Ik heb een nieuwe schakelaar gekocht nu gaat het licht van beneden wel aan maar niet boven uit.wat doe ik verkeerd? Ik heb 1 bruine draad en 1 zwarte boven en 1 zwarte beneden
Vraag
Alle reacties
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1fb9CIbvRlMf8T2FiKWAVID4.jpg?f=user_large)
Zo zou je schakeling er uit moeten zien.
en hier een beschrijving;
https://zomaakjehetzelf.nl/hotelschakeling-maken/
Heeft het ooit gewerkt? Wáár heb je draad? Op je lamp of op je schakelaar?
Je schakelaar moet normaliter 3 draden hebben, waarvan twee zwart.
Je schakelaar moet normaliter 3 draden hebben, waarvan twee zwart.
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
In aanvulling op hierboven:
De andere schakelaar heeft dus 3 zwarte draden. Als je deze schakelaar vervangen, dan 2 zwarte draden met elkaar verwisselen totdat het werkt.
De andere schakelaar heeft dus 3 zwarte draden. Als je deze schakelaar vervangen, dan 2 zwarte draden met elkaar verwisselen totdat het werkt.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Als je met "een zwarte boven en een beneden" de locatie in de schakelaar bedoeld, dan moet je dus bruin en zwart wisselen. Zie bovenstaand plaatje.
Ik snap het nog steeds niet, ik heb 1 bruine en 1 zwarte die zaten in de oude schakelaar boven , maar ik heb ook een nieuwe schakelaar met 4 ingangen , wat moet waar? Het schema snap ik niet
Met 1 bruine en 1 zwarte is geen hotelschakeling mogelijk (kijk maar naar het schema van @analogworm). Als dat voorheen wel als hotelschakeling heeft gewerkt, dan mis je op die plek een zwarte. Dus je hebt het of niet goed gezien, of het is nooit een hotelschakeling geweest.
Een paar duidelijke foto's plaatsen van beide schakelaars en bedrading is denk ik raadzaam. Misschien zien wij iets wat jij niet ziet.
Verder is het handig als je antwoord geeft op vragen die worden gesteld. Zoals of het ooit gewerkt heeft.
Een paar duidelijke foto's plaatsen van beide schakelaars en bedrading is denk ik raadzaam. Misschien zien wij iets wat jij niet ziet.
Verder is het handig als je antwoord geeft op vragen die worden gesteld. Zoals of het ooit gewerkt heeft.
[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 06-08-2023 11:31 ]
Alles kan stuk.
Als er maar één zwarte en één bruine draad in de schakelaar boven zitten dan is het in ieder geval geen hotelschakeling.
Hotelschakelaars bestaan niet, helaas.
Waarschijnlijk heb je een wisselschakelaar. Een fotootje van de achterkant zou helpen, daar staan meestal lijnen op die de gebruiker kan helpen.
Hotelschakelaars bestaan niet, helaas.
Waarschijnlijk heb je een wisselschakelaar. Een fotootje van de achterkant zou helpen, daar staan meestal lijnen op die de gebruiker kan helpen.
Er zijn 2 zwarte draden en 1 bruin draad, ik probeer foto te plaatsen maar dat lukt me zelfs niet😢
Wissel eens de bruine met de onderste zwarte (eerst spanning eraf).
En maak eens een (duidelijke) foto van de andere kant van de schakelaar - met de draden erin zoals ze nu zitten.
En maak eens een (duidelijke) foto van de andere kant van de schakelaar - met de draden erin zoals ze nu zitten.
[ Voor 77% gewijzigd door Rowwan op 06-08-2023 11:56 ]
Laat dan iemand komen die wel weet waar die mee bezig is.Lotje66 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:15:
Ik snap het nog steeds niet, ik heb 1 bruine en 1 zwarte die zaten in de oude schakelaar boven , maar ik heb ook een nieuwe schakelaar met 4 ingangen , wat moet waar? Het schema snap ik niet
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Dit is de rechter schakelaar op het schema van @analogworm . Kijk eens naar de kleuren op dat schema en op jouw schakelaar, zoek de verschillen in aansluiten.
Dat kan, maar niet noodzakelijk. Het kan ook een "aderbesparende wisselschakeling" zijn. Dan heb je dit aan beide kanten.jadjong schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:56:
[...]
Dit is de rechter schakelaar op het schema van @analogworm . Kijk eens naar de kleuren op dat schema en op jouw schakelaar, zoek de verschillen in aansluiten.
Je realiseert je dat de hele wereld dit leest als:Lotje66 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:15:
Ik heb een nieuwe schakelaar gekocht nu gaat het licht van beneden wel aan maar niet boven uit.wat doe ik verkeerd? Ik heb 1 bruine draad en 1 zwarte boven en 1 zwarte beneden
- Ik heb 1 bruine en 1 zwarte draad op de schakelaar boven (verdieping)
en
- Ik heb 1 zwarte draad op de schakelaar beneden (begane grond)
?
Dan krijg je natuurlijk antwoorden dat het nooit gaat werken, want je hebt op iedere schakelaar 3 draden nodig.
Maar blijkbaar gaat het maar om één schakelaar waar je ook netjes 3 draden hebt. Dan moet je de draden alleen nog in de juiste klemmen aansluiten. Plaats even duidelijke foto's van de aansluitingen op jouw nieuwe schakelaar en/of van het aansluitschema dan kunnen we wel vertellen waar de bruine draad moet en waar de andere. Verschillende modellen schakelaars zijn zo divers dat er niet te zeggen is of de contacten "beneden" of "boven" zitten.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
een contact in de schakelaar is anders gemerkt, vaak is die rood, of staat er een P bij.
Daar moet de bruine in.
Dan in de 2 tegenovergestelde contacten moeten de 2 zwarte.
Daar moet de bruine in.
Dan in de 2 tegenovergestelde contacten moeten de 2 zwarte.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ook niet altijd, vooral op die goedkope bouwmarktmeuk heb je alleen een schema op de achterkant waar je het maar mee moet doen.Makrolon schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:02:
een contact in de schakelaar is anders gemerkt, vaak is die rood, of staat er een P bij.
De meuque met schroefjes om de draden vast te zetten... Maar die schemas achterop kloppen wel mbt symbolen en plaatsing daarvan. Moet je wel kunnen lezen (als leek misschien niet vanzelfsprekend).Xander schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:05:
[...]
Ook niet altijd, vooral op die goedkope bouwmarktmeuk heb je alleen een schema op de achterkant waar je het maar mee moet doen.
@Lotje66 Met een foto van welke symbolen er op de achterkanten staan (duidelijke foto's) kunnen we het waarschijnlijk zo uitschrijven voor je
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Het is me gelukt, in de schakelaar aan de bovenkant 1 bruin draad bovenin, 2 zwarte draden bovenin
Nou, zo "natuurlijk" is dat niet hoor, aangezien er ook schakelaars zijn met bijvoorbeeld alle contacten aan de bovenkant.Lotje66 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:12:
2 zwarte draden onderin natuurlijk
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3FTyuykhUIyIZG4B5cNSgnjO.jpg?f=user_large)
Maar mooi dat je de combinatie die bij jouw schakelaar past hebt gevonden.
Pagina: 1