Bridge of router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:05
Mijn situatie is alsvolgt:
Glasvezel komt binnen in de meterkast bij de voordeur. Van hieruit gaat een utp-kabel via de kruipruimte naar de trapkast, waar het kpn-modem staat (kpn box 12) en de overige utp-kabels samenkomen. Dit is ook een centraal punt waardoor ik in het hele huis en buiten in de tuin WiFi-dekking heb.

In de meterkast heb ik een kastje hangen wat mijn energieverbruik monitort. Deze moet met het modem verbonden zijn om via de app toegang te hebben.

Op dit moment heb ik nog een oude wifi-repeater welke als een soort bridge fungeert, maar dit is uiterst instabiel en het komt te vaak voor dat de verbinding ineens weg is en niet terug wil komen.

Door na-isolatie van de kruipruimte zie ik het trekken van een extra utp-kabel niet als optie/teveel gedoe.

Volgens mij heb ik dan twee opties over;
A. Een nieuw accesspoint met bridgefunctie in de meterkast en zo draadloos verbinding maken met het kpn-modem. Ik denk dan aan de uitvoering: TP-Link RE505X
B. Het kpn-modem naar de meterkast verhuizen, WiFi-mogelijkheid wellicht uitschakelen en een nieuwe router in de trapkast. Bijvoorbeeld de uitvoering: ASUS RT-AX53U

Misschien zijn er betere modems, maar dat leek een voordelige keuze. Belangrijkste is dat de wifi-dekking gelijk of beter is dan wat nu het geval is.

Een eenvoudige switch uitvoering: TP-Link LS1005G na het glasvezelkastje en dan via de bestaande utp-kabel naar het kpn-modem heeft eerder niet gewerkt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:42

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik zou het KPN modem naar de meterkast verhuizen (in router modus, WiFi uitgeschakeld) en dan een access point (geen router!) in de trapkast hangen. Eventueel met mesh functionaliteit om later uit te breiden (al geef je aan dat de dekking goed is).

Een goed TP Link of Ubiquiti access point volstaat, bijvoorbeeld zoiets: uitvoering: TP-Link EAP245 v3

Probeer vooral de voorkomen dat je 2 routers achter elkaar plaatst. Het KPN modem kan niet in bridge modem omdat je daar naast een router dan ook nog een apparaat (de P1 monitor) op aan wil sluiten en dat gaat niet.

PS: Als je in de trapkast meer UTP aansluitingen nodig hebt, dan heb je een switch nodig met IGMP ondersteuning, bijvoorbeeld deze.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:31
KPN naar de meterkast is prima maar er is geen enkel reden om de wifi van dat ding uit te zetten.
Beslist geen extra router in het trapgat plaatsen, maar gewoon een switch als je meer aansluiting daar nodig zou hebben en een accesspoint voor de wifi

Neem gewoon zo'n superwifi punt van KPN daar voor, dat werk out of de box samen met de wifi van je experiabox.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
[BoSS] schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:09:
Ik zou het KPN modem naar de meterkast verhuizen (in router modus, WiFi uitgeschakeld) en dan een access point (geen router!) in de trapkast hangen. Eventueel met mesh functionaliteit om later uit te breiden (al geef je aan dat de dekking goed is).

Een goed TP Link of Ubiquiti access point volstaat, bijvoorbeeld zoiets: uitvoering: TP-Link EAP245 v3

Probeer vooral de voorkomen dat je 2 routers achter elkaar plaatst. Het KPN modem kan niet in bridge modem omdat je daar naast een router dan ook nog een apparaat (de P1 monitor) op aan wil sluiten en dat gaat niet.
Ah ja, dat is waarschijnlijk dezelfde reden als waarom het met die switch niet werkte. En 2 routers is af te raden vanwege de IP-toekenning? Was dat idd vergeten.
PS: Als je in de trapkast meer UTP aansluitingen nodig hebt, dan heb je een switch nodig met IGMP ondersteuning, bijvoorbeeld deze.
Ik heb vanuit de trapkast 1 utp kabel lopen naar m'n tv, receiver e.d. Daar zit opnieuw een switch om alle apparaten daar aan te sluiten (uitvoering: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch). Ik neem aan dat dat prima is, althans ik heb nooit problemen ervaren.

In de trapkast gaat er nog een utp-kabel naar de 1e verdieping alwaar ook zo'n 1005G switch staat voor de pc, printer en nuc.

Een derde utp-kabel gaat van de trapkast naar de serre, maar die wordt eigenlijk niet meer gebruikt.

Wat biedt IGMP precies meer dan de versies die ik heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ben(V) schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:14:
KPN naar de meterkast is prima maar er is geen enkel reden om de wifi van dat ding uit te zetten.
Beslist geen extra router in het trapgat plaatsen, maar gewoon een switch als je meer aansluiting daar nodig zou hebben en een accesspoint voor de wifi

Neem gewoon zo'n superwifi punt van KPN daar voor, dat werk out of de box samen met de wifi van je experiabox.
Is het niet zo dat 2 WiFi-bronnen elkaar storen? De meterkast is waarschijnlijk niet centraal genoeg om overal dekking te hebben. Of werkt dat met een accesspoint anders? 2.4ghz heeft in het verleden problemen gegeven ivm teveel netwerken in de omgeving.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 05-08-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewoon er voor zorgen dat ze op twee verschillende kanalen staan, dat heb je zelf in de hand.
Als je zo'n wifi punt van Kpn neemt doet die dat vanzelf.

De kanalen die je buren gebruiken helaas niet.

[ Voor 53% gewijzigd door Ben(V) op 05-08-2023 15:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat allemaal kan hangt af van welke diensten van KPN je gebruikt. Is het enkel internet, of gebruik je ook (vaste) telefonie of televisie van hen?

Gebruik je telefonie en televisie, dan moet je ofwel de Experiabox gebruiken danwel behoorlijk hobbyen om het zonder die box aan de praat te krijgen. Alleen internet? Dan is enige eis dat een router op de WAN een VLAN in kan stellen, en dat is ondertussen erg gangbaar.

Ik heb een vergelijkbare situatie met een uitpandige meterkast bij (niet in...) een betonbunker van een woning. In mijn geval gebruik ik enkel internet, dus heb ik een bedrade router (zonder WiFi) in de meterkast en in de woning twee AP's voor WiFi-dekking. Jij zou met een enkele goede AP toe kunnen als de Experiabox alles al dekt.

Maar goed, dan moet je dus zo'n router kopen en instellen, en een AP erbij. Als je de Experiabox in de meterkast hangt heb je alleen een KPN WiFi-ding nodig voor in de trapkast.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ok, optie B lijkt dus de voorkeur te hebben voor jullie.

Optie A is echter het meest eenvoudig. Dat is eigenlijk wat ik nu ook probeer, maar wat door beperkingen in de hardware niet lekker lukt. Ik hoopte dat de genoemde tp-link dat beter kon (iig de optie om 5ghz te gebruiken).

Eigenlijk was het geringe prijsverschil tov mijn genoemde router (€60 vs €66) de voornaamste reden om optie B te overwegen, zeker wanneer ik er op vooruit zou gaan.

Ik gebruik nu zo'n WA-850re welke alleen op 2.4ghz werkt, volgens mij geen bridge-modus heeft en dus met enige regelmaat de data-verbinding verliest, zonder de verbinding te verliezen (staat in overzicht verbonden apparaten van het kpn-modem, ook de energiemonitor staat er tussen, maar ze zijn niet extern te bereiken).

[ Voor 26% gewijzigd door LA-384 op 05-08-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Dat geld dus voor optie A, andere hardware zal daar geen verbetering in brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maar is het niet veel simpeler om het kastje op je slimme meter te vervangen voor een draadloze versie?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Frogmen schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:13:
Maar is het niet veel simpeler om het kastje op je slimme meter te vervangen voor een draadloze versie?
Die is er helaas niet, althans niet van die fabrikant.
Maar wat is er wezenlijk anders aan een apparaat met WiFi ingebouwd, tov een apparaat die je draadloos maakt dmv een accesspoint met bridge-functie?

Volgens @Ben(V) zou ik tegen dezelfde problemen aanlopen, maar ik kan daar met mn hoofd niet bij. Bridge is toch juist bedoeld om een apparaat zonder wifi, draadloos te maken? Naar mijn idee is de 2.4ghz band de boosdoener, geen enkel apparaat op 5ghz geeft dergelijke problemen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het klopt dat je daar een wireless Bridge voor kunt gebruiken.
Dat is ook het probleem niet.

Het meest waarschijnlijke is dat je slecht bereik hebt tussen de twee kanten van de bridge.
Dat kan doordat de 2,4Ghz band te vol zit, doordat veel kanalen vol zitten vanuit je buren, maar als er voldoende signaal zou zijn, zou dat geen probleem moeten zijn voor zo'n klein beetje data van zo'n energieverbruik meter.

De 5Ghz band heeft dat probleem veel minder doordat het bereik veel kleiner is, maar daar zit dan je probleem meteen weer.
Als de 2,4Ghz band te weinig bereik heef voor zo'n Bridge dan heeft de 5Ghz dat zeker.

Kortom in plaats van lapmiddelen te overwegen ga voor optie B en koop een Kpn wifi punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ben(V) schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:05:

De 5Ghz band heeft dat probleem veel minder doordat het bereik veel kleiner is, maar daar zit dan je probleem meteen weer.
Als de 2,4Ghz band te weinig bereik heef voor zo'n Bridge dan heeft de 5Ghz dat zeker.
Maar ik denk niet dat bereik het probleem is. De twee punten liggen zo'n 5 meter uit elkaar met 2 binnenmuren/deuren daartussen.

Dit probleem speelt al heel lang en ik heb het eerder eens getest. Volgens mij is er niet echt sprake van signaal verlies in de zin dat wifi wegvalt of de dekkingsgraad niet toereikend is.

Wat er lijkt te gebeuren is dat van het ene op het andere moment er geen data meer doorgegeven wordt, ondanks dat er wel een verbinding is. Het modem herstarten en de huidige repeater herstarten lost dat ook niet op. Ik moet de repeater dan resetten en opnieuw instellen om het weer werkend te krijgen.

Ik heb dit probleem vroeger ook eens met een telefoon gehad. Ik zat op 5 meter afstand, vol WiFi bereik, maar 0 data-overdracht. De oplossing toen was om naar 5ghz te gaan, want dit was hoe de 2.4ghz band er uit zag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_IUoI40u4n0LhgOBniqjaMJ3MA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/M6VXJMKp2VGGJbJvmbfqa6G8.png?f=fotoalbum_tile

Vandaar mijn eerste gedachte om de 2.4ghz repeater te vervangen voor een 5ghz accesspoint met wifi-bridge functie. Een beter apparaat wat wèl bedoeld is voor wat ik nodig heb, op een rustigere wifi-band.

Ik vind het nog niet eens erg als de verbinding af en toe kortstondig wegvalt. Liever geen herstart, maar dat accepteer ik ook nog als dat maar eens per jaar is of zo. Het frustrerende aan de huidige setup is dat het ineens niet meer werkt en dat er een hard reset nodig is om het op te lossen. Daar wil ik dus vanaf.

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 06-08-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Bereik is niet alleen signaal level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Gezien je problemen is het misschien handig om een tekening te maken van je netwerk en je apparatuur en hoe het verbonden is, want misschien zit er gewoon iets fundamenteel fout.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Frogmen schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:26:
Gezien je problemen is het misschien handig om een tekening te maken van je netwerk en je apparatuur en hoe het verbonden is, want misschien zit er gewoon iets fundamenteel fout.
Dit is een schematisch overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psIlC-ksD4a5Ck3JVBbooS3X4Lk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqroOca91VldQA0t10k2fh9T.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat ik vergeten ben in te tekenen:
3x google chromecast met google tv
1x telefoon
1x tablet

Allen via wifi verbonden.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 06-08-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
LA-384 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 07:15:
[...]

Die is er helaas niet, althans niet van die fabrikant.
Maar wat is er wezenlijk anders aan een apparaat met WiFi ingebouwd, tov een apparaat die je draadloos maakt dmv een accesspoint met bridge-functie?

Volgens @Ben(V) zou ik tegen dezelfde problemen aanlopen, maar ik kan daar met mn hoofd niet bij. Bridge is toch juist bedoeld om een apparaat zonder wifi, draadloos te maken? Naar mijn idee is de 2.4ghz band de boosdoener, geen enkel apparaat op 5ghz geeft dergelijke problemen in huis.
De meeste slimme meters kunnen overweg met een P1 meter van Home Wizzard. Kost 30 euri en je hebt geen extra energie verbruiker meer nodig rechtstreeks op de wifi. Wat gebruik je nu dan om je meter uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Frogmen schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

De meeste slimme meters kunnen overweg met een P1 meter van Home Wizzard. Kost 30 euri en je hebt geen extra energie verbruiker meer nodig rechtstreeks op de wifi. Wat gebruik je nu dan om je meter uit te lezen?
De CEMM basic. Daar ga ik geen ander apparaatje voor kopen, daar was het te prijzig voor :P
De CEMM heeft geen wifi optie, dat hoopte ik dus op te lossen met een accesspoint als bridge, zodat andere apparaten het niet als wifi-punt zien en het puur ter verbinding met het modem dient. Althans ik dacht dat de wireless-bridge optie juist daar voor bedoeld is.
Pagina: 1