opnemen van LP's met een freeware progje

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mijn collega zoekt een hele simpele recorder om Lp's op te nemen en daarna op CD te zetten. De MS mediarecorder gaat maar tot een minuut en software als Cooledit is geen freeware.
Wie weet er freeware. Heb gezocht: of het is midi of het heeft een tijd-beperking in de opname of het is geen freeware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Bij adaptec ez cd creator zit zo'n programma, disc docter oid. Dat gebruikt me pa vaak daarvoor, werkt goed schijnbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zal eens kijken bij adaptec want die heb ik niet.
Iemand nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Creative Wave Studio, zit ook bij zo'n beetje elke geluidskaart

Verwijderd

ik heb een cdtje met uitleg en software over hoe van lp naar cd te gaan.
als je wilt moet je me maar ff mailen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thanx, hij heeft wat software gekregen laatst (o.a. Creative). En het werkt. Sorry voor de late reakite: was zelf even wegens "mechanische problemen aan het bewegingsapparaat" een maand off-line........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 08:53

Arie

One Man Army

ik heb een cdtje met uitleg en software over hoe van lp naar cd te gaan.
Een hele CD-ROM verspillen aan een uitleg hoe van LP om te zetten naar CD? ;)

Sluit je draaitafel aan op je computer. Met Wave Studio zoals hierboven al genoemd wordt kun je je plaat opnemen en vervolgens editen zodat je een mooi begin en einde hebt.

Let wel: het signaal dat uit je draaitafel komt wordt niet goed herkend door een computer, dit houdt in dat je opname nooit zo is als deze hoort te zijn! Een manier om dit op te lossen is een Terratec kaartje te kopen welke het signaal omzet en zo resulteerd in een betere geluidskwaliteit. Dit kaartje is extern, aan te sluiten op je gameport. Op het kaartje zelf zit ook weer een gameport zodat je geen poort verliest zeg maar. Zo'n kaart kost ongeveer Fl. 120 en is zeker het geld waard. Maar die je dit echt alleen voor één nummer of zo, dan is het misschien makkelijker gewoon je platenspeler direct aan te sluiten. Het verschil in kwaliteit is niet zo erg groot. Wil je het echter gebruiken voor samples e.d. dan is het zeker aan te raden. Ook een electr. snoertje tussen je draaitafel en bv. je computer is aan te raden en kan eventuele ruis verminderen. Zowiezo, als je zo'n Terratec kaartje gebruikt is speciale software niet nodig aangezien de kwaliteit perfect is. Die anti-ruis, kraak en klik software maakt de kwaliteit er niet beter op trouwens.

Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is hierboven, ik heb het eventjes vlug getyped, dus...

Not trying to pretend the enemy that I am.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Op woensdag 31 oktober 2001 08:33 schreef Arie het volgende:

[..]

Een hele CD-ROM verspillen aan een uitleg hoe van LP om te zetten naar CD? ;)

Sluit je draaitafel aan op je computer. Met Wave Studio zoals hierboven al genoemd wordt kun je je plaat opnemen en vervolgens editen zodat je een mooi begin en einde hebt.

Let wel: het signaal dat uit je draaitafel komt wordt niet goed herkend door een computer, dit houdt in dat je opname nooit zo is als deze hoort te zijn! Een manier om dit op te lossen is een Terratec kaartje te kopen welke het signaal omzet en zo resulteerd in een betere geluidskwaliteit. Dit kaartje is extern, aan te sluiten op je gameport. Op het kaartje zelf zit ook weer een gameport zodat je geen poort verliest zeg maar. Zo'n kaart kost ongeveer Fl. 120 en is zeker het geld waard. Maar die je dit echt alleen voor één nummer of zo, dan is het misschien makkelijker gewoon je platenspeler direct aan te sluiten. Het verschil in kwaliteit is niet zo erg groot. Wil je het echter gebruiken voor samples e.d. dan is het zeker aan te raden. Ook een electr. snoertje tussen je draaitafel en bv. je computer is aan te raden en kan eventuele ruis verminderen. Zowiezo, als je zo'n Terratec kaartje gebruikt is speciale software niet nodig aangezien de kwaliteit perfect is. Die anti-ruis, kraak en klik software maakt de kwaliteit er niet beter op trouwens.

Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is hierboven, ik heb het eventjes vlug getyped, dus...
De kwaliteit maakt niet zoveel uit? MWah, zeker nog nooit gehoord van de RIAA standaard? Om een LP goed te kunnen produceren zijn nogal wat truukjes uitgehaald. Die truukjes houden in dat er (de cijfertjes kunnen niet helemaal goed zijn maar het gaat ff om het idee) 30db van het laag afgehaald wordt en 20 db bij het hoog gedaan wordt.
Bij het terugversterken via een RIAA platenspeler versterker wordt dit weer gecompenseerd. Als je direct van een platenspeler opneemt krijg je echt een heel erg verneukt signaal. Buiten dit is een platenspeler signaal vele malen zachter dan een line (cd) signaal. Als je hiervoor wilt compenseren door het signaal harder te maken krijg je echt wel een berg ruis.

De optie die je gaf is dus totaal ongeschikt!

P.S. Waarom geef je mensen de illusie dat je verstand hebt van audio. Ik weet zelf ook niet alles maar jouw verhaal gaat echt helemaal nergen over!

Buiten dat is een geluidskaart van 120 gulden nooit perfect! (En iedereen die denkt dat een soundblaster live/ audigy een professionele kaart is is ook erg op de hoogte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Zal nog wel ff melden wat je wel kan doen:

Mooiste is als je een versterker met een phono ingang en een record uitgang hebt. Dan kun je het signaal met die versterker naar line signaal niveau brengen en het met cool edit lite ofzo opnemen. (Is dacht ik gratis).

Anders moet je proberen of je ergens een dj mengpaneeltje ofzo kunt lenen. Die hebben vaak niet de beste phono versterkers maar toch een oplossing.

De laatste oplossing is een losse phone versterker halen en inderdaad direct aansluiten op je geluidskaart (met phonoversteker ertussen natuurlijk).

Deze kun je bij de meeste radiowinkels wel halen (maar pas op je hebt ook hele dure!)

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Lezen alle mensen op Tweakers zo slecht de postings? |:(

Jij schreef:
De optie die je gaf is dus totaal ongeschikt!
De optie die ik gaf ongeschikt? |:( Leer goed lezen! De optie die ik gaf is de beste in de gehele thread op het nadeel na dat het je Fl. 120 kost voor zo'n kaart, maar dan verder niets voor software.

Jij schreef:
Buiten dat is een geluidskaart van 120 gulden nooit perfect! (En iedereen die denkt dat een soundblaster live/ audigy een professionele kaart is is ook erg op de hoogte)
Dit is wat ik schreef:
Let wel: het signaal dat uit je draaitafel komt wordt niet goed herkend door een computer, dit houdt in dat je opname nooit zo is als deze hoort te zijn! Een manier om dit op te lossen is een Terratec kaartje te kopen welke het signaal omzet en zo resulteerd in een betere geluidskwaliteit. Dit kaartje is extern, aan te sluiten op je gameport. Op het kaartje zelf zit ook weer een gameport zodat je geen poort verliest zeg maar. Zo'n kaart kost ongeveer Fl. 120 en is zeker het geld waard.
Dit is géén geluidskaart, maar een kaart die speciaal is ontwikkeld voor de opnames vanaf een draaitafel. Ik heb nergens beweerd dat een gelluidskaart van Fl. 120 perfect is.

Jij schreef:
P.S. Waarom geef je mensen de illusie dat je verstand hebt van audio. Ik weet zelf ook niet alles maar jouw verhaal gaat echt helemaal nergen over!
Mijn verhaal gaat nergens over? |:( Luister, als optie geef ik aan Wave Studio te gebruiken welke gratis is. Daarbij een Terratec kaartje kopen welke gemaakt is voor opnames van plaat. En dan gaat het NERGENS over? |:(

Ik geef mensen niet de illusie ergens wat van af te weten, ik vertel wat ik weet. Of dit de beste optie is weet ik niet, maar het is het beste wat ik ooit ben tegengekomen voor weinig. De illusie dat ik er verstand van heb roep jij zelf op aangezien ik daar geen uitspraken over heb gedaan.

Jij schreef:
De kwaliteit maakt niet zoveel uit? <snip> Als je direct van een platenspeler opneemt krijg je echt een heel erg verneukt signaal. <snip> Als je hiervoor wilt compenseren door het signaal harder te maken krijg je echt wel een berg ruis.
Dit heb ikzelf misschien niet helemaal soepel geschreven. Hier nogmaals wat ik in het kort al zo'n beetje schreef. Dat als je van een draaitafel opneemt dat het slecht(er) is heb ik wel geschreven, maar verneukt? Nee, ben ik het niet mee eens. Via een versterker kun je altijd opnemen op je systeem en dan is het aardig - en dat schreef jij ook in je laatste posting!

Ik kan echt pissed hierom worden dat mensen niet goed lezen en dat terwijl het zo simpel is...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Waar in jou verhaal staat dat het terratec kaartje waar je het over hebt is gemaakt om op te nemen van vinyl?
En waar vertel je deze beste man dat het van cruciaal belang is dat hij een RIAA phono versterker nodig heeft?
(En waar zegt hij dat hij een kaartje wil kopen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Mooiste is als je een versterker met een phono ingang en een record uitgang hebt. Dan kun je het signaal met die versterker naar line signaal niveau brengen en het met cool edit lite ofzo opnemen. (Is dacht ik gratis).
Mijn optie is nog steeds beter, maar kost wel Fl. 120 wat een nadeel is. Gaat het om betaalbare kwaliteit, is mijn optie goed.
Anders moet je proberen of je ergens een dj mengpaneeltje ofzo kunt lenen. Die hebben vaak niet de beste phono versterkers maar toch een oplossing.
Heb je dan ook non-DJ mengpanelen? |:( Dit doet hetzelfde eigenlijk als een (separate voor-)versterker, dus nog steeds is mijn optie beter, maar duurder.
De laatste oplossing is een losse phone versterker halen en inderdaad direct aansluiten op je geluidskaart (met phonoversteker ertussen natuurlijk).
Kan of direct of nog via een versterker dan; blijft mijn optie nog steeds beter.

En mijn optie was niet goed? Qua kwaliteit beter dan jouw oplossing welke ook één van de oplossingen was die ik ook al had gegeven - fijn gekopieerd... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Waar in jou verhaal staat dat het terratec kaartje waar je het over hebt is gemaakt om op te nemen van vinyl?
En ik quote:

"het signaal dat uit je draaitafel komt wordt niet goed herkend door een computer, dit houdt in dat je opname nooit zo is als deze hoort te zijn! Een manier om dit op te lossen is een Terratec kaartje te kopen welke het signaal omzet en zo resulteerd in een betere geluidskwaliteit."

Een Terractec kaart, met de nadruk op het woordje 'een'. Er bestaan zoveel verschillende, maar wat ik aangeef is dat het er eentje is die het signaal geschikt maakt, dus dat is GEEN geluidskaart.
En waar vertel je deze beste man dat het van cruciaal belang is dat hij een RIAA phono versterker nodig heeft?
Heeft hij niet nodig als je zo'n Terratec kaart koopt.
(En waar zegt hij dat hij een kaartje wil kopen?)
Zoals ik al aangaf, de prijs is een nadeel (dit schreef ik al in mijn eerste posting als ik het goed heb!)... maar ik geef ook een gratis oplossing te weten de platenspeler op de comp. aan te sluiten. Direct? Nee, kan, maar beter is het via een voorversterker... en als je naar een (betere) electro zaak gaat en je zegt waarvoor het is krijg je automatisch een geschikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Of er ook non DJ mengpanelen bestaan? (Ofwel mixers, ofwel mentafels).

Hier:

www.soundcraft.co.uk
www.yamaha.com
www.mackie.com

Eat your heart out!
Allemaal non Dj tafeltjes. En zo zijn er nog maar een stuk of 20 merken.

Maarja..... En waarom zou het gebruik van een al in bezit zijnde versterker duurder zijn dan het kopen van een nieuw terratec kaartje? You're loosing me :?

En ik jou kopieren? Fat chance!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Ik schreef in eerste instantie "direct aansluiten" maar bedoel hiermee "zonder tussenkomst van die T. kaart". Zoals ik ook al schreef had ik het gauw getyped. Als je ergens een probleem mee had, had je ook kunnen vragen hoe ik die specifieke zin bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Jesus.....je bedoelt dat je het niet over een speciaal kaartje hebt dat Phono signaal omzet naar line signaal?

Dan ben je echt te dom om op deze planeet te lopen!

Zoals ik in mijn eerste post al heb gezegd is een phono signaal is geen geval te vergelijken met een normaal line signaal. Dit komt door de eigenschappen van vinyl.
Om deze reden wordt het laag 30db gedempt en het hoog 20db geboost. (Daarom hoor je ook altijd zoveel hoge tonen van je naald af komen misschien?). De RIAA phone versterkers compenseren voor dit fenomeen door het laag weer 30db te boosten en het hoog 20db te verzwakken. Zonder phono voorversterker is dit nooit mogelijk!
Dan heb je dus alleen maar hoge tonen en geen laag! (30 db = 20 keer zo zacht!)

Ik stop ermee! Het is al Goed! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Of er ook non DJ mengpanelen bestaan? (Ofwel mixers, ofwel mentafels). <snip> Eat your heart out!
Je bevestigd mijn punt, dank je. Er bestaan dus DJ en non-DJ mengpanelen, maar zolang het mengpaneel een voorversterker heeft is het goed. Zeggen dus dat het een DJ mengpaneel moet zijn is niet juist. Blij dat je het zelf ook nu zegt.
Maarja..... En waarom zou het gebruik van een al in bezit zijnde versterker duurder zijn dan het kopen van een nieuw terratec kaartje? You're loosing me :?
Korte uitleg:
Het signaal van een platenspeler is van hetzelfde type als dat van een gewone versterker. Sluit je dus je draaitafel via een gewone versterker aan op een computer, dan wordt het signaal wel versterkt, maar het is nog steeds een foutief signaal.

Wat die Terratec kaart doet is het signaal omzetten naar een signaal wat wel goed is voor een computer. Dit resulteerd dus weer in een betere geluids kwaliteit. (zei ik eerder al).
En ik jou kopieren? Fat chance!
Je geeft als oplossing het aansluiten van de draaitafel zonder tussenkomst van die Terratec kaart, wat ik ook al aangaf. Ook zei ik dat de kwaliteit dan minder is (zie de korte uitleg hierboven). Dus, je hebt mijn posting in je eigen woorden nogmaals gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Het moet wel een DJ mengpaneel zijn want als je ook maar de moeite had genomen op 1 van die sites te gaan kijken dan zie je dat alleen DJ mengpanelen phono voorversterkers hebben. Wat moet een studio of live mengpaneel nou met een phono voorversterker? Sterker nog....ze hebben niet eens een aansluiting voor platenspelers (allemaal jack of neutrik!)

Jesus! Echt legendarisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Jesus.....je bedoelt dat je het niet over een speciaal kaartje hebt dat Phono signaal omzet naar line signaal?
Waar schrijf ik dit? Wat ik schreef is dat die kaart het signaal omzet in een door de computer zeg maar 'beter te begrijpen' signaal dan dat wat je draaitafel, mengpaneel of versterker doet.
Ik stop ermee! Het is al Goed! |:(
Ga niet in discussie met mensen als je hun postings niet leest. Blijf ook niet volhouden dat je gelijk hebt als het duidelijk is dat je dat niet hebt. Het is niet goed, je probeert onder het gebeuren uit te komen zonder je ongelijk toe te geven - zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

En als je gewoon had gezegd dat je deze bedoelde was het meteen duidelijk geweest:

TerraTec phono PreAmp Studio

En dan zie je in de specs:

Technical Details:

** Precise RIAA equalizer function for natural playback

Dat staan.

Probleem opgelost, de groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Het moet wel een DJ mengpaneel zijn want als je ook maar de moeite had genomen op 1 van die sites te gaan kijken dan zie je dat alleen DJ mengpanelen phono voorversterkers hebben. Wat moet een studio of live mengpaneel nou met een phono voorversterker? Sterker nog....ze hebben niet eens een aansluiting voor platenspelers (allemaal jack of neutrik!)
Ik denk dat ik me verkeerd heb uitgedrukt. Wat ik bedoel is het volgende: een mengpaneel hoeft niet specifiek voor een DJ te zijn. Ik heb een mengpaneel welkje voorversterkt, ben ik dan automatisch een DJ? Nee, dat hoeft niet. Wat ik dus bedoel te zeggen is dat een mengpaneel welke voorversterkt goed is en dus niet een 'DJ mengpaneel' hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

En wat ik bedoel is dat het een mengpaneel moet zijn met minimaal 1 phono voorversterker. En dat zijn tot zover ik weet ALTIJD Dj mengpanelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

En als je gewoon had gezegd dat je deze bedoelde was het meteen duidelijk geweest: TerraTec phono PreAmp Studio
Als jij gewoon de moeite had genomen om mijn posting beter te lezen, dan was het 'probleem' nooit ontstaan. Als ik een complete type naam geef e.d. dan is het de meeste mensen niet duidelijk waarover je praat, mijn uitleg was meer dan voldoende over wat het was. Het 'probleem' is dat jij het verkeerd opvatte als zijnde een geluidskaart, en dat je mijn posting(s) niet goed hebt gelezen. Volgende keer beter opletten/lezen.
Probleem opgelost, de groeten!
Dat was het al met mijn eerste posting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

En dat zijn tot zover ik weet ALTIJD Dj mengpanelen!
Ik heb een zon'mengpaneel, ben ik dan een DJ?

Ik kan een autoband verwisselen - kijk ik ben een monteur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Ze noemen zo iets nu eenmaal een DJ mixer. Kan ik niks aan doen! En op geen enkel ander mengpaneel zitten deze phono preamps!

Mijn humeur is slecht omdat ik geen werkende shell account kan vinden Grrrrrr! Ik wil op IRC damned!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie

Arie

One Man Army

Mengpaneel is mengpaneel, sommige noemen ze DJ mengpanelen, sommige niet, maar op beide kan phono zitten. Maar goed, het is wel weer welletjes dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

IS GOED! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
slotje: mijn probleem is opgelost. Thanx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrance
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-03-2022
Volgens mij is het wel mogelijk om de Windows recorder te gebruiken hiervoor. Het is dan wel slechte kwaliteit, maar de lengte valt de veranderen.

Je moet uiteraard eerst de recorder openen.
Dan moet je zogezegd knippen en plakken.
Na elke keer plakken komt er een stuk tijd bij.
Dan is het gewoon een kwestie van ff opslaan en dan je lp (of wat je dan ook wilt opnemen) over dat bestandje heen schrijven.

(Ik heb dit alleen maar gehoord, niet zelf uitgeprobeerd, maar het zou best eens kunnen lukken)

Dell XPS 13 9343

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Naast dat dit een oud draadje is lijkt mij de methode hierboven behoorlijk zinloos...
Het is dan wel slechte kwaliteit
Dat is toch wel vrij belangrijk bij zoiets en dan kan je nog niks filteren (ruis/enz)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.