Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 17:55
Situatie:
Ik heb een esxi machine, samengesteld met losse onderdelen, bij elkaar gezocht met info uit het grote ESXi topic
Machine is gebaseerd op een Kontron/Fujitsu Fujitsu D3643-H LGA 1151, met een i5 8600 en Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200 geheugen. Voorzien van een PicoPSU en 2 SSD's
Geen andere extra hardware aanwezig.

Deze draait in thuisgebruik enkele machines. Een aantal ubuntu's, PfSense, nextcloud, Unifi controler, ...
2 van de geinstalleerde machines zijn W10, dewelke ik gebruik voor mijn data te bereiken van buitenhuis.

Alles werkt perfect, doch heb ik met deze W10 guests een hoog idle verbruik.
Dit hoog verbruik was initieel niet aanwezig en is gekomen na de update van esxi in januari.
Ik heb dit opgemerkt en een aantal zaken geprobeerd, maar niets leek te helpen. Omdat ik niet direct de update wou terugdraaien, heb ik nog een aantal volgende updates afgewacht. Echter blijft het probleem aanwezig.
De W10 guest is voorzien van de laatste windows updates/esxi client
De aanwezige linux guests vertonen dit gedrag niet.

Aangezien dit idle verbruik redelijk wat vermogen (relatief gezien) opsoupeert, had ik dit toch graag opgelost. Doch heb ik er al veel tijd ingestopt, maar de gouden tip/setting heb ik tot op heden nog niet gevonden, dus help wanted :/

Enkele screenshots:
Hier zie je het verbruik, en dit daalt van zodra ik de guest uitschakel of in pause zet.
De andere pieken die te zien zijn, zijn van het pollen van mijn SMA omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DenFLQznjANfAgbuh5PLa_Ae3E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KCA8c1BnEtjzu1048EEySXmc.png?f=user_large

patchlevel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKZjHftYQpzyuHpIszU0r7vXL2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uPNMTOB5fcQeNMOayCC9BMwh.png?f=user_large

guest info:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bb-mgMFuLLIpuOEphUi5D4yM8NI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3Cxg4qN4yRfzU8U6BtuD73O.png?f=fotoalbum_large

Onderstaande grafiek komt van m'n Neo Plug waarmee ik het verbruik uitlees in Domoticz.
Om 20.00 zet ik de W10 guest in standby wegens niet meer nodig, en dan zakt het verbruik onmiddelijk. Bij het opstarten s'ochtends schiet het verbruik terug omhoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnpcDPnAaqYOIEBfRy2rtADwWno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A8our6QiytAuSVEDtrygighn.png?f=fotoalbum_large

Iemand de gouden tip ?

Page intentionally left blank.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:38
je kan er eens de VMware OSOT op los laten. dan wordt het OS wat meer geoptimaliseerd voor bepaalde type workloads en disabled hij niet relevante of cpu/memory slurpende services.

https://customerconnect.v...ol_for_vmware_horizon/1_0

zet hem zelf altijd in bij VDI omgevingen en in mijn eigen lab omgeving als ik mijn W10/11 het liefst zo 'laan and mean' mogelijk wil

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
Op zich heeft het draaien van OSOT wel geholpen, maar nog niet op het niveau van vroeger. Doch +1 voor @Zwelgje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 14:31
StarWing schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 07:28:
Situatie:
Ik heb een esxi machine, samengesteld met losse onderdelen, bij elkaar gezocht met info uit het grote ESXi topic
Machine is gebaseerd op een Kontron/Fujitsu Fujitsu D3643-H LGA 1151, met een i5 8600 en Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200 geheugen. Voorzien van een PicoPSU en 2 SSD's
Geen andere extra hardware aanwezig.

Deze draait in thuisgebruik enkele machines. Een aantal ubuntu's, PfSense, nextcloud, Unifi controler, ...
2 van de geinstalleerde machines zijn W10, dewelke ik gebruik voor mijn data te bereiken van buitenhuis.

Alles werkt perfect, doch heb ik met deze W10 guests een hoog idle verbruik.
Dit hoog verbruik was initieel niet aanwezig en is gekomen na de update van esxi in januari.
Ik heb dit opgemerkt en een aantal zaken geprobeerd, maar niets leek te helpen. Omdat ik niet direct de update wou terugdraaien, heb ik nog een aantal volgende updates afgewacht. Echter blijft het probleem aanwezig.
De W10 guest is voorzien van de laatste windows updates/esxi client
De aanwezige linux guests vertonen dit gedrag niet.

Aangezien dit idle verbruik redelijk wat vermogen (relatief gezien) opsoupeert, had ik dit toch graag opgelost. Doch heb ik er al veel tijd ingestopt, maar de gouden tip/setting heb ik tot op heden nog niet gevonden, dus help wanted :/

Enkele screenshots:
Hier zie je het verbruik, en dit daalt van zodra ik de guest uitschakel of in pause zet.
De andere pieken die te zien zijn, zijn van het pollen van mijn SMA omvormer.
[Afbeelding]

patchlevel:
[Afbeelding]

guest info:
[Afbeelding]

Onderstaande grafiek komt van m'n Neo Plug waarmee ik het verbruik uitlees in Domoticz.
Om 20.00 zet ik de W10 guest in standby wegens niet meer nodig, en dan zakt het verbruik onmiddelijk. Bij het opstarten s'ochtends schiet het verbruik terug omhoog.
[Afbeelding]

Iemand de gouden tip ?
Ik ben echt heel verbaasd over je stroomverbruik.
Ik heb zelf ook een D3643-H maar ik heb een 9400-F CPU, voor de rest bijna het zelfde (4 SSD's, nog wel wat extra netwerkkaarten) en draai nu vSphere 8.

Maar waarom ben ik verbaasd, ik draai ongeveer op 16 watt met mijn hardware.
Zonder de extra hardware (de netwerkkaarten en 3 SSD's, dus alleen boot drive draaide ik op 12 watt).

Heb je alle c-states aanstaan? Draai je op Low Power mode in vSphere?
Of zou het grote verschil toch vanuit de CPU komen?
Of heb je sowieso een hoog CPU gebruik in idle?

Daarnaast ga ik er vanuit dat je Windows 10 zonder Screensaver draaid (ik verwacht dat OSOT dat doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
Vergeten te vermelden, er zit nog een 8port poe switch met 1 AP op deze plug aangesloten. Deze komt nog bij in het verbruik.

Maar het gaat vooral over het verschil in wattage met of zonder de w10 guest.