Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:08
In oktober 2020 is onze woning opgeleverd (projectbouw). De bouwer heeft het werk voor elektra en water uitbesteed aan een installateur. De installateur heeft de Atlantic Alféa extensa duo warmtepomp geïnstalleerd voor het verwarmen van de woning en warm tapwater. In de installatiemap die ze bij de woning hebben geleverd staat aangegeven dat de installateur de tweejarige garantie heeft “overgedragen” aan energiewacht en dat zij voor storingen/reparaties benaderd moeten worden. De installateur doet zelf namelijk geen onderhoud en reparatie aan de door hun geïnstalleerde warmtepompen.

Sinds februari 2023 geeft de warmtepomp een foutmelding (“370: Thermodynamische bron” & “A3: Compressor temp.”) en is daardoor niet meer in werking. Na zelf de warmtepomp stroomloos gemaakt te hebben verdween de storing. Na enkele weken kwam de storing weer terug.

Aangezien de garantie bij de Energiewacht liep hebben wij contact opgenomen met hen om de warmtepomp na te kijken. Aangezien de twee garantiejaren voorbij waren gaven zij aan dat zij enkel reparaties uitvoeren wanneer je er een tweejarig onderhoudscontract bij afsluit. De reden hiervoor: er is zoveel vraag dat we kunnen eisen dat er een onderhoudscontract afgesloten moet worden.

Aangezien de maandelijkse kosten vrij hoog zijn en er een eerste inspectie gedaan moet worden op kosten van ons had dit niet onze voorkeur. Na lang zoeken hebben we een andere installateur gevonden om de warmtepomp te repareren (kosten € 200,-). Zij zijn langs geweest en de monteur heeft geconstateerd dat de vierwegklep kapot is (het aantal bar aan de hoge- en lage drukzijde is gelijk). De monteur heeft ter plekke de groothandel gebeld waar de installateur de warmtepomp heeft aangeschaft, zij gaven aan dat de vierwegklep moet worden vervangen.

Ik heb zelf de groothandel gebeld over de garantie op de warmtepomp. Zij geven aan dat het eerste jaar garantie is op onderdelen+arbeid en daarna 4 jaar garantie is op onderdelen. Zij gaven ook aan dat enkel de installateur die de warmtepomp heeft aangeschaft aanspraak kan maken op de garantie. Dit heeft dus tot een situatie geleidt dat:
  1. De installateur wil geen reparaties doen en verwijst naar energiewacht;
  2. Energiewacht wil geen reparaties doen zonder een duur onderhoudsabonnement;
  3. De groothandel wil alleen garantie leveren aan de installateur van punt 1.
Al met al opnieuw contact opgenomen met de installateur die vervolgens weer een reparatieverzoek bij de groothandel heeft ingediend. Uiteindelijk na enkele maanden is de warmtepomp gelukkig gerepareerd. Tenminste, nu in de zomer maken we geen gebruik van verwarming in huis dus of het probleem opgelost is…. Is even afwachten.

Vorige week kregen we van de installateur een factuur van €550,-. In de haast van het zoeken van een oplossing heb ik niet nagedacht over de korte garantietermijn van 2 jaar. In de Nederlandse wet staat geen garantietermijn vermeld omdat die afhankelijk is van de levensduur van het product. Vandaar dat ik de installateur en bouwer alsnog wil aanspreken op de garantie.
  1. Maar wat is nou de levensduur van een warmtepomp? Tot wanneer is het redelijk om dit soort reparaties onder de wettelijke garantie te laten vallen?
  2. Na 6 maanden moet je als consument aantonen dat het niet mijn schuld is en dat het aan het product ligt. Hoe toon ik dit aan? Lijkt mij dat ik geen invloed heb op het kapot gaan van die klep.
  3. Ik heb nu rechtstreeks contact gehad met de installateur maar daar heb ik vanuit de bouw geen overeenkomst mee. Klopt mijn gedachtegang dat ik de bouwer hierop aan moet spreken?
  4. Is er een kans dat ik de kosten van de door ons ingezette monteur terug te vorderen?
  5. Hebben jullie ervaringen met garantiegevallen bij een warmtepomp?
Ik heb op internet gezocht maar er is helaas nog weinig te vinden over warmtepompen en garantieafhandeling. Ik hoop dat jullie met mij willen meedenken. Het is wel een heel verhaal geworden, mocht er iets onduidelijk zijn dan licht ik het graag toe :)

[ Voor 3% gewijzigd door amauer op 05-08-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 07:24
Je wilt garantie op een installatie van 23 jaar oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:45
Sikkek schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:34:
Je wilt garantie op een installatie van 23 jaar oud?
550 euro is geen geld voor één reparatie in 23 jaar tijd zonder vedere onderhoudskosten/abonnement.

Maar ik gok dat TS een huis uit 2020 heeft ipv 2000?

Maar, je hebt dus een rekening ontvangen van de installateur? En die heb je vervolgens laten weten dat je verbaasd bent omdat je veronderstelde dat dit een garantie kwestie was?

En die 550 euro rekening, is dat materiaal of personeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
Sorry foutje, huis is inderdaad opgeleverd in oktober 2020.

De 550 euro is arbeidsloon. De onderdelen vallen onder de garantie (van de groothandel). De installateur heeft aangegeven de reparatiekosten van de groothandel door te berekenen. Ik heb toen aangegeven dat ik vind dat dit onder garantie valt. Gezien de reparatie wel spoed had (hoge energiekosten + baby in huis) heb ik aangegeven dat de reparatie wel in gang gezet moet worden en dat we later de garantie discussie kunnen voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:01
Ik krijg altijd jeuk van de Energiewacht en andere aan Essent gelieerde partners. Die onderhoudscontracten zijn gouden business. Maar fatsoenlijk garantie geven ho maar. Loop er met een grote boog omheen.

Qua garantie moet je even goed kijken wie juridisch verantwoordelijk is. Installatie van 2,5 jaar mag niet kapot zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 22:05
amauer schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:05:
Sorry foutje, huis is inderdaad opgeleverd in oktober 2020.

De 550 euro is arbeidsloon. De onderdelen vallen onder de garantie (van de groothandel). De installateur heeft aangegeven de reparatiekosten van de groothandel door te berekenen. Ik heb toen aangegeven dat ik vind dat dit onder garantie valt. Gezien de reparatie wel spoed had (hoge energiekosten + baby in huis) heb ik aangegeven dat de reparatie wel in gang gezet moet worden en dat we later de garantie discussie kunnen voeren.
Juridisch gezien heb je mogelijk niet de juiste weg bewandeld, het lijkt erop dat het twijfelachtig is of je de originele installateur genoeg kans hebt gegeven om het op te lossen. Je hebt recht op garantie, die klep zou niet kapot horen te gaan na 3 jaar, maar je kunt het niet door een 3e laten repareren en dan achteraf de rekening in komen leveren.

Andere kant is dat de installateur zich wel heel makkelijk van z'n wettelijke verplichting heeft afgemaakt door alles over te geven aan Energiewacht en op die manier het voor de consument lastig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:50
@Oilman Hij heeft alleen niet alles overgegeven aan energiewacht.... Namelijk dat deel waar de groothandel alleen hem als claimer van garantie accepteert, waardoor energiewacht of eigenaar hem nodig hadden... wat hij geweigerd heeft... Kassie... muur.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

garantie behoort bij de orginele verkopende partij. die kan rustig naar een ander bedrijf wijzen maar daar heb jij niks mee te doen, dan gaat die orginele verkoper maar aanbellen en de financien regelen met die partij, dat is niet jouw probleem juridisch gezien. jij doet alleen zaken met de verkopende partij, al heeft dat doorgaans wel wat armpjes draaien nodig om die in beweging te krijgen.

aan de andere kant is het ook een stukje EU wetgeving waar je op kan en mag beroepen, een 4wegklep hoort langer mee te gaan dan 2 jaar. dat noemt men levensverwachting.

hier staat het ook wel goed verwoord: https://www.kieskeurig.nl...27AA58DE3C12574AB00374E15

maar dan nog is er een verschil tussen garantie hebben en garantie krijgen, helemaal bij installateurs....

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 06-08-2023 00:56 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Gezien de verwachte levensduur van een warmtepomp zou dit gewoon garantie horen te zijn, uiteraard via de oorspronkelijke installateur. Als de reparatie inderdaad via deze installateur is gegaan zou ik niks betalen, hoort standaard garantie te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 12:02
Als je rechtsbijstand hebt dan is dit het moment om ze in te schakelen. Eigenlijk had je dat al eerder moeten doen toen ze allemaal naar elkaar aan het wijzen waren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:49

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Lees wettelijke garantie.

Onafhankelijk van de fabrieksgarantie of verkopers garantie heb jij gewoon recht op een deugdelijke product.
Een warmtepomp moet langer mee gaan dan een paar jaar.

Contacteer de origineele verkoper, meld hem dat de warmtepomp een foutmelding geeft en niet functioneert.
Stel hierbij dat het product niet voldoet aan de verwachtingen en dat jij ze de kans geeft om het te (laten) repareren of de warmtepomp te vervangen.

Indien ze verwijzen naar een andere partij, aangeven dat zij de verkoper zijn en een andere partij mogen inzetten, maar zij uiteindelijk verantwoordelijk zijn en jou aanspreekpunt, jij hebt geen overeenkomst met hun onderleveranciers.

Indien zij alsnog niets voor jou willen betekenen, aangeven dat je je geld terug wilt en ze de warmtepomp op mogen komen halen. (Als ze niet komen repareren of vervangen)

Mochten ze daar ook niet (juist) op reageren, (met rechtsbijstand) ze in gebreke stellen.

Als ze in verzuim zijn (i.e. geen oplossing bieden) kun je de koop ontbinden en indien nodig dit via de rechter bekrachtigen.

https://www.juridischloke...t-nagekomen-overeenkomst/

Let wel op; ik lees nergens dat je onderhoud uitgevoerd hebt aan de warmtepomp, lees goed alle afspraken en instructies van de warmtepomp na. Staat er in het boekje dat je jaarlijks of om het jaar de vloeistof niveaus moet controleren?

Dan zou de tegenpartij kunnen argumenteren dat jij schuld hebt aan het 'defect' omdat jij verzuimd hebt om onderhoud te laten plegen door een professional.

Eveneens als je het onderhoud zelf hebt gedaan, zouden ze kunnen stellen dat je dit niet juist uitgevoerd hebt.

Dat soort details zijn wel belangrijk voor de rechter, maar andersom; als er in de communicatie staat dat de installatie onderhoudsvrij is, of alleen 1x in de 5 jaar onderhoud nodig heeft, dan maakt dat jouw zaak nog sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Accretion schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:41:

Let wel op; ik lees nergens dat je onderhoud uitgevoerd hebt aan de warmtepomp, lees goed alle afspraken en instructies van de warmtepomp na. Staat er in het boekje dat je jaarlijks of om het jaar de vloeistof niveaus moet controleren?

Dan zou de tegenpartij kunnen argumenteren dat jij schuld hebt aan het 'defect' omdat jij verzuimd hebt om onderhoud te laten plegen door een professional.
een warmtepompboiler is "onderhoudsvrij". installatiehandeliding stelt ook nergens dat je elke jaar iemand er naar moet laten kijken of naar wat die beste man dan naar moet kijken of welke certificaten die man dan ook met hebben. niet anders dan een koelkast in dat opzicht. in ergste geval moet er een anode worden vervangen om de paar jaar maar dat stuk "onderhoud" heeft geen relevantie met het stukgaan van de 4wegklep. een autofabrikant kan ook niet garantie op je motor niet weigeren omdat je een lekke band hebt of een ster in je ruit.

verplichte onderhoudscontracten zijn oplichterij voor warmtepompen. die hebben geen invloed op de wettelijke garantie, alleen een envetuele uitgebreide garantie buiten de wettelijke om.

alleen grote machines met meer dan 5ton co2 hebben een verplichte jaarlijkse keuring. die installaties zie je niet in reguliere nederlansche woningen.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 06-08-2023 11:33 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:49

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

flippy schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

een warmtepompboiler is "onderhoudsvrij". installatiehandeliding stelt ook nergens dat je elke jaar iemand er naar moet laten kijken of naar wat die beste man dan naar moet kijken of welke certificaten die man dan ook met hebben. niet anders dan een koelkast in dat opzicht.

verplichte onderhoudscontracten zijn oplichterij voor warmtepompen. die hebben geen invloed op de wettelijke garantie, alleen een envetuele uitgebreide garantie buiten de wettelijke om.
Als TS dat op papier heeft staan, dan heeft hij wat mij betreft een sterke casus. En daarnaast ben ik het zeker met je eens.

Mijn punt is dat TS wel moet 'bewijzen' dat het probleem niet ontstaan is door zijn toedoen, alleen de eerste 6 maanden ligt die bewijslast bij de verkoper.

Daarnaast wil je goed beslagen ten ijs komen.
Als TS een handtekening gezet heeft onder: "Ik zie af van een onderhoudscontract waarbij de leverancier niet kan garanderen dat de warmtepomp naar verwachting zal blijven functioneren."

Dan kan TS als nog in z'n recht staan, maar helpt het als hij hiervoor verschillende bronnen/uitspraken/tegenargumenten gereed heeft om dat argument te ontkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Accretion schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:43:
[...]

Als TS dat op papier heeft staan, dan heeft hij wat mij betreft een sterke casus. En daarnaast ben ik het zeker met je eens.

Mijn punt is dat TS wel moet 'bewijzen' dat het probleem niet ontstaan is door zijn toedoen, alleen de eerste 6 maanden ligt die bewijslast bij de verkoper.

Daarnaast wil je goed beslagen ten ijs komen.
Als TS een handtekening gezet heeft onder: "Ik zie af van een onderhoudscontract waarbij de leverancier niet kan garanderen dat de warmtepomp naar verwachting zal blijven functioneren."

Dan kan TS als nog in z'n recht staan, maar helpt het als hij hiervoor verschillende bronnen/uitspraken/tegenargumenten gereed heeft om dat argument te ontkrachten.
je kan niet een negatief bewijzen. er staat nergens in een handleiding dat er geen onderhoud nodig is.

dan nog zit je met het simpele feit dat jij als consument of zelfs de onderhoudsman geen enkele vorm van controle hebt over de 4wegklep en er geen enkele vorm van onderhoud bestaat die invloed heeft op de werking daarvan. dus voor de verkoper is zwaaien met "er is geen onderhoud gepleegd" niet een geldige reden om garantie te weigeren aangezien geen enkele partij invloed kan uitoefenen op de werking van die klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:31
Heb je deze casus al bij je rechtsbijstandsverzekering neergelegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huib2
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-12-2024
Over de garantie op warmtepompen verleggen fabrikanten de problemen naar de installateur. De installateur heeft feitelijk te maken met de in Nederland geldende wettelijke garantie (conformiteit regels). De installateur heeft, conform de wettelijke garantie, te maken met een termijn die veel langer duurt dan de fabrieksgarantie. Gedurende die periode moet de installateur, indien er sprake is van non-conformiteit, kosteloos reparaties uitvoeren aan de warmtepomp. Materiaalkosten, arbeidsloon en reistijden kan de installateur niet op de gebruiker verhalen en de fabrikant laat hem/haar ook in de steek met hun garantie periode van 2-5 jaar. Dit terwijl de economische levensduur 10-15 jaar betreft. Dit betekent dat de installateur dus minimaal 8 tot wel 13 jaar lang, ingeval van een defect aan de warmtepomp, deze uit eigen zak zal moeten betalen.

De jaarlijkse opbrengst voor het onderhoud zal deze kosten niet compenseren.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasten
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-03 12:06
Ik heb een probleem met een nieuw aangelegde warmtepomp van Daikin in ons nieuwe huis, ons systeem is aangelegd op juni 2021 en geeft sindsdien regelmatig een foutcode aan. Deze foutcode ( F3-00) komt en melden we naar onze aannemer. Nu 3 1/2 jaar later en veel foutcode`s verder geeft de aannemer aan dat de garantie verlopen is en ze niets meer doen uit coulance. Wat heb ik nog voor rechten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
Als ik iets installeer en het gaat binnen de garantietermijn stuk, dan krijgt de klant een nieuw product of onderdeel maar ik belast wel het arbeidsloon door. Het is wel netjes dit vooraf te communiceren :-)

edit: reactie op oud topic.

[ Voor 8% gewijzigd door Baxke op 17-02-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
Bedankt voor de reacties allemaal. We hebben contact gehad met vereniging eigen huis. Die gaven aan dat het onder garantie moet vallen voor de normaal te verwachten levensduur. Helaas wil de bouwer hier niet in mee. Die verwijst constant naar de bouwgarant garantie voorwaarden (deze gelden echter voor de afbouwgarantie en niet voor de garantie als de bouwer niet failliet gaat). Helaas hadden we destijds geen rechtsbijstandverzekering.

De enige optie was dan om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie. Ik heb daar geen enkele andere uitspraak gevonden over de garantie met betrekking tot warmtepompen. Helaas ontbrak het ons aan tijd in verband met een verhuizing om een klacht in te dienen en dus hebben we de rekening maar betaald.

Ik hoop dat Vereniging eigen huis eens kritisch gaat kijken naar de garantievoorwaarden en onderhoud van warmtepompen. Dit soort problemen zullen er toch steeds meer en meer komen.
Pagina: 1