Apart Gedrag opstarten programma's (W11)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 15:58
Mijn vraag
sinds kort heb ik een apart probleem met mijn pc, soms als ik op een programma (zoals mijn browser) wil opstarten dan lijkt windows er even over na te denken en wil het programma uiteindelijk toch niet opstarten, in het geval van de browser die ik gebruik zie ik vlak daarna ook een error/crash report opstarten.

de exacte omstandigheden waarin dit gebeurt ben ik nog aan het uitzoeken, tot nu toe lijkt het alleen te gebeuren nadat ik mijn pc al een tijdje aan heb staan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI b550 mortar
ryzen 3600X
16GB Corsair CMK16GX4M2B3200C16
RX6600XT
2 m.2 SSD's (1 256GB boot, 1 1TB data opslag)
3 HDD's
windows 11 22h2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb windows opnieuw geinstalleerd, ik ben alle bios instellingen nagegaan, de ram van XMP afgehaald, enkel de boot drive aangesloten, SFC /Scannow op de boot drive gedaan, google afgestruint alsof het een rommelmarkt is, de RAM sticks 1 voor 1 geprobeerd. Alles zonder enig resultaat.

ik hoop dat iemand het probleem herkent en me in de goeie richting zou kunnen wijzen wat hier mis is, ik begin de M.2 boot drive te verdenken, deze is ondertussen al een aantal jaar oud.

[ Voor 3% gewijzigd door energydrank op 06-08-2023 03:38 ]

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0w54NdSgNiymXr1VfVwYJP1JuA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EOhsQmkj1pRWYado4KaZTbkZ.png?f=user_large

zojuist even de SMART van de boot drive uitgelezen en die geeft aan dat de boot drive nog in goeie health is.
ondertussen nog maar eens proberen te bedenken wat het kan zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:09
Treedt het probleem enkel bij browser(s) programma op of ook bij andere programma's?

Om even een andere invalshoek te nemen kun je je systeem scannen op malware met Hitman Pro en Emsisoft Emergency Kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
EricJH schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 02:40:
Treedt het probleem enkel bij browser(s) programma op of ook bij andere programma's?

Om even een andere invalshoek te nemen kun je je systeem scannen op malware met Hitman Pro en Emsisoft Emergency Kit.
het telt voor alle programma's, Steam, Epic games, runelite, noem het maar op.

ik heb mijn systeem al gescant op malware met windows defender, ik zal beide aanraders in de ochtend eens gaan bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Zijn er recent wijzigingen aan je systeem geweest? Driver geupdate, Windows Update..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
EricJH schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 03:04:
Zijn er recent wijzigingen aan je systeem geweest? Driver geupdate, Windows Update..?
daar had ik nog niet aan gedacht, ik had met de release van Ratchet and clank (26 juli)op pc mijn GPU drivers geupdate, de problemen met het opstarten van programma's is pas afgelopen woensdag/donderdag begonnen.

zoals ook in TS vermeld heb ik windows 11 opnieuw geinstalleerd in de hoop het op te lossen, maar ook dit zonder success.

[ Voor 0% gewijzigd door energydrank op 07-08-2023 04:23 . Reden: spellingfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Heb je ook een checkdisk gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:45

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Wat is er in je eventlogs aan errors te vinden?

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
EricJH schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 05:35:
nog niet, zal ik doen zodra ik van mijn nachtdienst thuis kom.
sh4d0wman schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 06:09:
Niet bijzonder veel, tenminste niet met betrekking tot de programma's die ik op dat moment probeer op te starten, ik zal straks even de eventlog dubbel checken maar tot nu toe heb ik nog niet veel bijzonders gezien in de eventlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
EricJH schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 05:35:
Checkdisk gedaan, 0 problemen gevonden.
sh4d0wman schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 06:09:
en dan even de eventlog, tot nu toe heb ik 1 error:
autopilot.dll WIL error was reported
HRESULT: 0x80070491
File: onecoreuap\admin\moderndeployment\autopilot\dll\dllmain.cpp, line 128

en dan een Warning:
Name resolution for the name wpad timed out after none of the configured DNS servers responded. Client PID 14896.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

energydrank schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:53:
[...]
en dan even de eventlog, tot nu toe heb ik 1 error:
autopilot.dll WIL error was reported
HRESULT: 0x80070491
File: onecoreuap\admin\moderndeployment\autopilot\dll\dllmain.cpp, line 128

en dan een Warning:
Name resolution for the name wpad timed out after none of the configured DNS servers responded. Client PID 14896.
Ik heb even gegoogled, beide fouten kunnen o.a. optreden door het niet kunnen vinden/lezen van data.

1. Heb je een lokaal account of een MS account? Indien lokaal, probeer eens optie 2 van de volgende link:
https://www.partitionwiza...l-error-was-reported.html

2. Kun je de OS/boot harddisk vervangen? (een tijdelijk exemplaar). Dit om je harddisk definitief uit te sluiten als oorzaak.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• energydrank
sh4d0wman schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:46:
[...]

Ik heb even gegoogled, beide fouten kunnen o.a. optreden door het niet kunnen vinden/lezen van data.

1. Heb je een lokaal account of een MS account? Indien lokaal, probeer eens optie 2 van de volgende link:
https://www.partitionwiza...l-error-was-reported.html

2. Kun je de OS/boot harddisk vervangen? (een tijdelijk exemplaar). Dit om je harddisk definitief uit te sluiten als oorzaak.
1. heb inderdaad een lokaal account, heb nu optie 2 van de link geprobeerd.
2. op dit moment helaas niet, al mijn schijven zijn in gebruik, maar wou de schijf een dezer dagen al upgraden voor een iets grotere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• energydrank
energydrank schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

1. heb inderdaad een lokaal account, heb nu optie 2 van de link geprobeerd.
2. op dit moment helaas niet, al mijn schijven zijn in gebruik, maar wou de schijf een dezer dagen al upgraden voor een iets grotere.
Helaas heeft optie 1 tot nu toe ook nog niet geholpen, ik ga binnenkort een verse nieuwe M2 halen en dan zal ik nog eens updaten, het is nu eerst tijd om naar bed te gaan.

Edit: M2 ssd besteld, komt over 2 dagen aan, zal een update uitbrengen als hij geinstalleerd en getest is

[ Voor 9% gewijzigd door energydrank op 07-08-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
Update weet ik veel hoeveel:

nieuwe ssd zit erin, tot nu toe lijkt het probleem enigzins verholpen, maar zit nog te testen.
zal later vanavond nog een update posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Long shot: mogelijk is je CPU over de tijd gedegradeerd, waardoor de stroom die ie van het moederbord krijgt net niet meer voldoende is en daardoor licht instabiel is (wat de issues bij idle/opstarten van programma's kan verklaren). Wellicht door hem 0,02-0,05V meer spanning te geven zou je hem stabieler kunnen krijgen? In het bios zal zoiets te vinden zijn onder core voltage en dan een positieve offset opgeven.

[ Voor 12% gewijzigd door spone op 09-08-2023 18:04 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
energydrank schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:52:
Update weet ik veel hoeveel:

nieuwe ssd zit erin, tot nu toe lijkt het probleem enigzins verholpen, maar zit nog te testen.
zal later vanavond nog een update posten.
te vroeg gejuicht helaas, probleem doet zich nog steeds voor.
spone schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:59:
Long shot: mogelijk is je CPU over de tijd gedegradeerd, waardoor de stroom die ie van het moederbord krijgt net niet meer voldoende is en daardoor licht instabiel is (wat de issues bij idle/opstarten van programma's kan verklaren). Wellicht door hem 0,02-0,05V meer spanning te geven zou je hem stabieler kunnen krijgen? In het bios zal zoiets te vinden zijn onder core voltage en dan een positieve offset opgeven.
Klinkt logisch, ik zal hem eens 0,05v meer geven, zodra ik uitvogel hoe dat moet, maar dat zal vast en zeker wel te vinden zijn op het internet. zal eens updaten als het gelukt is.

edit: volgens mij staat hij zo goed, een positieve offset van 0,05v gegeven, Helaas nog steeds hetzelfde probleem, zal nogs eens kijken in de event viewer of er iets in staat

[ Voor 7% gewijzigd door energydrank op 09-08-2023 19:03 ]

• energydrank
oke, een hele avond verder zitten googelen en doen maar helaas heeft nog niks gewerkt.

event viewer heeft me de volgende 2 errors gegeven:

Error setting traits on Provider {77811378-e885-4ac2-a580-bc86e4f1bc93}. Error: 0xC0000005

SCEP Certificate enrollment initialization for WORKGROUP\DESKTOP-N4AUHDJ$ via https://AMD-KeyId-907d65e...re.net/templates/Aik/scep failed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Je tweede eventid geeft veel hits op Google maar resulteert vaak in BSOD. Krijg jij die ook? 1x een user die zijn MSI moederbord heeft vervangen voor een ander merk :X

Ik zou er een hand vol doorlezen en de suggesties in notepad zetten. Dan afvinken wat je al geprobeerd hebt. Het gaat van RAM tot bios en network settings....

edit: om hardware uit te sluiten.
1. Linux vanaf bootable USB. Geen probleem?
2. Linux op een ssd/hd. Geen probleem?
"iets" in Windows of drivers

[ Voor 25% gewijzigd door sh4d0wman op 10-08-2023 02:57 ]

• energydrank
sh4d0wman schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 02:54:
Je tweede eventid geeft veel hits op Google maar resulteert vaak in BSOD. Krijg jij die ook? 1x een user die zijn MSI moederbord heeft vervangen voor een ander merk :X

Ik zou er een hand vol doorlezen en de suggesties in notepad zetten. Dan afvinken wat je al geprobeerd hebt. Het gaat van RAM tot bios en network settings....

edit: om hardware uit te sluiten.
1. Linux vanaf bootable USB. Geen probleem?
2. Linux op een ssd/hd. Geen probleem?
"iets" in Windows of drivers
ik had inderdaad ook al veel topics doorgelezen, met veel van de fixes nog geen geluk gehad.
nog veel te proberen.

wat linux betreft, ik zal wel kijken of ik ubuntu ofzo kan dualbooten op de ssd.

• energydrank
even vergeten te updaten hier, ubuntu lijkt prima te werken, nu ben ik niet zo heel bekend met ubuntu dus heel uitbundig heb ik het niet kunnen testen maar de steam games die linux ondersteunde runde zonder problemen en alle programma's bleven normaal opstarten na een uur aanstaan, dus het lijkt iets van windows te zijn.

ik heb uiteindelijk een torrent van windows 11 21h2 gedownload omdat mensen aangaven dat dit voor hun een oplossing was, maar helaas blijft hetzelfde probleem zich voordoen.

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 00:24

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Veranderd er iets als je de Windows Sign-in Assistant disabled?

Type services.msc into the start search box and press Enter. This will open the Services snap-in of the console.

In the list of services, locate the service and double-click on it to open its properties dialogue.

In the Startup box, select “disable”from the drop down, then click OK.

Restart your PC

EDIT: nvm, heb je al geprobeerd zie ik.

zou even 'Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth' proberen en je TPM clearen. Is dit een oude zakelijke laptop?
https://learn.microsoft.c...all-the-keys-from-the-tpm

[ Voor 30% gewijzigd door BroWohsEdis op 11-08-2023 00:06 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
BroWohsEdis schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:59:
Veranderd er iets als je de Windows Sign-in Assistant disabled?

Type services.msc into the start search box and press Enter. This will open the Services snap-in of the console.

In the list of services, locate the service and double-click on it to open its properties dialogue.

In the Startup box, select “disable”from the drop down, then click OK.

Restart your PC

EDIT: nvm, heb je al geprobeerd zie ik.

zou even 'Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth' proberen en je TPM clearen. Is dit een oude zakelijke laptop?
https://learn.microsoft.c...all-the-keys-from-the-tpm
de DISM komt terug met geen problemen gevonden, ik zag inderdaad ergens anders ook nog een tip om de tpm te clearen, of om een aparte TPM module te kopen en niet de FTPM te gebruiken.

Edit: TPM clearen heeft helaas niks gedaan, ik heb uiteindelijk heel secure boot en TPM uitgezet(eerst gedisabled in windows) en ik lijk nu tenminste geen SCEP certificate error meer te krijgen, ik ben nog uitgebreid aan het testen.

Edit 2: helaas heeft heel secure boot disablen ook niet geholpen, volgende stap wordt een aparte TPM module bestellen maar ik vind de handleiding nogal onduidelijk, iemand ervaring met welk TPM module wordt ondersteund op een MSI b550m mortar?

[ Voor 19% gewijzigd door energydrank op 11-08-2023 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@ edit2: geen idee wat dat kost of hoe het werkt.

Dat zou ik vergelijken met een ander merk MB (eventueel tweedehands) kopen. Je MSI tweedehands proberen te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
ik start vandaag mijn pc op, en zonder na te denken start ik na ongeveer een uur dat hij aanstaat steam op en hij opent gewoon.

het lijkt erop dat mijn pc zichzelf heeft gefixt en ik snap niet helemaal hoe.
In ieder geval bedankt iedereen voor het meedenken en het voorstellen van mogelijke fixes.
ik zal uiteraard nog even blijven testen en zal later vanavond een definitieve uitslag geven.

edit: helaas toch weer te vroeg gejuicht, even sniper elite 5 gespeeld en nu is het probleem weer terug.
even snel in event viewer gekeken, ik heb 1792 errors allemaal van DistributedCOM.

Unable to start a DCOM Server: MicrosoftWindows.Client.CBS_1000.22000.120.0_x64__cw5n1h2txyewy!InputApp as Unavailable/Unavailable. The error:
"2147958023"

Tijd om google weer op te starten.

[ Voor 32% gewijzigd door energydrank op 11-08-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 00:24

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ik zou ff je SSD waarop je Windows had geinstalleerd volledig formatteren en een oudere versie W10/11 versie installeren kijken of dit helpt.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
oke, een soort update/Doorbraak, ik zat vannacht gewoon even een serie te kijken op mijn PC, ik had eerder (exacte tijdvak weet ik helaas niet) Battle.net proberen op te starten (helaas zonder geluk, dacht ik), na een uur misschien 2 kreeg ik opeens een schermpje in beeld, en taadaa, jawel het was battle.net

ik heb direct even in de eventlog gekeken, geen crashes of warnings rond de tijd dat battle.net opeens starte, maar wel een aantal information Events:

Destroyed Desktop AppX container {0AB68344-38A5-11EE-A84C-99EEEDA15E36} for package Microsoft.OneDriveSync_21220.1024.5.0_neutral__8wekyb3d8bbwe.

Destroyed Desktop AppX container {0AB68340-38A5-11EE-A84C-99EEEDA15E36} for package WinRAR.ShellExtension_1.0.0.2_x64__s4jet1zx4n14a.

2 maal de volgende met 2 verschillende HostApplications:
Engine state is changed from None to Available. (event 400, Powershell)

de hostApplications:
HostApplication=powershell.exe -ExecutionPolicy Restricted -Command Write-Host 'Final result: 1';

HostApplication=powershell.exe -ExecutionPolicy Restricted -Command $Res = 0; $Infs = Get-Item -Path ($env:WinDir + '\inf\*.inf'); foreach ($Inf in $Infs) { $Data = Get-Content $Inf.FullName; if ($Data -match '\[defaultinstall.nt(amd64|arm|arm64|x86)\]') { $Res = 1; break; } } Write-Host 'Final result:', $Res;

en een paar seconden later gaat de Engine state van available naar Stopped
ook starten de volgende "powershell providers" (Event 600, Powershell)
-Filesystem
-environment
-Alias
-Registery
-Variable
-Function
ze starten allemaal 2x (waarschijnlijk door de 2 hierboven genoemde Events)

dat is tot nu toe alles wat ik gevonden heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
oke het is tijd voor nog een update:

vanmiddag heb ik voor de zekerheid de voeding van een vriend getest bij hem thuis.
zijn voeding deed het prima, toen heb ik voor de zekerheid ook mijn eigen voeding getest en deze heeft het ook prima volgehouden, nu ben ik weer thuis en ondervind weer problemen, ik ga eens kijken of ik mijn pc in een ander stopcontact kan steken en wat er dan gebeurd.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Straks blijkt gewoon dat je pc vreemd doet omdat ie niet geaard is o.i.d. :+

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• energydrank
spone schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:29:
Straks blijkt gewoon dat je pc vreemd doet omdat ie niet geaard is o.i.d. :+
het aparte is dus, het stopcontact bij mijn vriend thuis was ook niet geaard, daarnaast heb ik op mijn kamer (studentenwoning) ook geen geaard stopcontact (wat erg vervelend is)

ik kreeg toevallig nog een andere tip vanmiddag om even de resources monitor te openen en te kijken naar de wait chain van het programma dat ik op wil starten, dit gedaan met battle.net en deze leek te wachten op network I/O van SVChost, zodra ik SVChost in de wait chain disable start battle.net in een keer door.

uiteindelijk mijn PC even uitgezet, +-30 minuten uit laten staan, weer opgestart, half uurtje wachten en deze keer steam geprobeerd, SVCHost in de wait chain uitgezet... en ja hoor, daar hebben we steam.

• EricJH
Interessante bevindingen. Het lijkt me dat je iets op het spoor bent.

Een volgende vraag zou zijn waarom het wachten op svchost.exe I/O netwerk roet in het eten gooit.
Pagina: 1