken wat de temperatuur wordt. Geluidsproductie lijkt ons een logischer meetwaarde omvast te zetten, temperaturen zijn van te veel variabelen afhankelijk voor iedereen.

en C) doen we al: we testen, wanneer een kast inclusief fans geleverd wordt, met de eigen fans, en we testen alle kasten ook met een setje Noctua A12x25 PWM-fans, zodat we altijd appels met appels kunnen vergelijken.