Traanplaat vloerplaten aarden met 2 groepen tegelijk....

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Neijmeijer
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09-2023
Mijn vraag
...

Hallo,

Ik ben mijn schuurtje aan het renoveren naar werkplaats. De stroomvoorziening is geregeld door 2 kabels, 1x 5 aderig 3 fase en 1x 3 aderig 1 fase. Ik wil traanplaat van staal over de vloer leggen en aarden voor de veiligheid, ivm lasapparatuur. Aangezien ik met 2 kabels met elk een eigen aardlekschakelaar de vloer onder spanning zou kunnen zetten als het mis gaat, wil ik de vloerplaten aan beide koppelen. Is dit gewoon prima? Mag ik aarde van 2 aardlekschakelaars samenbrengen? Dit is effectief wat ik doe. De vloer als grote lasklem gebruiken...

Beste antwoord (via Neijmeijer op 06-08-2023 16:58)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:50
Neijmeijer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:28:
Mag ik aarde van 2 aardlekschakelaars samenbrengen?
Aardlekschakelaars hebben niets met aarde te maken. Een aardlekschakelaar detecteert verschil tussen de stroomsterkte in de nul- en fasedraad. De aardedraad wordt niet eens aangesloten op de aardlekschakelaar.

In NEN 1010 staat over vereffening in badkamers dat iedere groep apart lokaal vereffend moet worden, dus het mag niet alleen, het moet zelfs. Als je maar op één van de twee aansluit kan er onder omstandigheden een gevaarlijke situatie ontstaan.

Alle reacties

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-01 18:54
Volgens mij heeft jou aarde draad niks te maken met de aardlekschakelaar. Onder aan de streep komen alle aardes samen in de meterkast.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 19:00

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

In de aardlekschakelaars zitten alleen de fasedraden en de nuldraden aangesloten. Indien er een verschil tussen de fase(n) en de nul wordt gemeten schakelt deze af want dan is er blijkbaar een lek naar de aarde.

Waarom? Omdat het kan!!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Allereerst.

De aarde heeft niks met de aardlekschakelaar te maken. Het een kan prima bestaan zonder het ander.

Normaliter creeer je 1 aardverbinding voor zoiets, al is er in principe in deze situatie weinig op tegen om ze beide te koppelen.
Ze zitten aan de andere kant (in de meterkast) ook aan elkaar.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:01

SambalBij

We're all MAD here

Of het daadwerkelijk 'mag' durf ik niet te zeggen als niet-elektricien, maar ik zou verwachten dat dit wel gewoon werkt en geen issues geeft met de aardlekschakelaars.

Hoewel de naam anders doet vermoeden, hebben de aardlekschakelaars eigenlijk niets met de aarde van een groep zelf van doen. Wat die dingen doen is afschakelen wanneer er een verschil is tussen de stroom die via de fase loopt en de stroom die via de nul loopt. (Oftewel; wanneer er ergens stroom weglekt, over het algemeen naar de aarde)
Die aarde-draden zullen ook niet zitten aangesloten op de aardlekschakelaars, maar gewoon naast elkaar op een algemene aardstrip in de groepenkast.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 19:00

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Er is maar 1 aarde, en die is rond :). Alle aardedraden zijn uiteindelijk aangesloten/verbonden met deze ronde aardbol.

[ Voor 3% gewijzigd door Lolhozer op 06-08-2023 10:40 ]

Waarom? Omdat het kan!!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:34
@Neijmeijer
Je post is erg onduidelijk. Wat wil je nu bereiken?
Klinkt als dat je iets van staal wil lassen en de aardklem van je lasapparaat aan de vloer wil bevestigen, zodat je die niet aan je werkstuk hoeft vast te maken. Klopt dat?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Neijmeijer Bedoel je grote lasklem als in een lasdop/stroomverbinding of bedoel je dit als de lasklem die je normaal gesproken op je werkstuk zet om het stroomcircuit van je lasapparaat compleet te maken?

Acties:
  • Beste antwoord

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:50
Neijmeijer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:28:
Mag ik aarde van 2 aardlekschakelaars samenbrengen?
Aardlekschakelaars hebben niets met aarde te maken. Een aardlekschakelaar detecteert verschil tussen de stroomsterkte in de nul- en fasedraad. De aardedraad wordt niet eens aangesloten op de aardlekschakelaar.

In NEN 1010 staat over vereffening in badkamers dat iedere groep apart lokaal vereffend moet worden, dus het mag niet alleen, het moet zelfs. Als je maar op één van de twee aansluit kan er onder omstandigheden een gevaarlijke situatie ontstaan.

• Neijmeijer
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09-2023
Bedankt allemaal. Ik stelde de vraag omdat ik had begrepen dat als je 1 groep niet aard en de vloer in dit geval wel. Dat de stroom via jou de aarde in gaat, en dit als belasting van het ene circuit de aardlekschakelaar niet zou triggeren.

Ik had het over lassen omdat je daar soms hebt dat je bij de stalen poten van de lastafel een boog kan krijgen....

Ik denk dat ik gewoon de 2 aarde draden ga koppelen aan de vloer en dan is het goed.

Bedankt voor de reacties

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Lolhozer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:40:
Er is maar 1 aarde, en die is rond :). Alle aardedraden zijn uiteindelijk aangesloten/verbonden met deze ronde aardbol.
Nietes, mijn aarde is verbonden met de nul in de wijk transformator :+

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:43
Neijmeijer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:57:

Ik denk dat ik gewoon de 2 aarde draden ga koppelen aan de vloer en dan is het goed.
Je hoeft dus niet beide aardedraden te koppelen, zoals eerder gemeld. Elke aarde draad komt in de groepenkast samen bij één en dezelfde aarde-rail, en van daaruit met de aardpen of de aarde van de netbeheerder.

Beide koppelen heeft dus geen meerwaarde ten opzichte van 1 koppelen, maar het kan natuurlijk wel: het komt uiteindelijk toch allemaal weer samen. Tenzij je natuurlijk de aardedraad van 1 van de kabels niet vertrouwd, en daarom de 2e als backup wilt gebruiken.

Of het mag en verstandig is in deze situatie, daar heb ik geen kennis over.

[ Voor 5% gewijzigd door Raling op 07-08-2023 10:59 ]

Pagina: 1