Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:27
Beste medetweakers,

Een aantal maanden geleden mijn eerste ryzen build gebouwd, ik was altijd een intel gebruiker maarja, ryzen was leuk geprijsd!

Specs:
Ryzen 5 7600x
Asrock b650m pg riptide
Corsair vengeance CMK32GX5M2B5600C36 (dubbel gecheckt in cpu-z en op het doosje
Rtx 3080ti van MSI
Corsair rm850x
WD Black sn770 2tb

In het begin wilde de pc niet draaien, bleek een bios update te moeten draaien, meteen gedaan. Ram werkte niet op xmp, maar ach is een overclock dus dan maar zonder xmp. Draaide perfect…. Tot deze week.
Constante crashes, BSOD’s noem het maar op. Ik denk dat het de memory kit is? Heb meteen een bios update gedaan (1.28) frisse windows installatie, niks helpt. Kan het zomaar misgaan dat de ram kit de pc constant laat crashen ookal draaide de boel eerst wel?

Stel het is de kit ram, kan je zoiets retourneren of moet ik dan een nieuw setje kopen? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Ps, de ramkit staat op de qvl list.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:31
Je kan proberen de frequentie van het ram wat lager in te stellen. Kan gewoon in je bios op 5200 gezet worden.

ryzen 5 7600x Ryzen 5 7600X Supported RAM Speed
5200MT/s is the fastest speed officially supported by Ryzen 7000

Alles boven de 5200MT/s is een overclock op je Ryzen cpu soms werkt het maar vaak is het instabiel.

[ Voor 18% gewijzigd door Bintzak op 06-08-2023 03:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Bintzak schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 03:35:
Je kan proberen de frequentie van het ram wat lager in te stellen. Kan gewoon in je bios op 5200 gezet worden.

ryzen 5 7600x Ryzen 5 7600X Supported RAM Speed
5200MT/s is the fastest speed officially supported by Ryzen 7000

Alles boven de 5200MT/s is een overclock op je Ryzen cpu soms werkt het maar vaak is het instabiel.
het staat al sinds het begin op de stock configuratie van 4800MT/s, met xmp wordt dat pas 5600, hij loopt dus al ruim onder max spec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anubis_offline
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 21:05
Bios update amd agesa 1.0.0.7 b ?
Ik heb met recente bios amd agesa 1.0.0.7 b zeer onstabiel systeem, qua geheugen timmings.
Sub timmings aanpassen geen probleem maar zodra ik tRas aan pas bsod ect.
Ook eventuele aanpassing voltage vvdsoc, cpu vddio bsod of hij boot helemaal niet meer.
Check je geheugen timmings.

B@n@@n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
anubis_offline schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:08:
Bios update amd agesa 1.0.0.7 b ?
Ik heb met recente bios amd agesa 1.0.0.7 b zeer onstabiel systeem, qua geheugen timmings.
Sub timmings aanpassen geen probleem maar zodra ik tRas aan pas bsod ect.
Ook eventuele aanpassing voltage vvdsoc, cpu vddio bsod of hij boot helemaal niet meer.
Check je geheugen timmings.
zo'n expert ben ik niet op dit gebied, ik heb geen idee wat dit allemaal betekent 8)7 , ik heb niks aangepast of geupdate voordat hij dit gedrag begon te vertonen, alle bios settings staan op standaardinstelling. Ik zou niet eens weten hoe ik moet beginnen met timings handmatig aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:31
En hardware matig het geheugen wel in dual channel gezet?

https://youtu.be/c_B0l12id6M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Bintzak schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:25:
En hardware matig het geheugen wel in dual channel gezet?

https://youtu.be/c_B0l12id6M
zeker, het draait in dual channel via slot A2 en B2 zoals in het moederbordboekje stond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anubis_offline
  • Laatst online: 22-09 21:05
VENGEANCE® 32GB (2x16GB) DDR5 DRAM 5600MHz C36 Memory Kit — Black
CORSAIR VENGEANCE DDR5, optimized for Intel® motherboards, delivers higher frequencies and greater capacities of DDR5 technology in a high-quality, compact module that suits your system.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YarReYjntj8aRKs6MjCUZYXyOkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N6rsMe7LaKZRhGqyfwCKf9pF.png?f=fotoalbum_largeGeheugen set staat niet in Asrock QVL lijst, dus xmp zou mogelijk niet werken ( optimized for Intel).

B@n@@n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
anubis_offline schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:28:
VENGEANCE® 32GB (2x16GB) DDR5 DRAM 5600MHz C36 Memory Kit — Black
CORSAIR VENGEANCE DDR5, optimized for Intel® motherboards, delivers higher frequencies and greater capacities of DDR5 technology in a high-quality, compact module that suits your system.
[Afbeelding]Geheugen set staat niet in Asrock QVL lijst, dus xmp zou mogelijk niet werken ( optimized for Intel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGS_udpl5Xb7cWKl6z-Mw2BmGIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r0p8axriD7ddWIajhR5KKsPI.png?f=fotoalbum_large

zo staat ie specifiek op de moederbordpagina op de asrock website, dus wel tussen de QvL lijst lijkt mij dan? ik draai sowieso geen xmp (mijn memory draait dus op de standaard 4800mt/s), suggereer je dat ik de settings moet proberen die je zojuist naast de opties in het rood geschreven hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

doebbalapoent11 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

[Afbeelding]

zo staat ie specifiek op de moederbordpagina op de asrock website, dus wel tussen de QvL lijst lijkt mij dan? ik draai sowieso geen xmp (mijn memory draait dus op de standaard 4800mt/s), suggereer je dat ik de settings moet proberen die je zojuist naast de opties in het rood geschreven hebt?
Daar ziet het addertje onder het gras.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcRD1XJ_p6QxwpaayeE_ojzBbCs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YcWB3jwhNWU1xjGt2q2z7yGY.jpg?f=user_large

Versienummer of productieweek is bij Corsair belangrijk. Dezelfde typenummer kan in een andere week andere chips hebben.

Op de QVL van mijn MSI B550M Mortar Wifi zie ik dat 1 typenummer tot 3 verschillende fabrikanten van geheugenchips kan betekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2a8gZ6g8mRcZESHj45qZRYBl2cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avmuHRooQqW5ckxwNFVLqssZ.jpg?f=fotoalbum_large

En nog het verschil tussen single sided en dual sided.

Als Corsair een bepaalde typenummer voor Intel Alder Lake en Raptor Lake adverteert, dan hebben ze geen enkele verplichting om ervoor te zorgen dat de nieuwste mengsel van de week op een AM5-moederbord goed werkt.

Corsair is zoals een kok die elke week naar de markt gaat en de goedkoopste ingrediënten van de week koopt om daarmee een menu te maken. Het is elke week een verrassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
rapture schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

Daar ziet het addertje onder het gras.

[Afbeelding]

Versienummer of productieweek is bij Corsair belangrijk. Dezelfde typenummer kan in een andere week andere chips hebben.

Op de QVL van mijn MSI B550M Mortar Wifi zie ik dat 1 typenummer tot 3 verschillende fabrikanten van geheugenchips kan betekenen.

[Afbeelding]

En nog het verschil tussen single sided en dual sided.

Als Corsair een bepaalde typenummer voor Intel Alder Lake en Raptor Lake adverteert, dan hebben ze geen enkele verplichting om ervoor te zorgen dat de nieuwste mengsel van de week op een AM5-moederbord goed werkt.

Corsair is zoals een kok die elke week naar de markt gaat en de goedkoopste ingrediënten van de week koopt om daarmee een menu te maken. Het is elke week een verrassing.
Oh… lekker dan :’) dat wordt dus een ander setje ram kopen? Ik denk niet dat zoiets in te ruilen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

doebbalapoent11 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:49:
[...]
Oh… lekker dan :’) dat wordt dus een ander setje ram kopen? Ik denk niet dat zoiets in te ruilen is?
Een aantal maanden geleden valt buiten de 14 dagen bedenktijd. Je kan altijd vragen of de webshop jou gaat helpen met verkeerde geheugen gekozen.

Je kan het geheugen verkopen en een ander setje geheugen van een andere fabrikant (waar je niet op de versienummer moet letten) kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
rapture schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:03:
[...]

Een aantal maanden geleden valt buiten de 14 dagen bedenktijd. Je kan altijd vragen of de webshop jou gaat helpen met verkeerde geheugen gekozen.

Je kan het geheugen verkopen en een ander setje geheugen van een andere fabrikant (waar je niet op de versienummer moet letten) kopen.
Aangezien jij klaarblijkelijk meer verstand hebt van de materie, waar moet ik op letten/welk setje 32gb ddr5 zou wel native moeten werken? Ik wil natuurlijk niet weer dezelfde fout maken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

doebbalapoent11 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:02:
[...]

Aangezien jij klaarblijkelijk meer verstand hebt van de materie, waar moet ik op letten/welk setje 32gb ddr5 zou wel native moeten werken? Ik wil natuurlijk niet weer dezelfde fout maken 8)7
Als je op het forum rondkijkt, dan wordt deze aangeraden:
uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5

Volgens AMD is 6000MT/s de Zen 4 sweet spot:
https://www.tomshardware....-spot-for-ryzen-7000-cpus
https://wccftech.com/ddr5...-7000-zen-4-desktop-cpus/

Een sweetspot is een goede compromis tussen vele factoren:
At the native setting, DDR5-5200 will operate in a 2:1:1 mode or 1733:2600:2600 clock. Robert also confirmed something that we had stated early on that DDR5-6000 will "Roughly" the sweet spot & by sweet spot, he means the best compromise to cost/stability/performance/availability/ease
https://wccftech.com/revi...tes-x670e-aorus-xtreme/4/
Het is voor AM5 gemaakt.
F5-6000J3238F16GX2-FX5
Flare X5
DDR5-6000 CL32-38-38-96 1.35V
32GB (2x16GB)
AMD EXPO

Designed for DDR5-enabled AMD AM5 platforms, Flare X5 series DDR5 memory is built for high performance in a low-profile design. Featuring AMD EXPO overclocking profiles for easy memory overclocking, users can easily enable overclocked performance by simply enabling EXPO in the BIOS on compatible systems.

https://www.gskill.com/sp...8F16GX2-FX5-Specification
En de reviews van AM5-gebruikers in de pricewatch zijn positief.
uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:17
Ik heb hier dezelfde setje DDR5 (32GB, 2x 16GB). Werkt prima met AMD Ryzen 5 7600 op een MSI PRO B650-P WIFI moederbord. EXPO staat aan, terwijl ze voor Intel's XMP geoptimaliseerd zijn.

Ik zal dan wel geluk hebben gezien op de website van MSI maar één versie bekend is waarvan het werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m31odd8WDod0bo94gXNWtZIiiiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FT8jjlQdG2yFoXBUC9bmL02y.png?f=fotoalbum_large

Zelfde Samsung versie, gecheckt met CPU-Z:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gm5gLpJspgCseUriWDmwJ5nH10M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dI2GW1xF0BRrFCCFO8jtZj1y.png?f=user_large

Persoonlijk zou ik dan ook kijken naar een andere DDR5 setje dat wel EXPO support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kan @doebbalapoent11 een screenshot van de SPD tab in CPU-Z posten?

Nu zie ik dat Kingston ook andere chips in een andere productieweek heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_Qzl5Riz9Dt6CcFINIeGYENBY8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GduO09xSKich66e27evyEHnS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4i8qKdczzNa-KS9m1diUFJ4T2jc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KbOl4109RB0MdmMpDolVxNnd.jpg?f=user_large

Dit is wat er gebeurd als je 2 dual channel setjes (gekocht tijdens 2 verschillende tijdstippen) samen gebruikt.

Ik had voor deze typenummer gekozen wegens het feit dat ze ook in kitjes van 4 aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
rapture schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is wat er gebeurd als je 2 dual channel setjes (gekocht tijdens 2 verschillende tijdstippen) samen gebruikt.

Ik had voor deze typenummer gekozen wegens het feit dat ze ook in kitjes van 4 aanbieden.
Ik zal dit posten als ik zo thuis kom! Is wel een enkel dual channel kitje geweest, dus geen mix and match ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

rapture schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja maar die kits zin dan alle 4 modules die goed met elkaar om kunnen :), niet chips van de ene en andere fabrikant :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Damic schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:23:
[...]
Ja maar die kits zin dan alle 4 modules die goed met elkaar om kunnen :), niet chips van de ene en andere fabrikant :+
Dat heb ik achteraf ontdekt wegens half jaar tussen de 2 aankopen. Gelukkig werkt het wel stabiel.
Pagina: 1