Hey hoi,
Even de situatie schetsen; een kennis van mij had een oude all-in-one (HP Omni27) die erg traag was. Ik vertelde hem dat ik dat misschien kon oplossen. Computer opengemaakt, alles goed ontstoft, nieuwe thermalpaste aangebracht, RAM geupgraded en een SSD besteld om de boot-HDD te vervangen.
Ik was klaar met alles op de SSD na en alles werkte naar toebehoren. Computer afgesloten, toch even opnieuw opgestart en uit het niets stopt de computer er mee. Hij geeft helemaal geen beeld meer, ingebouwd of extern aangesloten met de HDMI. Als hij opstart krijg ik af en toe een piepje. Dit piepje duurt of een paar seconden, of constant totdat ik de computer uitzet, of ik krijg helemaal geen piepje.
De pins van de CPU socket heb ik gechecked, en geen enkele pin is gebogen.
Het volgende heb ik geprobeerd:
- Opstarten met originele RAM en HDD
- Opstarten met originele RAM, lege andere HDD en een Windows installatie-USB
- Opstarten met nieuwe RAM, lege andere HDD en een Windows installatie-USB
- Opstarten met nieuwe RAM en originele HDD
- CMOS gereset
- CPU opnieuw in de socket geplaatst
Geeneen van de bovenstaande pogingen heeft gewerkt, en ik ga momenteel uit van het ergste: het moederbord heeft het begeven. Het display sluit ik uit, want een extern beeldscherm krijgt ook geen signaal.
Weet iemand toevallig wat hier aan de hand is?
Even de situatie schetsen; een kennis van mij had een oude all-in-one (HP Omni27) die erg traag was. Ik vertelde hem dat ik dat misschien kon oplossen. Computer opengemaakt, alles goed ontstoft, nieuwe thermalpaste aangebracht, RAM geupgraded en een SSD besteld om de boot-HDD te vervangen.
Ik was klaar met alles op de SSD na en alles werkte naar toebehoren. Computer afgesloten, toch even opnieuw opgestart en uit het niets stopt de computer er mee. Hij geeft helemaal geen beeld meer, ingebouwd of extern aangesloten met de HDMI. Als hij opstart krijg ik af en toe een piepje. Dit piepje duurt of een paar seconden, of constant totdat ik de computer uitzet, of ik krijg helemaal geen piepje.
De pins van de CPU socket heb ik gechecked, en geen enkele pin is gebogen.
Het volgende heb ik geprobeerd:
- Opstarten met originele RAM en HDD
- Opstarten met originele RAM, lege andere HDD en een Windows installatie-USB
- Opstarten met nieuwe RAM, lege andere HDD en een Windows installatie-USB
- Opstarten met nieuwe RAM en originele HDD
- CMOS gereset
- CPU opnieuw in de socket geplaatst
Geeneen van de bovenstaande pogingen heeft gewerkt, en ik ga momenteel uit van het ergste: het moederbord heeft het begeven. Het display sluit ik uit, want een extern beeldscherm krijgt ook geen signaal.
Weet iemand toevallig wat hier aan de hand is?
[ Voor 3% gewijzigd door JSande op 05-08-2023 21:38 ]
Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.