Vervangen aluminium tochtstrips in kozijnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• S_Nouwens
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 26-11 20:37
Vorige winter opgemerkt dat de huidige aluminium tochtstripts niet meer toch de ramen afdichten. Nu wil ik deze graag gaan vervangen. Echter, ik weet niet hoe ik de onderste tochstrip moet gaan vervangen. Deze lijkt uit twee delen te bestaan. Als eerst de tochstrip en daarachter een soort afdekplaatje tegen de buitenwereld.

De zij- en bovenkant lijken me makkelijk te vervangen, profieltje eraf, plakstrip erop. Maar aan de onderkant lijkt dit niet te kunnen. Hebben jullie nog tips om dit aan te pakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtXxrKm4JPwETlMElT1dlvLhSMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8kUw4hFQDi6K2PTGie1YrH7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCcTKmNrgXe3gj89c7zq0nJ84lE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7CvXELz1yjwFrYINQ6wCEwO.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via S_Nouwens op 10-08-2023 14:22)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:18
TS vraagt specifek naar een oplossing om de onderste aluminium strip te vervangen.
Jullie hebben het allemaal over die standaard Ellen AIB tochtstrips die aan de zijkanten zitten, maar daar gaat de vraag van TS helemaal niet over.

Dat onderste aluminium profiel lijkt exact hetzelfde te zijn als wat ik bij mij ook heb.
Het zijn in ieder geval niet twee losse aluminium delen.
Het geheel is één groot "U"-achtig complex profiel met aan de binnenzijde (of "voorzijde" als je er van binnen tegenaan kijkt) een kleine rubberen inleg die tegen je raamdeel aan sluit.
Het gehele profiel zit vast met de schroefjes in de goot, die verticaal naar beneden in je kozijn geschroefd zijn.
Er zitten op een aantal fixed posities wat sleufjes in naar buiten toe om condenswater af te voeren.

Ga er maar niet vanuit dat je dit makkelijk kan vervangen. Dat profiel zul je moeten behouden, dat is zó specifiek!
Je zou misschien wel iets kunnen doen met die rubberen inlay aan de binnenzijde die tegen het raam aan drukt. Die inlay kan eruit als het goed is, en zou je eventueel kunnen vervangen door iets wat beter afsluit.... of op dezelfde positie aan het raam-deel hiervan een extra plakstrip plaatsen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-12 20:55

Sebazzz

3dp

Ik heb hetzelfde probleem bij de achterdeur. Hier foto's van de voordeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1baWAMbcWhU07CfsutbdCJGoSj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g4zEaW5vxh4y1c8GvaUJGlnM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zIR-yB9Ttf-dmf0nsXN5B3iggY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/34rKKFuofpAkH48T6yEKuLoI.png?f=fotoalbum_large

@S_Nouwens Ben jij wat op het spoor gekomen? Het enige wat ik mij kan bedenken is zelf profielen printen waar je dan zo'n standaard zachrubberen tochtstrip op doet, want de rand in deze profielen zelf is te hoog.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik zie dat @Microkid in Tochtstrip alternatief? dezelfde vraag heeft gesteld. @Microkid Hoe heb jij dit opgelost?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:51
Onderste foto: Deze strips zitten in het kozijn gespijkerd met kleine spijkertjes. Spijkertjes zie je nu niet, zitten onder het tochtrubber zelf. Althans zo zitten ze bij er in.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Yaksa schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:42:
Onderste foto: Deze strips zitten in het kozijn gespijkerd met kleine spijkertjes. Spijkertjes zie je nu niet, zitten onder het tochtrubber zelf. Althans zo zitten ze bij er in.
Nee, dat zijn kleine nietjes/krammetjes. Maargoed, de vraag is een zoektocht naar een vervanging :)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Sebazzz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:34:
Ik zie dat @Microkid in Tochtstrip alternatief? dezelfde vraag heeft gesteld. @Microkid Hoe heb jij dit opgelost?
Niet. Heb het aan de schilder gevraagd. Hij adviseerde er af te blijven aangezien dat soort profielen lastig te vinden en te vervangen zijn.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Microkid schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:47:
[...]

Niet. Heb het aan de schilder gevraagd. Hij adviseerde er af te blijven aangezien dat soort profielen lastig te vinden en te vervangen zijn.
Hmm dat is balen :-( Ik zoek wel een tussenoplossing om nog een paar winters door te kunnen met de deur van de woonkamer.

• Yaksa
Sebazzz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:45:
[...]

Nee, dat zijn kleine nietjes/krammetjes. Maargoed, de vraag is een zoektocht naar een vervanging :)
Volgens mij ben jij op zoek naar zo iets.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Comma
  • Registratie: Mei 2023
  • Niet online
bij Darex verkopen ze mega veel profielen van rubber, misschien zit er wat passends tussen :)

https://darexrestauration...oduct-category/profielen/

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:00
Je hebt ook een soort spul om de rubbers mee in te smeren, blijven ze soepel enz. Bij de ANWB te koop.

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:28
Gewoon te koop bij de hornbach. Oude met tang er af trekken. Nieuwe er op met spijkers of hele kleine schroeven en klaar

https://www.hornbach.nl/p...3v-AZ4EAQYASABEgLa9_D_BwE

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ja, ik heb gekeken bij de Gamma en Karwei maar dat valt toch vies tegen en voor de "expertise" van de medewerkers hoef je ook niet te komen. Uiteindelijk komt zowel winkel als medewerker met de slappe witte plakprofielen aan. Ik rij wel een keer naar de Hornbach dan :)

Acties:
  • Beste antwoord

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:18
TS vraagt specifek naar een oplossing om de onderste aluminium strip te vervangen.
Jullie hebben het allemaal over die standaard Ellen AIB tochtstrips die aan de zijkanten zitten, maar daar gaat de vraag van TS helemaal niet over.

Dat onderste aluminium profiel lijkt exact hetzelfde te zijn als wat ik bij mij ook heb.
Het zijn in ieder geval niet twee losse aluminium delen.
Het geheel is één groot "U"-achtig complex profiel met aan de binnenzijde (of "voorzijde" als je er van binnen tegenaan kijkt) een kleine rubberen inleg die tegen je raamdeel aan sluit.
Het gehele profiel zit vast met de schroefjes in de goot, die verticaal naar beneden in je kozijn geschroefd zijn.
Er zitten op een aantal fixed posities wat sleufjes in naar buiten toe om condenswater af te voeren.

Ga er maar niet vanuit dat je dit makkelijk kan vervangen. Dat profiel zul je moeten behouden, dat is zó specifiek!
Je zou misschien wel iets kunnen doen met die rubberen inlay aan de binnenzijde die tegen het raam aan drukt. Die inlay kan eruit als het goed is, en zou je eventueel kunnen vervangen door iets wat beter afsluit.... of op dezelfde positie aan het raam-deel hiervan een extra plakstrip plaatsen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Yaksa
Ik denk dat TS het beste naar een bedrijf/aannemer kan gaan die regelmatig renovaties uitvoeren aan bestaande flatgebouwen, woningcomplexen en huurhuizen van woningcoöperaties.
Waarschijnlijk zijn ze zoiets al een keer tegengekomen en hebben daarvoor een oplossing bedacht.

• MaikVeritas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:30
Ik raad je aan geen tochstrips bij de Gamma of Praxis te halen, wij hebben destijds van de Gamma gehaald en de kwaliteit is gewoon slecht. Uiteindelijk hebben wij een mix van Ellen tochtprofielen via Toolstation: en plakrubber via Kozijnrubbers.

Die plakrubber strips werken erg goed. Belangrijk is dat je eerst goed je kozijn afwerkt voordat je ze erop plakt. Eenmaal erop geplakt gaan ze er niet heel meer af (inclusief kozijn).

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Bij mij was ook door vorige bewoners volle bak over alle rubbers heen geverfd, die sowieso al de 35+ jaar oud waren. Enorme tocht tot gevolg.

Na een lange zoektocht heb ik de exacte profielen gevonden die bij mij waren toegepast, ook al waren deze heel erg oud al.

https://www.gyzs.nl/ellen...dfw_tracker=93579-1474454 - Onder
https://www.gyzs.nl/luvem...dig-3-meter-g4-725ar.html - Zijkant en boven

Wellicht dat jouw profielen hier ook te vinden zijn, of iets wat vergelijkbaar genoeg is om te kunnen werken.

• S_Nouwens
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 26-11 20:37
dank allemaal voor de reacties. Het gaat inderdaad voornamlijk om het onderste profiel. De zij- en bovenkanten kan ik volgens mij er gewoon uittrekken en vervangen door een rubberen plak strip.
Pagina: 1