Homey, Zigbee en (te)veel devices

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ik heb vorige maand met veel enthousiasme de nieuwe Homey Pro aangeschaft ter vervanging van een heleboel losse systemen die ik tot op heden aanstuurde via HomeAssistant, Homekit en een boel automatiseringen tussen beiden. Ook het alarmsysteem (Jablotron 100-serie) is inmiddels overal van de muren geschroeft en is nu deels vervangen door losse Zigbee deursensors, PIR's, sirenes, etc.

Wat ik heb aangeschaft;Maar nu las ik gisterenavond opeens dat Homey maar 15 'end devices' ondersteunt en je daarna gewoon niets meer kunt toevoegen.

Reeds bestaande Zigbee devices zijn Philips Hue lampen, die kan ik probleemloos bedienen via Homey maar hebben natuurlijk een eigen hub en zijn dus in feite niet rechtstreeks verbonden met Homey en tellen niet mee als 'end device'.

De grootste groep modules zijn de Aqara deursensors, maar simpelweg een Aqara hub aanschaffen lost het probleem niet op omdat Homey hier geen ondersteuning voor heeft. Dus ik loop een beetje vast in mijn plannen en hoop dat een van jullie een tip heeft om de opbouw voort te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk toch aan home assistant met een zigbee stick :)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-05 15:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een mogelijke oplossing is Zigbee2Mqtt draaien, met een USB coördinator. Dan bouw je je ZigBee netwerk apart op en benadert dat dan via mqtt, wat een Homey volgens mij wel kan.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
Er is een verschil tussen een end device en een router. In de regel is alles met een constante voeding (lampen, slimme stekkers) een router. En devices met een batterij zijn meestal end device. Kwestie van meer routers aan je Homey koppelen en je kunt nagenoeg onbeperkt uitbreiden.

Het kan dus lonen om je Hue lampen direct aan je Homey te hangen. Dan introduceer je een boel routers in je Zigbee mesh.

[ Voor 18% gewijzigd door B-lex op 06-08-2023 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:35:
Ik denk toch aan home assistant met een zigbee stick :)
De 'Wife Acceptance Factor' is extreem laag met Home Assistant. Leuk voor nerds, maar voor de rest van de wereld is het een onlogische app met dito dashboard. Zoals benoemd verhuis ik heel bewust weg van HA ;)
Mavamaarten schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:39:
Een mogelijke oplossing is Zigbee2Mqtt draaien, met een USB coördinator. Dan bouw je je ZigBee netwerk apart op en benadert dat dan via mqtt, wat een Homey volgens mij wel kan.
Interessant, kende ik niet en Zigbee2MQTT heeft inderdaad Homey integratie
B-lex schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:39:
Er is een verschil tussen een end device en een router. In de regel is alles met een constante voeding (lampen, slimme stekkers) een router. En devices met een batterij zijn meestal end device. Kwestie van meer routers aan je Homey koppelen en je kunt nagenoeg onbeperkt uitbreiden.

Het kan dus lonen om je Hue lampen direct aan je Homey te hangen. Dan introduceer je een boel routers in je Zigbee mesh.
Dus als ik het goed begrijp fungeren die lampen (denk een stuk of 30 in huis) allemaal als router? En als ik via Homey een deursensor koppel, dan verloopt de koppeling via een van de lampen en telt die deursensor niet mee als 'end device'?

Edit; hoewel de Zigbee2MQTT me aanspreekt, betekent dit weer een nieuw apparaat, weer een nieuwe Raspberry en aangezien Homey het allemaal prima zou moeten kunnen, wil ik het eerst via die weg proberen.

Kan iemand het volgende bevestigen;

Ik ontkoppel een aantal Hue lampen van de Hue bridge. Bijvoorbeeld 2 buitenlampen, lamp in de woonkamer, lamp op de eerste verdieping, etc, om alle ruimtes te dekken. Die lampen koppel ik rechtstreeks aan Homey en als ik daarna losse Zigbee sensoren koppel, verloopt die koppeling (automatisch?) via een router/lamp en telt die sensor dus niet mee als 'end device' voor Homey?

[ Voor 17% gewijzigd door ouweklimgeit op 06-08-2023 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
ouweklimgeit schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:46:
[...]
De 'Wife Acceptance Factor' is extreem laag met Home Assistant. Leuk voor nerds, maar voor de rest van de wereld is het een onlogische app met dito dashboard. Zoals benoemd verhuis ik heel bewust weg van HA ;)

[...]

Interessant, kende ik niet en Zigbee2MQTT heeft inderdaad Homey integratie

[...]

Dus als ik het goed begrijp fungeren die lampen (denk een stuk of 30 in huis) allemaal als router? En als ik via Homey een deursensor koppel, dan verloopt de koppeling via een van de lampen en telt die deursensor niet mee als 'end device'?

Edit; hoewel de Zigbee2MQTT me aanspreekt, betekent dit weer een nieuw apparaat, weer een nieuwe Raspberry en aangezien Homey het allemaal prima zou moeten kunnen, wil ik het eerst via die weg proberen.

Kan iemand het volgende bevestigen;

Ik ontkoppel een aantal Hue lampen van de Hue bridge. Bijvoorbeeld 2 buitenlampen, lamp in de woonkamer, lamp op de eerste verdieping, etc, om alle ruimtes te dekken. Die lampen koppel ik rechtstreeks aan Homey en als ik daarna losse Zigbee sensoren koppel, verloopt die koppeling (automatisch?) via een router/lamp en telt die sensor dus niet mee als 'end device' voor Homey?
Correct. De Zigbee mesh configureert zichzelf na verloop van tijd om de meest optimale routing van hub, via routers, naar end devices te ontdekken.

Je kunt ook overwegen om de Hue hub helemaal buiten spel te zetten. 2 zigbee netwerken zitten elkaar in de weg (net als met wifi netwerken).

Ik heb hier destijds hetzelfde gedaan door de Ikea hub buiten spel te zetten, en alles over te zetten op het Zigbee netwerk van mijn Homey.

Geen idee welke functionaliteit de Hue hub wel heeft, die je met Homey eventueel inlevert. Dat moet je zelf afwegen.

Via https://tools.developer.homey.app/ kun je ook zien hoe je Zigbee mesh is opgebouwd. Wellicht handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 16:58

TWKterry

Master Mariner

En vergeet niet om die aqara sensoren te koppelen op de plaats waar ze gebruikt worden. Aqara staat er om bekend dat ze niet of bijna niet zichzelf verbinden met een andere router. Dus als je ze bij de Homey koppelt zullen ze allemaal op de Homey blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
B-lex schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:38:
[...]
Correct. De Zigbee mesh configureert zichzelf na verloop van tijd om de meest optimale routing van hub, via routers, naar end devices te ontdekken.

Je kunt ook overwegen om de Hue hub helemaal buiten spel te zetten. 2 zigbee netwerken zitten elkaar in de weg (net als met wifi netwerken).

Ik heb hier destijds hetzelfde gedaan door de Ikea hub buiten spel te zetten, en alles over te zetten op het Zigbee netwerk van mijn Homey.

Geen idee welke functionaliteit de Hue hub wel heeft, die je met Homey eventueel inlevert. Dat moet je zelf afwegen.

Via https://tools.developer.homey.app/ kun je ook zien hoe je Zigbee mesh is opgebouwd. Wellicht handig.
Top, dankjewel voor de uitleg en tips. Ik heb vanochtend een volledige Zigbee reset gedaan en een reeks Hue lampen gekoppeld. Die worden inderdaad keurig als router weergegeven en de eerste Aqara sensors werden probleemloos gekoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUHKEZCOdSF8nXEeuCnTiqsTav4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D8NT2YJlBOSmfqsnwgUQyngb.png?f=fotoalbum_large

Alle lampen overzetten van bridge naar Homey gaat niet werken, ik heb 30+ Hue lampen en daarvoor heeft Homey dus geen plaats als ik het goed begrijp.

Waar ik bijvoorbeeld ook tegenaan liep waren de Hue Dimmer Switches, via flows is dit een drama om te laten werken. In de slaapkamer 2 van die switches, aan en uit gaat prima, maar dimmen vergt een flinke flow en dan is de standaard Hue integratie wat makkelijker.

Maar ik heb weer wat te doen, zo alle Zigbee apparaten weer opnieuw koppelen en kijken hoe alles werkt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-05 22:44
[overbodig door simultaanposting]

[ Voor 95% gewijzigd door arievz op 06-08-2023 12:55 . Reden: overbodig ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
arievz schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:53:
En zoals @TWKterry al impliceert: bij het pairen moet je Aqara-apparaten bij je Zigbee-router houden ipv bij Homey. Ik gebruik een Aqara Smart Socket als router.
Ja dat heb ik gemerkt, gisteren (zonder routers) was het koppelen een groot drama, tig keer de modules in koppel stand moeten zetten, echt een tranentrekker. Nu tijdens de eerste poging, binnen een paar seconden, keurig gekoppeld aan Homey. Ik duik nog even in de developer tools, interessante info zo te zien 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Koop een Hue bridge en een Ikea bridge.

Koppel de Hue op de Hue bridge, de Ikea spullen op de Ikea bridge. Koppel beide daarna aan Homey.

Gezien je met Aqara sensorren zitten pak je willekeurig per verdieping / ruimte (indien mogelijk) een lamp en die koppel je direct op je Homey, zo heeft het Aqara grut ook een Zigbee netwerk met voldoende routers.

Zorg daarna dat je 3 Zigbee netwerken niet op dezelfde frequentie zitten en hou ook rekening met je WiFi netwerk.
Leuk zo'n WaF.

Die van mij is helemaal blij met Home Assistant. 9/10 keer hoeft ze ook niet in die app te zijn, gezien alle lampen en schakelaars in groepen zitten met aan/uit - of dimmerswitches en ook zonder Zigbee coordinator werken. (met andere woorden - Hass kan uit als het moet)

Alleen automatiseringen doen het dan niet meer - moeten wij zelf de zon op/onder acties doen.

Ik had ook even nagedacht over de Homey - maar mijn inziens ben je dan net zo ver als een Hue of Ikea bridge en kon ik nog beter kiezen voor de Woning app van Apple (i.c.m. Apple TV).

/editje erachteraan
En je Zwave kan je dan ook op Homey plaatsen natuurlijk :)

Voor ons thuis is het alarmsysteem niet draadloos - achter ons is er ingebroken en is gebruik gemaakt van een wireless verstoor apparaat, dus 0 meldingen gehad en kwamen in een leeg huis van vakantie.

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 06-08-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem-79
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-11-2024
Deze reactie is alweer wat ouder, maar ik zie hem nu pas (want nieuw op Tweakers): @Vorkie Homey Pro is echt wel enorm veelzijdiger dan de merkhubs die je noemt. Het gaat nog veel verder dan zigbee en z-wave ook. En de automatisering via advanced flows is helemaal geweldig en leuk. Homey heeft een heel makkelijke instap en je kunt meteen aan de slag. Maar als je wat slimmer bent of de kennis hebt kun ook veel complexere dingen doen: zelfs scripts bouwen en appjes schrijven. Ik ben er, met mijn beperkte technische kennis, best ver mee gekomen en heel blij mee. Mijn vrouw is er ondertussen ook blij mee en ze gebruikt de Homey-app dagelijks, ook al heb ik voor vrijwel alles ook fysieke schakelaars.
Pagina: 1