Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolan
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-11-2023
Enkele maanden geleden kocht ik een nieuwe Citroën Berlingo (Benzine 110 PK, personenwagen). De vering van deze wagen is niet te hard maar ook niet heel erg zacht. Iets tussen de twee. Ik heb de laatste 15 jaar steeds met dergelijke wagens gereden omwille van het praktische (o.a. ruimte binnenin, kamperen, ...).

Nu, omwille van gezondheidsredenen voelt de vering van de auto toch wat te hard aan en kan ik geen lange ritten meer verdragen (lees: niet langer dan 1 uur).

Is het mogelijk om andere veringen/schokdempers te plaatsen of ze anders af te stellen? Zodat het geheel toch wat zachter wordt (en de wagen toch nog te kunnen behouden). Vooral de Vlaamse betonplaten en de Waalse putten in de weg zijn een probleem. Ik informeerde reeds naar luchtveringen bij de keuring, maar dat wordt alvast niet toegestaan.
Indien niets mogelijk dan zal ik moeten uitkijken naar een andere wagen uit het hogere segment.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:45
Zou het niet eenvoudiger zijn om een andere stoel te plaatsen? Denk dat je daar makkelijk wat meer comfort mee kan creëren. En het voordeel van een stoel is dat je die eventueel ook kan overzetten naar een volgende auto. Er zijn genoeg aanbieders van autostoelen te vinden. Wellicht is dat het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Welk bouwjaar is de auto?
Welk type heb je exact?
Soms kun je de dempers en veren van een iets lichter type monteren.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:21
Ik verwacht niet dat je een petje bent die karrewielen met elastiekbanden eronder heeft liggen anders zouden kleinere velgen met grotere banden ook nog wat bij kunnen dragen aan meer comfort.

Op de zaak hebben wij een Berlingo en die is aardig zacht geveerd, voorzien van standaard velgen/banden.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolan
Bedankt voor de reacties alvast.

Het is geruststellend dat eventueel andere veringen wat verbetering zouden kunnen bieden.

In ieder geval is het een complex probleem van geluidsovergevoeligheid. Het is vooral het basgeluid dat irriteert door het contact met de banden op oneffen wegen, eigenlijk is dat telkens een korte baspuls.(oordoppen helpen te weinig). Een aantal keren kan geen kwaad maar op de duur begint het zich op te stapelen en komen de problemen (bv op een autosnelweg heb ik minder last).

@ Jaaap: bouwjaar 2022, maat M, personenwagen, benzine, 1.2 puretech.

Hopelijk komen er nog suggesties uit de bus.

ps mijn oude berlingo (bouwjaar 2008, daar had ik geen problemen mee, die was echt zacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
oh, ik had niet begrepen dat het een geluidsissue is, ik dacht dat je bedoelde dat de auto te stug/hard geveerd was.
In dat geval, kijk ook eens goed naar de banden. Er kan heel veel verschil zitten tussen het ene merk/type band en een andere qua geluidsbeleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
En je kan dempende materialen aan laten brengen achter de bekleding. Vaak wel prijzig, >€1000 als je het laat doen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Banden maken inderdaad een wereld van verschil, vooral banden met V profiel hebben een vrij typisch geluid, wat indringender kan zijn dan "normaal" profiel.

Geluiddemping/anti-resonatiematten kunnen inderdaad ook een pak helpen, maar kan een behoorlijk karweitje zijn.

En tja, hoeveel geluid wordt doorgegeven wisselt echt enorm van auto tot auto, je hebt auto's die weinig doorgeven, je hebt auto's die alles doorgeven. En gezien je nu een vrij nieuwe auto rijdt, zullen alle rubbers van de ophanging nog lekker stug zijn, waardoor geluid ook beter wordt doorgegeven.

België is erg strikt qua aanpassingen aan je auto, dus ik denk echt dat geluiddemping en eventueel andere banden eigenlijk wel alles is wat je kan doen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolan
Bedankt voor de antwoorden.

Inderdaad, Belgie is strikt ivm aanpassingen aan de auto. Ik lees wel op de website van de Vlaamse overheid: Onder strikte voorwaarden mag u uw auto verlagen. U mag:
  • andere veren plaatsen
  • originele veren aanpassen of wijzigen
  • tussenstukken tussen de veer en haar steun plaatsen
  • inveeraanslagen wijzigen
  • torsiestangen vervangen of aanpassen
  • originele veerpoten en McPhersons vervangen of aanpassen.
Als het al toegestaan is, zou het plaatsen van slappere veringen basgeluiden kunnen helpen dempen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:17

Youk

Volvo For Life

@carolan alles wat je net opsomt is vrij simpel te weten door het feit dat die onderdelen een attest moeten hebben specifiek voor de wagen waar het onder wordt gezet. Dit wordt wel gedaan, maar is meestal voor verlaging of sportonderstel of van die toestanden. Aangezien je een Berlingo hebt vrees ik dat er niet zo heel veel aanbod gaat zijn van producten die jou kunnen helpen en die zo'n attest hebben.

Maar aangezien je het nu specifiek over het (rol)geluid hebt is het misschien handig om te weten:
  • Welke banden liggen er nu onder merk en type
  • Welke maat: breedte, hoogteverhouding, velgdiameter
  • Andere specifieke dingen: verstevigde wand voor zwaardere lasten bijvoorbeeld
  • Wat zat er onder je vorige wagen van banden (bij voorkeur zelfde lijstje als hierboven)
Zo zullen banden met verstevigde wangen minder inveren en dus meer gedreun doorgeven aan de wagen zelf. Een grotere velgdiameter geeft meestal een kleinere hoogteverhouding, dus dunnere wangen, dus weer meer kans op gedreun.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolan
OK. Goed om weten.

De banden die er nu op zitten zijn Michelin Primacy 4-banden, 205/60/R16 niet versterkt.

Bij mijn oude Berlingo waren dat 205/60/R15-banden (Uniroyal, evenmin versterkt).

Bij die oude Berlingo was de geluidsdemping in het interieur eerder slecht. Ook hoorde je goed de rolgeluiden bij hogere snelheden. Maar daar had ik niet zo'n last van.

Maar bij nieuwere wagens (ik heb er al heel wat getest) is de geluidsisolatie een heel stuk opgedreven.

Die demping lukt prima voor midden- en hogere frequenties maar lage frequenties gaan gemakkelijker door en je krijgt dus een bas-puls telkens al je ergens over rijdt. Niemand van dit forum zal daar wellicht op letten maar met mijn gehooraandoening is dat een (heel belastend) probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
Ik vraag me af of je met een aanpassing aan vering/demping die bass puls weet te verminderen. Dat je het nu meer waarneemt dan eerst is waarschijnlijk ook omdat de andere geluiden niet of veel minder aanwezig zijn.

Je had al wel oordoppen geprobeerd schreef je, maar waren dat gewoon van die standaard oordopjes die je her en der kan kopen? Heb je wel eens overwogen om gehoorbescherming op maat te laten maken? Die werken waarschijnlijk veel beter dan die standaard dopjes. Vaak kunnen verschillende typen filters worden toegepast die elk in een bepaald frequentie bereik werken. Die zijn in ieder geval veel goedkoper dan een aanpassing aan het onderstel van je auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb met Michelin Primacy 4 veel last gehad van cupping, waardoor de banden na 20.000km echt een kabaal maakten op de snelweg.

Probeer eens een Pirelli, Continental, Bridgestone of Hankook.

Ik zou je aanraden eens zachtere banden te proberen, eventueel zelfs EV banden waar een geluiddempend schuim in de band zit. Wel opletten op last / draagvermogen. Deze is vaak hoog voor EV’s en zal juist een stijvere wang = meer geluid opleveren. Als er in jouw maat geen EV stille band is (met kloppend getal voor draagvermogen) dan liever een met kloppend draagvermogen (niet te hoog, niet te laag).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:17

Youk

Volvo For Life

Banden hebben zelfde hoogte, beide 60% van 205, diameter van velg is 1" verschil, maar denk niet dat dit veel uitmaakt. In een kleinere velgmaat (15") zou je dan 205/65R15 kunnen nemen en dan is de wang net iets hoger en heeft die een tikje meer "veerweg". Ook hier weer, gaat dit iets uitmaken?

Michelin staat over het algemeen bekend als een bandenmerk met zachte wangen. Dikwijls zie je toch dat deze (bij correcte druk) aan de onderkant toch wat boller staan van het gewicht wat erop rust ten opzichte van andere merken voor een vergelijkbare band.

Het profiel/tekening kan ook nog een verschil maken, onder andere in slijtage zoals @_eLMo_ zegt.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt ook overwegen om een goede koptelefoon met ANC te proberen.
Uit ervaring weet ik dat de Sony WH-1000XM5 erg goed is in het tegenhouden van lage frequenties.
Zie bv Juup in "Oordoppen die ook bij zelf praten fijn zijn"

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 17:55

Rmg

Juup schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:20:
Uit ervaring weet ik dat de Sony WH-1000XM5 erg goed is in het tegenhouden van lage frequenties.
Probleem met ANC is dat je geluiden die wel belangrijk zijn (Sirenes) ook minder of niet meer hoort natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Misschien een gekke vraag, maar zijn de banden wel op de juiste druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 16:56

Tomatoman

Fulltime prutser

Bandenspanning
Een gratis maatregel die je direct kunt uitproberen is een lagere bandenspanning. 3,0 bar is bij smalle banden een leuke maatregel om het brandstofverbruik (gering) terug te brengen, maar de auto gaat er ook harder door stoten, met name bij grotere oneffenheden in het wegdek. En laat dat nou net zijn wat jij noemt.

Probeer het eens met een bandenspanning van 2,5 bar. Of als dat nu al de ingestelde bandenspanning is, ga dan eens terug naar 2,1 bar. Zolang je niet onder 2,0 bar komt, is de lagere bandenspanning prima.

Bandenmaat
Verder geef je aan dat je op dit moment als bandenmaat 205/60R16 hebt. Het getal 60 geeft de verhouding tussen de breedte en de hoogte van de band weer. Je hebt een band van 205 mm breed en de wanghoogte is 60% daarvan. Dat is een normale wanghoogte, die geen afbreuk doet aan het veercomfort. Je zult met deze hoogte ook geen extra lawaai hebben als gevolg van stotende geluiden als de band in- en uitveert bij oneffenheden. Pas bij een wanghoogte van minder dan 40% gaat dit merkbare invloed hebben. Kortom: mijns inziens is er geen reden om een andere bandenmaat te overwegen.

Zachte of harde band
Wel kun je overwegen een ander type band uit te proberen, maar alleen als je banden al flink zijn afgesleten. Zoals @Youk al zegt, staat Michelin bekend om zijn zachte banden. Voor iemand die erg gevoelig is voor bandengeluid zou ik verwachten dat dat juist een uitstekende keuze is, beter dan een veel hardere band.

Overige factoren
Bonkende geluiden vanuit het onderstel zijn niet afkomstig vanuit de vering, maar wel vanuit de schokdempers. Die zou je kunnen laten vervangen, maar bedenk daarbij wel dat de autofabrikant er heel veel energie in heeft gestoken om bij het gehele onderstel een goed compromis te vinden tussen allerlei samenhangende factoren, waaronder comfort, stabiliteit en voorkomen dat de auto gaat ‘deinen’. En de basis blijft nu eenmaal een Citroën Berlingo. Dat is een auto die nadrukkelijk ontwikkeld is als no-nonsense bestelauto. Je kunt daarom redelijkerwijs niet het wegcomfort en geluidscomfort verwachten van auto’s die ontworpen zijn om zo comfortabel mogelijk zijn en het drievoudige kosten.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 14:37
Is het wel een probleem dat veroorzaakt wordt door een te harde/stugge vering/demping?

Ik heb ooit 's een Citroen BX gereden met veel te zachte stoelen. Daarin hield ik het ook niet langer uit dan een uur, omdat dan mijn onderrug begon op te spelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
Je koopt een busje, die zijn niet gebouwd op ultiem comfort. Daarvan is de geluidsdemping en vering sowieso ruk.

Zit er een afscheiding (wandje) tussen de voorstoelen en de laadruimte? Nee? Dan heb je daar je oorzaak. Die laadruimte heeft bijna nooit geluidsisolatie.

Jou oplossing is een auto kopen in plaats van een busje, of jou busje voorzien van geluidsisolatie.

Andere veren en schokdempers gaan niet helpen tegen overmatigd geluid bij het rijden, waarom zet je in je TS dan ook dat de vering te hard is als je een post later ineens verkondigd dat het geluid een probleem is? 8)7 |:(

[ Voor 23% gewijzigd door FastFred op 07-08-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:51
@FastFred hij geeft aan dat het een personenwagen is dus ik neem aan dat er gewoon een achterbank en beklede kofferruimte in zit. ZIjn dan inderdaad nog wel gehoriger dan een luxe wagen maar je rijdt echt niet in een klankkast op wielen.

Over het probleem: erg lastig een oordeel te vellen zonder zelf te rijden en het te ervaren. mogelijk een combinatie van een frequentie uit de banden (door het eerder genoemde cuppen) die mogelijk versterkt wordt door de dempers die in dat frequentiebereik net niet lekker werken. Michelins zijn in mijn ervaring één van de fijnste en stilste banden maar ze kunnen inderdaad gaan cuppen als ze geen lekker match zijn met de auto.
Maar allemaal aannames waar je niet onderuit komt als je zoiets via internet/tekst probeert op te lossen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@GWBoes In de basis is het nog steeds een bedrijfsbus, dus nog steeds matige isolatie. Maar als het er inderdaad 1 is met volledig interieur, dan alle interieur panelen en vloerbedekking eruit en volplakken met Dynamat, en alles weer terug monteren.

Of verhuizen naar een land waar ze geen karrensporen hebben die voor wegen door moeten gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 07-08-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
FastFred schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:22:
@GWBoes In de basis is het nog steeds een bedrijfsbus, dus nog steeds matige isolatie. Maar als het er inderdaad 1 is met volledig interieur, dan alle interieur panelen en vloerbedekking eruit en volplakken met Dynamat, en alles weer terug monteren.
Dat zal vast het algehele geluidsniveau terugbrengen. Maar omdat het om een specifiek geluid gaat waar TS last van heeft zal je gerichter te werk moeten gaan. Je moet dan echt gaan meten waar het geluid de auto binnenkomt, en dat gaan aanpakken met materialen die die specifieke frequentieband ook kunnen filteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Als je met gehoorbescherming al eens geprobeerd heb dan is het van belang te weten wat je gebruikt hebt. Ik heb laatst bij een concert van die wegwerp dopjes mee gehad die je moet rollen tussen je vingers en dan in je oor moet stoppen, maar die houden dus juist alles tegen behalve de bass tonen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
FastFred schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:31:
Als je met gehoorbescherming al eens geprobeerd heb dan is het van belang te weten wat je gebruikt hebt. Ik heb laatst bij een concert van die wegwerp dopjes mee gehad die je moet rollen tussen je vingers en dan in je oor moet stoppen, maar die houden dus juist alles tegen behalve de bass tonen....
Een beetje investeren in de juiste gehoorbescherming lijkt mij inderdaad ook een veel simpelere en goedkopere route. Aanpassen van vering/demping en banden zal vele malen duurder zijn, en je weet van te voren niet wat het gaat opleveren. Daarnaast geef je dan een paar duizend euro aan je auto uit, waar je later bij verkoop helemaal niets meer van terug ziet. En juiste gehoorbescherming kan je juist voor allerlei situaties gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Juup schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:20:
Ik denk niet dat het buitensluiten van alle geluiden (is wat ANC doet) bijdraagt aan een veilige situatie voor de bestuurder. Je sluit daarmee ook sirenes bijvoorbeeld buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

carolan schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:50:
Bedankt voor de antwoorden.

Inderdaad, Belgie is strikt ivm aanpassingen aan de auto. Ik lees wel op de website van de Vlaamse overheid: Onder strikte voorwaarden mag u uw auto verlagen. U mag:
  • andere veren plaatsen
  • originele veren aanpassen of wijzigen
  • tussenstukken tussen de veer en haar steun plaatsen
  • inveeraanslagen wijzigen
  • torsiestangen vervangen of aanpassen
  • originele veerpoten en McPhersons vervangen of aanpassen.
Als het al toegestaan is, zou het plaatsen van slappere veringen basgeluiden kunnen helpen dempen?
In Belgie maken auto's sowieso wat meer geluid, je kan ook wat meer in Nederland rond gaan rijden ;)

Kun je geen oordopjes indoen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolan
@Twardt, dat klopt. Gericht tewerk gaan en specifieke frequenties aanpakken. Op maat gemaakte oordoppen zouden op die manier een uitweg kunnen bieden. Ik bespreek dat eens met mijn audioloog waar ik in behandeling ben. Ik mag mijn omgeving niet té veel aanpassen om niet nog meer geluidsovergevoeligheid te ontwikkelen. Het is momenteel balanceren op een slappe koord.

Het idee van de veringen/schokdempers aanpassen is afkomstig van mijn NKO-arts die aangaf luchtveringen te overwegen omdat ze dat ook in ziekenvervoer toepassen om mensen met breuken en andere letsels veilig te kunnen vervoeren maar dat is dus geen oplossing (niet toegestaan). En inderdaad, ook voor andere aanpassingen aan veringen en schokdempers is er geen garantie dat hiermee het probleem van de baan is (met name de veronderstelling: minder schok is minder bas in de cabine).

@FastFred Een wagen uit het hogere segment zou een oplossing kunnen zijn, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde. Ik bekijk eerst of ik via aanpassingen mijn revalidatie kan ondersteunen. Een wagen die té veel geïsoleerd is, is sowieso niet goed voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 13:12
Zit die NKO arts ook niet te denken aan de veereigenschappen en niet aan het geluidsniveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@carolan, veel genoemde opties lijken mij erg duur voor het risico dat het niet het gewenste effect sorteert. Een laatste: hoe oud zijn de huidige banden? Als ze bijna aan vervanging toe zijn: Puur nieuwe banden met weer vers dik profiel maakt de auto direct stiller.
Pagina: 1