Overstappen naar iMac m1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-02 21:45
Beste,

Het wring een beetje: ik heb dus toen ik nog student was in 2016 een 7700k, gtx1070, 16gb pc gebouwd. Met toen 3 monitoren, een acer 144hz en 2 goedkope 60hz aoc. Het ziet er allemaal niet spannend meer uit en de resolutie van 1080p is ook achterhaald als ik naar m’n MacBook 14 m2 kijk.

Ik zit er wel achter om wat dingen uit te werken voor werk enzovoort, maar echt gamen doe ik echt nooit en anders zit ik op de ps5.

Ik wil eigenlijk een m1 24inch iMac er neer zetten. Ik kan er 1 kopen voor 950 met 512gb ssd, wat prima is want ik doe toch alles uit de cloud. Naderhand zou ik dit kunnen uitbreiden met een 2e 24 inch 4K scherm.

Echter, m’n oude setup gaat nog misschien na genoeg tijd net 500 eur opleveren.
Ik heb alles van Apple en iedereen in huis ook. Docken wil ik niet, want de iMac moet dan een gezamenlijk apparaat worden met accounts, ik wil m’n MacBook niet delen en steeds docken.

Luxe probleem, maar m’n pc doet het eigenlijk nog steeds rete snel alleen de ergonomie werkt niet echt mee in m’n samenwerking met andere apparaten.

En als ik zo eens doordenk zou ik met deze gedachte de pc kunnen houden tot in den treuren, lijkt ook geen goed idee.

Ik vroeg me af wat jullie zouden doen. iMac 24 inch (bovendien met hub en numeriek toetsenbord met touchid voor 950) of toch de ouwe pc tot in treurnis benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Wat verwacht je voor advies?
Een iMac met M1 is een prima apparaat. Je hebt alles van Apple. Een verkeerde keus zal het dus niet zijn. Het is vooral de vraag of je het geld ervoor over hebt en hoelang je voor zo'n bedrag moet sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Tom schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:48:
Wat verwacht je voor advies?
Een iMac met M1 is een prima apparaat. Je hebt alles van Apple. Een verkeerde keus zal het dus niet zijn. Het is vooral de vraag of je het geld ervoor over hebt en hoelang je voor zo'n bedrag moet sparen.
Geen arrogantie, ik hoef er niet voor te sparen. Kan het gewoon doen. Wil niet zeggen dat ik zorgvuldig overweeg. Alleen wat ik zeg, ik heb al voor mijn gevoel een setup die het over 10 jaar nog goed doet. Het voelt als een verlies ofzo, heb hier toch ruim 1600 voor betaald bijna 8 jaar geleden. Maar die iMac hunkert:p ik vroeg me gewoon af wat jullie zouden doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Opzouten op 05-08-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:55
Opzouten schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:50:
Maar die iMac hunkert:p ik vroeg me gewoon af wat jullie zouden doen.
En daar zit het lastige, want omdat het persoonlijk is zijn de keuzes dat ook en helpen die je niet.

Bijvoorbeeld ik ben blij met mijn MacBook en mijn vrouw ook met die van haar. Ik heb geen behoefte aan een extra computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
PrimusIP schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 00:34:
[...]

En daar zit het lastige, want omdat het persoonlijk is zijn de keuzes dat ook en helpen die je niet.

Bijvoorbeeld ik ben blij met mijn MacBook en mijn vrouw ook met die van haar. Ik heb geen behoefte aan een extra computer.
Alleen mijn vrouw heeft geen eigen computer, die bruikt wat er thuis staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:23

Exirion

Gadgetfetisjist

ik heb al voor mijn gevoel een setup die het over 10 jaar nog goed doet. Het voelt als een verlies ofzo, heb hier toch ruim 1600 voor betaald bijna 8 jaar geleden.
Mag ik even lachen? :) In de jaren ‘90 en iets later gaf je ook dergelijke bedragen als scholier en krantenbezorger uit, maar de ontwikkelingen gingen toen zo snel dat een PC binnen een jaar (of maximaal 2) alweer serieus achter liep. Na max 4 jaar kon je de boel volledig afschrijven. Jij maakt je nu druk over waardeverlies op een setup van 1600 euro in 8 jaar tijd terwijl je inmiddels een prima inkomen heb 8)7

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Exirion schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 07:12:
[...]

Mag ik even lachen? :) In de jaren ‘90 en iets later gaf je ook dergelijke bedragen als scholier en krantenbezorger uit, maar de ontwikkelingen gingen toen zo snel dat een PC binnen een jaar (of maximaal 2) alweer serieus achter liep. Na max 4 jaar kon je de boel volledig afschrijven. Jij maakt je nu druk over waardeverlies op een setup van 1600 euro in 8 jaar tijd terwijl je inmiddels een prima inkomen heb 8)7
Ik ben nogal zuinig:p maar vind jij dan van de uitruil die ik hier met deze bedragen benoem? Of zou je de pc setup gewoon gebruiken tot ie helemaal op is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:23

Exirion

Gadgetfetisjist

Opzouten schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:29:
Ik ben nogal zuinig:p maar vind jij dan van de uitruil die ik hier met deze bedragen benoem? Of zou je de pc setup gewoon gebruiken tot ie helemaal op is?
Elke euro die je nog voor die PC setup terugkrijgt is meegenomen. Waarom zou je al die spullen laten staan als het achterhaald is en je het eigenlijk ook niet meer gebruikt. En als je misschien een neefje hebt dat er nog blij mee is, dan zou ik het weggeven. Je kunt wel alles willen bewaren, want zonde om weg te doen, maar het geeft je echt meer rust als je minimaliseert tot wat je echt gebruikt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:14
Een iMac M1 gaat een fantastisch mooi apparaat zijn! Als ik een alternatief mag aandragen:

Je kunt ook kijken of je een Mac Mini M1/M2 op de kop kan tikken. Dan kan je eventueel zelf één of twee schermen naar keuze nemen. Ben je met het oog op de toekomst wellicht wat flexibeler.

Als je over een aantal jaar nieuwe hardware wil, kun je de schermen daar weer aan hangen. :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opzouten
Gr4mpyC3t schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:45:
Een iMac M1 gaat een fantastisch mooi apparaat zijn! Als ik een alternatief mag aandragen:

Je kunt ook kijken of je een Mac Mini M1/M2 op de kop kan tikken. Dan kan je eventueel zelf één of twee schermen naar keuze nemen. Ben je met het oog op de toekomst wellicht wat flexibeler.

Als je over een aantal jaar nieuwe hardware wil, kun je de schermen daar weer aan hangen. :)
Nee geen Mac mini, over nagedacht:) ik ga sowieso 1-2 schermen tzt en dan aanhangen met display driver of 1 native. Maar er moet een begin zijn ergens. De iMac is een mooi scherm namelijk. Die heb ik dan al binnen. Bovendien vindt ik het toetsenbord ook prettig.

Alleen zonde dat zo'n goeie pc het eigenlijk nog niet begeeft... Daar zit ik mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 22:44
Opzouten schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

Alleen zonde dat zo'n goeie pc het eigenlijk nog niet begeeft... Daar zit ik mee.
Als je het tweedehands doorverkoopt maakt toch iemand er nog gebruik van en is die er blij mee. Daarnaast krijg je dan een beetje om de iMac gedeeltelijk te bekostigen.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
[...]

Het is alleen zonde als jij 'm in de kast zet of weggooit. Verkoop het voor een leuk prijsje en/of maak er iemand anders blij mee, en dan hoef je nergens mee te zitten, letterlijk en figuurlijk ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 06-08-2023 15:12 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

[...]Alleen wat ik zeg, ik heb al voor mijn gevoel een setup die het over 10 jaar nog goed doet. Het voelt als een verlies ofzo, heb hier toch ruim 1600 voor betaald bijna 8 jaar geleden.
Microsoft geeft je een heel mooi argument om die overstap rond oktober 2025 te maken.... dat vervalt nl de Win 10 support voor de 7700 CPU...

Ik zit in het zelfde schuitje met een 7700K, zelf gebouwd in 2017, loopt nog als een speer.... ik kan een nieuw systeem ook probleemloos betalen, maar het voelt net als bij jou niet goed....
Het is vrijwel zeker dat ik me dus op eind 2025 ga richten.
Tuurlijk ga ik ook wrs meer comfort ontvangen met zo'n nieuw systeem, er is toch e.e.a. verbeterd.
Mijn monitor, Dell U2515H, zit tussen HD en 4 K in en ben ook daar nog tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Ik heb het spul met 3 monitoren te koop gezet voor 600 euro vraagprijs inclusief k40 corsair en m65.

Weinig animo vooralsnog.

Maar die pc opent ook alles instant nog, lijkt onveranderd tov 8 jaar geleden. Maar zo'n iMac is wel echt gaaf voor erbij. Dan is heel m'n systeem Google en Apple en werkt alles samen.

Misschien heb ik toch moeite met luxe problemen aangaan zoals nu:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
route99 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:14:
[...]
Microsoft geeft je een heel mooi argument om die overstap rond oktober 2025 te maken.... dat vervalt nl de Win 10 support voor de 7700 CPU...

Ik zit in het zelfde schuitje met een 7700K, zelf gebouwd in 2017, loopt nog als een speer.... ik kan een nieuw systeem ook probleemloos betalen, maar het voelt net als bij jou niet goed....
Het is vrijwel zeker dat ik me dus op eind 2025 ga richten.
Tuurlijk ga ik ook wrs meer comfort ontvangen met zo'n nieuw systeem, er is toch e.e.a. verbeterd.
Mijn monitor, Dell U2515H, zit tussen HD en 4 K in en ben ook daar nog tevreden over.
Er staat via een register aanpassing gewoon Windows 11 op. Gaat ook net zo snel als Windows 10;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Opzouten (tip: zo simpel kan het ook met bijv. nog 1 zin quoten...als het bericht er net boven staat.. ;) )

Dat ben ik wel tegengekomen, maar destijds toen ik dat las dat telkens updaten een issue is. Heb ik daar een register aanpassing voor gemist?

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 06-08-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Opzouten schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:14:
Ik heb het spul met 3 monitoren te koop gezet voor 600 euro vraagprijs inclusief k40 corsair en m65.

Weinig animo vooralsnog.
Hoeveel mensen ken jij die 3 monitoren hebben en/of willen? Ik gok dat je meer succes hebt als je de computer en monitoren los van elkaar verkoopt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opzouten
Ik kan alles gewoon updaten met Windows 11. Gaat prima. Werkt ook snel. Alleen het is geen Mac en ik mis de continuïteit met m'n iPhone en MacBook. Is een erg luxe probleem weet ik. Ik heb opzich weinig met Windows op dit moment. Alleen wat ik zeg, ondanks dat ik het kan betalen probeer ik wel goed na te denken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Hahn Er is op MP ook veel monitoren aanbod, bij de kringloop zien we het ook. Er moet iig dan ook een HDMI aansluiting op zitten wil je nog de 3 tientjes halen (voor de 60Hz AOC 1080p) en die Acer wordt dan iets duurder met die 144Hz.

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 06-08-2023 15:25 . Reden: HMDI=HDMI ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Ja het is HDMI idd, ik wil gewoon in een pakket van alles af, ben me bewust dat die AOC geen waarde heeft vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Opzouten schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:24:
Ja het is HDMI idd, ik wil gewoon in een pakket van alles af, ben me bewust dat die AOC geen waarde heeft vandaar.
Ik snap dat je liever in één keer van alles af bent, maar daarmee maak je je doelgroep veel kleiner. Maar goed, dat merk je vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Hahn schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:25:
[...]

Ik snap dat je liever in één keer van alles af bent, maar daarmee maak je je doelgroep veel kleiner. Maar goed, dat merk je vanzelf.
Zit niet op een schopstoel, en mensen mogen altijd bieden:) altijd nog aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
[...]

De iMac is een mooi scherm namelijk. Die heb ik dan al binnen. Bovendien vindt ik het toetsenbord ook prettig.
Ah, dan is de iMac inderdaad de betere keuze!

• Opzouten
Ik heb inmiddels een mooie deal gemaakt en heb hem in de doos staan. Echter de pc verkoop lukt totaal niet. Niemand wil dat ding hebben!

Koude kermis:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik vrees dat je er nog niet eens 250 euro voor vangt. Moeilijke markt (verouderde pc hardware).

[ Voor 3% gewijzigd door Dacide op 11-08-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Opzouten schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:31:
Ik heb inmiddels een mooie deal gemaakt en heb hem in de doos staan. Echter de pc verkoop lukt totaal niet. Niemand wil dat ding hebben!

Koude kermis:p
Is er niet iemand in je omgeving die je er blij mee kan maken? Neefje of zo die nog eens een portje Fortnite wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Ik heb hem inmiddels verkocht voor 500 euro , het hele pakket. Ik ga nu m'n iMac neerzetten. Ik wil er allee nog een thunderbolt 27 inch extra scherm bij:)
Pagina: 1