Slecht wifi-bereik in drielaagse huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkercontact
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-08 09:29
Twee weken geleden verhuisd naar een nieuwbouwwoning bestaande uit drie verdiepingen maar helaas ontzettend slecht wifi-bereik in het huis. Heeft iemand advies hoe ik dit kan verhelpen?

Meterkast op begane grond met een Zyxel-T54 modus van T-Mobile. Het modem verbonden met een Deco M4 die net naast de meterkast staat. Er is helaas maar 1 loze leiding in huis, van de meterkast naar de woonkamer. Hier een UTP kabel naar getrokken en in de woonkamer ook een Deco M4 (bedraad) geplaatst. Op de eerste en tweede verdieping een Deco M4 (onbedraad) geplaatst. Resultaat: Wifi op begane grond is prima (400 mbit), wifi op de eerste etage is ‘mwah’ (wisselend maar gemiddeld 30mbit) en wifi op de tweede etage ontbreekt. Het betreft een huurwoning en gaten boren etc. wil ik daarom, als het kan, vermijden.

Een goede internetverbinding, ook op de bovenste etages, is voor ons echter wel belangrijk. Daarnaast willen we graag slechts 1 wifi-netwerk gebruiken en dus niet telkens handmatig hoeven te switchen wanneer we ons naar een andere verdieping verplaatsen.

Ik heb gelezen over internet via je stroomnetwerk, maar begrijp dat je dan verschillende WiFi netwerken krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door stekkercontact op 05-08-2023 14:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:33
AP per verdieping is toch wel een beetje de maatstaf voor een goede dekking in een gemiddelde woning.

Dus toch maar even bedraad iets naar de verdiepingen trekken.

Ik heb zelf een trap waartegen ik een wit gootje heb gemonteerd, daar zie jenageneog niets van.

POE gevoede ap's vanaf dit gootje aangesloten op alle verdipingen.

Et voilla, overal 500Mbps+ op basis van 80Mhz Wifi6. Door een beetje power te minderen gaat roaming ook prima.

[ Voor 10% gewijzigd door mash_man02 op 05-08-2023 15:00 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
- wanneer jij netjes een gaatje boort (8mm) en dit voorzichtig doet dan gaat echt niemand hier moeilijk over doen. Waarschijnlijk zijn ze je nog dankbaar ook omdat het alleen maar meerwaarde geeft vanwege uitbreiding/capaciteit.

- Powerline bedoel je denk ik. Netwerk via het stopcontact. Mwa. Zou ik zelf niet aan beginnen, maar je kan geluk hebben omdat het een nieuwbouwhuis is, met randaarde.
Je krijgt geen verschillende netwerken, maar kijk uit dat je niet verbindt met de buren. Gaat soms weleens mis.
Daarom kabel trekken. Is meest stabiel.

[ Voor 16% gewijzigd door EverLast2002 op 05-08-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:32
Kabel is vaak wel het beste, misschien is er een leidingsschacht naar boven waar je eenvoudig een extra netwerkkabel in kwijt kan? Powerline kan inderdaad een alternatief zijn, TP-Link heeft bijvoorbeeld ook een Deco mesh set met Powerline: https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-p9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Weet je zeker dat er geen leidingen zijn? Bijvoorbeeld een 'telefoonlijn', doorgaans ook uitgevoerd met minimaal Cat5e, dus prima voor gbit verbinding. Of een coax voor TV, die je vervangt voor een UTP, of een combinatie van coax en utp.

Verder inderdaad via onopvallende hoekjes, achter plinten, via een stookhok. Er kan meer dan je denkt, wel creatief zijn, en met een paar plakgootjes is de WAF meestal ook wel in orde.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
Mochten er coax muuraansluitingen voorzien zijn (die ook daadwerkelijk zijn bekabeld),
dan is MoCa ook een optie. Ik heb dat hier in huis en heeft nog nooit uitval gehad, en geeft stabiel 1Gbps doorvoersnelheid.
Ik geloof dat er alweer snellere versies te koop zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door EverLast2002 op 05-08-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:45

Dido

heforshe

Nieuwbouw, betonnen vloeren, Wifi 6. Slechte combo.

Ik heb het hier opgelost door een draadloos AP (KPN SuperWifiPunt) niet in de meterkast (onder het betonnen plafond) te hangen, maar in de trapkast (onder de houten trap). Tweede punt op de overloop in het trapgat voorziet de volledige eerste verdieping adequaat van Wifi.

Enige is dus een draadje van modem in de meterkast naar de trapkast aan de andere kant van de gang.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkercontact
Nielson schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:06:
Kabel is vaak wel het beste, misschien is er een leidingsschacht naar boven waar je eenvoudig een extra netwerkkabel in kwijt kan? Powerline kan inderdaad een alternatief zijn, TP-Link heeft bijvoorbeeld ook een Deco mesh set met Powerline: https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-p9/
De Deco set die je noemt, ga ik bestellen om uit te proberen. Als het niet werkt, stuur ik het terug. Loze leidingen of tv-kabels naar boven ontbreken, dus er zit niets anders op om dan toch een kabel te trekken. Dank voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkercontact
De Deco P9 set die powerline zou moeten bevatten is inmiddels geïnstalleerd, maar het lijkt erop alsof de powerline functie niet gebruikt wordt. Dit terwijl de Deco's allemaal direct (dus niet via een verlengsnoer of stekkerdoos) in het stopcontact zitten.

Zoals ik al gezegd had, loopt er een UTP-kabel van de meterkast naar de woonkamer. Een verbinding via ethernet heeft altijd voorrang op powerline/wifi. Maar je ziet geen powerline symbool staan naar kantoor (eerste verdieping).
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BVPc4xs/IMG-3178.jpg

Ik heb de hoofddeco eens veranderd naar woonkamer, maar ook dan geen powerline symbool naar kantoor (eerste verdieping).
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/grwFSPN/IMG-3180.jpg

Als experiment de ethernet verbinding tussen meterkast en woonkamer verwijderd. Ook dan nergens een Powerline symbool.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Y7c0pXZ/IMG-3181.jpg

Iemand enig idee wat er mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
- Zit Kantoor wellicht op een andere groep? Dan wordt het lastig...
- Moet je de Kantoor Deco nog pairen met Woonkamer en/of Meterkast Deco?

Ik ken die Deco's niet, nooit mee gewerkt. Powerline kan een pairing probleem zijn dat je nu hebt. Zit er in de app nog een functie om dat te doen/testen?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Bij powerline kan het ook een probleem zijn als je 3-fase hebt: Dan werkt het alleen op 1 fase, tenzij je weer powerline koppelfilters gaat plaatsen.

Beste is zoals gezegd gewoon bekabeld aansluiten. Dat is 1x moeite, en daarna werkt het. Powerline blijft een hit&miss. Kan prima werken, maar ook ineens ellende zijn als er een stoorbron ingeprikt wordt ergens.

Als je perse Powerline overweegt en randaarde hebt, neem dan een goed setje dat dit ook benut, met de oudere standaarden is de kans nog groter op een instabiele verbinding.
Goede sets zijn bv de Devolo Magic2 of andere G.hn setjes.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Lekker hoor nieuwbouw dus waarschijnlijk all electric dus 3 fasen aansluiting voor WP en electrisch koken. En betonijzer overal.

Maar dan geen 3 loze buisjes naar de kamers aanleggen, wat centenpikkerij.

Zit er nergens in de slaapkamers een loze aansluiting? Zelfs niet in de Master?
Wat een armoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-09 18:53
hier geen nieuwbouw(jaren 80)wel zelfde situatie. Heb gisteren bij de action nog een tp link extender(zonder antennes)erbij gekocht. Met sprietjes hangt beneden aan andere kant in de woonkamer en zonder boven in de kamer waar ik slaap en typ dit vanaf zolder waar nu de ontvangst wel vol is. Heb de pc wel bekabeld op zolder.

Woon bij kameraad in en hij en zn vriendin zitten meestal beneden als ze thuis zijn.Sta gelukkig 1e uitgeloot voor een midden jaren 60(1966) tussenwoning hier in Dinxperlo waar ik 18-9 pas kan kijken(komt nieuwe keuken,wc en douche in)dus afwachten hoe het daar gaat zijn met wifi boven.
Pagina: 1