Spaanplaatschroef uit plafonddoos verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
Heeft er iemand een tip om een dolgedraaide spaanplaat schroef uit een plafonddoos te krijgen. Op een zodanige manier dat de doos nog wel bruikbaar is?

Draaien met een tang lukt ook niet, hij zit er muurvast in. Wat bezielde degene die dit gedaan heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APWVb8Q9uF0aU08mIcktLZg_RT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENl1LqSc5FJy2YjAMK7WQwd0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:38
YouTube: How to remove stripped screws – 7 different ways

Goed filmpje waarin 7 manieren worden uitgelegd. Denk dat het hier wel mee gaat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kop eraf zagen/knippen zodat je in ieder geval zicht krijgt en het kapje er af halen. Via hetzelfde gat iets monteren kun je waarschijnlijk toch wel vergeten, de moer is toch wel stukgedraaid nu. Dus uiteindelijk dan de hele schroef maar zo vlak mogelijk afzagen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:03
Ik durf wel eens (als er ruimte is) de snelspankop van de schroefmachine er rond te zetten, goed vast draaien en langzaam laten uitdraaien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:43

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

_NvS_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:06:
Ik durf wel eens (als er ruimte is) de snelspankop van de schroefmachine er rond te zetten, goed vast draaien en langzaam laten uitdraaien
Als je eerst de schroefkop vierkant slijpt met een dremel dan werkt dit nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
Klopt dan heb je ook meer kans dat de schroefkop in je snelspankop past 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
Bedankt voor de tips! Stel dat ik dat gat als verloren moet beschouwen. Krijg ik dan nog een lamp opgehangen aan 1 bout? Of is dat te riskant? In dat andere gat zat namelijk ook een spaanplaatschroef, maar die ging er wel relatief makkelijk uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:56
1 bout wordt lelijk - dan gaat het ijzer "hangen" en zie je dat de plafond-afdek-kap niet netjes tegen het plafond hangt.
Het is wel stevig, maar het ziet er lelijk uit :)

ik zou kiezen voor gaatje + plug in plafond.

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 05-08-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Tang erop en draaien of platte schroevendraaier?
Breekt die af dan is het helaas jammer.

Je kan dan een nieuw gat boren ernaast met een plugje in beton.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 05-08-2023 16:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:49
Timoth schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:17:
Bedankt voor de tips! Stel dat ik dat gat als verloren moet beschouwen. Krijg ik dan nog een lamp opgehangen aan 1 bout? Of is dat te riskant? In dat andere gat zat namelijk ook een spaanplaatschroef, maar die ging er wel relatief makkelijk uit...
Als je uiteindelijk de afdek kap eraf hebt kun je zien van welke kant de stroom komt.
Als je dit weet kun je twee nieuwe gaten boren in het plafond en daar de lamp aan ophangen. Is het beton dan een plugje in de gaten. Is het een gipsplaat kun je mogelijk in de panlatten schroeven. Lukt dit niet dan kun je met beleid gipsplaat pluggen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comma
  • Registratie: Mei 2023
  • Niet online
met een fatsoenlijke nijptang is die schroef er goed knijpend in een paar tellen uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Zullen we er eerst van uit gaan dat een van tips uit dat YouTube filmpje wel helpt?
Of heb je die al geprobeert?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:45
Die moertjes in die centraaldoos zijn nu sowieso aan gort gedraaid door die spaanplaat schroeven.

Helaas herken ik het bij mijn vorige woning. Ik heb overal een gaatje ernaast geboord om de lamp te kunnen ophangen.

Let wel op met boren! Want de leidingen vanaf de centraaldoos gaan natuurlijk opzij eruit. Dus even in de centraaldoos kijken welke kant je draad opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-06 19:12
Weet niet welke tips er in het filmpje staan maar een dikke “postbode” elastiek tussen de schroevendraaier en de schroef doen wil nog wel eens werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:25

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Je kunt het iets inzagen, waardoor er een gleufje ontstaat. Vervolgens met een normale schroevendraaier deze eruit draaien. (Schroef daarna wel weggooien ;))

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
1107972 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:50:
Weet niet welke tips er in het filmpje staan maar een dikke “postbode” elastiek tussen de schroevendraaier en de schroef doen wil nog wel eens werken.
Dat is de eerste tip uit dat filmpje.
Volgende keer misschien eerst het filmpje bekijken voordat je een nutteloze post plempt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
Wat ik ervan gezien heb en dat is vast niet volledig dus brand me er niet op af! 😉
Is dat er 2 gaten tegenover elkaar zijn met een m4 (uit mijn hoofd) schroefdraad in de andere 2 zijn “leeg”. Als je daar een redelijk forse (dikte, niet lengte) spaanplaat schroef in zet houd dat ook wel iets vast hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 14:13
Als ik deze schroef tegen zou komen, zou ik niet denken dat 'ie doorgedraaid is, hij ziet er nog goed uit. Kan het zijn dat je met een philips kop aan het proberen bent, terwijl dit zo te zien een pozidrive moet zijn? Dat scheelt veel voor de grip die je kan behalen.

[ Voor 10% gewijzigd door CJ_Latitude op 05-08-2023 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:23

Heimdallr

Asgard

Zit die schroef zelf muurvast of draait de bus waarin de schroef is gedraaid gewoon rond?

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:40

Freakie1NL

Grote Baas

Voorzichtig uitboren, en rampa moertje er in draaien.
Werkt ideaal.

https://www.klusidee.nl/F...fonddoos-repareren.98665/

Overigens afhankelijk van hoe de lamp gemonteerd dient te worden kan met 1 bout prima. Alleen zoals benoemd gaat hij dan scheef (als met een beugel) hangen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:24
Ik voel je TS. Helaas was onze woning hetzelfde, ik snap niet hoe mensen hier toe komen..

Enfin, meestal met een goede tang en genoeg geduld moet het wel lukken om hem eruit te krijgen. Eventueel kan je als hij is doorgedraaid met twee tangen tegelijk werken: Eentje om hem eruit te trekken (horizontaal) en eentje om hem te draaien (verticaal en draaien). Met diegene om hem eruit te trekken kan je met geluk een hefboom effect maken met het plafond (even iets er tussen doen als het stuc is).

Mocht niks lukken dan is het rampa moertje ook een redelijk idee, maar zelf nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-06 21:28
@Timoth
Wat de vorige bewoner hier waarschijnlijk heeft gedaan is een spaanplaatschroef in plaats van een M4 (machine)schroef gebruikt. Hierdoor is de messing insert in de centraaldoos naar de gallemiezen. Met een beetje pech draait het nu mee, waardoor je de schroef er niet meer uit kan draaien (hij draait eindeloos rond). Op dat moment kun je nog proberen om naar beneden te trekken aan het ijzeren plaatje/bracket terwijl je met je accuboormachine de schroef los probeert te draaien.

Als dat niet werkt zet je een koevoet op de schroef (met een blokje hout tegen het beschadigen van het plafond) en dan komt de schroef inclusief messing insert in zijn geheel uit je centraaldoos. Niet ideaal, maar nu kun je wel verder.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 10:25
Die schroef ziet er niet dolgedraaid uit, met een goede schroevendraaier zou die prima los te draaien moeten zijn als ik de foto zo bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
Als de schroef wel draait maar niet er uit komt kan je ook een bektang rond je schroefdraad zetten om extra grip aan het schroefdraad te geven. Dan weer losdraaien en trekt ie zich er wel uit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Yaksa schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:17:
[...]

Dat is de eerste tip uit dat filmpje.
Volgende keer misschien eerst het filmpje bekijken voordat je een nutteloze post plempt?
Nee, een niet-inhoudelijke reactie die naar een YouTube video verwijst is ook niet heel nuttig.

D'r zijn verschillende redenen om niet op een link te willen/kunnen klikken. En als de video verwijdert wordt heb je dan niet meer zo veel aan dit topic omdat de 7 suggesties uit de 'niet meer herhaald mogen worden'?

En als hij geschreven zou hebben: "Die eerste optie uit die YouTube video lijkt mij wel wat.", is het wel prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Accretion schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:17:
[...]Nee, een niet-inhoudelijke reactie die naar een YouTube video verwijst is ook niet heel nuttig.

D'r zijn verschillende redenen om niet op een link te willen/kunnen klikken. En als de video verwijdert wordt heb je dan niet meer zo veel aan dit topic omdat de 7 suggesties uit de 'niet meer herhaald mogen worden'?

En als hij geschreven zou hebben: "Die eerste optie uit die YouTube video lijkt mij wel wat.", is het wel prima?
Wanneer TS ons bedankt voor de tips (waaronder dat filmpje) dan mag je toch op zijn minst verwachten dat hij dat filmpje bekeken heeft en wat heeft uitgeprobeerd, toch?
Maar schijnbaar kunnen we niks meer zelf en moet alles tot babypoeder voorgekauwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-06 21:28
@Timoth Is het uiteindelijk nog gelukt? :)

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1