Bedankt allemaal voor jullie reacties.
_Dune_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:46:
Haal je hier niet GB/s en Gb/s of MB/s en Mb/s doorelkaar? De specificaties spreken namelijk over Gb/s en niet G
B/s... Daar zit een factor 8 verschil in... Volgens geeft Windows het over het algemeen in MB/s aan.
10Gb/s = 1,25GB/s
700MB/s = 5600Mb/s = 5,6Gb/s overhead, veel kleine of een één groot bestand en eventueel een tragere bron meegerekend?
Het moet inderdaad Gb/s i.p.v. GB/s zijn.
Wat betreft de MB/s klopte het wel wat ik schreef.
Ben(V) schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:27:
Als je de specs van dat device gelezen had, dan kon je zien dat weliswaar de usb interface 20Gbps aankan wat dus overeenkomt met 2,5GBps, maar de lees en schrijf specs het over maximaal 2.000MBps (=2 GBps) hebben.
En dat zijn uiteraard de maximaal haalbare waarden en niet de gemiddelde waarden.
Ze kunnen ook onmogelijk kloppen want normaal gesproken schrijft een SSD veel trager dan dat hij kan lezen.
En dat de schrijfsnelheid afneemt heeft sterk te maken hoe vol die ssd zit.
Hier vind je een review van dat device:
review: Transcend ESD380C externe ssd - Twee keer zo snel als z'n voorganger
De review had ik gezien.
Je hebt het over 2000 MB/s, maar hij kakt bij mij bij alle scenario's die ik getest heb al heel snel in naar ongeveer 100 MB/s.
Dat kan een ouderwetse schijf al halen...
Nu snap ik dat ik gemiddeld bij het doen van grote backups met duizenden (foto/video)bestanden geen 2000 MB/s gemiddelde schrijfsnelheid ga halen, maar ik had gehoopt op in ieder geval iets van 500 MB/s gemiddeld.
100 MB/s schiet totaal niet op.
Flans schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:00:
[...]
Meer informatie over de manier waarop je gegevens verstuurd zullen we nodig hebben om je verder te helpen. Dit is te weinig info...
Edit:
Ik vind het nogal snel om meteen de schijf een slechte rating te geven.
Zie hieronder voor meer info.
Review kan aangepast worden als dat nodig is.
Dan doe ik m'n naam in ieder geval eer aan
En dan wat meer info na testen:
Dit is 288GB aan foto's (ongeveer 30.000 foto's) van een 2.5" Sata SSD naar de externe 20Gb/s SSD via USB-C <> USB-C op de 10Gb/s aansluiting op het
moederbord.
In eerste instantie enkele honderden MB/s, daarna kakt ie al snel in naar ongeveer 100 MB/s.
Duurt ongeveer 45 minuten dan die hele backup maken op 100 MB/s.
Dit hieronder is getest met de snelste verbinding die ik momenteel heb.
Samsung 980 M.2 PCIe 3.0 SSD in PCI-e 2.0 x4 slot op moederbord, en dan de externe SSD middels USB-C<>USB-C rechtstreeks op de 10 GB/s aansluiting op het
moederbord.
Qua testbestanden gaat het in dit scenario om een kleine 2000 foto's en video's; bestanden van enkele MB's (de foto's) grootte, tot ongeveer 800MB (de video's), alles samen 100GB aan data.
Beide geen ideale scenario's, maar moet toch wel meer dan 100 MB/s gemiddeld kunnen halen bij het maken van grotere backups.
Anders had ik (op de capaciteit v/d schijf na) net zo goed m'n externe 1TB 5Gb/s USB 3.0 HDD kunnen blijven gebruiken.
Ook een paar runs met CrystalDiskMark gedaan met verschillende groottes qua testbestanden: