Geen beeld oude videokaart in nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:34
Beste,

Als eerste wist ik niet of de vraag hier hoort of in de videokaarten categorie. Maar gezien het systeem nieuw is, op de videokaart na, zal het probleem zich IMO eerder in de "moederborden" categorie bevinden.

Concreet: ik heb vandaag een nieuw systeem in elkaar gezet op basis van de volgende hardware:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 250,47€ 250,47
1MoederbordenASUS PRIME B760M-A D4-CSM€ 127,60€ 127,60
1Geheugen internCrucial CT32G4DFD832A€ 58,85€ 58,85
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 99,95€ 99,95
Totaal€ 536,87

Vervolgens heb ik mijn oude Gigabyte GTX 1060 (IIRC, exacte model zou ik moeten opzoeken, in ieder geval 1050 of 1060) over gezet. Alleen... ik krijg dus geen beeld via de GPU. De onboard graphics doen het wel, zowel DisplayPort als HDMI, maar via de videokaart dus niet.
Gek genoeg, als ik de Arch Linux installatie USB stick start, dan * plop * krijg ik beeld via de videokaart over HDMI. Dus de kaart "doet het wel". Via DP nog niet geprobeerd. Maar nu ik zonder GPU heb geboot krijg ik ook alleen de installer op HDMI.

Wat ik al heb geprobeerd is de videokaart in een ander PCIe slot (initieel in de bovenste, daarna in de "middelste". De bovenste zal wel direct aan de CPU verbonden zijn en heeft een shiny afwerking). Daarnaast (al meermaals) in bios nog eens "Load optimized defaults" (+ save & reset) gedaan en daarnaast ook ergens aangepast dat PEG / PCIe (twee losse opties, beiden geprobeerd) als primary video output gebruikt moet worden, maar na een reboot staat die dan weer op "Integrated graphics" (uiteraard ook weer de "Save & reset").

Wie kan mij dus een zetje in de juiste richting geven? Want het lijkt mij toch niet zo dat een oude GPU ineens niet meer werkt met oude hardware? Overigens kom ik vanaf uitvoering: Gigabyte GA-H170-D3HP ook niet al te modern dus.

Beste antwoord (via RobertMe op 05-08-2023 20:55)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je nog een systeem waar die oude kaart in gebruikt kan worden? Klinkt namelijk alsof de kaart geen vBIOS heeft dat volledig UEFI ondersteund. Die moet je dan met een tooltje van nVidia bijwerken zodat het wel fatsoenlijk werkt in modernere systemen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 23:42
Misschien in de BIOS eens kijken wat de settings zijn van CSM (staat bij boot of security dacht ik). Als die niet op enabled staat kun je dat nog eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Als je de display op de GPU aansluit en de PC aanzet, krijg je de POST dan wel te zien?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je nog een systeem waar die oude kaart in gebruikt kan worden? Klinkt namelijk alsof de kaart geen vBIOS heeft dat volledig UEFI ondersteund. Die moet je dan met een tooltje van nVidia bijwerken zodat het wel fatsoenlijk werkt in modernere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Dagion schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:02:
Misschien in de BIOS eens kijken wat de settings zijn van CSM (staat bij boot of security dacht ik). Als die niet op enabled staat kun je dat nog eens proberen?
Optie gevonden, staat op disabled, en is disabled. Oftewel: het staat uit en ik kan het niet aanpassen (mogelijk doordat ik intussen Linux installatie heb gedaan met EFI gebruik?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
eheijnen schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:25:
Als je de display op de GPU aansluit en de PC aanzet, krijg je de POST dan wel te zien?
Nope, geen POST of niks. Dat was wat ik ook probeerde te impliceren met "geen beeld" :p. Power lanpje gaat wel gewoon aan etc. En daarbij veel te lang gestruikeld over knipperpatroon dat ik dacht dat er een memory / GPU probleem was (knippert snel na aanzetten, wat de "4x in 1 seconde" kan zijn van memory probleem. En daarna langzamer. Mogelijk soms de "elke 2 seconden aan/uit" voor GPU fout / niet aanwezig). Maar waarschijnlijk was dit puur de "elke 4 seconden aan/uit voor geen (default) boot optie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 23:42
RobertMe schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:04:
[...]

Optie gevonden, staat op disabled, en is disabled. Oftewel: het staat uit en ik kan het niet aanpassen (mogelijk doordat ik intussen Linux installatie heb gedaan met EFI gebruik?).
Als je CSM wilt inschakelen dan moet Secure boot uit, waarna je de BiOS van je videokaart (misschien?) kunt bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-09 17:20
Hero of Time schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:40:
Op een 1060? Zo oud is dat nou ook weer niet. Moederborden hadden ook gewoon UEFI.

@RobertMe Wat voor voeding gebruik je eigenlijk? Kabels goed aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Hero of Time schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:40:
Hier ga ik even induiken maar klinkt het meest waarschijnlijk.
Het oude moederbord heb ik nog liggen. Alleen kijken om het in te bouwen / ergens een voeding (en liefst ook kast) vandaan te toveren (heb nog twee oude systemen met kast, voeding en al staan, dus een van beide even ombouwen).

En/of kan ik dit mogelijk ook vanaf het nieuwe systeem doen? Gezien die daarna wel (kinda?) lijkt te initialiseren / werken (in ieder geval v.w.b. Linux die er op boote. Windows installer had ik ook al even opgestart maar die verscheen wel op DP monitor aangesloten op mobo/iGPU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
WEBGAMING schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:09:
[...]

Op een 1060? Zo oud is dat nou ook weer niet. Moederborden hadden ook gewoon UEFI.
Wellicht compatibiliteits dingetje door de jaren heen? Oude PC/mobo heb ik in 2016 gekocht, GPU zal ook van rond die tijd zijn? Intussen zijn we weer 6, 7 jaar verder.
Geen idee uit mijn hoofd v.w.b. voeding. Zal wel een lichter model zijn. Maar kan mij niet indenken dat hier het issue in zit. Heeft altijd gewerkt en een i5-6500 zal wel meer slurpen dan een i5-13500 (in idle).
Daarnaast dus dat een Linux installer wel leven blies in de kaart. Die lijkt dus wel iets te doen.
Daarom dat ik persoonlijk de comment van @Hero of Time v.w.b. UEFI compatibiliteit wel geloofwaardig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Dagion schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:08:
[...]

Als je CSM wilt inschakelen dan moet Secure boot uit, waarna je de BiOS van je videokaart (misschien?) kunt bijwerken.
Zoiets dacht ik al. Maar uit zag ik niet (Secure boot uit) Alleen Aan of Custom, waarbij die al op Custom stond. En IIRC waren bij custom de opties Linux compatibiliteit of Windows UEFI. Dus ook niet iets dat als "uit" leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Neem aan dat het v.w.b. UEFI compatibiliteit om deze tool gaat? https://nvidia.custhelp.c...uefi-firmware-update-tool

Leest alsof ik gewoon Windows kan installeren via de iGPU, daarna de GPU inbouwen en dan tool uitvoeren en hopen dat die aangeeft dat er inderdaad een update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

WEBGAMING schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:09:
[...]

Ik heb een tech youtube gezien die het zelfs met een 20-serie kaart had! Dus het kan echt wel een ding zijn en dat is ook waarom ik het noem. Zeker omdat Intel 12th gen en 13th gen nogal vast blijven houden aan UEFI boot en als de kaart niet fatsoenlijk UEFI doet, heb je een 'probleem'.

Het feit dat de kaart op een ouder UEFI systeem werkt zegt werkelijk niks. Sinds de kaart uit is, zijn er enorm veel wijzigingen aan de UEFI spec en implementatie geweest. USB heet ook nog steeds USB, maar ondertussen zitten we op v4.
RobertMe schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:20:
Neem aan dat het v.w.b. UEFI compatibiliteit om deze tool gaat? https://nvidia.custhelp.c...uefi-firmware-update-tool

Leest alsof ik gewoon Windows kan installeren via de iGPU, daarna de GPU inbouwen en dan tool uitvoeren en hopen dat die aangeeft dat er inderdaad een update is.
Ja, dat is de tool die je moet gebruiken. Makkelijkste is idd een Windows systeem en plop de kaart daar in en gaan. En anders idd je huidige systeem gebruiken, zorgen dat de iGPU als primaire display adapter in het UEFI staat (default kan 'uit bij detectie dedicated gpu' zijn) en dan het vBIOS updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hero of Time schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:26:

[...]

Ja, dat is de tool die je moet gebruiken. Makkelijkste is idd een Windows systeem en plop de kaart daar in en gaan. En anders idd je huidige systeem gebruiken, zorgen dat de iGPU als primaire display adapter in het UEFI staat (default kan 'uit bij detectie dedicated gpu' zijn) en dan het vBIOS updaten.
Volgens die tool was er niks aan het handje. Vervolgens ook nog deze gevonden vooy"DisplayPort 1.3 & 1.4" en die had wel een update beschikbaar: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Daarmee heb ik nu wel beeld in UEFI.
Alleen nu een volgend probleem. Met DP & HDMI aangesloten op de GPU en Linux booten helemaal geen beeld. Vervolgens DP weer op de iGPU en toen had ik wel beeld. Login scherm (SDDM) nog op DP, vervolgens na inloggen plasma(/KDE) op HDMI :X. Maar eens de nvidia driver geïnstalleerd en SDDM geconfigureerd om Wayland te gebruiken, en daarna met "reboot" de kabel om geprikt en nu krijg ik nog alleen een statistisch plaatje van een loginscherm. Volgens dmesg een crash, in de kernel, en als ik het goed zie een callstack vol met functies met "nv" in de naam. Maar dat wordt een puzzel voor morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor de niet-gelovigen, mochten die er überhaupt zijn. ik heb de video gevonden wat mij hiertoe triggerde. Het is zelfs niet een 20-series kaart, maar een 3080 Ti! Skip naar 12:00 als je de tl;dw uitleg wilt.

Betreffende je issues met Linux nu, @RobertMe, dat is exact de reden waarom ik geen nVidia meer gebruik en nu blij ben met een RX7900 XTX. M'n vorige systemen, >10 jaar oud, hadden een GT430 en GT610 van nVidia. Omdat ik met Debian Unstable regelmatig nieuwe kernels kreeg, had ik ook regelmatig dat de kernel module niet gecompileerd kon worden omdat die nog niet compatible was voor de kernel zelf. Moest ik weer een week of zo wachten.

Met een 1060 zou ik gezien de driver niet direct Wayland gebruiken. Het heeft bij nVidia best lang geduurd voordat ze überhaupt aan ondersteuning voor Wayland werkten en ik heb m'n twijfels over de stabiliteit ervan voor oudere generatie kaarten zoals jouw 1060.

Kijk eens voor de gein wat je systeem doet met de nouveau driver. Je zou hiermee basic beeld moeten krijgen, alleen 3D acceleratie zal wat problematisch zijn.
Mijn advies is iig om te gaan sparen voor een nieuwe videokaart, eentje van AMD is op het ogenblik een betere keus aangezien je Linux draait. Intel ARC durf ik geen uitspraak over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hero of Time schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:14:
Betreffende je issues met Linux nu, @RobertMe, dat is exact de reden waarom ik geen nVidia meer gebruik en nu blij ben met een RX7900 XTX. M'n vorige systemen, >10 jaar oud, hadden een GT430 en GT610 van nVidia. Omdat ik met Debian Unstable regelmatig nieuwe kernels kreeg, had ik ook regelmatig dat de kernel module niet gecompileerd kon worden omdat die nog niet compatible was voor de kernel zelf. Moest ik weer een week of zo wachten.
Gelukkig zijn ze bij Arch Linux zo aardig om de kernel updates alleen in de repo te zetten als de nvidia driver ook compatible is :p
Met een 1060 zou ik gezien de driver niet direct Wayland gebruiken. Het heeft bij nVidia best lang geduurd voordat ze überhaupt aan ondersteuning voor Wayland werkten en ik heb m'n twijfels over de stabiliteit ervan voor oudere generatie kaarten zoals jouw 1060.
Ook daarbij: werkte prima voorheen. Wil daarmee niet zeggen dat het nu niet kan werken. Maar het is ook niet per definitie "oud dus werkt niet". Overigens IIRC met de 6.2 of 6.3 update soortgelijk issue gehad, waarbij downgraded kernel hielp. En ik weet niet of "oude" systeem al op 6.4 zat (waar nieuwe nu wel op zit). Ook die "freezde" na de update "op Wayland stuff" (toen deed SDDM het niet als die "op" Wayland draaide maar wel op Xorg, Wayland plasma sessie bevroor dan wel weer).
Kijk eens voor de gein wat je systeem doet met de nouveau driver. Je zou hiermee basic beeld moeten krijgen, alleen 3D acceleratie zal wat problematisch zijn.
Mijn advies is iig om te gaan sparen voor een nieuwe videokaart, eentje van AMD is op het ogenblik een betere keus aangezien je Linux draait. Intel ARC durf ik geen uitspraak over te doen.
Nja. Mogelijk dat ik de kaart er helemaal uit trek. Gamen doe ik helemaal niet. Alleen nu en dan handig om hardware decoding te kunnen doen voor video playback. Waarbij mijn all-AMD laptop met 1, 2 jaar oude hardware ook al over nek ging met IIRC 5K video (test) file. Daar heeft die antieke 1060 dan weer geen issue mee (en op iGPU doet deze i5 het ook prima). Had daar ook even snel op gezocht toen en eerste indruk was dat video decoding bij AMD niet zo awesome is (weet niet meer of dat algemeen of Linux was). Maar werkt verder allemaal (inderdaad) prima. Toen ik deze (oude) hardware kocht was de situatie denk ik ook nog compleet anders: ja, Nvidia is 100% gesloten, maar het werkt wel, tenzij je bleeding edge draait. En AMD werd toen nog afgeraden doordat open source opties niet goed waren en closed source nog slechter. En tijd terug dan ook opgevangen dat AMD intussen het tij gekeerd zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hero of Time schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:14:
Voor de niet-gelovigen, mochten die er überhaupt zijn. ik heb de video gevonden wat mij hiertoe triggerde. Het is zelfs niet een 20-series kaart, maar een 3080 Ti! Skip naar 12:00 als je de tl;dw uitleg wilt.
[YouTube: Updating the BIOS bricked this PC... You'll never guess what the issue was...]
Hij heeft het dus over weer een andere updater tool 8)7
Blijkbaar allemaal verschillende tools voor verschillende series.Wat een zooitje, dat ze niet een tool kunnen maken voor alle hardware die dus automatisch de juiste update kiest.

En met die "DisplayPort" vraag ik mij af of het niet door mijn semi nieuwe monitor komt en dat ik het niet gehad zou hebben met oude. But then again, op HDMI kreeg ik ook geen beeld (wel altijd DP aangesloten gehad, wellicht dat daar ook nog een dingetje in zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:30:
[...]

Nja. Mogelijk dat ik de kaart er helemaal uit trek. Gamen doe ik helemaal niet. Alleen nu en dan handig om hardware decoding te kunnen doen voor video playback. Waarbij mijn all-AMD laptop met 1, 2 jaar oude hardware ook al over nek ging met IIRC 5K video (test) file. Daar heeft die antieke 1060 dan weer geen issue mee (en op iGPU doet deze i5 het ook prima). Had daar ook even snel op gezocht toen en eerste indruk was dat video decoding bij AMD niet zo awesome is (weet niet meer of dat algemeen of Linux was). Maar werkt verder allemaal (inderdaad) prima. Toen ik deze (oude) hardware kocht was de situatie denk ik ook nog compleet anders: ja, Nvidia is 100% gesloten, maar het werkt wel, tenzij je bleeding edge draait. En AMD werd toen nog afgeraden doordat open source opties niet goed waren en closed source nog slechter. En tijd terug dan ook opgevangen dat AMD intussen het tij gekeerd zou hebben.
Hardware versnelling voor video afspelen is bij nVidia eigenlijk ronduit kut te noemen. Browsers ondersteunen alleen VAAPI. Maar nVidia doet alleen VDPAU. Dus, je hebt geen moer aan de kaart daarvoor. Met Kodi, VLC, en andere losse video spelers geen probleem, die doen wel VDPAU. Maar ja, wil je iets van een streaming dienst kijken en is er geen alternatief beschikbaar waardoor je via de browser moet kijken, heb je pech.

Er is wel een project dat experimentele ondersteuning biedt voor directe VAAPI calls van browsers en deze 'vertaald' naar VDPAU, maar het is wat het is: experimenteel. Geen garantie dat het werkt en als het werk dat het ook stabiel is.

Ik had met m'n eerdere systemen ook nVidia vanwege de reden die je noemde. De driver werkte iig beter, al zat je te klooien met kernel modules compileren. Maar AMD is zeker een enorm stuk beter geworden. Sinds ze de amdgpu driver hebben gemaakt en deze in de kernel zit, zijn ze nVidia mijlenver voorbij. Kijk maar wat de Steamdeck draait, hoe goed het werkt en wat voor profijt daar uit voort is gekomen.
RobertMe schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:47:
[...]

Hij heeft het dus over weer een andere updater tool 8)7
Blijkbaar allemaal verschillende tools voor verschillende series.Wat een zooitje, dat ze niet een tool kunnen maken voor alle hardware die dus automatisch de juiste update kiest.
Welkom bij nVidia. :+
En met die "DisplayPort" vraag ik mij af of het niet door mijn semi nieuwe monitor komt en dat ik het niet gehad zou hebben met oude. But then again, op HDMI kreeg ik ook geen beeld (wel altijd DP aangesloten gehad, wellicht dat daar ook nog een dingetje in zat).
Daar heeft Jayztwocents een andere video over, waarbij hij 3 AMD moederborden test omdat er eerder wat vreemds mee was. Daar had 'ie ook rare resultaten mee, o.a. dat HDMI wel beeld gaf of POST, maar DP niet. Van een moederbord dacht 'ie dat het stuk was, drukt er uiteindelijk een 2060 in ipv z'n test 1050 en er bleek niets mis te zijn met het moederbord, cpu en geheugen. Puur door een andere kaart te gebruiken had 'ie beeld.

De betreffende video: YouTube: We figured out what went wrong with the AMD parts that wouldn't POST....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hero of Time schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 23:05:
[...]

Hardware versnelling voor video afspelen is bij nVidia eigenlijk ronduit kut te noemen. Browsers ondersteunen alleen VAAPI. Maar nVidia doet alleen VDPAU. Dus, je hebt geen moer aan de kaart daarvoor. Met Kodi, VLC, en andere losse video spelers geen probleem, die doen wel VDPAU. Maar ja, wil je iets van een streaming dienst kijken en is er geen alternatief beschikbaar waardoor je via de browser moet kijken, heb je pech.
Wie had het over browser? :P En toen ik er laatst naar keek had ik het idee dat vdpau "het" ook niet meer was. IIRC van begin af aan ook een Linux / *nix only oplossing. Nu hebben ze weer nvenc & nvdec wat identiek is aan Windows (en draait op cuda cores). Gaf in mijn simpel testje ook een beter "resultaat" van vdpau. Maarja, vdpau was nog iets van een poging tot een standaard, nvenc & nvdec is dat uiteraard helemaal niet.
Er is wel een project dat experimentele ondersteuning biedt voor directe VAAPI calls van browsers en deze 'vertaald' naar VDPAU, maar het is wat het is: experimenteel. Geen garantie dat het werkt en als het werk dat het ook stabiel is.
Ook dat had ik voorbij zien komen (alleen niet als experimental). En zie nu op de Arch wiki zelfs dat er een nvdec based backend is voor vaapi.

In any case. Moet even kijken wat ik er mee doe. Kans is ook best aanwezig dat ik de kaart er uit trek and be done with it. Als ik dan ooit weer eens wil gamen kan ik dan op zoek naar wat nieuws. (Enige "reden" daarvoor zou een GTA 6 zijn, en tegen de tijd dat die komt is toch weer alles oud :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:28
Heb een soort zelfde probleem, maar bij mijn pc lijkt het aan het slot te liggen want zonder 1060 doet de onboard het wel. Pc(ryzen 3 asrock bordje) is gekocht van iemand in juni 2020. Pc man in dorp heeft stof verwijderd(ik dacht er nog aan de kaart eruit te halen maar dus niet gedaan.

Hij is ineens gestopt met beeld geven. Bij een medetweaker hier in de buurt geweest om de kaart te testen in een pc die die te koop heeft en gewoon beeld(terwijl bij de pc man in dorp niet)heeft ook nog een nieuwere kaart in de pc geprobeerd maar niks dus lijkt pci-e slot te zijn door wat stof?

Of het uit kan maken dat ik een extra sata ssd niet goed geinstalleerd kreeg en wou terugzetten naar een vorige build en uit insider programma wou gaan want toen ineens begon het en heb de pc toen tevaak zo uitgezet omdat ik geen beeld had en nog niet dacht aan zonder kaart dus windows zo beschadigd dat opnieuw moest worden geinstalleerd en dat is nu gebeurd maar laatste keer nog niks met de kaart erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 23:21:
[...]

Wie had het over browser? :P En toen ik er laatst naar keek had ik het idee dat vdpau "het" ook niet meer was. IIRC van begin af aan ook een Linux / *nix only oplossing.
Ik gaf het als voorbeeld. ;)
Nu hebben ze weer nvenc & nvdec wat identiek is aan Windows (en draait op cuda cores). Gaf in mijn simpel testje ook een beter "resultaat" van vdpau. Maarja, vdpau was nog iets van een poging tot een standaard, nvenc & nvdec is dat uiteraard helemaal niet.
Die twee waren er jaren geleden al. Maar ik ken het niet als backend voor het afspelen van video. Hoogstwaarschijnlijk omdat de VDPAU methode de nvdec functie van de kaart gebruikt. Het is immers een API.
In any case. Moet even kijken wat ik er mee doe. Kans is ook best aanwezig dat ik de kaart er uit trek and be done with it. Als ik dan ooit weer eens wil gamen kan ik dan op zoek naar wat nieuws. (Enige "reden" daarvoor zou een GTA 6 zijn, en tegen de tijd dat die komt is toch weer alles oud :+)
Het laatste jaar dat ik m'n htpc nog als zodanig gebruikte voordat ik m'n huidige Zen 4 met RX7900 XTX had gebouwd, had ik ook niet meer de nVidia kaart in gebruik. Kaart zat er alleen maar in omdat ik geen zin had om de behuizing weer uit m'n tv meubel te halen alleen maar om de kaart te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jeroentjuh82 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 23:56:
Heb een soort zelfde probleem, maar bij mijn pc lijkt het aan het slot te liggen want zonder 1060 doet de onboard het wel. Pc(ryzen 3 asrock bordje) is gekocht van iemand in juni 2020. Pc man in dorp heeft stof verwijderd(ik dacht er nog aan de kaart eruit te halen maar dus niet gedaan.

Hij is ineens gestopt met beeld geven. Bij een medetweaker hier in de buurt geweest om de kaart te testen in een pc die die te koop heeft en gewoon beeld(terwijl bij de pc man in dorp niet)heeft ook nog een nieuwere kaart in de pc geprobeerd maar niks dus lijkt pci-e slot te zijn door wat stof?
Een Ryzen 3 processor heeft standaard geen video kaart in zich, tenzij het om een G-sku gaat. Het is dus niet vreemd om niet te denken om het eens zonder aparte videokaart te proberen.

Stof zou niet zomaar dit moeten veroorzaken. Zeker als er altijd al een videokaart in het slot heeft gezeten. Algemeen stof in de behuizing zou ook niet op deze manier schade moeten veroorzaken. Als je met kaarten hebt getest die externe voeding nodig heeft omdat het meer stroom gebruikt dan wat het PCIe slot zelf kan leveren (dat is 'maar' 75 Watt), zoals dus een 1060, dan is het ook mogelijk dat de voeding niet helemaal in orde meer is. Als een videokaart te weinig stroom krijgt, geeft het ook geen beeld.
Of het uit kan maken dat ik een extra sata ssd niet goed geinstalleerd kreeg en wou terugzetten naar een vorige build en uit insider programma wou gaan want toen ineens begon het en heb de pc toen tevaak zo uitgezet omdat ik geen beeld had en nog niet dacht aan zonder kaart dus windows zo beschadigd dat opnieuw moest worden geinstalleerd en dat is nu gebeurd maar laatste keer nog niks met de kaart erin.
Het systeem uitzetten zonder het OS fatsoenlijk af te sluiten zou geen schade op deze manier moeten veroorzaken. Je 'sloopt' hooguit Windows zelf. Maar bij het opstarten zou je gewoon nog beeld moeten krijgen. Zeker omdat je hebt bevestigd dat de kaart zelf nog gewoon functioneert in een ander systeem.

Hardware is ook gewoon elektronica en kan dus zomaar stuk gaan. Mijn hardware doet het na >10 jaar nog prima. Maar iemand anders kan de pech hebben dat het nog geen 4 jaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:28
@Hero of Time is idd een 2200g en van de voeding werd ook gezegd maar dan moet je normaal meer merken. In verleden kreeg je dan blue screens.
Pagina: 1