Dak tuinhuis extra isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
In het verleden heb ik isolatie aangebracht aan de binnenzijde van het dak van een garage. Toentertijd heb ik aan verschillende mensen met kennis en ervaring gevraagd hoe ik dit het beste kon doen en wat ik moest doen om vocht in de constructie te voorkomen. Hieruit kreeg ik veel tegenstrijdige antwoorden en was er altijd wel iemand die zei dat de gekozen oplossing niet juist was. Uiteindelijk maakt het daar niet zo gek veel uit, gezien het gaat om de garage waar niet actief geleefd wordt, dus het zou erg mee moeten vallen met vocht.

Nu wil ik extra isolatie aanbrengen in een tuinhuis, waarbij ik deze eventueel als thuiskantoor zou willen gebruiken, waardoor er dan dus wel veel in geleefd wordt.

Om extra input te verzamelen over de beste aanpak ben ik op zoek gegaan op internet en heb ik rondgevraagd, maar wederom krijg ik tegenstrijdige informatie en weet ik niet wat nu de beste aanpak zou zijn. Vandaar dat ik dacht, ik vraag het ook op Tweakers.

Het dak van het tuinhuis is een plat dak, onder een hoek van ongeveer 10 graden en bestaat uit een balkenlaag waarop OSB platen zijn aangebracht. Hier bovenop is een laag isolatie gebruikt, ik weet niet zeker wat. Het werd omschreven in de documentatie als PIR40 en ik weet dat het platen zijn met een aluminium folie boven en onder, maar het is dus niet bekend wat voor spul het exact is. Daar bovenop is een laag bitumen aangebracht.

De binnenkant is nu nog niet afgewerkt, dus de OSB en balken zijn nog zichtbaar. Ik zou graag de balken nog zichtbaar hebben, maar hiertussen platen meranti aanbrengen, gedragen op latten. Ik ga dus voor een houten plafond en niet alles helemaal ingepakt met gips.

Nu zou ik zeer eenvoudig wat extra isolatie boven de meranti platen kunnen aanbrengen en gezien er maar 40mm isolatie is aangebracht, kan dit wel helpen nog. Maar ik wil natuurlijk voorkomen dat er vocht in de OSB gaat trekken en deze gaat schimmelen en rotten.

Ik weet nog niet zeker of ik het hout zou willen verven, mogelijk een olie of wellicht lakken, ik weet niet zeker of dat nog impact heeft op de beslissing? Natuurlijk moet ik ook rekening houden met een eventuele volgende eigenaar die het dan liever verft.

Wat zou slim zijn om aan te brengen? Kingspan platen? Steenwol? Met of zonder klimaatfolie ertussen?
Of beter maar laten en het doen met de reeds aangebrachte isolatie aan de buitenzijde?

Ik heb geprobeerd te rekenen met de Ubakus calculator, maar heel eerlijk weet ik niet echt wat de indicatie is dat er iets niet goed is of dat het wel goed is.

Mijn berekening die ik geprobeerd heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4BgojYCJbsaeggxBBxFmU1VDnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p1R9XUsffj3tXjmQ8eo3iYZC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door happysan op 05-08-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
Het beste is isoleren aan de buitenkant.
Omdat de buitenzijde van je dakbeschot dampdicht is, PIR en bitumen, is de kans aanwezig dat je vocht opsluit in de constructie. Door dampopen te werken aan de binnenzijde en af te werken met klimaatfolie verklein je het risico. Maar het risico blijft er wel.
Als je toch binnenzijde wil isoleren is dat enigszins riskant. De enige optie die je eigenlijk hebt is isoleren met dampopen materiaal, steenwol, houtvezel, etc. en dat heel erg nauwkeurig afwerken met klimaatfolie.
Dan afwerken hoe je wil.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
Bedankt @No Hands , dat is een beetje wat ik overal lees/hoor als theoretische basis. Maar de praktische invulling daarvan is vaak waar de discussie start.

De buitenzijde is reeds geïsoleerd, het gaat hier om de vraag of en hoe er extra isolatie aan de binnenzijde aangebracht kan worden. Er zijn risico's, vandaar dat ik onderzoek doe in wat er mogelijk is zonder risico.

Sommige mensen zeggen inderdaad zoiets als steenwol toepassen, maar andere mensen zeggen weer werken met een dampdicht materiaal zoals EPS. De ene zegt heel nauwkeurig werken met klimaatfolie, de ander zegt het is toch dampopen en je gaat toch altijd gaten krijgen van schroeven en spijkers enzo, dus zo nauwkeurig hoeft dat allemaal niet.

Maar zoals gezegd, ik hoor tegenstrijdige verhalen, vandaar dat ik praktisch advies zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
happysan schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:11:
Bedankt @No Hands , dat is een beetje wat ik overal lees/hoor als theoretische basis. Maar de praktische invulling daarvan is vaak waar de discussie start.

De buitenzijde is reeds geïsoleerd, het gaat hier om de vraag of en hoe er extra isolatie aan de binnenzijde aangebracht kan worden. Er zijn risico's, vandaar dat ik onderzoek doe in wat er mogelijk is zonder risico.

Sommige mensen zeggen inderdaad zoiets als steenwol toepassen, maar andere mensen zeggen weer werken met een dampdicht materiaal zoals EPS. De ene zegt heel nauwkeurig werken met klimaatfolie, de ander zegt het is toch dampopen en je gaat toch altijd gaten krijgen van schroeven en spijkers enzo, dus zo nauwkeurig hoeft dat allemaal niet.

Maar zoals gezegd, ik hoor tegenstrijdige verhalen, vandaar dat ik praktisch advies zoek.
Wat wil je als praktische invulling dan? Mensen die beide opties jaren geleden hebben uitgevoerd en nu hun dakbeschot gaan inspecteren om te zien of het goed gegaan is?
Als je mijn advies wil dan is dat de steenwol/klimaatfolie optie. Waarbij ik nogmaals wil benadrukken dat de klimaatfolie zo nauwkeurig mogelijk moet worden gemonteerd en er geen gaten in mogen komen van te lange schroeven van de uiteindelijke afwerkingslaag.
Dat je de dakbalken wil blijven zien maakt het voor de montage nodeloos ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
Hoe zie je dat voor je dan? De klimaatfolie is de meest buitenste laag voor de afwerking? Dus hoe kan daar ooit afwerking op gedaan worden zonder daarin gaten te maken?

En als het dampopen is, waarom is het dan erg dat er een gat in zit?
Als het te ingewikkeld wordt, dan kan altijd de keuze zijn het niet te doen.

Jij geeft aan werken met steenwol, andere mensen geven aan werken met iets wat juist dampdicht is zoals EPS. Wat zijn dan de praktische overwegingen om te kiezen voor het een versus het ander.

Praktisch advies wil niet zeggen mensen die gaan inspecteren, wat ik zoek is de manier waarop besloten kan worden wat werkt en wat niet. Hoe dat zo'n calculator kan helpen en hoe dat te lezen.

Iedereen komt steeds met het theoretische verhaaltje van je kan beter buitenaf isoleren, let op dat je geen vocht opsluit in de constructie etc. Maar wat betekent dat nou echt in de praktijk? Daar lijkt iedereen ineens een ander verhaal voor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
happysan schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:25:
Hoe zie je dat voor je dan? De klimaatfolie is de meest buitenste laag voor de afwerking? Dus hoe kan daar ooit afwerking op gedaan worden zonder daarin gaten te maken?

En als het dampopen is, waarom is het dan erg dat er een gat in zit?
Als het te ingewikkeld wordt, dan kan altijd de keuze zijn het niet te doen.

Jij geeft aan werken met steenwol, andere mensen geven aan werken met iets wat juist dampdicht is zoals EPS. Wat zijn dan de praktische overwegingen om te kiezen voor het een versus het ander.

Praktisch advies wil niet zeggen mensen die gaan inspecteren, wat ik zoek is de manier waarop besloten kan worden wat werkt en wat niet. Hoe dat zo'n calculator kan helpen en hoe dat te lezen.

Iedereen komt steeds met het theoretische verhaaltje van je kan beter buitenaf isoleren, let op dat je geen vocht opsluit in de constructie etc. Maar wat betekent dat nou echt in de praktijk? Daar lijkt iedereen ineens een ander verhaal voor te hebben.
Je mag wel gaten in je klimaatfolie maken als je erbijvoorbeeld en lat op vastzet. Dan dicht het hout het gat weer.
Maar als je er gipsplaten overheen gaat maken en alle gipsplatatschoeven maken een gat in je folie omdat ze door rachel heen prikken bijvoorbeeld dan kan dat niet.
Klimaatfolie is dampopen of dampdicht afhankelijk van het klimaat waar de folie zich in bevind. In de winter damremmend en in de zomer dampopen. Een gat is heel wat anders dan dampopen.

Wat je wil voorkomen is dat je je dakbeschot, van hout, opsluit tussen twee materialen die beide geen damp doorlaten. Vocht in het hout kan dan niet weg, als het vochtgehalte te hoog is rot je dak weg. Met iets wat dampopen is als steenwol en wel vocht uit je constructie laat en geen vocht erin kan eventueel vocht dus weg.

In je eigen Ubakus tooltje zie je dat er vocht ontstaat exact daar waar je dakbeschot zit, dat moet je dus voorkomen, door de juiste volgorde van materiaal en materiaalkeuze.

Wil je echt geen risico nemen dan isoleer je je dak van buitenaf, bovenop de bitumenlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
Bedankt! Dat zijn goede tips.

Hoe zie je dat in het Ubakus tooltje? Zou onderin condenswater op 0 moeten komen te staan?

De PE-folie is dampremmend, maar niet damp-dicht, maar alsnog is dat niet goed? Ik zou dan een waterkerende dampdoorlatende folie moeten gebruiken?

Het gekke is dat wanneer ik de bestaande constructie invoer, die volgens iedereen zeker goed is, er ook uit zou komen dat er vocht issues zijn. Dus dan gebruik ik de tool niet goed, of ik snap niet wat de resultaten betekenen.

Nieuwe berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiVlriLulQbtYHLoIxUbJhwfJ1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sSrOSEhk5SJubkFfH7WrxKf4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door happysan op 05-08-2023 14:17 ]

Pagina: 1