Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 17:31
Mijn vraag
Ik zoek een nieuwe fotorugzak. Hij is voor algemeen gebruik, maar ik wil graag mijn spiegelreflex camera erin kwijt kunnen, op een zodanige manier dat ik er makkelijk bij kan (van de zijkant, maar het moet echt een rugzak zijn, geen sling). Tevens moet mijn bescheiden 14" laptop erin passen, evenals een fles drinken en wat extra vakken voor kleiner spul is ook handig.

Ik heb al gezocht, maar er zijn zo ongelooflijk veel tassen te koop, ik zie door de bomen het bos niet meer. Wellicht zit een andere Tweaker in dezelfde positie en zijn er tips. Ik ben dus niet op zoek naar een specifieke fototas met allerlei vakken voor lenzen en flitsers. Ik heb soms wel een extra lens of flitser bij me, maar die kunnen prima in het hoofdvak.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dit moet er tegelijkertijd in kunnen:
  • Canon EOS 5D mark 2 met 25-105 lens, dat is een relatief uit de kluiten gewassen DSLR
  • Bescheiden 14" laptop
  • iPad (normaal formaat)
  • Fles cola en andere losse troep
Het zou handig zijn om aan de andere zijkant een stretchvak te hebben waar een flesje drinken of bidon oid in kan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb nu een Lowepro Compuday Photo 250 waarvan na vele jaren gebruik de ritsen versleten zijn. Het liefst wil ik dezelfde tas weer, maar deze is niet meer te koop. Dus ik ben op zoek naar vergelijkbare alternatieven.

[ Voor 8% gewijzigd door PhilipsFan op 06-08-2023 02:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:20

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb de lowepro 450aw en volgens mij moet een body met vertical grip daar ook in passen. Misschien even nakijken met de binnenmaten.
Ik ben supertevreden over de tas.
Mn 14" laptop kan erin, er zit een 'normaal' vak in voor extra spullen en er kunnen drinkflessen in aan de zijkant.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
DirtyBird schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 02:17:
Ik heb de lowepro 450aw en volgens mij moet een body met vertical grip daar ook in passen. Misschien even nakijken met de binnenmaten.
Ik ben supertevreden over de tas.
Mn 14" laptop kan erin, er zit een 'normaal' vak in voor extra spullen en er kunnen drinkflessen in aan de zijkant.
Ah, ik zie het al. Ik ben zo gewend aan mijn tas, dat ik het belangrijkste punt ben vergeten: ik wil vanaf de zijkant bij de camera kunnen. Jouw 450 is inderdaad een prima tas, maar je kunt er niet van de zijkant bij. Dus iedere keer dat je even de camera wilt pakken, moet die hele tas van je rug. Ik kan 1 schouderband af doen en dan kan ik de tas kantelen zodat ik aan de andere kant bij het zijvak kan, echt zo ongelooflijk handig.

Ik ben al de hele dag aan het zoeken. Er zijn wel meer tassen te krijgen met een opening aan de zijkant, maar die doen dat dan weer niet handig. Je hebt dan 1 compartiment met een opening aan de zijkant EN aan de bovenkant (al dan niet met een zootje 'dividers' erbij). Maar ik heb vaak losse kleine troep onderin de tas zitten. Ik wil niet dat kleine voorwerpen bij de camera kunnen komen of eruit donderen als ik het zijvak openmaak. Sommige tassen met zijvak zijn wel handig qua indeling, maar dat zijn dan weer 'sling' tassen, dus geen rugzak.

Echt, hoe langer ik zoek, hoe minder ik vind. Ik ben al met een tang bezig geweest in een poging om de rits zelf te fixen, maar ik zal ook contact opnemen met Lowepro of zij het kunnen repareren. Of een schoenmaker in de buurt. Het maakt me niet eens uit wat het kost, ik wil gewoon die handige tas kunnen blijven gebruiken :)

Ik heb de openingspost even aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:20

DirtyBird

Praktiserend denker

Mja, die 450aw is een 'flipside', waarmee ze bedoelen dat je hem ook aan de heupband naar voren kan draaien zodat je bij je spullen kan zonder m af te doen.
Ik doe dat wel eens, maar het is niet voor iedereen denk ik. En het is denk ik niet zo snel als een zijrits.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien komt dat omdat je bij een echte rugzak niets uit een zijvak kan pakken als hij op je rug zit. Een sling draai schuif je naar voren om er iets uit te pakken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
DirtyBird schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 08:52:
Mja, die 450aw is een 'flipside', waarmee ze bedoelen dat je hem ook aan de heupband naar voren kan draaien zodat je bij je spullen kan zonder m af te doen.
Ik doe dat wel eens, maar het is niet voor iedereen denk ik. En het is denk ik niet zo snel als een zijrits.
Ja precies, maar dat is meer voor 'echte' fotografen die vaak verschillende lenzen gebruiken. Ik had vroeger ook een grotere tas waar lenzen en flitsers etc bij in konden, maar de laatste tijd gebruik ik dat nauwelijks meer. Soms blijft zelfs de DSLR thuis, omdat de moderne iPhones ook prima foto's maken. Maar daarom is mijn huidige tas zo handig: dat zijvak is een afgesloten compartiment, maar van zachte stof. Dus als de camera er niet in zit, dan kun je het platdrukken en heb je de ruimte beschikbaar in het hoofdcompartiment.

Ik had tijdens de laatste vliegreis alle vloeistoffen in het zijvak, dan hoefde bij de controle niet m'n hele tas overhoop. Echt superhandig!
Frogmen schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:06:
Misschien komt dat omdat je bij een echte rugzak niets uit een zijvak kan pakken als hij op je rug zit. Een sling draai schuif je naar voren om er iets uit te pakken.
Klopt hoor, maar bij deze tas gaat dat eigenlijk prima. Ik doe de tegenoverliggende schouderband af en door het gewicht van de camera zakt de tas dan zodanig dat ik er goed bij kan. En als ik bij m'n fles drinken wil aan de andere kant, dan doe ik de andere schouderband los.
Thanks! Ik had al op Marktplaats en Tweakers gekeken, maar schijnbaar staat er wereldwijd maar 1 te koop. Ik heb 'm gekocht, ondanks de hoge verzendkosten en douaneheffing. Niet een echte oplossing, want het liefst had ik gewoon een nieuw model van hetzelfde format als de huidige, maar goed, als deze goed is kan ik er wel weer een paar jaar tegenaan.

UPDATE: ik lijk de rits van mijn huidige tas te hebben gerepareerd. Er waren geen beschadigingen aan de rits zelf (kapotte schakels) maar blijkbaar waren de ritsdingen losser geworden waardoor de rits niet altijd goed sloot. Ik heb met een tang de ritsdingen wat bijgebogen waardoor ze wat strakker gaan, nu gaat de rits wel weer netjes dicht. Eens kijken hoe lang dat goed blijft gaan. Die andere van Ebay wordt dan de reservetas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een kapotte rits kan een goede kleermaker (vaak zijn het Turken) prima vervangen voor een zeer redelijke prijs.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik ben zeer tevreden over mijn Thule Aspect (https://www.thule.com/en-...backpack-_-tl_85854238717). Ik heb die (intussen een aantal jaar geleden) wel een heel stuk goedkoper op de kop kunnen tikken. Rond de €100.
Pagina: 1