Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

High end alleskunner ~5k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M-D
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:42
Tijd voor een nieuwe PC!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb brede interesses: video en foto bewerking (Photoshop, DaVinci), 3D modelling (Fusion 360), programmeren (C++, Java, PHP, etc) / game development (Unity, Godot, etc), werk ook regelmatig met virtuele machines en docker containers. Wil binnenkort ook wat gaan prutsen met AI/ML.

Speel daarnaast ook regelmatig wat spellen: Witcher 3, RDR2, Fallout 4, CSGO, Cyberpunk, Baldur's Gate 3, straks ook Starfield.

Ik wil dat alles lekker werkt op de hoogste settings (nu 1440p@144hz) en dat ik niet gelimiteerd word door wat m'n pc kan / dat alles lang duurt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal €5000, wil het systeem in principe laten assembleren door Azerty (of soortgelijke partij).

Hoeft natuurlijk niet op, maar hoef ook niet op de centen te letten :).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Standaard randapparatuur (toetsenbord, muis, etc) en mijn monitoren (2x https://tweakers.net/pric...g-swift-pg279q-zwart.html, op relatief korte termijn wil ik naar 2x 4k schermen).

Huidige PC gaat naar mijn partner dus die laat ik compleet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD CPU, NVIDIA GPU.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Ik wil de PC zo min mogelijk horen, liefst helemaal niet
  • PC komt op de grond onder m'n bureau (met glas kant tegen de muur), dus RGB dingen zijn overbodig
  • 64GB geheugen
  • 2.5Gbps NIC en bluetooth
  • PCIe 5.0 SSD klinkt leuk, maar is nu volgens mij (nog) niet heel nuttig
Ga je overklokken?
Nope, van wat ik begrijp ook niet echt mogelijk bij AMD. Misschien dat ik de 4090 zelfs iets undervolt om energieverbruik te verlagen.

Wat verwacht je van ons?
Wilde graag weten of dit allemaal met elkaar gaat werken en passen, of mis ik nog wat?
Stilte van de PC is belangrijk voor me, weet niet of deze kast en fans hierbij een goede keuze zijn?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X3D Boxed€ 699,75€ 699,75
1MoederbordenASUS ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI€ 495,95€ 495,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24G€ 1.949,-€ 1.949,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 129,-€ 129,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 360€ 110,19€ 110,19
1VentilatorsArctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm€ 34,11€ 34,11
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N€ 223,09€ 223,09
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 1200W€ 228,65€ 228,65
2Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 124,90€ 249,80
Totaal€ 4.119,54

Alle reacties

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Voor de helft van je budget heb je al een beest van een pc waar je alles wat je beschrijft prima mee kan uitvoeren. In mijn ogen is het zonde om 5k uit te geven voor amper meer performance.

1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 438,17€ 438,17
1MoederbordenMSI PRO Z790-P WIFI€ 213,-€ 213,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 1.029,-€ 1.029,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3238G32GX2-RS5K€ 220,86€ 220,86
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 138,88€ 138,88
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 85,71€ 85,71
Totaal€ 2.364,81

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-11 21:29

Remco2001

Ehm, ok...

Kasj schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:11:
Voor de helft van je budget heb je al een beest van een pc waar je alles wat je beschrijft prima mee kan uitvoeren. In mijn ogen is het zonde om 5k uit te geven voor amper meer performance.

1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 438,17€ 438,17
1MoederbordenMSI PRO Z790-P WIFI€ 213,-€ 213,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 1.029,-€ 1.029,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3238G32GX2-RS5K€ 220,86€ 220,86
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 138,88€ 138,88
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 85,71€ 85,71
Totaal€ 2.364,81
Hm, als voorkeur geeft ie aan AMD CPU en Nvidia GPU en jij draait het precies tegenovergesteld. Geeft ook aan niet op de centen te hoeven letten, dus dat lijkt me dat ie het beste van het beste wil (uiteraard tot die max van 5k). Wat dat betreft kan ie prima een 4090 erin gooien, gezien ie graag gamed. Processor laat ik open aan anderen. Daar ben ik taak/capaciteit gerelateerd niet zo in thuis.

• Kasj
Remco2001 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:52:
[...]

Hm, als voorkeur geeft ie aan AMD CPU en Nvidia GPU en jij draait het precies tegenovergesteld. Geeft ook aan niet op de centen te hoeven letten, dus dat lijkt me dat ie het beste van het beste wil (uiteraard tot die max van 5k). Wat dat betreft kan ie prima een 4090 erin gooien, gezien ie graag gamed. Processor laat ik open aan anderen. Daar ben ik taak/capaciteit gerelateerd niet zo in thuis.
Dat klopt, dat heeft ermee te maken dat Intel processors beter presteren in video en fotobewerking software. Tegelijkertijd zullen ze niet snel een bottleneck in games vormen.

De 7900xtx is prijstechnisch een hele interessante kaart en presteert niet enorm veel minder dan de veel duurdere 4090.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:23
Het gaat allemaal passen.
Moederbord kan goedkoper zonder functionaliteit in te leveren: https://tweakers.net/pric...;1869798;1849718;1867680/

Ik zou bij de NZXT behuizing ook de NZXT AIO Kraken 360 koeler kiezen met 6jaar garantie. De fans daarvan worden wel aangestuurd via de NZXT Cam software.
Een Be Quiet Straight 12 1000W voeding is ruim genoeg.

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Kasj schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:01:
[...]

Dat klopt, dat heeft ermee te maken dat Intel processors beter presteren in video en fotobewerking software. Tegelijkertijd zullen ze niet snel een bottleneck in games vormen.

De 7900xtx is prijstechnisch een hele interessante kaart en presteert niet enorm veel minder dan de veel duurdere 4090.
Ok, wat de processor geloof ik je wel, maar hij wil voor games wel het beste hebben zegt ie, dus daar lijkt dus geld geen rol te spelen.

Hier een veelgedeelde link over prestaties tussen verschillende videokaarten op diverse resoluties over diverse games (gemiddeld). Daar is een goede vergelijking te maken. Daar valt me op dat vooral op hogere resoluties de 4090 toch wel flink beter presteert dan andere kaarten (met name RayTracing als ie dat wil gebruiken). Uiteraard niet prijsevenredig, maar wel aardig wat fps meer gemiddeld. Natuurlijk is dat verschillend per game.

Maar goed, aan TS de keus waar ie zijn voorkeur aan geeft.

• Kasj
Remco2001 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:28:
[...]

Ok, wat de processor geloof ik je wel, maar hij wil voor games wel het beste hebben zegt ie, dus daar lijkt dus geld geen rol te spelen.

Hier een veelgedeelde link over prestaties tussen verschillende videokaarten op diverse resoluties over diverse games (gemiddeld). Daar is een goede vergelijking te maken. Daar valt me op dat vooral op hogere resoluties de 4090 toch wel flink beter presteert dan andere kaarten (met name RayTracing als ie dat wil gebruiken). Uiteraard niet prijsevenredig, maar wel aardig wat fps meer gemiddeld. Natuurlijk is dat verschillend per game.

Maar goed, aan TS de keus waar ie zijn voorkeur aan geeft.
Uiteraard is de TS volledig vrij om zijn eigen keuzes te maken. De GPU hierarchy van Tom 's hardware is me inderdaad bekend. Bij de resolutie waarop de TS wil gaan spelen is het verschil 7% in performance. Daarvoor betaalt hij €900 meer. Daarvoor koop je bijna een 34 inch OLED widescreen ;)

Ik wilde puur even een andere invalshoek bieden. d:)b

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Kasj schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

Uiteraard is de TS volledig vrij om zijn eigen keuzes te maken. De GPU hierarchy van Tom 's hardware is me inderdaad bekend. Bij de resolutie waarop de TS wil gaan spelen is het verschil 7% in performance. Daarvoor betaalt hij €900 meer. Daarvoor koop je bijna een 34 inch OLED widescreen ;)

Begrijpelijk. Maar hij wil ook 2 4k schermen gaan aanschaffen. Dan is die extra power wel fijn.

Maar uiteraard, van verschillende kanten bekijken is alleen maar goed. 😊

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou een 7950X nemen ipv de X3D. Die laatste is maar in specifieke situaties sneller. De gewone in de meeste situaties en nog goedkoper ook.

Heb hem zelf ook met Liquid Freezer II 280. Onhoorbaar.

Op een
uitvoering: ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI

Erg mooi mobo met alle functies die je nodig hebt, ook 10G. Ook goedkoper.

Qua 4090 zou ik er een nemen met AIO, bv Inno3D, onder load is dat stiller en de warmte is meteen je kast uit. Ook iets goedkoper.
uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4090 ICHILL BLACK

[ Voor 59% gewijzigd door Navi op 06-08-2023 18:57 ]

• M-D
Kasj schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:33:
[...]

Bedankt voor het meedenken, hoewel het een flinke meerprijs is, is het dat voor mij momenteel waard :). Raytracing is zeker iets wat ik aan wil gaan hebben en nvidia is daar zover ik weet sterker in.
Woezik schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:26:
Het gaat allemaal passen.
Moederbord kan goedkoper zonder functionaliteit in te leveren: https://tweakers.net/pric...;1869798;1849718;1867680/

Ik zou bij de NZXT behuizing ook de NZXT AIO Kraken 360 koeler kiezen met 6jaar garantie. De fans daarvan worden wel aangestuurd via de NZXT Cam software.
Een Be Quiet Straight 12 1000W voeding is ruim genoeg.
De X670E-F lijkt ook een goede optie ja.

Ik had eerst de Kraken op m'n lijstje staan, maar van wat ik zag is het een flinke meerprijs terwijl de Liquid Freezer wat koeler en stiller lijkt te zijn?

Qua aansturing dacht ik dat de AIO sowieso via het moederbord liep? Heeft het zin om dan alle fans van NZXT te nemen om alles in één programma aan te sturen?

Zal in ieder geval switchen naar de 1000w versie d:)b
Navi schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:53:
Ik zou een 7950X nemen ipv de X3D. Die laatste is maar in specifieke situaties sneller. De gewone in de meeste situaties en nog goedkoper ook.

Heb hem zelf ook met Liquid Freezer II 280. Onhoorbaar.

Op een
uitvoering: ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI

Erg mooi mobo met alle functies die je nodig hebt, ook 10G. Ook goedkoper.

Qua 4090 zou ik er een nemen met AIO, bv Inno3D, onder load is dat stiller en de warmte is meteen je kast uit. Ook iets goedkoper.
uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4090 ICHILL BLACK
Het stroomverbruik van de 7950X is wel een stuk hoger dan de X3D en de X3D is ook wat sterker in gaming en lijkt voor mij wat meer passend :).

Denk dat ik voor de X670E-F ga die Woezik hierboven aanraad, heb net m'n 2.5gb switch gekocht, dus 10gb is niet nodig.

Videokaart met AIO is interessant, maar maakt me wel wat nerveus: als de AIO stuk gaat, dan moet de hele kaart vervangen worden...

[ Voor 4% gewijzigd door M-D op 06-08-2023 22:13 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:10
M-D schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:02:
Bedankt voor het meedenken, hoewel het een flinke meerprijs is, is het dat voor mij momenteel waard :). Raytracing is zeker iets wat ik aan wil gaan hebben en nvidia is daar zover ik weet sterker in.
NVidia is vooral interessant voor
Wil binnenkort ook wat gaan prutsen met AI/ML.
en ook wel voor raytracing, alhoewel ik me afvraag of dat veel gaat opleveren met de games uit jouw rijtje.
Videokaart met AIO is interessant, maar maakt me wel wat nerveus: als de AIO stuk gaat, dan moet de hele kaart vervangen worden...
De AIO's die genoemd worden zijn voor de CPU - die gaan tegenwoordig ongeveer net zo lang mee als dat je met de CPU wilt doen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 06-08-2023 22:19 ]

• M-D
martyw schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:18:

De AIO's die genoemd worden zijn voor de CPU - die gaan tegenwoordig ongeveer net zo lang mee als dat je met de CPU wilt doen ;)
Doelde op de uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4090 ICHILL BLACK die Navi linkte in m'n quote.

Bij de CPU kan je de aio nog vervangen (ervan uitgaande dan thermale throttling op tijd werkt , :+), bij een GPU gaat dat (denk ik) niet omdat het aan de kaart vast zit?

[ Voor 16% gewijzigd door M-D op 06-08-2023 22:55 ]

• Woezik
Ik had eerst de Kraken op m'n lijstje staan, maar van wat ik zag is het een flinke meerprijs terwijl de Liquid Freezer wat koeler en stiller lijkt te zijn?

Qua aansturing dacht ik dat de AIO sowieso via het moederbord liep? Heeft het zin om dan alle fans van NZXT te nemen om alles in één programma aan te sturen?

Zal in ieder geval switchen naar de 1000w versie d:)b
De Arctic koelt zo goed, omdat de radiator met 38mm dikker is dan de standaard AIO's, die meestal 27mm of 30mm zijn. Dat past niet in elke behuizing en kan een probleem zijn bij hoge VRM heatsinks of hoge memory modules. Je zult met de bredere 280mm radiator eerder problemen ondervinden, dan met de smallere 360 radiator. Ik vind de NZXT iets luxer in de afwerking, maar beide hebben een goede reputatie.

Alle fans van hetzelfde merk nemen is verstandig bij ARGB. Je hebt dan overal dezelfde kleurstelling en je kunt ze identiek aansturen. Bij de non-RGB Arctic fans is dat niet nodig en het voordeel van de PST uitvoering is dat je ze kunt doorlussen (zonder fan splitter) en dus samen kunt aansturen met een fanprofiel in de bios.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De Arctic Freezer II is een prima ding en heeft ook de offset montage voor AMD.

Ervoor had ik een NZXT Kraken X62 en Corsair H150i, nadeel van de Arctic is dat hij niet individueel uit te lezen is, bij de NZXT en Corsair kun je alles los zien, pompsnelheid, watertemp, etc.

Bij de Arctic is het gewoon alles aan PWM, 1 profiel, en dat regelt je snelheid. Hij is verder wel onhoorbaar en koelt heel goed, zeker gezien de prijs ben ik er heel tevreden mee. Mooie dikke rad idd, en goeie lengte slangen (andere AIO zijn vaak net iets te kort om de rad goed te kunnen monteren )koppelingen onder) voorin de kast, nodig want bovenin zit AIO van de GPU)

Kraken X63 overigens niet doen, die is weer minder instelbaar dan de X62 was. Neem dan de Z serie, nog duurder maar heeft wel de instelbaarheid. (zoals koelen op watertemp ipv cpu temp)

• Vibonacci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-10 21:31
Ik zou niet voor de SuprimX 4090 gaan. Je kunt ook een 'instapmodel' (ja, ik gebruik het woord) 4090 kiezen voor €1700 en zo €250 besparen. Dat is zeker de besparing waard.

Ook op het moederbord kan je besparen. Als je voor de Gigabyte Z790 Aero gaat, heb je dezelfde features voor €150 minder.

• M-D
Woezik schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:31:
[...]
De Arctic koelt zo goed, omdat de radiator met 38mm dikker is dan de standaard AIO's, die meestal 27mm of 30mm zijn. Dat past niet in elke behuizing en kan een probleem zijn bij hoge VRM heatsinks of hoge memory modules. Je zult met de bredere 280mm radiator eerder problemen ondervinden, dan met de smallere 360 radiator. Ik vind de NZXT iets luxer in de afwerking, maar beide hebben een goede reputatie.

Alle fans van hetzelfde merk nemen is verstandig bij ARGB. Je hebt dan overal dezelfde kleurstelling en je kunt ze identiek aansturen. Bij de non-RGB Arctic fans is dat niet nodig en het voordeel van de PST uitvoering is dat je ze kunt doorlussen (zonder fan splitter) en dus samen kunt aansturen met een fanprofiel in de bios.
Navi schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:50:
De Arctic Freezer II is een prima ding en heeft ook de offset montage voor AMD.

Ervoor had ik een NZXT Kraken X62 en Corsair H150i, nadeel van de Arctic is dat hij niet individueel uit te lezen is, bij de NZXT en Corsair kun je alles los zien, pompsnelheid, watertemp, etc.

Bij de Arctic is het gewoon alles aan PWM, 1 profiel, en dat regelt je snelheid. Hij is verder wel onhoorbaar en koelt heel goed, zeker gezien de prijs ben ik er heel tevreden mee. Mooie dikke rad idd, en goeie lengte slangen (andere AIO zijn vaak net iets te kort om de rad goed te kunnen monteren )koppelingen onder) voorin de kast, nodig want bovenin zit AIO van de GPU)

Kraken X63 overigens niet doen, die is weer minder instelbaar dan de X62 was. Neem dan de Z serie, nog duurder maar heeft wel de instelbaarheid. (zoals koelen op watertemp ipv cpu temp)
Beide bedankt voor het meedenken en de inzichten _/-\o_

Van wat ik zie moet de Artic AIO (net) passen in de kast. RGB hoeft niet, dus P14s die ik gekozen heb zijn volgens mij ook een goede keus (fans die ik over heb kunnen ook mooi in m'n huidige kast).

Wat mensen zeggen over NZXT CAM maakt me ook wat nerveus, voor mij nog een reden om bij de Arctics te blijven :) .
Vibonacci schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:56:
Ik zou niet voor de SuprimX 4090 gaan. Je kunt ook een 'instapmodel' (ja, ik gebruik het woord) 4090 kiezen voor €1700 en zo €250 besparen. Dat is zeker de besparing waard.

Ook op het moederbord kan je besparen. Als je voor de Gigabyte Z790 Aero gaat, heb je dezelfde features voor €150 minder.
Was al voor een iets goedkoper moederbord gegaan (uitvoering: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WiFi).

Ik las dat een aantal 4090's last hadden van coil whine, en de MSI SUPRIM lijkt dit niet te hebben?

• pkuppens
  • Laatst online: 17:32
Kasj schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:11:
Als je van een beetje AI/ML ook Deep Learning wil doen, wil je CUDA NVidia zover ik weet.

• Woezik
Van de eerste versie van NZXT Cam die met de H710i uit 2019 werd meegeleverd zijn mij ook wel klachten bekend. Ik gebruik sinds twee maand NZXT Cam voor aansturing van mijn Kraken 280 en de ARGB frontfans en dat gaat tot op heden probleemloos. Ook het display met temperatuur weergave is fraai en handig en ook zichtbaar in NZXT Cam. Arctic is ook een goede keus en duidelijk goedkoper.
Pagina: 1